Kirjoittaja Aihe: kokemuksia harjattomista moottoreista!  (Luettu 611608 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Laakkanen

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1890 : 12.09.09 - klo: 14.57 »
Niin eli kuvitteellisessa 1000mah akussa 40C ei ole mitään mutta vastaavasti vaikkapa 10 000mah akussa 40C onkin jo aika muhkea. Mutta selkeästi tuon jo tiesitkin kun laskit valmiiksi tuon 400amp. 10 000mah akusta.
Aivan totta :D Ei vaan eilen parin huureteisen jälkeen oikein hoksinut, vaikka hoksas. Selvähän tuo on. Tosiaan kun ollaan alle 5000mAh akkujen kanssa tekemissä niin kannattaa katsoa riittääkö se motille.
Slash | Stampede.

Poissa JiiPee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1891 : 13.09.09 - klo: 11.54 »
Laitoin tuon yllä linkitetyn myllyn tilaukseen
KD36-50-08S 4400kv Brushless Inrunner

JiiPee: Tilaa samalla pinjoni kun tuossa on 5mm akseli.

No nyt tuli mylly ja kakat on pöksyssä. Ei pora pure tuohon pinjoniin että saisi isommaksi. Pitäisikö smirkelöidä akselia vai ostaa suosiolla 32dp jaolla olevat uus pinjoni&spurri? 48 jaolla ei tunnu olevan 5mm reiällä pitkää pinjonia.
Vai tilaa se eZRun 9T,niinkuin olis pitäny alunperinkin,*****.
***** että pitää mennä kantapäänkautta kaikki :embarrassed:

No nyt tuli hiottua se 5mm akseli ohuemmaksi, eihän siitä hyvä tullut mutta pinjoni nasahti hyvin  paikalleen.
Uusi spurri paikalleen ja kiinankannu kiinni. Nopeet tyypit että kaikki pelaa. Ulkona pääsin kokeilemaan senverran että tehoja on ainakin samanverran kuin 8,5 Ezrunissa. Hyvin tuo kesti tyhjentää yhden 4,9A:n kakskennosen, tosin piti kyllä parikertaa jäähdytellä kun ei haluaisi heti kättelyssä ottaa niitä savuja sieltä ulos.
Revo ja pari pienempää nelipyörästä

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1892 : 13.09.09 - klo: 14.30 »
"No nyt tuli hiottua se 5mm akseli ohuemmaksi" asiaan kommentoisin SEURAAVAA kertaa varten.
Pistää omalla noparillaan koneen pyörimään ja dremelillä/viilalla hioo pyörivää akselia varovasti. Näin saa pysymään hionnan pyöreänä ja keskeisenä. Toi varovasti on siksi, kun kahden koneen nopeus lisää uppoamisvauhtia, ja haluutaan ensin tiukka-pyöreä-tasapaksu. Siitä voi sitten lähestyä , ja lopuksi tehdä ruuvinpaikka-tason. Omassa tapauksessa loppuhionnassa käytin vuoroon viilaa ja dremeliä kallistettuna.

Toi pinionin poraaminen onnistuu usein niillä sateenkaaren väreissä kiiltelevillä bilteman titaanipinnotteisilla poranterillä. Se reikä kannattaa sitten tehdä hampaista päin, ja pylväsporalla/sorvilla, ettei pinionruuvin reikä vedä porausta vasteenmuuttumisellaan kovin vinoon. Teräksiseen Kyoshon_48dp:n pystyi hyvin, mutta todella karkaistuun ei nekään pysty..
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1893 : 13.09.09 - klo: 16.38 »
Jotenkin tuli noiden videoiden perusteella sellainen tuntemus, että olisi liian "tiukka" spurri-pinioni väli JiiPee:n pirssissä. Eli motti ei kaasun hölläämisen jälkeen "rullaa". Voi tietty olla noparin asetuksistakin kiinni (moottorijarrutus tms.), taikka muualta voimansiirrosta ahistaa?

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1894 : 13.09.09 - klo: 17.11 »
*yhtyy edelliseen*

kone löysälle ja testaa rullaako voimansiirto ok työntämällä, sit vaikka se paperikikka (itse en tue, mutta helppo) hammasvälykseen, taas rullaustesti ja sitte sähköt päälle ja uus testi.

Renkaiden/auton pitäisi rullata kevyesti.
/ Jere Siirilä

Poissa JiiPee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1895 : 13.09.09 - klo: 19.06 »
Oikein huomattu. Ekalla yrityksellä jäi vähän liian löysälle -taitamattomuutta- ja pääsi pinjoni muutaman kerran sutasemaan tyhjää ja meni toi spurri jotenkin pilalle varmaan. Piti sitten vetää noinkin kireelle että alkoi pitämään. Ei ollut tähän hätään pakissa sopivaa varaspurria ja piti päästä kokeilemaan. Nyt se spurri on ton yhden akun jälkeen lopullisesti sökö. Toivottavasti vauriot jää siihen ja taas tästä opitaan jotain :wink:
Revo ja pari pienempää nelipyörästä

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1896 : 13.09.09 - klo: 19.08 »
=)

Mööttöri vaa tykkää pahaa tommosesta ylitiukkuudesta.
(rasittuu suotta plus lakut sen kivun ottaa)
/ Jere Siirilä

Poissa rb

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1897 : 16.09.09 - klo: 11.38 »
mamban sensoriton ei vissiin toimi lrp tc spec säätimen kanssa millään asetuksilla

Poissa Jagemon

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1898 : 16.09.09 - klo: 11.41 »
mamban sensoriton ei vissiin toimi lrp tc spec säätimen kanssa millään asetuksilla

Enemmänkin kyse on siitä tukeeko LRP säädin sensorittomia. Jos tukee niin kyllä sen jollain ilveellä pitäisi toimia.

Poissa ma-de

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1899 : 16.09.09 - klo: 12.00 »
Oma vanha sphere competition ei toimi sensorittomilla moottoreilla, mutta en sensorittomia koneita ole kaivannutkaan.

Poissa AE-Mod

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1900 : 17.09.09 - klo: 08.54 »
Castlelta tullut tyylikäs moottorin jäähdytyspuhallin:
http://www.castlecreations.com/products/cc_blower.html
THE Car #12 (THE Photographer)
HobbyFactory

Poissa mese1

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1901 : 17.09.09 - klo: 08.59 »
kertokaas te viisaammat,kun itellä on mamba max 6900kv combo ja tuntuu et akussa ei riitä ponku siihen(speed passion 4000mah/2o c)minkä lainen akku pitääs olla tuolle combolle et purku virta olisi riittävä... :huh: :huh:
tamiya/kyosho/x ray/futaba/traxxas

Poissa Jagemon

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1902 : 17.09.09 - klo: 09.18 »
kertokaas te viisaammat,kun itellä on mamba max 6900kv combo ja tuntuu et akussa ei riitä ponku siihen(speed passion 4000mah/2o c)minkä lainen akku pitääs olla tuolle combolle et purku virta olisi riittävä... :huh: :huh:

Varmaan semmoinen joka antaa 100A luulisi olevan riittävä?

Poissa Laakkanen

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1903 : 17.09.09 - klo: 09.53 »
kertokaas te viisaammat,kun itellä on mamba max 6900kv combo ja tuntuu et akussa ei riitä ponku siihen(speed passion 4000mah/2o c)minkä lainen akku pitääs olla tuolle combolle et purku virta olisi riittävä... :huh: :huh:

Varmaan semmoinen joka antaa 100A luulisi olevan riittävä?
Niin, taitaa tuo 6900kv ottaa jatkuvaa 100A eli mieluummin yli sen sais olla akun anto.
Tuo mainitsemasi akku taitaa antaa jatkuvaa sen 80A joten vaihtoon vaan.
jos laskee vaikka 110A annolla akkua niin 110A/20C = 5,5 eli 5500mah tai 110A/25C = 44000mah.
Tuollainen 25C 4300mah akku vaikka.
Slash | Stampede.

Poissa Laakkanen

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1904 : 18.09.09 - klo: 10.20 »
Castlelta tullut tyylikäs moottorin jäähdytyspuhallin:
http://www.castlecreations.com/products/cc_blower.html
Nyt meduusan mottia Castlen 4600 jälkeen käyttäneen vois todeta että Castlen kone kyllä tuota tarvii.  :grin:  Kyllä siinä ois vaikka kananmunat paistanut kun niin lämpesi.
Slash | Stampede.

Poissa *RC-hemmo*

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1905 : 18.09.09 - klo: 17.09 »
onko nihm 3600Amh akku sopiva sidewinder 5700kv:hen??
| Lazer ZX-5 || TW-738 || m05 || B4.1 FT|

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1906 : 18.09.09 - klo: 17.54 »
onko nihm 3600Amh akku sopiva sidewinder 5700kv:hen??
Vaffasti epäilen!
Harva NiMH antaa jatkuvaa paljoa yli 30A käytetympänä, ja uutenakin usein vain 40A .
Ajattelemasi satsi pyytää kovissa kiihdytyksissä / pitkillä välityksillä jo 60A !
Jos pitää koettaa, niin varaudu tosilyhyeen akun elinkaareen.
Jokatapauksessa akun ulostulojännite alkaa kuoritettaessa alentua, eli häiriöitä tulee helpommin.

Ainakin joudut rankalla kädellä kesyntämään noparin punch-asetuksia, ja laittamaan lyhyet välitykset. Lisäyrityksinä kondensaattoria akun linjaan viereen.. 
Voipi silti lähdöissä olla nykivä.
Vastaavahkona meillä on sidewinder+4600 setti, ja ajaa voin NiMH akun alkuosan.
Lopuilla saa körötellä.
Sama setti lipoakuilla, ja ajoaikaa koko kapasiteettinsa.
Lipoakut on liki samoissa hinnoissa jo, mutta vaativat lipoja osaavan kalliimman lataussysteemin/balanserin.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa JiiPee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1907 : 18.09.09 - klo: 21.29 »
Varmaan oot 4wdkanootti huomannu että noita voi ihan hyvin niillä nimeillä ajella. Tosin puutuminen starttikiihdytyksessä ei oo kivaa mut muuten etenee ok. Jos nyt puhutaan tästä 1/10 luokasta.
Revo ja pari pienempää nelipyörästä

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1908 : 18.09.09 - klo: 23.06 »
Pikemminkin joutunu kokemaan päinvastasta! Ja juuri nyt ei ole isompaa kuin 1/10 tai alle autoja.
Talossa siis 1 vain_harjallinen_nopari, kun taas Sidewinder, MM, MMM, ja BK12020 harjattomien nopareita.
Talossa nyt 3 4200NiMH akkua käytännössä ilman ajoa,  koska vain skaleen/offariin ne riittää remonttoimatta puolta autoa ko akkua varten.
Kukaan ei talon kuskeista halua nopeampia autoja niillä ajaa, koska ajoaika TÄYDELLÄ kiihtyvyydellä ja nopeudella jää niin pieneksi, että 2000 mAH 2s lipokin ylitti sen.
(Ko pikkulipo on jo päässyt paremmille akkumaille väärinkäytön vuoksi)
Toki jollain lathekoneella eroa huomaa tosi vähän sitten enää..
Lipot jyrää nopeissa!

PS ja kuulun ryhmään: TEHO KORVAA TAIDOT
(ei kisailla ei ajeta rataa, KAAHATAAN)
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa JiiPee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1909 : 19.09.09 - klo: 00.35 »
Tuota "tehot korvaa taidot" ei varmaan allekirjoita monikaan, mutta ei se mitään, kohta täälläkin rakennellaan DB01-R:ää, vehjettä millä pitäisi pystyä taistella SM 2009 Asso B neljäneljää vastaan rintarinnan jos on vaan kykyjä :cheesy:
Mutta mikä v***u siinä on jos ei taidot riitä....
Revo ja pari pienempää nelipyörästä

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1910 : 19.09.09 - klo: 08.20 »
Kyllä se kaahatessakin voi tehdä hallintavaikeutta hyppyrin edessä alkuvauhtia ottaessa, jos akku kyykkää.
Eteenkin kun 15 kierroksesta piharadalla 4-5 ekalla kiihtyvyys riittää hyvin , ja olo on kuin taito katoais, niillä viimesillä 10:llä. Ihmetellään ajolinjaa, ja kopistellaan kengällä
"radan" irtopölyä!? Todellisuudessa NiMH-akku ei vaan enää ruokkinut yhtähyvin.
Samana iltapäivänä sitten on lipojen vuoro ja ainoat ongelmat liittyy jarrutuksiin hypyn jälkeen ;)
Toki jos auto ei koskaan saa näytille sitä hyppyritehoa, ni siihenkin ollaan tyytyväisiä aikansa.
(Arvaa pyytäskö nuoret kireempää konetta ja noparia, vai lipoakkua , tohon viimoseen.)
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1911 : 19.09.09 - klo: 18.54 »
Saahan niitä NiMH-akkuja käyttää, jos tykkää maksaa turhasta (painolastista). Samalla rahalla saa kuitenkin LiPo-akut, joista irtoaa paljon enemmän virtaa suhteessa mukana kuljetettavaan massaan, akut kestää paljon paremmin eikä niiden lataaminen ole samanlaista tiedettä kuin nikkeliakkujen. Kisakäytössäkin ymmärtääkseni alettu sallia LiPoja sen iänikuisen muinaisteknologian rinnalla. Pihasuttaamisessa en näe yhtään syytä olla käyttämättä LiPoja. Rahasta se ei ainakaan voi olla kiinni.

Edit: Akun kyykkäämisestä tai riittävyydestä vielä. Omien havaintojeni perusteella 90% NiMH-akkujen käyttäjistä ei tunnista sitä kun akku kyykkää ja suunnilleen yhtä suurella osuudella LiPojen käyttäjistä on tietämättömyyteen perustuva tarve liioitella moottorin virran tarvetta.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa SH.

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1912 : 02.10.09 - klo: 16.35 »
Onko kukaan purkanut näitä Hobbycityn KD moottoreita? koska itsellä on luultavasti lähtenyt magneetti sisältä irti ja pitäisi jotenkin saada aukaistua?
Nutech TB2/35cc Tuned+Fluid Putki.Carson 1/4 gokart.

Poissa McJones

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1913 : 02.10.09 - klo: 17.16 »
Onko kukaan purkanut näitä Hobbycityn KD moottoreita? koska itsellä on luultavasti lähtenyt magneetti sisältä irti ja pitäisi jotenkin saada aukaistua?
Kierteillä ollut omissa se pääty kiinni, eli aukaistu on.
T Summit & E-Revo & Rally & Mini-Slash | K DRX VE | TC GT8LE | SM MZ2 | H Hyper Mini STe & Mini ST

Poissa SH.

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1914 : 02.10.09 - klo: 17.28 »
Tarviiko mitenkään lämmittää vai lähteekö kiertämällä,koska kokeilin sitä akselin puoeleista päätyä jo irrottaa mutta tuntui olevan aika tiukassa..

Niin ja lisäystä siihen moottorin toimimattomuuteen.Säätimenä käytän Mamba Monsteria ja sehän piippaa aina kun laittaa virran päälle (moottori siis) mutta nyt ei inahdakkaan,sitten kun hetken pyörittelee ja vekslaa akselia niin se piippaa.

Moottori itsessään pyörii jouheasti,kun sormin pyörittelee mutta säätimen perässä vain ruksuttelee,tämähän kaikki tapahtui kun olin ajelemassa kyoshon järjestämässä tapahtumassa sisäradalla jolloin ajoin mutkassa seinään,silloin moottori pimahti.
Nutech TB2/35cc Tuned+Fluid Putki.Carson 1/4 gokart.

Poissa Ile__

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1915 : 02.10.09 - klo: 17.32 »
Se toinen pääty lähtee helposti kun puukon terän lyö väliin ja pikkuhiljaa vääntelee irti...
Kyosho Inferno  VE  Race Spec

Poissa SH.

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1916 : 02.10.09 - klo: 18.05 »
Dodii sainhan sen purettua,mutta muuta erikoista en löytänyt kuin,että roottorissa oli toinen alumiinipääty irti liimasin sen ja löin kasaan,mutta silti ruksuttaa samalla tavalla.

Nyt meni kyllä sormi suuhun.. :huh:
Nutech TB2/35cc Tuned+Fluid Putki.Carson 1/4 gokart.

Poissa Ile__

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1917 : 02.10.09 - klo: 18.49 »
Se on sitten "valmis" moottori. Uutta tilalle...
Kyosho Inferno  VE  Race Spec

Poissa SH.

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1918 : 02.10.09 - klo: 19.21 »
Ahaa...löysimpäs vian,keskimmäinen piuha joka menee moottorin¨niin siinä on kosketushäikkää,eli sitä kun liikuttelee niin moottori pyörii normaalisti.Koska ne piuhat ovat jäykät jotka törröttää moottorin päästä,niin ne on varmaankin täryytyksessä menee poikki.

Sinänhän se tuolle moottorille on sama vaikka käyttää paperipainona koska on toinenkin moottori hyllyllä odottelemassa,sekin samanlainen kiinakone.
Nutech TB2/35cc Tuned+Fluid Putki.Carson 1/4 gokart.

Poissa apophis

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1919 : 06.10.09 - klo: 21.42 »
Tilasinpa tuossa varamotiksi kiinasta tällaisen

http://hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8860&Product_Name=BMCS-8.5T_Brushless_R/C_Car_Motor_w/timing_adjust

mutta pakkauksesta löytyi

http://hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9825&Product_Name=Turnigy_Mach2_9.5T_Brushless_Car_Motor_w/timing_adj

Tarrassa tosin luki 8.5T.

Eilen ruuvasin motin paikalleen testiin ja tallissa pyöritellen se vaikutti jotenkin 'lusulta'. Kv arvo ei voi pitää paikkaansa?

Tänään kävin ajamassa 2 2S akullista montulla ja auto ei normaaliväleillä tuntunut liikuvan mihinkään. Vaihdoin 3 hammasta isomman pinionin, jonka jälkeen ajo oli siedettävää.

Motti ei tuntunut lämpenevän lainkaan, eikä myöskään nopari. Samoin akut tuntuivat kestävän ihan normaalin ajan?!

Mihin ihmeeseen ne tehot oikein menee? Ei ainakaan tunnu että ne 'maahan' menisivät, kun kulkuja ei ole? Voiko tuo olla noparista kiinni?

Että sellainen tapaus, oivallinen motti rauhalliseen ajoon :grin:
Slash & Rustler & Mini Desert Truck