Kirjoittaja Aihe: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)  (Luettu 1946873 kertaa)

0 jäsentä ja 14 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #1860 : 21.08.10 - klo: 19.18 »
Jos säätimessä ei ole lipokatkaisua niin voi ostaa vaikka tuollaisen summerin mikä ilmoittaa liian alas tippuvasta jännitteestä: http://www.lowpricerc.com/product_info.php?products_id=55

Lipoa ei saa ajaa ikinä liian tyhjäksi (alle 3V per kenno) vaan ajo on lopettava aina sitä ennen.

Poissa polle

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #1861 : 21.08.10 - klo: 19.28 »
Traxxas Slash LCG, Absima Jekyll, Savöx, Fullymax

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #1862 : 21.08.10 - klo: 19.41 »
polle: Todennäköisesti joutuu vähän useammin huoltamaan (sorvaamaan kollektoria ja vaihtamaan hiiliä) jos ajaa 7 kennon jännitteillä mutta tuskin se siitä hajoaa.

Poissa *RC-hemmo*

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #1863 : 21.08.10 - klo: 20.36 »
Jos säätimessä ei ole lipokatkaisua niin voi ostaa vaikka tuollaisen summerin mikä ilmoittaa liian alas tippuvasta jännitteestä: http://www.lowpricerc.com/product_info.php?products_id=55

Lipoa ei saa ajaa ikinä liian tyhjäksi (alle 3V per kenno) vaan ajo on lopettava aina sitä ennen.
Miten tai mihin tollanen summeri pitäis kytkee?
E. Onko tollasii HobbyKingissä?
« Viimeksi muokattu: 21.08.10 - klo: 20.43 kirjoittanut *RC-hemmo* »
| Lazer ZX-5 || TW-738 || m05 || B4.1 FT|


Poissa *RC-hemmo*

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #1865 : 21.08.10 - klo: 23.29 »
KIITTI! Kytketäänkö tuo niinku balanceri johtoon?
| Lazer ZX-5 || TW-738 || m05 || B4.1 FT|

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #1866 : 21.08.10 - klo: 23.45 »
Jep.

Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa R3VO

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #1867 : 22.08.10 - klo: 09.50 »
käykös toi muute kaikkii balansseri johtoihi? tarkallee sellasee joka tässä olis http://www.rcmart.com/catalog/rc-batterylipo-team-orion-ori14107-rocket-pack-lipo-4000-super-plug-p-29678.html
« Viimeksi muokattu: 22.08.10 - klo: 09.54 kirjoittanut R3VO »
Tamiya M03L | TRAXXAS 1/16 E-REVO vxl | Tamiya TT-01D Type E
Joskus viisas mies sanoi 'Less Traction, More action'

Poissa *RC-hemmo*

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #1868 : 22.08.10 - klo: 11.08 »
Mun mielest se käy kaikkii 2s balanceri johtoihi.
| Lazer ZX-5 || TW-738 || m05 || B4.1 FT|

Poissa jonu93

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #1869 : 22.08.10 - klo: 11.55 »
voiko 27 mhz vastariin ja radioon laittaa 35 mhz kiteet??
- Team Associated  -  SC10 4x4  -

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #1870 : 22.08.10 - klo: 12.06 »
Ei. 35 mhz on varattu vain lentäville laitteille, ei saa käyttää tuota taajuutta rc-autoissa.

Poissa rata3

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #1871 : 23.08.10 - klo: 13.05 »
Onko kyseiseen autoon saatavilla vielä tehokkaampia akkuja tai moottoreita? On saatavilla.

Laitatko linkin tehokkaammalle akulle ja moottorille? En moottoria ole kyllä nyt vaihtamassa, mutta tehokkaampi akku voisi olla hyvä?

Kiitos

Riippuu mikä nopeudensäädin autossasi on, mutta tässä olisi yksi 11.1v akku http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8583, mutta pitää varmistaa että nopeudensäätimesi kestää 3s 11,1v akkua.

Moi.

2S 7,4V 20C 5000mAh Yuntong on nykyinen akku, joten pitää olla 2S akku, mitä ikinä tarkoittaakaan? Mitä tarkoittaa 20C? Jotkut akut ovat 50C...


Poissa Rockster

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #1872 : 23.08.10 - klo: 15.00 »
Nelivetoautoni tuossa alkoi takavedoksi. Vetarit paikallaan ja kaikki näyttää päällisin puolin ok:lta. Kädessä kaasua antaessa eturenkaat pyörivät vähän, mutta vetoa ei juuri ole. Onkos siis diffit edestä p*skana, vai kuin?

Poissa R3VO

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #1873 : 23.08.10 - klo: 15.15 »
Ja mikäs auto on kyseessä?
Tamiya M03L | TRAXXAS 1/16 E-REVO vxl | Tamiya TT-01D Type E
Joskus viisas mies sanoi 'Less Traction, More action'

Poissa Bonzer

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #1874 : 23.08.10 - klo: 15.16 »
Kannattaa kattoo et onko etudiffistä se tappi paikallaan ja ehjä mikä tulee kardaanista. mulla kävi monta kertaa niin ja kato muutki etu nivelten kupit jne. eturenkaat ei pyöri mikäli toiselta puolen puuttuu jotain voimansiirron osia.

Poissa polle

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #1875 : 23.08.10 - klo: 15.18 »
Nelivetoautoni tuossa alkoi takavedoksi. Vetarit paikallaan ja kaikki näyttää päällisin puolin ok:lta. Kädessä kaasua antaessa eturenkaat pyörivät vähän, mutta vetoa ei juuri ole. Onkos siis diffit edestä p*skana, vai kuin?
Oletko kahtonut kardaanin ruuvit? Iso veljen lazerista irtos aika usein kardaanin ruuvi nimittäin.
Traxxas Slash LCG, Absima Jekyll, Savöx, Fullymax

Poissa Rockster

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #1876 : 23.08.10 - klo: 15.26 »
Ja mikäs auto on kyseessä?

Auto on LRP Blast Truggy.

Kannattaa kattoo et onko etudiffistä se tappi paikallaan ja ehjä mikä tulee kardaanista. mulla kävi monta kertaa niin ja kato muutki etu nivelten kupit jne. eturenkaat ei pyöri mikäli toiselta puolen puuttuu jotain voimansiirron osia.

Kardaanissa on palikat paikallaan kyllä. Näyttää pyörivän kuten pitää ulkoisesti. Sisällä on jotain p*skana. Pitänee vaan purkaa osiksi.

Periaatteessa tällainen ropaaminen auton kanssa on hauskaa, mutta tuntuu, että ei meinaa kärsivällisyys riittää.

Suositelkaapa samalla jotain pomminvarmaa ja suhteellisen rivakkaa autoa. Saa olla myös polttis :)

Poissa Ama

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #1877 : 23.08.10 - klo: 15.37 »
Ja mikäs auto on kyseessä?

Auto on LRP Blast Truggy.

Kannattaa kattoo et onko etudiffistä se tappi paikallaan ja ehjä mikä tulee kardaanista. mulla kävi monta kertaa niin ja kato muutki etu nivelten kupit jne. eturenkaat ei pyöri mikäli toiselta puolen puuttuu jotain voimansiirron osia.

Kardaanissa on palikat paikallaan kyllä. Näyttää pyörivän kuten pitää ulkoisesti. Sisällä on jotain p*skana. Pitänee vaan purkaa osiksi.

Periaatteessa tällainen ropaaminen auton kanssa on hauskaa, mutta tuntuu, että ei meinaa kärsivällisyys riittää.

Suositelkaapa samalla jotain pomminvarmaa ja suhteellisen rivakkaa autoa. Saa olla myös polttis :)

Pidätinruuvi tippunut/löystynyt kardaanin kupista.
Lukitteella vaan kiinni ja samalla kannattaa laittaa ne loput 3 pidätintä myös lukitteella.

Poissa Rockster

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #1878 : 23.08.10 - klo: 15.50 »
Pidätinruuvi tippunut/löystynyt kardaanin kupista.
Lukitteella vaan kiinni ja samalla kannattaa laittaa ne loput 3 pidätintä myös lukitteella.

Ok. Pitääpä tarkistaa paikka.

E: Ja sellainen vielä kävi mielessä, että onko normaalia, että koneen ja noparin vaihdon jälkeen tuo auto ikään kuin "miettii" hetken kun sille antaa kaasua? Eli puolen sekunnin viiveellä lähtee. Ja voimansiirto pitää kohtalaista mekkalaa samalla...

Poissa genlee

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #1879 : 23.08.10 - klo: 15.55 »
Onko kyseiseen autoon saatavilla vielä tehokkaampia akkuja tai moottoreita? On saatavilla.

Laitatko linkin tehokkaammalle akulle ja moottorille? En moottoria ole kyllä nyt vaihtamassa, mutta tehokkaampi akku voisi olla hyvä?

Kiitos

Riippuu mikä nopeudensäädin autossasi on, mutta tässä olisi yksi 11.1v akku http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8583, mutta pitää varmistaa että nopeudensäätimesi kestää 3s 11,1v akkua.

Moi.

2S 7,4V 20C 5000mAh Yuntong on nykyinen akku, joten pitää olla 2S akku, mitä ikinä tarkoittaakaan? Mitä tarkoittaa 20C? Jotkut akut ovat 50C...



2S meinaa, että akussa on 2 lipokennoa. Yhden kennon nimellisjännite on 3.7V.
20C tarkoittaa virtaa jolla akkua voidaan kuormittaa suhteessa kapasiteettiin. Eli kyseistä 5Ah ja 20C:n akkua voidaan kuormittaa 100A virralla. Kapasiteetti kerrottuna C luvulla. 50C:n akkua taasen 50 * kapasiteetti.

Poissa Ama

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #1880 : 23.08.10 - klo: 15.58 »
Noparin kalibrointia kannattaa kokeilla ensimmäiseks.
Pidätinruuvi tippunut/löystynyt kardaanin kupista.
Lukitteella vaan kiinni ja samalla kannattaa laittaa ne loput 3 pidätintä myös lukitteella.

Ok. Pitääpä tarkistaa paikka.

E: Ja sellainen vielä kävi mielessä, että onko normaalia, että koneen ja noparin vaihdon jälkeen tuo auto ikään kuin "miettii" hetken kun sille antaa kaasua? Eli puolen sekunnin viiveellä lähtee. Ja voimansiirto pitää kohtalaista mekkalaa samalla...

Kai olet kalibroinut noparin? Jos et niin tee se, jos olet niin tee uudestaan.

Poissa Rockster

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #1881 : 23.08.10 - klo: 16.14 »
Noparin kalibrointia kannattaa kokeilla ensimmäiseks.
Pidätinruuvi tippunut/löystynyt kardaanin kupista.
Lukitteella vaan kiinni ja samalla kannattaa laittaa ne loput 3 pidätintä myös lukitteella.

Ok. Pitääpä tarkistaa paikka.

E: Ja sellainen vielä kävi mielessä, että onko normaalia, että koneen ja noparin vaihdon jälkeen tuo auto ikään kuin "miettii" hetken kun sille antaa kaasua? Eli puolen sekunnin viiveellä lähtee. Ja voimansiirto pitää kohtalaista mekkalaa samalla...

Kai olet kalibroinut noparin? Jos et niin tee se, jos olet niin tee uudestaan.

Kylläpä se on kalibroitu, kai. Siis jos tarkoitat kalibrointia ohjaimen kanssa. Pitääpä tehdä uudelleen.

Poissa jonu93

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #1882 : 23.08.10 - klo: 17.27 »
jos auton vakio servo on 4kg vääntävä niin voiko sen vaihtaa 15 kg vääntävään servoon vai meneekö ohjaus palat rikki??
- Team Associated  -  SC10 4x4  -

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #1883 : 23.08.10 - klo: 17.34 »
Voi mennä jos et ole säätänyt linkistöjä ja radiosta EPA:aa oikein.

Poissa jekku

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #1884 : 23.08.10 - klo: 17.53 »
Kertokaas viisaammat mitä eroa on käytännössä moottorin napojen lukumäärällä?
Esim. 2-6 napaiset edut/haitat.
Kyosho Inferno 777 World Champion Team Edition Orion Wasp CRF .21 | Kyosho Inferno 777 Special 1 edition "e"  MMM V3 | Futaba 2PL 2.4Ghz | Futaba 3PM MX 2.4Ghz | Hitec |

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #1885 : 23.08.10 - klo: 21.36 »
Mitä enempi niitä on, sen parempi hyötysyhde.
Mitä enempi niitä on, sen verran vähempi tarttee hukkateholla lämmittääkkään.
Mitä enempi niitä on, sen herkemmin hintakin nousee.
Mitä enempi niitä on, sen arempi kuumuudelle. Toki laatuluokassaan.
Mitä enempi niitä on, sen herkemmin tulee noparille "maximikierros"raja vastaan.
 Monessa noparissa kerrotaankin maximikiekat per X-pole motor.
Yhen olen nähnyt luonnossa muun ku 2-pole, joten en ole ihan täydellinen arvostelija enää...
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa jonu93

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #1886 : 25.08.10 - klo: 18.13 »
auto ottaa häiriötä kun lähden ajamaan niin lähtee täysillä eteenpäin ja pysähtyy ja mutkittelee. ongelma tullut parin päivän sisällä eli mikä vikana. auto toiminut ennen moitteettomasti :huh: :huh:

tietoja:
lrp blast bx
ezrun 60a esc + 4300kv mosa
hitec 422 servo
- Team Associated  -  SC10 4x4  -

Poissa Pete_69

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #1887 : 25.08.10 - klo: 19.00 »
auto ottaa häiriötä kun lähden ajamaan niin lähtee täysillä eteenpäin ja pysähtyy ja mutkittelee. ongelma tullut parin päivän sisällä eli mikä vikana. auto toiminut ennen moitteettomasti :huh: :huh:

tietoja:
lrp blast bx
ezrun 60a esc + 4300kv mosa
hitec 422 servo

Vastari kastunut, tai muuten vaan sanonut sopimuksensa irti?
Lrp S18 Monster, hpi cyber 10b "Wannabe SC". Axial SCX10 Trail Honcho. Tamiya TT-01 Type ED.

Poissa Ama

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #1888 : 25.08.10 - klo: 20.49 »
auto ottaa häiriötä kun lähden ajamaan niin lähtee täysillä eteenpäin ja pysähtyy ja mutkittelee. ongelma tullut parin päivän sisällä eli mikä vikana. auto toiminut ennen moitteettomasti :huh: :huh:

tietoja:
lrp blast bx
ezrun 60a esc + 4300kv mosa
hitec 422 servo

Vastari kastunut, tai muuten vaan sanonut sopimuksensa irti?

Ja jos saat joltain lainaan toiset radiot (mieluiten 2.4Ghz) niin saa testattua onko vika radioissa. Muista myös noparin kalibrointi.
Fm radioilla taitaa olla yleisiä nuo häiriöt harjattomien kanssa.

Ja sitten ot.
Kannattaisikohan tästä viasta mainita tuossa myynti-ilmoituksessa?
Ettei jää mitään kusetuksen makua. Se on ikävää sellainen.

Poissa topcat

  • TamUA
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #1889 : 26.08.10 - klo: 12.09 »
Tuli ostettua lrp:n eraser nopari johon edellinen omistaja oli omien sanojensa mukaan "tökännyt johdot väärin päin". Avasin noparin ja virtajohtojen juuressa haiskahtaa palaneelta. Komponentti joka on piirilevyssä akulta tulevien + ja - johtojen välissä on poikki. Mikä tämä komponetti on ja tuleekohan tuosta vielä kalua jos koita vaihtaa tuon osan?