Kirjoittaja Aihe: Mitä merkitystä on koneiden kanavamäärillä?  (Luettu 3609 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa rs tuning

  • Veteraani
    • Profiili
Mitä merkitystä on koneiden kanavamäärillä?
« : 14.08.05 - klo: 22.29 »
Eli jos on esim: 3-port kone ja 11-port kone, niin mikä niiden ero on?
Toisessa ilmeisesti enemmän vääntöä ja toisessa kierroksia, mutta
kuinka päin?
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

Poissa Hount

  • Veteraani
    • Profiili
Re: Mitä merkitystä on koneiden kanavamäärillä?
« Vastaus #1 : 15.08.05 - klo: 07.06 »
Lainaus käyttäjältä: "rs tuning"
Eli jos on esim: 3-port kone ja 11-port kone, niin mikä niiden ero on?
Toisessa ilmeisesti enemmän vääntöä ja toisessa kierroksia, mutta
kuinka päin?


Ei pysty sanomaan yhtään mitään... Esim HoBaon 8Port kiertää ja vääntää vähemmän kuin V-Spec joka on vissiin 3+1port, en nyt muista vaikka edellispäivänä oli viimeeksi kone auki.

Toki vääntöalue voi olla vähän eri kohdassa, mutta porttien määrällä ei ole niin väliä eri merkkien kesken, voihan portit olla väliseinällisiä, jolloin väliseinät vain haittaavat puhdasta virtausta.

Saman valmistajan esim. offroad koneissa porttien määrä voi päätellä jo jotaini. Mutta ei pidä valmistajarajojen yli vertailla porttien määriä.

 - Hount

Poissa rs tuning

  • Veteraani
    • Profiili
Mitä merkitystä on koneiden kanavamäärillä?
« Vastaus #2 : 15.08.05 - klo: 19.59 »
Jaaha... Eli olisko siinä jotain samaa kuin 2-tahti mopojen ja motocross
pyörien sylintereissä esim vanhoissa suzuki PV vakiosylintereissähän
oli vaan 1 imu 1 pako ja 2 sivukanavaa (en nyt muista mitä ne oli), kun
taas viri läppäsylintereissä oli "2" imu ja "6" sivukanavaa kun ne oli jaettu
pienillä väliseinillä, ilmeisesti sen takia että sais mahdollisimman leveet
kanavat sylinterin halkaisijaan nähden???

Jos näin on niin silloinhan useampikanavainen olis kiertävämpi/tehoalue
ylemmillä kierroksilla ja vähempi kanavainen olis alempaa vääntävä ja
maksimi kierrokset olis matalammat. :o
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

Poissa rs tuning

  • Veteraani
    • Profiili
Re: Mitä merkitystä on koneiden kanavamäärillä?
« Vastaus #3 : 15.08.05 - klo: 20.03 »
Lainaus käyttäjältä: "Hount"
Ei pysty sanomaan yhtään mitään... Esim HoBaon 8Port
kiertää ja vääntää vähemmän kuin V-Spec joka on vissiin 3+1port, en nyt
muista vaikka edellispäivänä oli viimeeksi kone auki.
 - Hount

Toisaalta jos on enemmän "väliseiniä" niin saattaa olla kestävämpi,
jos ei mäntä haukkaa niin helposti kanavien reunoihin???
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

Poissa solar4

  • RSRCA
    • Profiili
Mitä merkitystä on koneiden kanavamäärillä?
« Vastaus #4 : 15.08.05 - klo: 20.28 »
Ihan ohimennen mainittuna esim. CMB:n pytty näyttää kuin haulikolla ammutulta (en tiedä paljonko portteja on käytännössä), taas OS V-Specissä portteja on kolme. Molemmat huippupatoja kutakuinkin huipputehoilla.
Ylipäätään "kaikki" kisakireet krossipadat tuntuvat olevan 5-7 porttisia - paitsi OS. Eli ei välttämättä se porttien määrä vaan se loppu suunnittelu..
Little to win, nothing to lose
SD/GT

Poissa Catiska

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.lynxracing.net
Mitä merkitystä on koneiden kanavamäärillä?
« Vastaus #5 : 15.08.05 - klo: 21.25 »
Niinpä. Monesti tuntuu halpis koneissa olevan se kanavamäärä myyntivaltti. Sijoittaisivat senkin rahan tuotekehitykseen, eikä kanavien poraamiseen summassa...
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Poissa rs tuning

  • Veteraani
    • Profiili
Mitä merkitystä on koneiden kanavamäärillä?
« Vastaus #6 : 15.08.05 - klo: 21.30 »
No nii sinne meni sitte seki vertailu "valtti" kun kerran valmistajien
tehoilmoituksiinkaan ei voi luottaa :evil: Ei kai se auta kun ostaa
joku yber hyper kallis merkkikone ja toivoo että siinä on paljo
enemmän tehoo ku LST:n vakiossa ja sit yrittää vielä säätääkki se :shock:
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

Poissa Juuzmo

  • Veteraani
    • Profiili
Mitä merkitystä on koneiden kanavamäärillä?
« Vastaus #7 : 15.08.05 - klo: 21.30 »
sellanen 2 sylinterinen 4-tahti kone niin ei tarvi epäillä ;I
RB,the power of champions.

Poissa rs tuning

  • Veteraani
    • Profiili
Mitä merkitystä on koneiden kanavamäärillä?
« Vastaus #8 : 15.08.05 - klo: 21.34 »
Ei taida löytyä rattaita että sen sais kulkemaan yli 20km/h :lol:

Tehoa on kyllä vakiossakin aika hyvin, mutta olis kiva kun olis
hiukan kiertävämpi kone niin se kulkis hiukan lujempaa, mutta
välitykset sais olla samat ja olis mehevämmät äänet suoralla :mrgreen:
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

Poissa Juuzmo

  • Veteraani
    • Profiili
Mitä merkitystä on koneiden kanavamäärillä?
« Vastaus #9 : 15.08.05 - klo: 21.37 »
Lainaus käyttäjältä: "rs tuning"
Ei taida löytyä rattaita että sen sais kulkemaan yli 20km/h :lol:
quote]
Täh?  :shock:
RB,the power of champions.

Poissa rs tuning

  • Veteraani
    • Profiili
Mitä merkitystä on koneiden kanavamäärillä?
« Vastaus #10 : 15.08.05 - klo: 21.42 »
Lainaus käyttäjältä: "Juuzmo"
Lainaus käyttäjältä: "rs tuning"
Ei taida löytyä rattaita että sen sais kulkemaan yli 20km/h :lol:

Täh?  :shock:

Niin katos eihän 2-sylinterinen 4-tahti kierrä paljoalkaan verrattuna
1-sylinteriseen 2-tahtiin :wink: Mitäs siinä nyt on epäselvää???

Nojoo, eihän se edes sopisi paikalleen ja jos kisasäännöt ei rajaisi konetta
.28 kuutituumaiseen niin ostaisin Sirion .30 koneen, siinä ei ainakaan
vääntö loppuis vaikka laittais mitkä välitykset :wink:
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

Poissa Juuzmo

  • Veteraani
    • Profiili
Mitä merkitystä on koneiden kanavamäärillä?
« Vastaus #11 : 15.08.05 - klo: 21.54 »
Lainaus käyttäjältä: "rs tuning"
Lainaus käyttäjältä: "Juuzmo"
Lainaus käyttäjältä: "rs tuning"
Ei taida löytyä rattaita että sen sais kulkemaan yli 20km/h :lol:

Täh?  :shock:

Niin katos eihän 2-sylinterinen 4-tahti kierrä paljoalkaan verrattuna
1-sylinteriseen 2-tahtiin :wink: Mitäs siinä nyt on epäselvää???

Nojoo, eihän se edes sopisi paikalleen ja jos kisasäännöt ei rajaisi konetta
.28 kuutituumaiseen niin ostaisin Sirion .30 koneen, siinä ei ainakaan
vääntö loppuis vaikka laittais mitkä välitykset :wink:

niin mutta se vääntää sen verran paremmin että väleillä saa kulkemaan
RB,the power of champions.

Poissa rs tuning

  • Veteraani
    • Profiili
Mitä merkitystä on koneiden kanavamäärillä?
« Vastaus #12 : 15.08.05 - klo: 22.24 »
Nojoo, antaa tän topikin nyt pysyä kuitenki 2-tahti nitrokoneissa eikä
mitään turhia mielikuvituksen tuotos suunnitelmia, eihän tollases
4-tahdis olis mitään järkee ja säännötkin rajottaa koneen .28:n koska
nyt on kyse kisavehkeistä eikä pelle peloton autoista.
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

Poissa wictro

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://personal.inet.fi/perhe/vakivalta/
Mitä merkitystä on koneiden kanavamäärillä?
« Vastaus #13 : 16.08.05 - klo: 01.23 »
mopoissa ja moottoripyörissä ne väliseinät ovat ainakin sen takia, että männänrenkaat eivät pääse ulos uristaan ja katkea kiilautuessaan aukon ylä- tai alareunaan.

nitromoottorissa luulisin niiden estävän männän heilumista ja vahvistavan sylinteriputkea.

tehoon ei lukumäärä vaikuta. vaan virtauskyky ja ajoitus.
-Lithium Love Racing-

Poissa rs tuning

  • Veteraani
    • Profiili
Re: Mitä merkitystä on koneiden kanavamäärillä?
« Vastaus #14 : 25.08.05 - klo: 00.31 »
Lainaus käyttäjältä: "Hount"
Lainaus käyttäjältä: "rs tuning"
Eli jos on esim: 3-port kone ja 11-port kone, niin mikä niiden ero on?
Toisessa ilmeisesti enemmän vääntöä ja toisessa kierroksia, mutta
kuinka päin?
Saman valmistajan esim. offroad koneissa porttien määrä voi päätellä jo jotaini.
Mutta ei pidä valmistajarajojen yli vertailla porttien määriä.

 - Hount

Tästäpä syntyikin taas lisää kysyttävää...

Eli oon täs kattellu Sirion koneita (eikös ne oo huippuja?)
ja löytyi pelkästään "monsteri" kokoja näin paljo:

-Sirio .30 Roto Start ENGINE

3 port engine
FEATURES: Blue colored anodized aluminum heatsink head
Pilot shaft crankshaft
Backplate for drop-in use with rotostart system
Rear round-port exhaust
Uses stock clutch system
Slide valve carburetor
ABC construction-Aluminum piston with a Brass liner that is Chrome plated

-Trinity Sirio .27 Standard pullstart

FEATURES: Pilot shaft style crankshaft, Large crankcase cooling fins
Round exhaust port, "Monster Big Block" and Sirio logo on top of the head,
Slide valve carburetor, ABC construction, 3 PORT ENGINE, Sealed front bearing,
Pull start engine Round exhaust port, "Monster Big Block" and Sirio logo
on top of the head, Slide valve carburetor, ABC construction, 3 Port engine,
Sealed front bearing, Pull start engine

-Trinity Sirio .27 Standard 27XL (sama kuin edellinen???)

Mind blowing specs: 2.9 HP @ 39,000 RPM.
.27 c.i. / 4.42cc
4 port
Aluminum slide carburetor
Pull-start (installed)
Rear exhaust
SG crank
Both standard and turbo high performance head buttons included
Greyish blue anodized cylinder head with natural finish crankcase.
Carbon fiber slide valve carburetor

-Trinity Sirio .27 PRO 7 port non pull

FEATURES: Pilot shaft style crankshaft, Large crankcase cooling fins,
Round exhaust port, Slide valve carburetor, ABC construction, 7 Port
engine, Sealed front bearing

-Trinity Sirio .27 RACER Engine

"...the highest horsepower per cubic inch of any engine we've ever tested"  RC Nitro Magazine
The Sirio Racer motor has 11 ports (Most engines have around 4-6!),
39,000 RPM's, and over 3 horse power. Trinity claims 3.1. Some dyno
tests have proven this motor, when running slightly lean to produce just
shy of 4 horse power!

Kummallisinta on että Sirion sivuilta ei löydy tota 11 porttista???
Löytyy mallit:S30, S27s, S27r ja S27pro joista r ja pro mallissa
erona ilmeisesti vaan se että r mallissa on narustartti
:shock:

Ilmeisesti siis päädyn tohon S27r malliin koska LST:ssä ei oo mahdollisuutta
käyttää starttiboxia ja S30 on liian iso, mutta sopiskohan sen rototakalevy
tohon S27r malliin narun tilalle??? 8)
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

Poissa Niko

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • www.hobao.fi
Mitä merkitystä on koneiden kanavamäärillä?
« Vastaus #15 : 25.08.05 - klo: 12.04 »
Lainaus käyttäjältä: "solar4"
Ihan ohimennen mainittuna esim. CMB:n pytty näyttää kuin haulikolla ammutulta (en tiedä paljonko portteja on käytännössä),


Haulikolla ammuttu? ;)



Jokatapauksessa siis moottorin tehoihin ja ominaisuuksiin ei suoranaisesti vaikuta porttien lukumäärä, vaan ajoitukset. Kaikissa moottoreissa yleisesti on käytännössä kutakuinkin sama määrä portteja vaikka mainostetaan että on niin ja niin paljon portteja. Esim Novarossi moottoreiden sylinterit on aika vinhan näköisiä imuporttien osalta.

Mutta esim pakoaukon portituksella voidaan hakea leveämpää pakoaukkoa kuin että pakoaukko olisi yksiosainen. Näin esimerkiksi CMB ja Novarossi. Pakkoaukko on muutenkin se jolla on ratkaiseva osa moottorin tehoissa ja tehokäyrässä. Imuajoitukset ovat kaikissa kilpamoottoreissa kutakuinkin samat. Pakoaukon ajoituksissa on suuria eroja.
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

Poissa rs tuning

  • Veteraani
    • Profiili
Mitä merkitystä on koneiden kanavamäärillä?
« Vastaus #16 : 25.08.05 - klo: 15.59 »
Asiasta hieman poiketen...
Viekö .21 kokoset huippukisakoneet yhtä paljo (monsterissa) löpöö ku .26-.28 koneet???

Näyttää ehkä sääntöjen osalta siltä että tankin maximiksi tulee 150cc
ja LSTssä on vakiona jo 171cc, eikä silläkään aja kuin noin 5min radalla :shock:
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

Poissa Catiska

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.lynxracing.net
Mitä merkitystä on koneiden kanavamäärillä?
« Vastaus #17 : 25.08.05 - klo: 22.31 »
Ei siinä kulutuksessa varmaan kovin suurta eroa ole. Voima ei synny tyhjästä ja kun pitää suurta massaa kiihdytellä, niin kyllä siinä ainetta kuluu. Mutta, kyllä minullakin M8-radalla tankki riittää n. 7 min ajoon...

Muuten, Novarossilla olisi myös sopiva moottori, vielä roto-käynnisteinen. Laitoin juuri saatavuus kyselyn sellaisesta. Kyseessä on Novarossi Monster 4,6cc N528XRS. Hinta lienee alle 600,- täydellisenä. Tuollaisen jos saisi Ulvilaan, niin siellä olisi sitä hyvä testailla.
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Poissa JK Nitro

  • Veteraani
    • Profiili
Mitä merkitystä on koneiden kanavamäärillä?
« Vastaus #18 : 25.08.05 - klo: 23.05 »
Ehkä hatara verrata näitä mutta...Hpi:n K 4.6 kone on 8 porttinen ja kun vertaa sitä veljen LRP Z28R:n joka on 3 porttinen, niin eroa näillä kahdella löytyy tehoalueesta: K 4.6 on erittäin alakireä ja LRP Z28R on erittäin yläkireä. Ilmoitetut tehot noissa on: K 4.6 2.9 HP ja Z28R 3.74 HP, yläkierroksilla Z28R tuntuu kyllä vahvemmalta, alhaalla taas K 4.6.
Arrow Shark - Flying Dragon/Quickdraw, pojalla LiPotettu/harjaton Traxxas Stampede XL-5 ja NQD Speedstorm

Poissa Rph

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
Mitä merkitystä on koneiden kanavamäärillä?
« Vastaus #19 : 26.08.05 - klo: 08.24 »
Kanavien määrällä ei mitään merkitystä moottorin tehoihin, jos ne ovat suunniteltu optimaalista virtausta ajatellen. Enemmän vaikuttaa jo aiemmin sanottu imu ja pako puolen ajoitukset. Ja älkää unohtako lohkoa myös se edes auttaa oikean virtauksen aikaansaannissa, tietenkin kampiakselin ja männän koneistus vaikuttaa myös.

Ps: vanhan väljän moottorin saa kiekumaan vielä kun..... :wink:
mydään lennokipiruustuksia .)