Kirjoittaja Aihe: kokemuksia harjattomista moottoreista!  (Luettu 631905 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #420 : 25.10.06 - klo: 20.39 »
Lainaus käyttäjältä: "Cruisaaja"
Ajankuluksi kuvan mitä on luvassa LRP:ltä lähiaikoina  :wink:

http://www.lrp-electronic.de/e/download/download.asp?id=1094


Tuo ihmetyttää että pitää käyttää joko liian vähän tai huonolaatuisia fettejä jotta niitä pitää flektillä (Siilin lisäksi) jäähdyttää.
Nykypäivänä 100A kestävät fetit eivät paina kun parisenkymmentä grammaa, isompi siili ja flekti painaa varmasti enemmän kokonaisuudessaan ja sitten vielä osa tehosta hukataan lämpönä harakoille (Niin kuin muuten ei ajo-aika varsinkin NiMh kennoilla jäisi lyhyeksi).
Toivottavasti flekti on vain näön vuoksi (Ja fetit siis kunnollisia ja riittävästi).
Tosin osaava harrastaja (Kolvaaja) voi istuttaa alkuperäisten fettien selkään toiset fetit ja jäähdytys tarve saattaa poistua kokonaan.
Sen lisäksi että hukkalämpöä ei tule (Ajo-aika ja tehot jopa hetkellisesti kasvaa) säädin pienenee ja kevenee.  

Minua henkilökohtaisesti jo kiinnostaa LRP:een X11 5.5T (393W) ja X11 4.5T (528W) moottorit jotka ovat oikeastaan ensimmäiset sensorilliset harjattomat joissa on riittävästi 1/10 autoon tehoa (Jälkimmäisessä jo tuplasti tavallisiin kireimpiin harjalliseen verrattuna). http://www.lrp-electronic.de/d/uploads/Vector_X11_D_060913_fv.pdf
Tuollaisen setin varmaankin ostaisinkin (Kun tulee Suomeen myyntiin), jos ei säädin olisi tuollainen purukumiviritys (Tosin voisinhan säätimeen tietenkin tehdä tuon edellä mainitsemani lisäfettien kiinnittämisen).
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa SlidSlide

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rc Formula OffRoad Finland
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #421 : 25.10.06 - klo: 21.55 »
Mulla on autossa pitkät välitykset ja jo 10 sekunnin kiihdytyksen jälkeen nopari oli todella kuuma. Niin kuuma, että poksumuovi noparin alaosaan, vaikka kerroksena oli vielä sähköteippiä välissä. Tuuletinta en viitsinyt pistää parin kiihdytyksen ajaksi.

Saman se tekee kuitenkin ihan lyhyillä välityksillä. Lopettaa vaan yhtäkkiä toimintansa joskus, vaikkei olisi polttavan kuuma. Tuli mieleen, että voisiko toinen kondensaattori olla rikki, koska toinne konkista kuumenee paljon enemmän kuin toinen? En usko, että overload tulisi noin nopeasti muutoin ja off kytkin menisi päälle.

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #422 : 25.10.06 - klo: 22.17 »
Lainaus käyttäjältä: "SlidSlide"
Mulla on autossa pitkät välitykset ja jo 10 sekunnin kiihdytyksen jälkeen nopari oli todella kuuma. Niin kuuma, että poksumuovi noparin alaosaan, vaikka kerroksena oli vielä sähköteippiä välissä. Tuuletinta en viitsinyt pistää parin kiihdytyksen ajaksi.

Saman se tekee kuitenkin ihan lyhyillä välityksillä. Lopettaa vaan yhtäkkiä toimintansa joskus, vaikkei olisi polttavan kuuma. Tuli mieleen, että voisiko toinen kondensaattori olla rikki, koska toinne konkista kuumenee paljon enemmän kuin toinen? En usko, että overload tulisi noin nopeasti muutoin ja off kytkin menisi päälle.


Ei niiden konkkien pitäisi säätimen lämpiämiseen vaikuttaa......
Ettei olisi moottorin käämilakka palanut (Moottori kuumennut joskus liikaa, tai ruuvit kiristetty moottoriin liian syvälle, josta aiheutunut oikosulu) ja moottorin sisäinen vastus liian suuri (Jolloin moottorin ottamat ampeeritkin nousee).
Mittaappas moottorin johtimista vastus (Tässä järjestyksessä, johdin 1-2, 2-3 ja 3-1), onko vastus kaikissa liki sama?
Toinen mikä voisi olla myös, on että säätimestä on fettejä kärvähtänyt ja muut kuumenee siksi liikaa, tai jos säätimessä on siili niin sen kontakti fetteihin on huono tai ei ollenkaan.
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa SlidSlide

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rc Formula OffRoad Finland
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #423 : 25.10.06 - klo: 22.24 »
Siili kyllä oli huonosti kiinni. Lähti suunnilleen nostamalla. En ymmärrä miten se on päässyt siihen kuntoon, tosin käytettynä ostin. Vastusta en ole vielä mitannut.

Ruuvit ei kyllä mitenkään ole voineet päästä liian syvälle. Eikös se reikä ole jotain 5mm syvä. Mulla menee 2,5mm - 3mm reikään ruuvit, koska pidän kunnon prikkoja välissä. Luulenpa, että huono kiinnitys on kuitenkin se pääsyyllinen.

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #424 : 25.10.06 - klo: 22.45 »
Lainaus käyttäjältä: "SlidSlide"
Siili kyllä oli huonosti kiinni. Lähti suunnilleen nostamalla. En ymmärrä miten se on päässyt siihen kuntoon, tosin käytettynä ostin. Vastusta en ole vielä mitannut.

Kyllä se syyllinen lämpiämiseen tuo siili sitten on 99% todennäköisyydellä.

Lainaus käyttäjältä: "SlidSlide"
Ruuvit ei kyllä mitenkään ole voineet päästä liian syvälle. Eikös se reikä ole jotain 5mm syvä. Mulla menee 2,5mm - 3mm reikään ruuvit, koska pidän kunnon prikkoja välissä. Luulenpa, että huono kiinnitys on kuitenkin se pääsyyllinen.

Riippuu moottorista, tuo 5mm on ainakin Lehnerin koneissa nippa nappa ottaako käämiin kiinni.
Tuohan on helppo koittaa hammastikulla esim, kuinka syvälle uppoaa. ;)
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #425 : 25.10.06 - klo: 22.59 »
Lainaus käyttäjältä: "Cruisaaja"
Ajankuluksi kuvan mitä on luvassa LRP:ltä lähiaikoina  :wink:

http://www.lrp-electronic.de/e/download/download.asp?id=1094


Tuolla ollaan ajeltu jo alkukesästä saakka ja hieno peli.
- Ei kuumene
- Jarru pehmeä
- Kestää

Nyt kun 5,5 star sintratulla sen kanssa ajelee, niin  ei mitään ongelmia. Takana jotain 130 akkua samalla koneella.
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa Samppu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #426 : 25.10.06 - klo: 23.11 »
Ensiksi mitäs nuo "fetit" on? Ja toiseksi, voiko tämän noparin kanssa käyttää, lipo akkuja, vaikka manuaaleissa ei niin sanota, ja jos tuo kestää 8.4v niin eikös siihen voi laittaa silloin 7.4v lipot. Vai onko niin, että ne lipot antaa liikaa virtaa tuolle noparille ja nopari kuumenee, ja sen pituinen se? Vai kestääkö tuo sen.
Ttech predator XRS & XK98 , kyosho stadium baja beetle, T-maxx Picco .26. Sanwa MX3 2.4ghz

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #427 : 25.10.06 - klo: 23.32 »
Lainaus käyttäjältä: "Samppu"
Ensiksi mitäs nuo "fetit" on?

Ne on sellaisia neljäjalkaisia pieniä pintaliitospiirejä jotka toimivat releen tavoin.
Niitä myy Suomessa esim partco, hinnat alkaen 0.32€ kpl.
Lainaus käyttäjältä: "Samppu"
Ja toiseksi, voiko tämän noparin kanssa käyttää, lipo akkuja, vaikka manuaaleissa ei niin sanota, ja jos tuo kestää 8.4v niin eikös siihen voi laittaa silloin 7.4v lipot. Vai onko niin, että ne lipot antaa liikaa virtaa tuolle noparille ja nopari kuumenee, ja sen pituinen se? Vai kestääkö tuo sen.

Akusta saatavalla virralla ei ole sinänsä tekemistä noparin kestävyyden kannalta (Jos käytät maksimissaan noparivalmistajan suosituksen mukaisia moottoreita), liiat voltit ne noparin tappaa.
Täyteen ladattu kaksikennoinen LiPo akku on juuri tuon 8.4v, jotenka pitäisi kestää.
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa Samppu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #428 : 26.10.06 - klo: 00.13 »
Mutta sitten taas tuon noparin uudessa mallissa sanotaan että "Huippuluokan nopeudensäädin NiMh, NiCd ja LiPo -akuille", mutta tuossa vanhassa mallissa ei puhuta tuosta mitään, mutta jos se kerta toimii lipoilla, niin kaippa sitä pitäs sellaset hankkia.
Ttech predator XRS & XK98 , kyosho stadium baja beetle, T-maxx Picco .26. Sanwa MX3 2.4ghz

Poissa HPI-man

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #429 : 26.10.06 - klo: 09.55 »
Lainaus käyttäjältä: "Duster1"
Millähän tavalla kone tehoihin auto vaikuttaa?

Samat tehot siitä lähtee riippumatta siitä onko se kiinni 1/18 rc autossa vai 1/1 autossa. Kulkupuoli onkin sit eri asia.


No tietenkin huippunopeuteen!

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #430 : 26.10.06 - klo: 16.52 »
Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"
Lainaus käyttäjältä: "Samppu"
Ensiksi mitäs nuo "fetit" on?

Ne on sellaisia neljäjalkaisia pieniä pintaliitospiirejä jotka toimivat releen tavoin.
Niitä myy Suomessa esim partco, hinnat alkaen 0.32€ kpl.
Lainaus käyttäjältä: "Samppu"
Ja toiseksi, voiko tämän noparin kanssa käyttää, lipo akkuja, vaikka manuaaleissa ei niin sanota, ja jos tuo kestää 8.4v niin eikös siihen voi laittaa silloin 7.4v lipot. Vai onko niin, että ne lipot antaa liikaa virtaa tuolle noparille ja nopari kuumenee, ja sen pituinen se? Vai kestääkö tuo sen.

Akusta saatavalla virralla ei ole sinänsä tekemistä noparin kestävyyden kannalta (Jos käytät maksimissaan noparivalmistajan suosituksen mukaisia moottoreita), liiat voltit ne noparin tappaa.
Täyteen ladattu kaksikennoinen LiPo akku on juuri tuon 8.4v, jotenka pitäisi kestää.

Muutes, mitä hyötyä feteistä on? Miten fettien lisääminen vaikuttaa nopeudensäätimeen? Onko lisä feteistä hyötyä?
- Tapsa

Poissa Jetman

  • Jäsen
    • Profiili
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #431 : 26.10.06 - klo: 18.07 »
Eihän ne fetit mitään viritys osia oo! :D Jota voi noin vain lisäillä jne.. :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Field_effect_transistor
Traxxas Rustler & Mamba Max ESC, 7700 KV

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #432 : 26.10.06 - klo: 18.11 »
Voihan niitä kolvailla jos uskaltaa.
- Tapsa

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #433 : 26.10.06 - klo: 18.27 »
öhh...
No mihinkäs ihmeeseen sinä niitä kolvailisit??

Ihan vaan lisäisit nopariin hyppylangoilla ja kehuisit kavereille kuinka tuli tehoa lisää üüberisti????

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #434 : 27.10.06 - klo: 08.46 »
Lainaus käyttäjältä: "Samppu"
Ensiksi mitäs nuo "fetit" on? Ja toiseksi, voiko tämän noparin kanssa käyttää, lipo akkuja, vaikka manuaaleissa ei niin sanota, ja jos tuo kestää 8.4v niin eikös siihen voi laittaa silloin 7.4v lipot. Vai onko niin, että ne lipot antaa liikaa virtaa tuolle noparille ja nopari kuumenee, ja sen pituinen se? Vai kestääkö tuo sen.


Li-Po akkuja voi käyttää tuon noparin (Nosram Matrix/LRP Sphere) kanssa, mutta se EI OLE SUOSITELTAVAA, koska noparissa ei ole jännitteen putoamisen suojakatkaisua. Käytännössä on hyvin helppoa aiheuttaa Li-Pon jännitteen tippuminen liian alas, jolloin akku vaurioituu.

Uudemmassa mallissa (Nosram Matrix Evolution/LRP Sphere Competition) on Li-Po akun käyttö huomioitu erikseen. Säätimessä on valittavissa ajetaanko NiCd/NiMh vai NiMh/Li-Po akuilla. Li-Po asetus suojaa akkua jännitteen liialliselta tipahtamiselta ja toimii kuten failsafe. Li-Po akkujen käyttäjille siis ehdottomasti fiksumpi valinta.
Jos ajaa NiMh akuilla, niin ei kannata pitää Li-Po asetusta päällä, koska jännitteen tipahtaminen täyskaasulla aiheuttaa NiMh-akuilla ajettaessa turhan aikaisen stopin.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #435 : 27.10.06 - klo: 09.25 »
Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"

...Minua henkilökohtaisesti jo kiinnostaa LRP:een X11 5.5T (393W) ja X11 4.5T (528W) moottorit jotka ovat oikeastaan ensimmäiset sensorilliset harjattomat joissa on riittävästi 1/10 autoon tehoa (Jälkimmäisessä jo tuplasti tavallisiin kireimpiin harjalliseen verrattuna). http://www.lrp-electronic.de/d/uploads/Vector_X11_D_060913_fv.pdf
Tuollaisen setin varmaankin ostaisinkin (Kun tulee Suomeen myyntiin), jos ei säädin olisi tuollainen purukumiviritys (Tosin voisinhan säätimeen tietenkin tehdä tuon edellä mainitsemani lisäfettien kiinnittämisen).



Ensimmäiset kokemukset saatu LRP X11 5.5T koneesta tällä viikolla syksyn 3* ja 4* koneiden käytön jälkeen.
Tehoa on todella rutkasti lisää 4* (283W) verrattuna ja kuitenkin lämmöt sekä koneessa että säätimessä pysyvät matalampina.
Hyvältä siis vaikuttaa ja kuski totuttelee isompiin tehoihin.

Toinen ihan erillinen juttu on sitten kaiken sen tehon tarpeellisuus ja hallinta. Alla olevan linkin ketjusta löytyy Teppo Kauppisen mielenkiintoinen raportti 1* koneen kokeilusta Mäntsälän kapinoiden ProStock-luokassa. Tuolla 220W tehoisella koneella kierrosajat ja erätulos olivat samalla tasolla kuin virin b-finaalin peräpäässä, missä porukat ajoivat pääsääntöisesti 283W 4* koneilla tai 7-8T hiilellisillä moottoreilla.  >>> ajotaitoa ei voi korvata teholla. Esimerkkejä näkyi myös siitä kuinka ylenmääräinen teho tekee ajamisesta paljon vaikeampaa.  
http://rc10.fi/viewtopic.php?t=17905&postdays=0&postorder=asc&start=30

Mutta hauskaahan harrastamisen myös pitää olla ja X11 5.5T tarjoaa vauhdin hurmaa oikein kunnolla.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #436 : 28.10.06 - klo: 12.30 »
Lainaus käyttäjältä: "jarkko"
Ensimmäiset kokemukset saatu LRP X11 5.5T koneesta tällä viikolla syksyn 3* ja 4* koneiden käytön jälkeen.
Tehoa on todella rutkasti lisää 4* (283W) verrattuna ja kuitenkin lämmöt sekä koneessa että säätimessä pysyvät matalampina.
Hyvältä siis vaikuttaa ja kuski totuttelee isompiin tehoihin.

Tuo olikin hyvä uutinen.....

Lainaus käyttäjältä: "jarkko"
Mutta hauskaahan harrastamisen myös pitää olla ja X11 5.5T tarjoaa vauhdin hurmaa oikein kunnolla.


Juurikin näin, ainakin minulla nuo ovat vain leikkimielinen harrastus jolla on tarkoitus unohtaa hetkeksi kaikki muu.....

Castlen Mamba Max säädin onkin jo tilattuna testiin (Sopivaa moottoria etsien).
Alla muutama kuva Mamba Max säätimen ohjelmistosta, hyvältä näyttää









Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #437 : 28.10.06 - klo: 13.46 »
Näyttää tuon kaapelin avulla saavan hienosta säädettyä / rajoitettua säätimen kautta moottoria ajoon sopivaksi.

Löytyisikö keneltäkään kokemuksia Bk:n kaapelista?

Poissa SlidSlide

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rc Formula OffRoad Finland
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #438 : 28.10.06 - klo: 14.19 »
Bk:n softa on syvältä. Ei saa kun paria juttua säätää, ja micro-säätimestä joutuis maksaa naurettavan paljon.

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #439 : 28.10.06 - klo: 14.32 »
Mitä kaikkia säätöjä bk:n kaapelilla sitten saa tehtyä?

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #440 : 28.10.06 - klo: 17.02 »
Lainaus käyttäjältä: "HPI-man"
Lainaus käyttäjältä: "Duster1"
Millähän tavalla kone tehoihin auto vaikuttaa?

Samat tehot siitä lähtee riippumatta siitä onko se kiinni 1/18 rc autossa vai 1/1 autossa. Kulkupuoli onkin sit eri asia.


No tietenkin huippunopeuteen!


No mikähän kohta autosta sitä moottori tehoa lisää?

Eikös se motti ole saman tehoinen vaikka sitä kädessä pitäis  :wink:
Axial SCX 10 TR

Poissa SlidSlide

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rc Formula OffRoad Finland
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #441 : 29.10.06 - klo: 14.18 »
Nyt kävi niinkin ikävä juttu, että nopari simahti kokonaan (BK warrior 9920). Savutti vaan, vaikka kytkennät on aina ollu oikein! Tänään vielä normaalisti moottori toimi ilmassa, mutta kun iskin sen autoon ja kaasutin, niin auto ei kunnolla liikkunut. Sitten sen teho hiipui kokoajan ja nyt motti hädintuskin pyörii. Kuumiaa vaan niin pirusti varsinkin keskeltä.

 Pistin myös merkille, että aikasemmin säätiessänin piippaus oli erittäin vaimea. Myöhemmin sitä ei enää edes kuulunut. Kaikki kytkennät sun muut on aina ollu oikein ja nopari on ollut suojattuna aina. Olisi kyllä mukava löytää ongelma..

Tossa on muutamia kuvia.
Noparin ns paremmalla puolella ei ole mitään jälkiä kärähtämisestä tai ei ainekaan mun silmääni näy.






Siilin alta liimaukset sulaneet.

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #442 : 29.10.06 - klo: 15.12 »
Taitaa noi BK säätimet olla aika huonoja, kun tuntuu koko ajan jollain kikkailevan?!
Axial SCX 10 TR

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #443 : 29.10.06 - klo: 15.42 »
Siinä näyttää olevan kärähtänyt useampikin FET:ti. Olen nähnyt jo useammankin tälläisen BK:n säätimen, joka on kärähtänyt tuolla tavalla. Oikein mitään ei ole tehtävissä, jos ei ole varusteita ja taitoa juotella pintaliitoskomponetteja. Lisäksi joudut ostamaan useampia sopivia FET:tejä.

Poissa SlidSlide

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rc Formula OffRoad Finland
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #444 : 29.10.06 - klo: 20.28 »
Ei juma.. Siis kärähtänyt tosta noin vaan, vaikka kaikki on aina ollut oikein, tuuletus päällä ja märältä suojattu. Ei ole minkäänlaista taitoa noitten kanssa. Pitäsköhän kysyä medasecista, lähettäiskö tehtaalle vai nouseeko kulut suuriks. Mites takuut kattaa tämmösen, kellään kokemuksia?

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #445 : 29.10.06 - klo: 20.43 »
Stampede kulkee ainakin riittävästi Velociti 6,5/Novak GTB/7,4V Lipo -paketilla... Eikä kuumentunut mikään, tosin kiinni oli 17T pinjoni. Kuinkahan esim 23-hampaisella....
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #446 : 29.10.06 - klo: 22.10 »
Siilin alta liimaukset sulaneet.
[/quote]

kuvassa siilin alta... fettien jalkojen väleissä osassa näkyy kuin jotain valkoista tai "metallivaahtosta" kytkis niitä yhteen! Se on kovin samannäköistä kuin LRP-hiilellisen noparissa mulla oli taannoin. Sen kun lähetti takuuseen, ni palasi takasin ku bumerangi Syynä se vaalee töhnä, jonka ne väitti olevan pitkällisen kosteuden syytä. Itte tiesin ettei kosteelle, sumusellakaan säällä oltu ajettu.

Tossa on kovin saman näköstä...
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #447 : 29.10.06 - klo: 22.11 »
re:
Siilin alta liimaukset sulaneet...

kuvassa siilin alta... fettien jalkojen väleissä osassa näkyy kuin jotain valkoista tai "metallivaahtosta" kytkis niitä yhteen! Se on kovin samannäköistä kuin LRP-hiilellisen noparissa mulla oli taannoin. Sen kun lähetti takuuseen, ni palasi takasin ku bumerangi Syynä se vaalee töhnä, jonka ne väitti olevan pitkällisen kosteuden syytä. Itte tiesin ettei kosteelle, sumusellakaan säällä oltu ajettu.

Tossa on kovin saman näköstä...
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #448 : 29.10.06 - klo: 23.06 »
Lainaus käyttäjältä: "4wdkanootti"
Syynä se vaalee töhnä, jonka ne väitti olevan pitkällisen kosteuden syytä. Itte tiesin ettei kosteelle, sumusellakaan säällä oltu ajettu.


Joo tuo töhnä tulee kun tina joutuu veden (Tai kosteuden) kanssa kosketuksiin, prosessia (Hapettumista) nopeuttaa vielä jos laitteessa on virta.
Eli suht turha laittaa takuuseen jos tuota hapettumaa laitteesta löytyy.
Esim Nokian 5110 puhelimen piirilevyn kerran muinoin erehdyin pesemään vesihanan alla (Oli kaatunut maidot puhelimeen), pesun jälkeen kun piirilevyn otti pois vedestä, rupesi silmin nähden valkoinen "töhnä" kasvamaan pintaliitos juotoksista (ja kyseessä oli pelkkä piirilevy, eikä sähköjä tietenkään).
Esim puhelinhuollossa (Täällä paikallisella puhelinyhtiöllä) kastunut puhelin upotetaan samantien veteen (Ilman akkua tietenkin) jotta ilman kanssa hapettuminen ei jatkuisi, vasta kun puhelin otetaan työn alle se puhdistetaan alkoholilla (Se syrjäyttää veden).
Tuo esimerkki osoittaa vain että jotkut tinalaadut eivä siedä vettä lainkaan (En nyt tarkoita että tuossa olisi vastaavaa tinaa käytetty).
Monetahan tietää että kastunut nopari tai vastari rikkoontuu melko nopeastikkin jos siihe on sähköt kytkettynä, ilman sähköjä ja huolella kuivattuna (Siis jos sähköt on heti otettu pois) nuo laitteet yleensä toimivatkin kastumisen jälkeenkin.
Tuo hapettuma muuten kosteana johtaa sähköä ja voi olla että se on kytkenyt fetit ja näin aiheuttanut oikosulun, jonka johdosta fetit on palaneet.
Tulee vain mieleen että lämmön vaihtelut (Varsinkin jos ajaa näillä ilmoilla ulkona) aiheuttaa paljonkin kondenssikosteutta....
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa rb

  • Veteraani
    • Profiili
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #449 : 30.10.06 - klo: 07.44 »
onko noi tosiaan noin vessoja noi harjattomat systeemit
eihän noita kannata sitten hankkii