Kirjoittaja Aihe: AKK tutuksi  (Luettu 7533 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
AKK tutuksi
« : 17.11.02 - klo: 11.40 »
Väärin arvattu, tämä ei ole provosoiva kirjoitus. Jos sen sellaiseksi haluaa ymmärtää, vika on lukijan silmissä.

Kipinän aiheeseen antoi toisessa topicissa esiin tulleet näkemykset, että tavalliselle ruohonjuuritasoiselle harrastajalle AKK on jäänyt etäiseksi. Olen aiemmin yrittänyt virittää keskusteluja samasta aiheesta, tai itse asiassa tarjota mahdollisuutta tiedon jakamiseksi, mutta ne eivät ole johtaneet mihinkään.
Kerran mm. kysyin AKK:n pienoisautoilu-budjetista, paljonko se saa (tai maksaa) rahaa AKK:lta tai valtiolta, paljonko rahaa kuluu ja mihin se kuluu jne. Tumppi vastasikin, että hän ottaa selvää ja palaa asiaan. Ei ole palannut, mutta enpä ole viitsinyt uudestaankaan kysyä. Koska se kuitenkin ymmärrettäisiin väärin.

Tuolla toisessa topicissa esitettiin myös toivomus sada tietoa, millä tavalla pienoisautoilun edustajat valitaan edustamaan lajia? Mielestäni tämäkin kysymys on ok, eikä pitäisi aiheuttaa mitään väärinymmärryksiä. Samoin esitettiin ajatuksia, voisivatko lajin harrastajat itse päästä jotenkin vaikuttamaan edustajiensa valintaan? Ja edelleen ajatus esim. kilpailujen yhteydessä järjestettävästä keskustelutilaisuuksista, joita mielestäni Tumppi "taloon tullessaan" jo itsekin esitti.

Tätä on todella vaikea muotoilla siten, että herkkähipiäisimmätkään eivät tulkitsisi väärin, mutta yritän kuitenkin: pieni avoimmuus AKK:n ja lajiryhmän suunnasta ei olisi yhtään pahitteeksi.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
AKK tutuksi
« Vastaus #1 : 17.11.02 - klo: 15.16 »
Unohdin lisätä tuohon edelliseen, että toivoisin, että lajiryhmästä joku todella kertoisi kysytyistä asioista.

Vastausta odotellessa pientä ajatusleikkiä. Aivan varmasti lajiryhmä on järkevästi koottu ja edustaa lajimme parasta mahdollista asiantuntemusta. Esitän silti yhden mallin, mitä näkökulmia lajiryhmässä voisi olla edustettuna:
- AKK
- kilpakuljettajat, kansainvälinen taso
- kilpakuljettajat, kansallinen taso (TS-taso)
- aktiiviharrastajien taustaryhmät eli isäpappa tai äitimamma
- mahdollisesti vasta-alkajat/äskettäin aloittaneet, eli isäpappa/äitimamma

Tämäntyyppinen kokoonpano nähdäkseni korostaisi lajin nuorisoharrastus-luonnetta, jota varten se nauttii yhteiskunnallista tukeakin (vai nauttiiko?).
No, tämä oli siis vain ajatusleikkiä, tarkoitus ei ole alkaa masinoimaan vallankumousta.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
AKK tutuksi
« Vastaus #2 : 25.06.04 - klo: 11.44 »
Tämän 1½ vuotta vanhan topicin jatkoksi sopii kysymys - kuitenkin ehdottomasti ilman mitään rumia ajatuksia äskeisiin tapahtumiin liittyen, vaan ihan mielenkiinnosta:
Kuinka kauan lajiryhmän istuntokausi kestää, ja milloin nykyisen lajiryhmän kausi päättyy?

Edit: Vielä selvennykseksi: edellä olevat postaukset on siis tehty 1½ vuotta sitten. Mutta aihe on ajankohtaisempi kuin koskaan - vai onko?

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
AKK tutuksi
« Vastaus #3 : 25.06.04 - klo: 14.20 »
Ja vielä lisää, koska aihe ei ole huonoimmasta päästä.

Ehdotan seuraavaa galluppia tästä aiheesta. Olettaen, että vapaassa maassa ja sen vapaalla foorumilla vapaat kansalaiset edelleen saavat vapaasti kertoa mielipiteensä? :wink:  

Lajiryhmän kokoonpano on nyt:

Tuomo Iso-Aho, AKK
Sakke Ahoniemi, sähkö- ja polttisrata, kv-kisaaja
Jussi Luopajärvi, sähkörata ja -crossi, kv-kisaaja
Tony Raikas, sähkö- ja polttisrata, kv-kisaaja

Kysymykset esim näin:
1. Nykyinen kokoonpano on hyvä
2. Harrastajatasoa pitäisi painottaa enemmän
3. Polttiscrossin pitäisi olla edustettuna
4. Polttiscrossin ja harrastajatason pitäisi olla edustettuina
5. Huoltajien (ja TJ-luokan) pitäisi olla edustettuna
6. Polttiscrossin, harrastajien ja huoltajien pitäisi olla edustettuina

Poissa Matias V

  • Fullspeed RC
    • Profiili
AKK tutuksi
« Vastaus #4 : 25.06.04 - klo: 18.44 »
7. Polttiskrossin, harrastajien, huoltajien ja TJ-kuskien edustajat.

Tämä on vain minun kantani...

-M.V
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Poissa *Make*

  • Fullspeed RC
    • Profiili
AKK tutuksi
« Vastaus #5 : 30.06.04 - klo: 09.48 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Ja vielä lisää, koska aihe ei ole huonoimmasta päästä.

Ehdotan seuraavaa galluppia tästä aiheesta. Olettaen, että vapaassa maassa ja sen vapaalla foorumilla vapaat kansalaiset edelleen saavat vapaasti kertoa mielipiteensä? :wink:  

Lajiryhmän kokoonpano on nyt:

Tuomo Iso-Aho, AKK
Sakke Ahoniemi, sähkö- ja polttisrata, kv-kisaaja
Jussi Luopajärvi, sähkörata ja -crossi, kv-kisaaja
Tony Raikas, sähkö- ja polttisrata, kv-kisaaja

Kysymykset esim näin:
1. Nykyinen kokoonpano on hyvä
2. Harrastajatasoa pitäisi painottaa enemmän
3. Polttiscrossin pitäisi olla edustettuna
4. Polttiscrossin ja harrastajatason pitäisi olla edustettuina
5. Huoltajien (ja TJ-luokan) pitäisi olla edustettuna
6. Polttiscrossin, harrastajien ja huoltajien pitäisi olla edustettuina



Mielestäni ei riitä, että lajiryhmän jäsenet tuntevat lajin. Heidän tulee myös ymmärtää, että heidän päätöksensä vaikuttavat lajin tulevaisuuteen. Kuten "oikeassa maailmassa" huonosti johdettu yritys on äkkiä entinen yritys. Siis lajiryhmän jäsenten tulee olla oikeuden mukaisia joka suhteessa ja ajatella lajin parasta.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
AKK tutuksi
« Vastaus #6 : 02.07.04 - klo: 07.54 »
Vertaus yritykseen ja sen hyvinvointiin on erittäin osuva. Siitä tuli heti mieleen "arvot", jotka lähes jokainen yritys nykyisin määrittelee itselleen, toimintaansa ja päätöksentekoaan ohjaaviksi tekijöiksi.

Jos pienoisautoilun järjestötoiminnan arvoja mietiskelee (ne muuten olisi lajiryhmänkin syytä pohtia ja julkistaa), itse en pystyisi ohittamaan näitä kolmea:

* lajin pitkän tähtäimen etu
* oikeudenmukaisuus
* avoimmuus

Jos ihan rehellisiä ollaan, niin omakohtaisten kokemuksieni perusteella juuri näiden kohdalla lajimme järjestötoiminta on mahdollisimman paljon metsässä.

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
AKK tutuksi
« Vastaus #7 : 02.07.04 - klo: 10.37 »
Kuinka AKK on panostamassa pienoisautoilun kehittämiseen?

Taustaa kysymykselleni:
Juniorimme (11v) on osallistumassa heinäkuussa ekaan kisaan, jossa edellytetään lisenssiä. Tämä tarkoittaa AKK:n määräysten mukaan lisenssiä sekä kilpailijalle että huoltaja/mekaanikolle.

Lisenssin hankinnan monimutkaisuuden ja tähän liittyvien kustannusten selvittyä pyöri mielessä melkoisen aikaa kysymys siitä, mitä saamme vastineeksi yhteensä 152,50 euron merkittäville kustannuksille (lisenssin saaminen edellytti koko tiimi liittämistä AKK:n alaiseen seuraan, liittymismaksujen osalta tosin kertakustannus).

Seuran osalta on jo kertynyt vuoden verran kokemusta ja tiedän saavani siltä puolelta aitoa vastiketta.

AKK:lle menee lisenssikustannusten ohella ymmärtääkseni osa seuran jäsenmaksusta ja kilpailumaksuistakin.

Tältä pohjalta kiinnostaisi kovasti kuulla, mitä "oma liittomme" AKK on tekemässä erityisesti JUNIORIEN puolella pienoisautoilun kehittämiseksi maassamme.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
AKK tutuksi
« Vastaus #8 : 03.07.04 - klo: 12.32 »
Hyvä ja oikeutettu kysymys. Toivottavasti vastuuhenkilöt vastaavat.

Lisenssivaatimuksia on aiemminkin kommentoitu, mutta koska mitään kehitystä ei ole tapahtunut, aihe on hyvä ottaa jälleen esiin.
On todella niin, että jos juniori haluaa astua kilpailutoiminnan pariin, minkä kai pitäisi olla lajin, kerhojen ja AKK:n etu, on kilpailuoikeuden saaminen tehty hankalaksi ja kalliiksi.

Säännöt edellyttävät alle 18v-kilpailijoilla huoltajaa, jolla on huoltajalisenssi. Mitä nuoremmasta kilpailijasta on kysymys, sitä luonnollisempaa on, että huoltaja on oma isä. Mutta huoltajalisenssin saadakseen isän on liityttävä AKK:n alaiseen kerhoon, maksettava sen liittymismaksu ja vuosimaksu, ja vasta sitten hän pääsee tilaamaan itselleen maksullista huoltajalisenssiä.
Kerhojen maksut vaihtelevat, mutta luonnollista on liittyä oman paikkakunnan/lähimpään kerhoon, jolloin valinnanmahdollisuutta ei käytännössä ole.

Rahaa palaa paljon. On oikein kysyä, mitä sen vastineeksi saa?


Huoltajalisenssi on moneen kertaan todettu tarpeettomaksi AKK:n rahastuskeinoksi. Sähköpienoisautoilussa sille ei löydy mitään perustetta. Kuvaavaa on, että suurissa kansainvälisissä open-kisoissa, kuten LRP Masters ja JensMinne/ProCarOpen, lisenssejä ei tunneta eikä kysellä.
Meillä huoltajalisenssiä  perustellaan vastuukysymysten vuoksi. Jos se on todellinen peruste, olemme pahasti alan kehityksestä jäljessä: rajojemme ulkopuolella on jo opittu järjestämään monin verroin isompia kisoja , joissa väkitiheys kisahalleissa on valtava, ilman että olisi mitään tarvetta suojautua jollakin "huoltajalisenssin antamalla vakuutusturvalla".

Tosiasioiden tunnustaminen on ainoa oikea lähtökohta asioiden kehittämiselle. Totuus on, että huoltajalisenssi on tarpeeton, ja sillä on yksi ainoa vaikutus: se jarruttaa kilpailutoiminnan kehittymistä.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
AKK tutuksi
« Vastaus #9 : 05.07.04 - klo: 07.27 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Tämän 1½ vuotta vanhan topicin jatkoksi sopii kysymys - kuitenkin ehdottomasti ilman mitään rumia ajatuksia äskeisiin tapahtumiin liittyen, vaan ihan mielenkiinnosta:
Kuinka kauan lajiryhmän istuntokausi kestää, ja milloin nykyisen lajiryhmän kausi päättyy?

Mitähän vaarallista tähän tai AKK:n nuorisotyötä koskeviin kysymyksiin liittyy? Sain jo kohta viikko sitten Tumpilta sähköpostin, jossa hän kertoi vastaavansa kysymyksiin viikonloppuna. Hänet on kyllä "nähty" foorumissa, mutta vastauksia ei.

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
AKK tutuksi
« Vastaus #10 : 05.07.04 - klo: 12.16 »
No niin nyt kun kerkeen koneen ääreen istumaan ensimmäistä kertaa yli viikkoon (joten hieman jäitä hattuun, mikäli niitä vastauksia ei heti satu saamaan, kaikki eivät kuitenkaan "elä" tämän forumin edessä...), niin korjataanpa ensin muutamia virheitä joita tänne on kerrottu :

Lainaus käyttäjältä: "VesaK"

....
....
Lajiryhmän kokoonpano on nyt:

Tuomo Iso-Aho, AKK
Sakke Ahoniemi, sähkö- ja polttisrata, kv-kisaaja
Jussi Luopajärvi, sähkörata ja -crossi, kv-kisaaja
Tony Raikas, sähkö- ja polttisrata, kv-kisaaja
....
....



Allekirjoittanut ei ole AKK:n palkkalistoilla, jollaisen kuvan yllä olevasta voi aivan hyvin saada..


Lajiryhmän kokoonpano on nyt :

nimi
- vastuualue
- kokemus

Tuomo Iso-Aho, pj
- ura-autot
- yli 20v kerhonvetäjä, kilpailujen järjestäjä, johtaja/valvoja, lajiryhmässä vuodesta 1994-, pj v. 2002-, kv-kisaaja

Sakke Ahoniemi, vpj
- sähkörata
- lajiryhmässä vuodesta 2000, kilpailujen järjestäjä, kv-kisaaja

Jussi Luopajärvi, sihteeri
- sähköcrossi
- lajiryhmässä vuodesta 2003, kilpailujen järjestäjä (sekä PA että karting), johtaja/valvoja, kv-kisaaja

Tony Raikas
- polttis rata/crossi
- lajiryhmässä vuodesta 2003, kilpailujen järjestäjä, johtaja/valvoja, kv-kisaaja

Jari Saario, AKK, lajipäällikkö
- PA lajiryhmässä, hoitelee "konttorin" asiat, ei "äänivaltaa"

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
AKK tutuksi
« Vastaus #11 : 05.07.04 - klo: 12.16 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"

....
Kerran mm. kysyin AKK:n pienoisautoilu-budjetista, paljonko se saa (tai maksaa) rahaa AKK:lta tai valtiolta, paljonko rahaa kuluu ja mihin se kuluu jne. Tumppi vastasikin, että hän ottaa selvää ja palaa asiaan.
....



Tosiaan tuota budjettia aikoinaan kyselin ja sinullekin silloin vastasin, että sitä ei saa konttorilta pihalle. Enää kun ei ole olemassa semmoista yhtenäistä, yhdessä paikassa olevaa PA budjettia, vaan se on pilkottu moneen osaan, koko AKK:n budjettiin, eikä allekirjoittaneella  ole siis minkäänlaista halua alkaa sitä sieltä perkaamaan....


Olen joskus kuullut, että valtio maksaa AKK:lle "nuorisotukea" noin 17000€ "?" En ole varma mitä se on tänä päivänä, joskos on ollenkaan ? TOdennäköisesti sitä tulee edelleenkin... ja se jakautuu sitten siis koko AKK:n "nuorisotyöhön" kuuluvaan osaan, eli PA, karting, jokkis ja ralli (rata "?")...


Mitä AKK saa PA:lta ?
- noin 400 lisenssiä kertaa 25€, yhteensä 10000€, siitä pois vakuutusmaksu (11€), jäljelle jää 5600€, tämän me maksamme AKK:lle
- noin 50 kilpailun kilpailulupamaksun
- sen lisäksi on olemassa muutamia itsenäisiä PA seuroja, siis pelkästään PA:han liittyviä seuroja, joten niiden seuramaksu, joka on siis 170€/seura (+hlö maksut), seurojen lukumäärää en tiedä


Mitä PA saa AKK:lta ?
- me saamme juokseviin asioihin liittyvät toimet konttorilta, mm. kokousvalmistelut (lajiryhmän sekä ns. valvojapäivät)
- valmiin organisoidun valtakunnallisen organisaation, joissa mm. koulutus on hoidettu alueiden kautta
( jos joku tuota mahdollisuutta ei ole käyttänyt, ei se mielestäni ole lajiryhmän vika, vaan pitäisi olla enemmän yhteyksissä omaan seuraansa ja oman alueen toimintaan )
- webbi -palvelut, kaikki säännöt webissä, kilpailukalenteri webissä, kilpailukutsujen lisääminen ko. kalenterin linkkiin ( joo tämäkin on ollut jo pitkääään mahdollista, kukaan ei oikein tunnu sitä käyttävän), ensi syksynä tulee sitten vielä uusi "sähköinen kilpailuun ilmoittautumisjärjestelmä" ( juttua viime lehdessä )
- jäsenlehti, sääntökirja, (vakuutusturva 11€:lla)
- kilpailujen yhteydessä voimme vapaasti soittaa musiikkia, teosto maksut on hoidettu AKK:n toimesta


Mitä RC saa AKK:lta, tuon lisäksi ?
- EFRA -jäsenmaksun
- kaikkien EFRA kilpailujen EM/MM kilpailumaksut maksetaan AKK:n toimesta !
( ja tämä on iso potti, olisiko noin 40*100€ ? )
- EFRAn vuosittaiseen kokoukseen osallistuvien henkilöiden matkakustannukset


Voipi olla että olen unohtanut jotain muutakin mitä saamme AKK:lta tai maksamme AKK:lle...

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
AKK tutuksi
« Vastaus #12 : 05.07.04 - klo: 12.17 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"

....
millä tavalla pienoisautoilun edustajat valitaan edustamaan lajia? Mielestäni tämäkin kysymys on ok, eikä pitäisi aiheuttaa mitään väärinymmärryksiä. Samoin esitettiin ajatuksia, voisivatko lajin harrastajat itse päästä jotenkin vaikuttamaan edustajiensa valintaan?
....


Joka syksy seuroille lähetetään seuratiedotteet, joissa pyydetään seuroja tekemään esityksiä seuraavan vuoden lajiryhmistä. Joten lajiryhmän toimikausi on aina 12kk ! Joten siis jokainen harrastaja voi oman seuransa kautta vaikuttaa lajiryhmän kokoonpanoon. Seurat lähettävät omat esityksensä omille aluehallituksille, jotka sitten tekevät omat alueen ratkaisut ja esittävät niitä AKK:n urheiluvaliokunnalle (UVK), joka sitten tekee oman koosteensa ja esityksensä niistä AKK:n hallitukselle, joka sitten viime kädessä tekee päätöksen lajiryhmien kokoonpanosta seuraavalle vuodelle ja nimeää esitettyjen joukosta yhden puheenjohtajaksi.

Ennen kuin seura voi esittää ketään lajiryhmiin, niin ko. esityksissä tulee tietenkin varmistaa, että ko. henkilö on oman suostumuksensa antanut ko. luottamustoimeen.

Kaikkien lajiryhmien kokoonpano on neljä henkilöä. Kokemus, joka itselläni on siis yli kymmenen vuoden ajalta, tuo määrä on ihan sopiva ja on vuodesta toiseen edustanut kohtalaisen laajaa näkemystä eri osa-alueilta. On tietenkin muutamia vuosien varrella ollut mukana, joilla on ollut satunnaisia esteitä töidensä puolesta ja näin on mennyt peräti kokonainen vuosi, että ei ole kokouksissa ollut kuin kolmen henkilöä. Tämä on tietenkin huono juttu kaikkien kannalta. Ja jos lajiryhmään suostumuksensa antaa, niin mielestäni silloin tuleekin olla kohtalaisen "joustavassa" työpaikassa töissä, ettei työt pääsisi häiritsemään ko. luottamustointa.

Kokouksia on neljä vuodessa (+sähköpostilla hätäiset asiat), (pj:llä yksi lisää) ja kaikki ko. kokouspäivät menevät omasta pussista, töistä vapaata ottaen. AKK maksaa ainoastaan ns. "luottamusmies -kilometrikorvauksen" joka on muistaakseni 0,39€/km. Sen lisäksi kokouspäivinä tietenkin ateriat maksetaan. Kaikki muu "vapaa-ajalla" tehty työ lajin eteen menee sitten ko. luottamustoimen piikkiin, aina puhelinkuluja myöten...

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
AKK tutuksi
« Vastaus #13 : 05.07.04 - klo: 12.17 »
Lainaus käyttäjältä: "jarkko"

Kuinka AKK on panostamassa pienoisautoilun kehittämiseen?

Taustaa kysymykselleni:
Juniorimme (11v) on osallistumassa heinäkuussa ekaan kisaan, jossa edellytetään lisenssiä. Tämä tarkoittaa AKK:n määräysten mukaan lisenssiä sekä kilpailijalle että huoltaja/mekaanikolle.

Lisenssin hankinnan monimutkaisuuden ja tähän liittyvien kustannusten selvittyä pyöri mielessä melkoisen aikaa kysymys siitä, mitä saamme vastineeksi yhteensä 152,50 euron merkittäville kustannuksille (lisenssin saaminen edellytti koko tiimi liittämistä AKK:n alaiseen seuraan, liittymismaksujen osalta tosin kertakustannus).

Seuran osalta on jo kertynyt vuoden verran kokemusta ja tiedän saavani siltä puolelta aitoa vastiketta.

AKK:lle menee lisenssikustannusten ohella ymmärtääkseni osa seuran jäsenmaksusta ja kilpailumaksuistakin.

Tältä pohjalta kiinnostaisi kovasti kuulla, mitä "oma liittomme" AKK on tekemässä erityisesti JUNIORIEN puolella pienoisautoilun kehittämiseksi maassamme.



Kuten aikaisemmin olen jossain todennut, niin lajiryhmän työskentelee koko PA:n eteen, mm. 7 SM -luokkaa. Tavoitteemme on turvata sekä kv -tulevaisuus ja harrastaja -tulevaisuus.


Kv -menestystä olemme saaneet jo pitkään nauttia, eri luokissa. Tämän turvaamiseksi lajiryhmä teki jo vuosia sitten periaatepäätöksen noudattaa kv -sääntöjä meidän omissa ns. "viriluokissa". Tämä pienentää kynnystä lähteä ulkomaille ko. kilpailuihin, koska ajetaan "samoilla säännöillä".

Ns. pakkonousut pistettiin aikoinaan "romukoppaan" ja harrastajille annettiin mahdollisuus harrastaa ja ajaa kilpaa kansallisella tasolla, vakioautoilla "iästä" riippumatta. Ja tässä luokasta riippuen on pyritty ns. "vakioautoluokkien" säännöt pitämään mahdollisimman tiukalla ja selkeinä (RC -sähköluokissa mm. ROAR -moottoriluokitus).


Sen lisäksi teemme aina välillä kyselyjä "kentälle", joilla haemme kilpailijoiden, juniorien, harrastajien, yms. mielipiteitä eri asioille...

Esimerkki 1 : Jokunen vuosi sitten päädyttiin vakioluokissa ajamaan 4minuutin eriä, alan asiantunjoiden, moottorispesialistien kehoituksesta ! Koska kilpailijat olivat kuitenkin vahvasti sitä mieltä, että he haluavat ajaa 5minuutin eriä, niin vuoden kokeilun jälkeen palattiin vanhaan tuttuun 5 minuutin erään. Ja tästäkin eräs maahantuoja sitten antoi lajiryhmälle "noottia" kun mentiin palaamaan takaisin 5minuuttiin..

Esimerkki 2 : Surullisen kuuluisa rengaskeskutelu.... Lajiryhmä teki aikoinaan päätöksen siirtyä käyttämään sähkötouring luokissa CS-27 rengasta, omasta mielestään se tiesi että ratkaisu on oikea. Palautetta tuli niin positiivista kuin negatiivistakin. Ja eräs äänekkäimmistä vastustajista soitti allekirjoittaneelle kuluneen mattokauden jälkeen ja kertoi suunnilleen näin : "Tumppi, kyllä mun on pakko sanoa, että se rengaspäätös minkä te teitte oli ihan oikea, mun on pakko tässä asiassa kääntää takkia."

Eli välillä teemme vääriä ratkaisuja ja oikaisemme ne sitten, välillä teemme kipeitä ratkaisuja, mutta pysymme niissä, koska omasta mielestämme tiedämme ajavan niillä mm. junioreiden etua, mm. näissä molemmissa esimerkeissä.


Olemme saaneet eräältä huoltajalta esityksen ns. "valmennusryhmän" perustamisesta. Ryhmän joka kokoontuisi muutamia kertoja vuodessa ja kouluttajina olisi meidän omat kansainvälisestikin menestyneet kilpakuljettajat, sekä AKK:n nuorisopäällikkö (jolla on sitten kokemusta ko. asioiden hoidosta kartingin puolella). Tämä "projekti" on työn alla ja sen mahdollisuudet selvitellään.

Poissa solar4

  • RSRCA
    • Profiili
AKK tutuksi
« Vastaus #14 : 05.07.04 - klo: 12.47 »
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"
Mitä RC saa AKK:lta, tuon lisäksi ?
- EFRA -jäsenmaksun
- kaikkien EFRA kilpailujen EM/MM kilpailumaksut maksetaan AKK:n toimesta !
( ja tämä on iso potti, olisiko noin 40*100? ? )
- EFRAn vuosittaiseen kokoukseen osallistuvien henkilöiden matkakustannukset


Semi-offtopic, mistä mahtaisin saada käsiini EFRA-sääntökirjan? EFRAlta tilaamalla sen saa, mutta maksaa 30 euroa. Jostain kuulin että seuroilla pitäisi sellainen olla, mutta pikaisesti kyselemällä meidän seurallamme (Turun Urheiluautoilijat) ei sellaista ole, eikä oikeastaan kukaan kilpailija ole ko. lärpyskää luonnossa nähnyt.
Kyselen EFRA-sääntökirjaa siksi, että M8 luokan säännöissä siihen viitataan. Itse en tällähetkellä kilpailuja kierrä, mutta olisi mielenkiintoista päästä ko. opukseen tutustumaan ihan omaa kalustoa ja tulevia kilpailuja silmälläpitäen.

Vielä enemmän offtopic, kumpi kilpailupaikalla on oikeassa, EFRA-sääntökirja vai AKK:n sääntökirja? Havainnollisimpana esimerkkinä M8-autojen paino on AKK:n säännöissä 3000gr ja EFRA-sääntökirjassa 3500gr. Kilpailupaikalla on kuulemma (taas se kirottu huhupuhe) penätty 3,5 kilon perään.
Toisena esimerkkinä Hobaon värillisiä renkaita on kritisoitu EFRA-sääntöjen vastaisiksi, pitäisi olla mustat.

Kun kerran valittamisen makuun on päästy, ihmettelen suuresti koko EFRA-sääntöihin viittaamista. Tuskin voidaan olettaa että kilpailijat alkavat tilaamaan 30 euron sääntökirjoja tietääkseen millä saa ajaa ja millä ei. Asia olisi täysin toinen mikäli EFRA jakaisi sääntökirjaansa ilmaiseksi sähköisessä muodossa tai AKK lähettäisi vuosittain ainakin yhden EFRA-sääntökirjan jokaiselle pienoisautoiluseuralle jonka kautta pa-lisenssejä hommataan.
Little to win, nothing to lose
SD/GT

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
AKK tutuksi
« Vastaus #15 : 05.07.04 - klo: 13.25 »
Lainaus käyttäjältä: "solar4"

.....
.....
Vielä enemmän offtopic, kumpi kilpailupaikalla on oikeassa, EFRA-sääntökirja vai AKK:n sääntökirja? Havainnollisimpana esimerkkinä M8-autojen paino on AKK:n säännöissä 3000gr ja EFRA-sääntökirjassa 3500gr. Kilpailupaikalla on kuulemma (taas se kirottu huhupuhe) penätty 3,5 kilon perään.
.....
.



Tuo EFRAn sääntökirja on vähän niin ja näin... jokaisen EFRA lisenssin saaneen tulisi se saada mutta näin ei aina ole... ja jostain syystä ne eivät ole edes webissä "?"


Senpä vuoksi joka vuosi meidän AKK:n säännöt syksyllä päivitetään ja niihin pyritään ottamaan mukaan EFRAn säännöt (mikäli luokkayhteyshenkilöt ovat sitä mieltä) aivan kaikkea emme mukaan ota.

AKK:n alaisissa kilpailuissa, voimassa oleva sääntökirja on aina meidän oma ! Tähän saattaa tulla lisäyksiä/muutoksia/poistoja/yms. joista kerrotaan AKK:n tiedotteessa. Joten varmistuaksesi sääntöjen oikeellisuudesta, sinun tulee lukea sääntökirjamme, sekä kaikki AKK:n viralliset tiedotteet, löytyy webistä.

Koska EFRAn kokous pidetään joka vuosi marraskuussa, siellä tehtävät muutokset sääntöihin eivät ehdi meidän sääntökirjaan, joten jos siellä tehdään muutoksia, jotka todetaan myös meidän omien luokkayhteyshenkilöiden mukaan tarpeellisiksi, niistä tiedotetaan erikseen AKK:n tiedotteessa.

********************************
Pl. kaikissa luokissa : " Teknisissä säännöissä noudatetaan kulloinkin voimassaolevia EFRA:n mitta- ja paino- sääntöjä, paitsi mikäli erikseen on mainittu poikkeus luokan säännöissä. "
- näistä pyritään tiedottamaan myös AKK:n tiedotteella
- joten tässä tapauksessa, mikäli EFRA sanoo painorajaksi 3500g, niin silloin se on myös meidän mukaan 3500g...
********************************


Tietenkin kehityksenä jatkoa ajatellen, tulisi nuo EFRAn voimassa olevat säännöt kirjata meidän SM -sarjasääntöihin...

Poissa solar4

  • RSRCA
    • Profiili
AKK tutuksi
« Vastaus #16 : 05.07.04 - klo: 14.26 »
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"
AKK:n alaisissa kilpailuissa, voimassa oleva sääntökirja on aina meidän oma ! Tähän saattaa tulla lisäyksiä/muutoksia/poistoja/yms. joista kerrotaan AKK:n tiedotteessa. Joten varmistuaksesi sääntöjen oikeellisuudesta, sinun tulee lukea sääntökirjamme, sekä kaikki AKK:n viralliset tiedotteet, löytyy webistä.

********************************
Pl. kaikissa luokissa : " Teknisissä säännöissä noudatetaan kulloinkin voimassaolevia EFRA:n mitta- ja paino- sääntöjä, paitsi mikäli erikseen on mainittu poikkeus luokan säännöissä. "
- näistä pyritään tiedottamaan myös AKK:n tiedotteella
- joten tässä tapauksessa, mikäli EFRA sanoo painorajaksi 3500g, niin silloin se on myös meidän mukaan 3500g...
********************************


Hm, eli EFRAn säännöt menevät AKK:n edelle siis. Itse ymmärtäisin lauseen "..paitsi mikäli erikseen on mainittu poikkeus luokan säännöissä. " siten että AKK:n sääntö olisi "tärkeämpi" kuin EFRAn. Eli jos AKK:n sääntökirjassa sanotaan 3000gr (ja sitä ei ole tiedotteella korjattu) niin se on sitten se, eikä EFRAn määrittelemä.

M-8 näyttäisi olevan ainoa luokka jonka kilpailukutsuissa on maininta "Säännöt: Autourheilun säännöt 2004, EFRA 2004 säännöt" (esim. http://rc10.fi/viewtopic.php?t=7481). Yhä ihmettelen että miten voidaan viitata sääntöihin jotka eivät ole yleisesti saatavilla.

Tuohon toiseen aikaisempaan esimerkkiini viitaten, mikäli ilmestyn kisapaikalle kassillinen punaisia renkaita mukanani, ei kenelläkään pitäisi olla mitään valittamista asiasta, sillä AKK:n sääntökirjassa ei ole mainittu mitään renkaan väristä? Tarkalleen ottaen AKK:n sääntökirjassa ei ole mainittu renkaasta mitään, mutta..
Little to win, nothing to lose
SD/GT

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
AKK tutuksi
« Vastaus #17 : 05.07.04 - klo: 14.45 »
Lainaus käyttäjältä: "solar4"

.....
Hm, eli EFRAn säännöt menevät AKK:n edelle siis. Itse ymmärtäisin lauseen "..paitsi mikäli erikseen on mainittu poikkeus luokan säännöissä. " siten että AKK:n sääntö olisi "tärkeämpi" kuin EFRAn. Eli jos AKK:n sääntökirjassa sanotaan 3000gr (ja sitä ei ole tiedotteella korjattu) niin se on sitten se, eikä EFRAn määrittelemä.

M-8 näyttäisi olevan ainoa luokka jonka kilpailukutsuissa on maininta "Säännöt: Autourheilun säännöt 2004, EFRA 2004 säännöt" (esim. http://rc10.fi/viewtopic.php?t=7481). Yhä ihmettelen että miten voidaan viitata sääntöihin jotka eivät ole yleisesti saatavilla.

Tuohon toiseen aikaisempaan esimerkkiini viitaten, mikäli ilmestyn kisapaikalle kassillinen punaisia renkaita mukanani, ei kenelläkään pitäisi olla mitään valittamista asiasta, sillä AKK:n sääntökirjassa ei ole mainittu mitään renkaan väristä? Tarkalleen ottaen AKK:n sääntökirjassa ei ole mainittu renkaasta mitään, mutta..


Jeps, punaisilla rinkuloilla saat ajaa...

AKK:n säännöt ovat meillä voimassa ja EFRAn suhteen siis ainoastaan nuo tekniset mitat ja painosäännöt (mikäli poikkeaa meidän voimassa olevasta sääntökirjasta), muut säännöt AKK:n sääntökirjan mukaan.

EFRAn sääntöihin viitataan juuri sen vuoksi, että halutaan pysyä samalla tasolla kuin maailmalla. Ikävä kyllä EFRAn sääntökirjaa ei ole kaikkien saatavilla ja senpä vuoksi meidän tulee ko. poikkeukset tiedotteilla yms. julkaista ja nyt kun ajetaan SM -sarjaa, niin sen sarjasääntöihin ne lisätä. Joten tässä on selkeä kehityksen paikka, joka on kohtuu nopeasti varmastikin korjattu...

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
AKK tutuksi
« Vastaus #18 : 05.07.04 - klo: 15.54 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"

....
Lisenssivaatimuksia on aiemminkin kommentoitu, mutta koska mitään kehitystä ei ole tapahtunut, aihe on hyvä ottaa jälleen esiin.
....
....



Toisen topicin juttuja . . .

http://rc10.fi/viewtopic.php?t=3689&postdays=0&postorder=asc&start=0&sid=12b58eee0180a2780c9e71166aa59167

Meillä moneen kertaan tarpeelliseksi todettu. Kehittynyt tälle vuodelle, siten että mukaan on tullut kertalisenssi...

Poissa Tappi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.kolumbus.fi/hobbyman
AKK tutuksi
« Vastaus #19 : 05.07.04 - klo: 17.08 »
M-8 sääntöihin pari tarkennusta:
M-8 painot: Efran ja Suomen säännöissä on sama paino: 3000g
Jostain kummasta on tänä kesänä tullut tuo 3500g käsitys, joka siis on väärä, mm. Ruokalahden kisan katsastuksessa oli tämä käsitys, joka kyllä oikaistiin.

Viittaukset Efran sääntöihin M-8 kilpailukutsuissa:
Efra sääntöihin ei viitata autojen teknisten sääntöjen takia vaan kilpailuformaatin: Suomen säännöissä ei ole selvitystä siitä, miten alkuerien jälkeen tasapisteissä toimitaan.

Renkaiden väri: Efran säännöissä on mustat, Suomen säännöistä unohtunut. Ketään ei ole estetty kilpailemasta myös muun värisillä renkailla, asiasta on vain mainittu. Esim. Ruotsissa ja muualla Euroopassa värillisillä renkailla ei saa ajaa.

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
AKK tutuksi
« Vastaus #20 : 06.07.04 - klo: 00.00 »
Kiitos Tumppi erittäin paljon kattavista vastauksista! Kiitokset myöskin Tapille joka toi hieman valoa M8-luokan sääntöihin niille, joilla ei EFRA:n sääntökirjaa ole luettavana. Erittäin positiivista nähdä näinkin kattavia vastauksia!

Mika R

  • Vieras
AKK tutuksi
« Vastaus #21 : 06.07.04 - klo: 08.37 »
Kyllä! Kertokaa nyt vielä ammattimiehet tilanne noiden M8 pillien suhteen, riittikö se EFRA/femca nerkintä vai miten se oli? Ja jos sitä ei ole niin miten pitäisi menetellä? Moottorihan sai olla mikä tahansa .21 vai onko siinä(kin) jotain rajoituksia?

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
Lisää toimintaa, hyvä mainita..
« Vastaus #22 : 06.07.04 - klo: 10.56 »
Se, että lajiryhmä pystyy työskentelemään koko PA kentän eteen tehokkaasti ainoastaan neljällä henkilöllä, selittyy mm. sillä että meillä on joka luokkaan omat ja pätevät luokkayhteyshenkilöt, jotka pitävät lajiryhmää ajan tasalla, oman luokkansa teknisissä asioissa, sekä oman luokkansa muistakin tapahtumista.

Eli suuri kiitos RC asioissa menee myös seuraaville henkilöille :

R/O POLTTOMOOTTORI CROSSI (ja Large Scale)
Tapani Kurvinen

R/O POLTTOMOOTTORI RATA
Lauri Seppala

R/O SÄHKÖ RATA
Kalle Lehto

R/O SÄHKÖCROSSI
Vesa Sarja

Sekä Mannion Ilkalle, joka toimii EFRA yhteyshenkilönä.

Alueiden vastuulla on sitten mm. "uusien kilpailijoiden" sisäänheitto sekä koulutukset. Ja juuri nuo "kerhojenväliset" kilpailut ovat niitä "kokeilukilpailuja", joissa uudet kilpailun järjestäjät voivat "testata" omia kykyjään, sekä uudet harrastajat voivat tulla kokeilemaan kilpailutoimintaa, ilman lisenssivelvoitteita.

Mika R

  • Vieras
AKK tutuksi
« Vastaus #23 : 06.07.04 - klo: 11.07 »
Okei, mistäs Tapanin tavoittaa (email?)

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
AKK tutuksi
« Vastaus #24 : 06.07.04 - klo: 11.16 »

Poissa Tappi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.kolumbus.fi/hobbyman
AKK tutuksi
« Vastaus #25 : 06.07.04 - klo: 13.20 »
Pitäisi varmaan avata M-8 säännöille oma topicci!

Vaimentimet:
Oltava EFRA/IFMAR/FEMCA/ROAR tyyppimerkintä.
Jos ei ole, niin vaimennin ei ole sallittua mallia.
Moottori saa olla mikä tahansa metanolin, nitron (max.25%) ja öljyn seoksella käyvä ahtamaton polttomoottori, iskutilavuus max. 0.21cu (3,5 cc)

M-8 autoissa ei yleensäkkään ole paljoa rajoituksia, lähinnä mitat on oltava sääntöjen puitteissa. Yksi huomattava rajoitus on muistettava: autoissa ei saa olla muuta elektroniikkaa kuin kaasu ja ohjausservot, vastaanotin ja virtalähde sekä transponderi. Ei siis luistonestolaitteita tai lämpötila-antureita yms.

M-8 yhteyshenkilön (minut) tavoittaa e-mail: tapani.kurvinen@kolumbus.fi

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
AKK tutuksi
« Vastaus #26 : 21.07.04 - klo: 13.19 »
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"

.....
.....
Mitä RC saa AKK:lta, tuon lisäksi ?
.....
Voipi olla että olen unohtanut jotain muutakin mitä saamme AKK:lta tai maksamme AKK:lle...


unohduksissa....

mm. kaikkien SM -sarjojen "pistelaskut" tulee hoidettua "konttorin" puolesta webbiin asti...

http://www.akk-motorsport.fi/sarjatilanteet/pienoisautoilu/

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
AKK tutuksi
« Vastaus #27 : 21.07.04 - klo: 13.20 »
väärä nappula..

Poissa jtp

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
AKK tutuksi
« Vastaus #28 : 21.07.04 - klo: 13.28 »
En tiedä toimiiko muilla, mutta minulla ei ainakaan toimi 2004 pistetilanne pdf muodossa. Itseasiassa se ei ole toiminut pariin kuukauteen. Tossa sen linkki http://www.akk-motorsport.fi/attachements/2004-07-14T09-19-3214.pdf

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
AKK tutuksi
« Vastaus #29 : 21.07.04 - klo: 14.12 »
Lainaus käyttäjältä: "jtp"
En tiedä toimiiko muilla, mutta minulla ei ainakaan toimi 2004 pistetilanne pdf muodossa. Itseasiassa se ei ole toiminut pariin kuukauteen. Tossa sen linkki http://www.akk-motorsport.fi/attachements/2004-07-14T09-19-3214.pdf



Huomenna pitäisi toimia.