Kirjoittaja Aihe: Monster ajopaikat Turun lähettyvillä  (Luettu 2882 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa domiac

  • Tulokas
    • Profiili
Monster ajopaikat Turun lähettyvillä
« : 07.08.05 - klo: 10.14 »
Kertokaa missä ajelette Monster autollanne Turun lähialueella (<50km ajomatkan päästä Turusta). Itselläni on 1/8 luokan Monster, merkki Cen Genesis.

Jyrkkälän rataa kerran kokeiltuani tuntui rata-alue loppuvan kesken ja hyppiminenkin vaatii pirunmoista tarkkuutta. No Jyrkkälän rata on tarkoitettu krossareille eikä tämäntapaiselle Monsterille. Ehkä taidot ovat vielä lähtökuopissaan mutta laaja hiekka / sora-alue tuntuu parhaimmalta paikalta ajamiseen ja pitkiin ilmalentoihin.

Samalla olisi mukava tutustua alan harrastajiin ja käydä yhdessä ajelemassa porukoiden kanssa joilla on samantyylinen auto (Monster). Laittakaa yv tai vastatkaa foorumiin jos yhteiset ajot kiinnostavat.

Ohessa video Härjänruoppa nimisestä paikasta jossa olen autoa revittänyt:
http://cray.tuug.fi/~jani/genesis/
("lupaa" en ole ajamiseen hankkinut, viikonloppuna alueella ei ole työkoneiden touhuja ja niin syrjässä paikka on että ääni ei voi häiritä ketään)


T. Jani Laakso
Lataa Cen Genesis video: http://cray.tuug.fi/~jani/genesis/

Poissa silveri

  • Jäsen
    • Profiili
Monster ajopaikat Turun lähettyvillä
« Vastaus #1 : 07.08.05 - klo: 13.28 »
Airiston montuilla käyty muutaman kerran siellä ainakin tilaa ja saa olla rauhassa häiritsemättä muita.

Poissa SaVaGe4.6

  • Jäsen
    • Profiili
    • http://kotisivu.dnainternet.net/pleppa
Monster ajopaikat Turun lähettyvillä
« Vastaus #2 : 07.08.05 - klo: 14.58 »
Lainaus käyttäjältä: "silveri"
Airiston montuilla käyty muutaman kerran siellä ainakin tilaa ja saa olla rauhassa häiritsemättä muita.


Moi.
Mites tonne airistolle pääsee...
Saisko tarkat ajo-ohjeet.
Olen nähnyt yhden videon sieltä ja vaikuttaa todella hyvältä ajopaikalta.
SaVaGe4.6

Poissa Catiska

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.lynxracing.net
Monster ajopaikat Turun lähettyvillä
« Vastaus #3 : 07.08.05 - klo: 21.23 »
Ei muuta kuin sitkeästi harjoittelet sillä jyrkkälän radalla. Ensi vuonna sitten osallistut Monsterien Outlaw-luokkaan. Kyllä monsu sopii M8-radalle siinä missä crossarikin, ei edes kovin paljoa hitaampi.
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Mika R

  • Vieras
Monster ajopaikat Turun lähettyvillä
« Vastaus #4 : 07.08.05 - klo: 21.44 »
Hah hah, sopii tulla yrittämään pysymään perässä vaikkapa Vantaan Lavankoon  :mrgreen: Kyllä siinä monsut jää valitettavasti jalkoihin hyvällä tahdollakin. Kiva että jaksat olla innostunut mutta muistetaan nyt sentään  tosiasiat  8)

Mika R

  • Vieras
Monster ajopaikat Turun lähettyvillä
« Vastaus #5 : 07.08.05 - klo: 22.21 »
Vielä, siis kannustan toki harjoittelemaan radalla tätä hienoa (amerikkalaista) lajityyppiä ja kokeilemaan Jyrkkälässä ja Lavangossa, mutta jälkimmäinen rata voi olla hieman haastellisen puoleinen.. jotta näiden "ominaisuudet" tulis esille pitäs radan olla ehkä hieman toisen tyyppinen kuin täysverinen M8 rata.

Poissa Catiska

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.lynxracing.net
Monster ajopaikat Turun lähettyvillä
« Vastaus #6 : 08.08.05 - klo: 08.24 »
Voihan tuo niinkin olla. En ole Lavangossa koskaan käynyt, ajan lähinnä Imatran M8 radalla. Luulin, että se on täysimittainen crossirata, mutta pitää tulla käymään joskus Lavangossa katsomassa, minkälainen on oikea crossirata. Täällä Imatran leikki crossiradalla ainakin voin monsulla ajaa crossareiden kanssa ja ihan leikki kisaakin, kun on vain saman tasoiset kuskit molempien puikoissa.
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Mika R

  • Vieras
Monster ajopaikat Turun lähettyvillä
« Vastaus #7 : 08.08.05 - klo: 09.04 »
Joo, se on paljon radasta kiinni. Voisin kuvitella että Ulvila ja Salo ovat suurinpiirtein samassa kategoariassa. Olennaistahan on ettei ole isoja vaikeita  hyppyreitä, niissä crossit menee suvereenisti mutta monsut joutuu jarruttelee.

Poissa Fat Boy

  • Jäsen
    • Profiili
Monster ajopaikat Turun lähettyvillä
« Vastaus #8 : 08.08.05 - klo: 09.43 »
Jaa.. Mitä oon sivusta seurannut, niin kyllä se on lähinnä mutkat (paino) mikä monsua häiritsee. Hypytkin alkuun mutta se näkyy korjaantuvan reippaalla alustan tiukkaamisella. Joka tapauksessa erot näyttää syntyvän vasta kun nopeutta alkaa olemaan paljon, eli osaavat kuskit. Sama näkyy kaikessa. Osaava kuski kepittää hitaallakin autolla helposti aloittelija, vaikka aloittelijalla olisi mikä kalusto.
Myydään Orionin 27-lankainen mosa ja Mtronics Tempo 11 nopari.

Poissa Catiska

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.lynxracing.net
Monster ajopaikat Turun lähettyvillä
« Vastaus #9 : 08.08.05 - klo: 10.28 »
Näinhän se on. Hypyissä en näe mitää jarruttelemisen tarvetta, ja miksi olisi. Mutta mutkissa monsu on selvästi huonompi. Kääntyy kankeammin mutkaan sisään, johtuen jäykästä diffistä ja väkisinkin korkeammasta painopisteestä. Painopiste kasvaa väkisinkin, kun maavaraa ei oikein alle 30mm voi laskea johtuen tukivarsien kulmasta ja suurista renkaista. Lisäksi säännöt kun määrää moottorin olevan vähintään 1,5" rungon alinta kohtaa ylenpänä.Toki "valtava" leveys kompensoi vähän asiaa.   Muuten ei suuria ongelmia ole. Kiihtyvyys ja pysähtyvyys on samaa luokkaa, samoin huiput. Myös kääntösäde on nykyaikaisissa monsuissa samaa luokkaa kuin crossareissa, eli etupyörät kääntyy. Hypyissä hieman korkeamman painopisteen kompensoi mahtavat hyrrävoimat, jotka on suurien renkaiden ansiota.
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Mika R

  • Vieras
Monster ajopaikat Turun lähettyvillä
« Vastaus #10 : 08.08.05 - klo: 12.08 »
No, oli miten oli jos laitetaan osaava kuski crossarilla ja monsulla M8 radalle niin näkemäni perusteella krossilla ajetaan 10 kierrosta puolessa siitä ajasta mitä monsulla. Eli ihan heti en lähtisi rinnastamaan kuten edellä. Tämä tosin perustuu vain radalla näkemääni, monsulla tarkoitin Revoa, Savagea ym. autoja, en näitä krossarin alustalle rakentuvia Truggyja kuten esim Hot Bodies.

Tuota "kiihtyvyys ja nopeus on samaa luokkaa" en kyllä allekirjoita. Olette nähneet radalla jotain väsyneitä krosseja  :wink:

Noh, minulle riittää tästä aiheesta. Tuokaa se auto Lavankoon niin katsotaan  ja jos aihetta pyörrän toki puheeni :wink:

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Monster ajopaikat Turun lähettyvillä
« Vastaus #11 : 08.08.05 - klo: 12.25 »
On kieltämättä tosiaan väsyneitä krossareita nähty jos verrataan krossaria ja monsua kiihdytyksessä.

Kisakiree krossari lähtee kyllä kuin tykinsuusta verrattuna monsuun.
Varsinkin ku on pikkusen vauhtia alla, eli esim. neulansilmästä ulos kiihdyttäessä.

Poissa Jartsa

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Monster ajopaikat Turun lähettyvillä
« Vastaus #12 : 08.08.05 - klo: 12.29 »
Minä testailin paripäivää sitten Lavagossa Revoa, se meni ihan mukavasti omissa näpeissä. Onhan se ihan erillainen krossiin verattuna, mutkissa piti jaruttaa huomattavasti enemmän. Ja hypyt olisi päässyt nopeemmin niin että niistä ei loikannut :D

Eikä tietenkään se lähtenyt niin "nopsasti" kuin krossi. Mutta eihän niitä voi verrata.
Loppujen lopuksi revolla oli tosi kiva ajaa mutkat, Uskaltaisin sanoa että kierrosajat oli revolla jotain 1minutti ja 30 sekunttia.  :)

Hieno auto!

Poissa Catiska

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.lynxracing.net
Monster ajopaikat Turun lähettyvillä
« Vastaus #13 : 08.08.05 - klo: 13.06 »
Juuh, En tarkoittanutkaan verrata monsua kisakireeseen crossariin, vaan normaaliin harrastekäytössä olevaan crossariin, jossa on auton vakio kone, niinkuin monsussakin, eli tarkoitin tasaväkistä vertailukohtaa. Ainakaan Imatran radalla yksikään crossari ei mene puolta nopeammin rataa ympäri, kuin mitä monsu, muista radoista en tiedä. Vertailin viime SM-kisan kierrosaikoja Losin kierrosaikoihin, ja osaava kuski olisi päässyt ensimmäisistä eristä jatkoon monsullakin  :D

Itse kellotin viimeiksi kierrosaikoja siellä, kun olin ajanut eläissäni crossi rataa noin 30 -40 kierrosta, ja silloin pääsin noin 46 sek. kierrosaikoihin. Kisoissa paremman pään kuskit ajoivat tasaisesti 38 -39 sek. aikoja, jos en väärin muista. Jos puikoissa olisi joku, joka osaisi ajaa, niin n. 40 sek. todennäköisesti menisi, ainakin kun vertaan omia ajotaitojani vaikka kerhokaveri Teemun ajamiseen. Mutta, että 10 kierroksen jälkeen crossari olisi olisi jäänyt viisi kierrosta... Yhden minä varmaan jäisin, parempi kuski huomattavasti vähemmän.

Mutta mutta, ajatukseni oli vain se, että kyllä monsullakin voi pitää hauskaa crossiradalla, se soveltuu sinne ihan mainiosti. Lisäksi meno on näyttävän näköistä ja yleisölläkin on hauskaa.  :mrgreen: Enhän väittänytkään, että meno olisi yhtä nopeaa kuin crossarilla, mutta hyvin se sinne istuu tavallisten Inferno sporttien ja perus hyperien seuraksi. Kisalaitteet ja -kuskit on asia erikseen.
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Mika R

  • Vieras
Monster ajopaikat Turun lähettyvillä
« Vastaus #14 : 08.08.05 - klo: 14.12 »
Todellakin näin että hauskaa on. Mutta Hermanni puhui aiemmin että ero on pieni ja siitä voi olla monta mieltä.

Mielenkiitoisia kierrosaikoja. En tiedä jaksanko lähteä vertaamaan johonkin RTR/Sportti krossariin, koska ne ei nyt kuitenkaan loppupeleissä ole niitä joilla ajetaan kisaa, ainakaan sijoituksista. Toki saattaahan se olla että .28 koneella Revolla ollaan jo kovemmassa kisassa krossia vastaan kuin vakio .15 koneella.

Jos Jartsa ajaa krossilla Lavangossa alle minuutin kierrosaikajoa (reilusti eikö vain) ja Revolla 1,30 niin silloin mennään jo melkein tuplasti nopeempaa. Lavangon rata on jenkkityylinen jossa on isoja hyppyreitä peräkkäin ja monsuille se toimii huonosti. Krossi heittää 4 hyppyriä kahdella loikalla kun taas monsulla pompotellaan ne maata pitkin yli ja eroa tulee hetkessä. Samoin whoopsit ja tiukat kurvit.

Joku flatimpi rata tasoittaa voi menoa, mutta en usko että totisessa kamppailussa on mitään jakoa.

Halusin vain ottaa asian esille ettei nyt joku asiaa tuntematon kuvittele edes että näillä autoilla olisi tasaväkistä kisaamista, krossi on kilpa-auto ja monsut..  enemmän amerikkalaistyylinen ajanviete ;-) jota on kyllä ihan mukava seurata ja varmasti mukava ajaakin, onhan ne sentään R/C autoja!

Poissa Catiska

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.lynxracing.net
Monster ajopaikat Turun lähettyvillä
« Vastaus #15 : 08.08.05 - klo: 14.34 »
Ei Hermanni, vaan minä taisin niin mainita alkupäässä. Myönnyn ja kumarran, niinkuin olen maininnut, en ole ajanut kyseisillä oikeilla radoilla. Oma kokemukseni pohjaa vain Imatran rataan, ja siellä ei ole suuria hyppyreitä, joita olisi enemmän kuin kaksi peräkkäin, niistä monsu selviää yhdellä loikalla. Myöskään neulansilmiä ei ole kuin muutama, ja niistäkin vain yksi mistä tarvii lähteä kovasti liikkeelle, muissa on on vain pieni rykäisy seuraavaan jarrutukseen. Tämänhän tietty ne tietääkin, ketkä on siellä kisaa käyneet tänä vuonna ajamassa.

Pieni lisäys: Löysin videon Lavangon kisoista, ja täytyy myöntää, että onhan siellä suht isoja perättäisiä hyppyreitä. Omat taitoni ei riittäisi vetää monsulla tai crossarilla niitä kahdella hypyllä, tosin eipä siellä kisoissakaan kaikki mennyt niitä kahdella. Mutta, jos olisi osaava kuski, niin antaisin luvan vetää omalla monsullani tuota rataa ympäri niin kovaa kuin osaa ja yrittää vetää ne isot kahdella. Jos sinne saa joskus tulla pistäytymään monsun kanssa työreissulla, niin mieluusti tulisin.
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Mika R

  • Vieras
Monster ajopaikat Turun lähettyvillä
« Vastaus #16 : 08.08.05 - klo: 16.02 »
Jees, ei tehdä tästä isompaa vääntöä, sorry jos itsekin vähän liikaa innostuin ;-) Mutta hei ota auto mukaan radalle työmatkalle ja käy tyyppäämässä! ei hullumpi kokemus varmaan. Ja totta, vain osa kuskeista vetää noi hyndät kahdella (etupäässä vantaalla harjoittelevat) ja edes itse en lukeudu niihin jotka osaa sen tehdä aina. Mutta niitä kyllä löytyy useita. Mutta sehän tässä on osaltaan suola että haastetta riittää.