Kirjoittaja Aihe: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)  (Luettu 1964596 kertaa)

0 jäsentä ja 14 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6570 : 28.08.19 - klo: 13.21 »
Toi nelilankanen moottori on luultavasti liian kireä Stampedeen.

Bashaajalle mikään ei ole liian tiukkaa, tai noh ehkä 4sälle mutta 3s menee suoralla niin että kaikki kisa autot häviää sille ja kumit repeilevät😂😂😂
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa JjZz

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6571 : 30.05.20 - klo: 12.06 »
Mun FTX Bugstan nopari (Etronix Photon 2.1W 60A) ilmeisesti temppuilee, kun kesken ajon ei enää vastaa kaasuun mitenkään lähes tuoreella akulla. Ei myöskään toisella akulla. Servo toimii, eli vastaanottimessa ei vikaa. Myös noparin tuuletin pyörii. Noparissa vilkkuu punainen ledi, en ole aiemmin edes seurannut siitä mitään ledejä enkä tiedä vilkkuuko se aina vai onko merkki viasta. Kun virrat laittaa päälle, nopari ei myöskään enää anna äänimerkkiä.  Jos se oli sen noparin kuolema niin aika kulutustavaraa ovat. Tuskin kymmentä akullista olen tuolla ajanut.

Poissa Orkekum

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6572 : 23.08.20 - klo: 00.09 »
Usein vilkkula punainen ledi tarkoittaa liian alhainen virta akuissa, varsinkin jos LiPot,
Saattaa olla myös jokin Ylivirta suoja(over current protection tai ylikuumenee, monet rtr noparit saattaa olla hieman halpiskamaa välillä Juu ja FTX on hieman halvemmasta päästä, jos sulla ohjekrja kato sieltä löytyykö vilkkukoodia?
(varmista tietenkin että sulla nopari oikealla akku asetuksella, lipolla tai nimh)

EURORC sivuilta löyty just sun auo ja manuaali tässä, ole hyvä https://www.ftx-rc.com/manuals/Outlaw%20Brushless%20Manual.pdf

 
Mun FTX Bugstan nopari (Etronix Photon 2.1W 60A) ilmeisesti temppuilee, kun kesken ajon ei enää vastaa kaasuun mitenkään lähes tuoreella akulla. Ei myöskään toisella akulla. Servo toimii, eli vastaanottimessa ei vikaa. Myös noparin tuuletin pyörii. Noparissa vilkkuu punainen ledi, en ole aiemmin edes seurannut siitä mitään ledejä enkä tiedä vilkkuuko se aina vai onko merkki viasta. Kun virrat laittaa päälle, nopari ei myöskään enää anna äänimerkkiä.  Jos se oli sen noparin kuolema niin aika kulutustavaraa ovat. Tuskin kymmentä akullista olen tuolla ajanut.
TRX4-Sport, Traxxas Bandit, Traxxas Summit, MST CFX kit Unimog, Himoto 1:18 truggy

Poissa VTEC

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6573 : 05.11.20 - klo: 10.30 »
osaisiko joku viisas selittää yksinkertaisesti ja mielellään kuvien kanssa miten harjaton sensorillinen moottori toimii? :laugh:
 
Team Corally SBX410, Xray T4 '14 ja FG Marder "jokkis"
Youtube Kanava: https://www.youtube.com/channel/UC08uZiWtJ7b5MHZiEqAjUZQ

Poissa Orkekum

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6574 : 05.11.20 - klo: 19.57 »
osaisiko joku viisas selittää yksinkertaisesti ja mielellään kuvien kanssa miten harjaton sensorillinen moottori toimii? :laugh:

Näin super yksinkertaisesti että ehkä saat idean miten saattaa toimia?
Minä yritän. (saatan olla huono selittämään, sori)

Kuva 1.
ON Sensoroimaton harjaton. Huomaa että moottorin keskellä, sen akseli on permanentti magneetti(huomaa pohjoinen ja etelä puoliskot, en nyt ole satavarma mutta ainakin kaksi, jotkut jos en muista väärin on jaettu 4 osaan)
Ja vihreät klöntit ovat paljon ohutta kuaparilankaa, et ku siitä pistää virran läpi se aiheuttaa magneettikentän johon akselin magneetti reagoi

Ja johdon 1, 2 ja 3 menevät Noparille.
Ensiksi se pistää virran johdolle 1 ja 2, akseli pyörähtää askeleen magneettikentän takia  sinisen ja punaisen väliraja osoittaa 1 ja 2 puoliväliin,  sitten nopari pistää viortaa  2 ja 3 ja moottori pyörähtää siihen ja lopuksi 1 ja 3 ja moottori jatkaa matkaa.

Saatat huomata että moottorin akseli voi olla toisenlaisesti ku mitä nopari yrittää kertoa miten pyöriä.

KAtso kuva 2
Ruskea rinkeli on usein moottorin takaluukulla ja siinä on useita sensoreita jotka magneetti tunnistimen avulla tunnistaa missä asennossa moottori on, ja silloin nopari(eli nopeudensäädin) osaa liikutella akselia oikeassa tahdissa.

Tämä aiheuttaa sen että moottori on paljon 'pehmeämpi' eikä' nyi(nyki?) niin paljoa, saat tasaisemmin vauhtia kun tarvit ja nopari ei tarvi arvata mitä moottorissa tapahtuu.
Varsinkin monet rcoffilaiset(rc crawling, ryömintä) tykkää sensori moottoreista, kun ne saa ajettua erittäin hitaasti ja tasaisesti paljolla vääntömomentilla kun kivikoissa yrittää mennä.

Olen huomannut että omalla Traxas TRX4 Sport pystyy menemään erittäin hitaasti ja tasaisesti ilman että voima loppuu kesken.
TRX4-Sport, Traxxas Bandit, Traxxas Summit, MST CFX kit Unimog, Himoto 1:18 truggy

Poissa VTEC

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6575 : 05.11.20 - klo: 22.22 »
osaisiko joku viisas selittää yksinkertaisesti ja mielellään kuvien kanssa miten harjaton sensorillinen moottori toimii? :laugh:

Näin super yksinkertaisesti että ehkä saat idean miten saattaa toimia?
Minä yritän. (saatan olla huono selittämään, sori)

Kuva 1.
ON Sensoroimaton harjaton. Huomaa että moottorin keskellä, sen akseli on permanentti magneetti(huomaa pohjoinen ja etelä puoliskot, en nyt ole satavarma mutta ainakin kaksi, jotkut jos en muista väärin on jaettu 4 osaan)
Ja vihreät klöntit ovat paljon ohutta kuaparilankaa, et ku siitä pistää virran läpi se aiheuttaa magneettikentän johon akselin magneetti reagoi

Ja johdon 1, 2 ja 3 menevät Noparille.
Ensiksi se pistää virran johdolle 1 ja 2, akseli pyörähtää askeleen magneettikentän takia  sinisen ja punaisen väliraja osoittaa 1 ja 2 puoliväliin,  sitten nopari pistää viortaa  2 ja 3 ja moottori pyörähtää siihen ja lopuksi 1 ja 3 ja moottori jatkaa matkaa.

Saatat huomata että moottorin akseli voi olla toisenlaisesti ku mitä nopari yrittää kertoa miten pyöriä.

KAtso kuva 2
Ruskea rinkeli on usein moottorin takaluukulla ja siinä on useita sensoreita jotka magneetti tunnistimen avulla tunnistaa missä asennossa moottori on, ja silloin nopari(eli nopeudensäädin) osaa liikutella akselia oikeassa tahdissa.

Tämä aiheuttaa sen että moottori on paljon 'pehmeämpi' eikä' nyi(nyki?) niin paljoa, saat tasaisemmin vauhtia kun tarvit ja nopari ei tarvi arvata mitä moottorissa tapahtuu.
Varsinkin monet rcoffilaiset(rc crawling, ryömintä) tykkää sensori moottoreista, kun ne saa ajettua erittäin hitaasti ja tasaisesti paljolla vääntömomentilla kun kivikoissa yrittää mennä.

Olen huomannut että omalla Traxas TRX4 Sport pystyy menemään erittäin hitaasti ja tasaisesti ilman että voima loppuu kesken.
Kiitoksia!

Lähetetty minun POT-LX1 laitteesta Tapatalkilla

Team Corally SBX410, Xray T4 '14 ja FG Marder "jokkis"
Youtube Kanava: https://www.youtube.com/channel/UC08uZiWtJ7b5MHZiEqAjUZQ

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6576 : 06.11.20 - klo: 06.08 »
Sensorillisen moottorin etu on myöskin se että ajoituksen ennakkoa voi säätää. Säätöskaala on moottorista riippuen jossain 0-40 asteen alueella ja mitä enemmän laitetaan moottoriin ennkkoa, sitä enemmän siitä tulee voimaa ulos. Sensorillisia moottoreita on myös kiinteällä 0-ennakolla stock luokissa.
Kylätason RC-kuski.

Poissa golemi

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6577 : 04.01.21 - klo: 12.46 »
Tuli hommattua ensimmäiseksi autoksi pojalle ja itselle tuollainen crawler FTX Outback 2 mini 1:18. Jonkin verran ehtinyt ihmettelemään mitä se on syönyt, mut muutamia kysymyksiä tullut mieleen.

- Mitenkä tämä kyseinen vehje on vedenpitävä? Lumessa on tullut ajettua niin ettei lunta ole kuin sentti pari mutta välillä lunta pääsee vähän sinne auton sisäänkin. Lähinnä mietityttää siellä oleva laturin kaapeli kun se sojottelee ihan ilman mitään suojaa. Olisikohan siihen olemassa jotain korkkia? Sitten on tällainen liitteen kuvan kaltainen ruskea pieni mötikkä melko matalalla täysin ilman suojaa auton pohjassa.

- Hidasta ajoa ajatellen huomasin heti, että kun autolla ajaa suoraan hyvin hitaalla vauhdilla ja jos samaan aikaan kääntyy niin auto "hyytyy" ja pysähtyy. Onko tälle mitään tehtävissä?

Poissa Nenolanjones

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6578 : 04.01.21 - klo: 15.12 »
Golemille:

Eli ilmeisesti akun tasausliitin on siellä suojatta? Niin se on monissa muissakin ajon aikana, ei pitäisi aiheutua ongelmia. Jos epäilyttää, niin kietaisee kevyesti teippiä ympärille. Suojatulppia en ole noihin itse löytänyt, joskus yritin etsiä. Tuo ruskea mötikkä taitaa olla moottorin navoissa oleva keraaminen kondensaattori, varmaan häiriönpoistoa varten tms, ei aiheuta toimenpiteitä. Jos se hyvin alas sojottaa, niin voit varovasti taivutella sen ylemmäs.

Voisiko hyytyminen johtua siitä, että auto kulkee juuri ja juuri minimitehoilla, ja servoa kääntäessä se nappaa osan tehosta, jolloin moottorille ei enää riitä? Tuskin on mikään vika, ominaisuus lähinnä. En ole isommissa sähkövehkeissä tuollaiseen törmännyt.
Traxxas Summit (Castle 2200kv & MXL-6S)

Poissa mustikka

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
    • Joni RC
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6579 : 04.01.21 - klo: 15.17 »
- Hidasta ajoa ajatellen huomasin heti, että kun autolla ajaa suoraan hyvin hitaalla vauhdilla ja jos samaan aikaan kääntyy niin auto "hyytyy" ja pysähtyy. Onko tälle mitään tehtävissä?
Autossa kun on renkaat poikittain, niin siitä tulee vähän lisää vastusta moottorille. Tuo on ihan normaalia, jos samaa ei tapahdu kovemmassa vauhdissa.
Kaikenlaisia leluja on ollut tässä vuosien varrella :wink:
Joni RC

Poissa golemi

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6580 : 05.01.21 - klo: 08.00 »
- Hidasta ajoa ajatellen huomasin heti, että kun autolla ajaa suoraan hyvin hitaalla vauhdilla ja jos samaan aikaan kääntyy niin auto "hyytyy" ja pysähtyy. Onko tälle mitään tehtävissä?
Autossa kun on renkaat poikittain, niin siitä tulee vähän lisää vastusta moottorille. Tuo on ihan normaalia, jos samaa ei tapahdu kovemmassa vauhdissa.

No niinhän se tietenkin on. Kovemmassa vauhdissa ei ongelmaa. Kääntösäde tässä on autossa on varsin pieni. Menee melkoiseksi vekslaamiseksi jos tekee hiemankaan tiukemman pujotteluradan. Mukavaa hupia on ollut ajella. Tehtiin pihalle lumesta rata suvikelien aikaan ja nyt pakkasilla on ollut mukava huruutella menemään. Jotkut talvirenkaat tai miniatyyri lumiketjut olis kova sana :) Tuo äkkiä jauhaa itsensä tampattuun lumeen noilla pienillä renkaillaan. Yksi vaihtoehto olisi myös sellaiset tosi lutterot renkaat mitkä luo isomman pinta-alan lunta vasten ja sen myötä enemmän pitoja.

Poissa ropes

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6581 : 10.01.21 - klo: 00.52 »
Heippa..

Kysymys noparista..
Vika: traxxas 2wd sähköautossa.. auto toimii kaikin puolin Ok, mutta jos käyttää kaasun täysillä niin nopari alkaa Vilkkumaan punaisena ja auto pysähtyy. Ei enää lähde tämän jälkeen liikkeelle ennen ku käyttää akkua irti.
Onko vika noparissa?! Traxxas xl-2.5 nopari.

Kiitos jo etukäteen vastauksista.. 🙏

Poissa mustikka

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
    • Joni RC
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6582 : 10.01.21 - klo: 00.54 »
Noparissa on päällä Lipo tila ja katkaisee virrat, kun jännite menee liian alas.

Onko käytössä Lipo vai Nimh akut?
Kaikenlaisia leluja on ollut tässä vuosien varrella :wink:
Joni RC

Poissa ropes

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6583 : 10.01.21 - klo: 13.55 »
Nimh akku käytössä.. pitäisiköhän kokeilla uutta akkua?! 🤔

Poissa mustikka

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
    • Joni RC
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6584 : 10.01.21 - klo: 16.04 »
Ota tuo lipo mode pois päältä, niin sitten toimii. Jos lipo akkuja käyttää, niin tuo lipo tila pitää laittaa päälle.

Tässä on ohjeet siihen:
https://youtu.be/FCNsmV18PSg
Kaikenlaisia leluja on ollut tässä vuosien varrella :wink:
Joni RC

Poissa ropes

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6585 : 10.01.21 - klo: 20.26 »
Kiitos.. näin se tosiaan oli. Eli väärä mode oli päällä, kun kaasutti pohjaan niin kuntasi siihen.
Hieno ryhmä täällä, kiitos vielä..

Poissa JeeVee

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6586 : 23.03.21 - klo: 13.07 »
Terve
Jouluna tuli hommattua lapsille ensimmäinen rc auto ja nyt niitä on sitten jo kolme.
Akkuja on hommattu jo jonkin verran lisää ja älylaturi niiden lataamista varten.
Laturissa on noita ohjelmia ja niiden käyttö tarkoitus ja hetki jolloinka niitä pitäisi käyttää ei oikein puutteellisen englannin kielitaidon takia auennut ihan täysin laturin ohjekirjasta.

Joten siis voisiko joku valaista mitä tarkoittaa ja missä vaiheessa/tilanteessa kyseistä lataus ohjelmaa voisi/pitäisi käyttää.

1. DISCHARGE (tämä lienee akun varauksen purkamista varten oleva ohjelma, mutta mikä ampeeri ja voltti määrä olisi sopivat esim. 3000mA ja 8.4V akulle.)

2. DISCHARGE-->CHARGE (miksi tälläinen ja montako sykliä, ja mikä tässä on hyöty)

3. RE-PEAK (onko tää joku millä annetaan akulle viimeinen silaus kun se on jo ladattu täyteen?)

Käytössämme on siis pelkkiä NiMh akkuja.

Poissa simonix

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6587 : 19.08.21 - klo: 20.00 »
Moi kaikille! Niinhän siinä kävi että ensin oli crawleri, sitten tuli basheri ja kyllä vielä rata-auto tarvitaan ”talliin”. Olen suunnitelmissani päätynyt https://hobbyfactory.fi/p64865/carten-m210r-plus-1-10-m-chassis-kit, mutta en osaa arvioida millainen moottori+nopari tähän kävisi, sekä minkä kokoinen ja millainen pinioni moottoriin käy. Olisiko tämä https://hobbyfactory.fi/p42330/hobbywing-38010203-ezrun-combo-max10-3652sl-3300kv riittävän nopea/tehokas esimerkiksi 2s akulla (joka mahtuisi paremmin kyytiin)?

Poissa Jari Huovila

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6588 : 09.10.22 - klo: 21.38 »
Moi kaikki! Millaisen harjattoman esc+moottori combon sinä laittaisit 1/10 touringiin jos budjetti on satasen luokkaa?
Ajo on parkkipaikka revittelyä ja satunnaisesti radalla pitämässä hauskaa.
« Viimeksi muokattu: 11.10.22 - klo: 18.43 kirjoittanut Jari Huovila »

Poissa evok

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6589 : 18.10.22 - klo: 16.38 »
Moi kaikki! Millaisen harjattoman esc+moottori combon sinä laittaisit 1/10 touringiin jos budjetti on satasen luokkaa?
Ajo on parkkipaikka revittelyä ja satunnaisesti radalla pitämässä hauskaa.

Riippuu kuinka paljon vauhdin hurmaa haluaa kokea, sekä ostaako uutena vai käytettynä (budjettiin viitaten).
Uutena tällainen "Stanu kombo" lienee paras aloittaa, jotta pysyy radallakin hanskassa:

https://www.eurorc.fi/product/32696/hobbywing--xr10-justock-js6-g3-combo---215t-black-g21

Poissa aidia

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6590 : 03.05.23 - klo: 19.13 »
Minkä vuoksi akuissa näkee erikokoisia bullet liittimiä, esim 4mm tai 5mm? Onko koon kasvattamisessa jotain hyötyä vai miksi tätä ei ole standardisoitu johonkin tiettyyn kokoon?

Poissa Arcticaz

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6591 : 29.04.24 - klo: 17.14 »
Laitetaan tämä tänne aloittelijat osioon vaikka kyseessä enemmän paluu harrastuksen pariin 10v tauon jälkeen. Jos lähtisit nytten ostamaan itsellesi krossia ”aloittelijana” niin ottaisitko 2wd vai 4wd? Aikoinaan ajellut takavetoista ja corri ollut nelivetoinen. Nytten en osaa päättää ilman apuja minkä sitä ottaisi. Ja entä moottori? Minkä tehoinen olisi semmoinen millä pärjää alussa ja pidemmällä aikavälillä. Ja jos auto tulee ulos ja sisälle niin millä ihmeellä sitä osaa päättää ottaako setin mikä tehty ulko tai sisäkäyttöön? Ottaako vaan jomman kumman ja sitten vaan pelaa diffien kanssa. Kiitos ja anteeksi.

Poissa iippo777

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6592 : 29.04.24 - klo: 20.10 »
Laitetaan tämä tänne aloittelijat osioon vaikka kyseessä enemmän paluu harrastuksen pariin 10v tauon jälkeen. Jos lähtisit nytten ostamaan itsellesi krossia ”aloittelijana” niin ottaisitko 2wd vai 4wd? Aikoinaan ajellut takavetoista ja corri ollut nelivetoinen. Nytten en osaa päättää ilman apuja minkä sitä ottaisi. Ja entä moottori? Minkä tehoinen olisi semmoinen millä pärjää alussa ja pidemmällä aikavälillä. Ja jos auto tulee ulos ja sisälle niin millä ihmeellä sitä osaa päättää ottaako setin mikä tehty ulko tai sisäkäyttöön? Ottaako vaan jomman kumman ja sitten vaan pelaa diffien kanssa. Kiitos ja anteeksi.

Itse palasin viime syksynä 6-vuoden naftaliineista.
Ekana tekona myin nelkku buggyn pois ja tokana ostin tuuppi buggyn.
Rakensin auton nk. Stokki autoksi Hakkilan sisäradalle.
Syyt:
13,5 kone
Halvat sähköt riittää
Perus radio riittää
Perus 2S lipot riittää
2wd:ssä on vain yksi diffi huollettavana ja perus iskari jumppailut. Nopeampi huoltaa vs. 4wd.

Tärkeintä on missä aiot ajaa ?
Mikäli et pääse sisälle ajamaan koskaan niin ehkä patteri8 voisi olla valintasi ?

Corri on mielestäni hieno tuote, mutta mikäli kilpailu kiinnostaa niin tuuppibuggyllä pääset varmasti eniten kilpailemaan.

Poissa Arcticaz

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6593 : 29.04.24 - klo: 20.22 »
Kyllä se enimmäkseen ulkona tulee ajeltua ja varmaan Hyvinkää osoite. Talvella sisällä paikallisen koulun salissa. Ajatusmaailma on ollu kyllä koko ajan vähän enemmän tuuppiin kääntyneenä. Ehkä se ois fiksuin ottaa tuuppi niin pääsee verestämään muistoja ja siirtyy sitten halutessaan nelkkuun kun ajo ja huoltotaidot alkaa olemaan ajantasalla. Vissiin nuo Hobbywingin noparit ja koneet on semmosia että uskaltaa ostaa? Aikoinaan Team Orionia tuli käytettyä.

Poissa iippo777

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6594 : 29.04.24 - klo: 20.31 »
Hobbywingin kanssa et voi mennä vikaan. Ihmettelen mikäli et niistä pidä. Taitaa olla ylivoimaisesti eniten käytetty merkki ainakin Hakkilassa. Tuntuu, etttä reilut puolet ajaa Hobbywingin nopareilla ja koneitakin on monella.

Mielestäni hinta/laatusuhde on todella hyvä. Takuu myös toimii mikäli Suomesta ostat.

Poissa Sauli Lumikko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6595 : 01.05.24 - klo: 16.32 »
Aikoinaan ajellut takavetoista ja corri ollut nelivetoinen. Nytten en osaa päättää ilman apuja minkä sitä ottaisi. Ja entä moottori? Minkä tehoinen olisi semmoinen millä pärjää alussa ja pidemmällä aikavälillä.

Ja jos auto tulee ulos ja sisälle niin millä ihmeellä sitä osaa päättää ottaako setin mikä tehty ulko tai sisäkäyttöön? Ottaako vaan jomman kumman ja sitten vaan pelaa diffien kanssa. Kiitos ja anteeksi.
Jos et osaa päättää, ota takavetoinen. Etenkin, kun sellaisella olet ennenkin ajanut. Nelivedon hankinta kannattaa vain jos tietää haluavansa sellaisen. Pääset parhaiten takaisin vauhtiin 13.5T koneella ja sillä voi myös kisata S2-10-luokassa.

Ulko- ja sisäauton välillä (tarkoittaen luultavasti kovaa pitoa ja suht’ tasaista alustaa vs. irtonaisempi ja röykkyisempi alusta?) on niin paljon eroa säädöissä ja osavalinnoissa, että kannattaa vakavasti harkita kahta autoa. Olen ite vaihtanut B74.2D:n asetukset B74.2:n mukaisiksi, enkä voi suositella samaa muille. Jos käyttö on selvästi kausittaista, voit siirtää sähköt sun muut autojen välillä.

Pidemmän päälle kahden auton taktiikka ei ole ainakaan paljoa kalliimpi ratkaisu, koska sitähän kuluttaa ja rikkoo osia vain yhdestä värkistä kerralla. Vähän kuten ostaisi kaksi kenkäparia vuoropäivin käytettäviksi: niiden käyttöikä on silloin kaksinkertainen.

Poissa Arcticaz

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #6596 : 02.05.24 - klo: 20.34 »
Aikoinaan ajellut takavetoista ja corri ollut nelivetoinen. Nytten en osaa päättää ilman apuja minkä sitä ottaisi. Ja entä moottori? Minkä tehoinen olisi semmoinen millä pärjää alussa ja pidemmällä aikavälillä.

Ja jos auto tulee ulos ja sisälle niin millä ihmeellä sitä osaa päättää ottaako setin mikä tehty ulko tai sisäkäyttöön? Ottaako vaan jomman kumman ja sitten vaan pelaa diffien kanssa. Kiitos ja anteeksi.
Jos et osaa päättää, ota takavetoinen. Etenkin, kun sellaisella olet ennenkin ajanut. Nelivedon hankinta kannattaa vain jos tietää haluavansa sellaisen. Pääset parhaiten takaisin vauhtiin 13.5T koneella ja sillä voi myös kisata S2-10-luokassa.

Ulko- ja sisäauton välillä (tarkoittaen luultavasti kovaa pitoa ja suht’ tasaista alustaa vs. irtonaisempi ja röykkyisempi alusta?) on niin paljon eroa säädöissä ja osavalinnoissa, että kannattaa vakavasti harkita kahta autoa. Olen ite vaihtanut B74.2D:n asetukset B74.2:n mukaisiksi, enkä voi suositella samaa muille. Jos käyttö on selvästi kausittaista, voit siirtää sähköt sun muut autojen välillä.

Pidemmän päälle kahden auton taktiikka ei ole ainakaan paljoa kalliimpi ratkaisu, koska sitähän kuluttaa ja rikkoo osia vain yhdestä värkistä kerralla. Vähän kuten ostaisi kaksi kenkäparia vuoropäivin käytettäviksi: niiden käyttöikä on silloin kaksinkertainen.


Kyllä se tuuppari on se valinta. Taidan ostaa ulos ehkä uutena ja sisälle riittää käytetty kun meno siellä paljon rauhallisempaa. Katsellaan nelkkua sitten tulevaisuudessa jos alkaa polttelemaan.