Kirjoittaja Aihe: kokemuksia harjattomista moottoreista!  (Luettu 611627 kertaa)

0 jäsentä ja 5 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #2190 : 05.10.10 - klo: 23.18 »
Oletko kokeillut ajaa suuremmalla ennakolla?

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #2191 : 05.10.10 - klo: 23.36 »
Ihan lyhyenä yhteenvetona: SP 8,5R kuljettaa autoa kivasti, vaan ei räväkästi. Ei kuumene, eikä kuumenna nopariakaan (SP Exige 2.0). Kyllä, nopari saattaa olla vähän hento, mutta lienee oikeasti lähempänä Hobbywingin 60A kuin 35A versiota.


# Speed Passion (#EX1-38802) Brusless System Exige 2.0 - ESC - Car Brushless

Specification:
# Cont. Current: 40A
# Burst Current: 160A
# Resistance: 0.0015 ohm
# Suitable Car: Car, Rock Crawler, 2WD Off Road
# Suitable Brushless Motor: >7.5T (4000 brushless motor)
# Battery" 4-9 Cell Ni-xx (NiMh or NiCd) or 2-3 Cell Li-Po
# BEC Output: 6V/1.5A
# Motor Type: Sensor less Brushless Motor
# Diameter: 31.5mm x 27.5mm x 24mm (the hight of fan is not included)
# Weight: 30g (Without wires)

Ei ole kumpikaan, mutta kenen tekele se sitten on. Epäilen, että on kuitenkin Hobbywingin valmistama.

Slashin merkittävin ero Stampedeen tulee rengaskoossa, joka on Stampedessä huomattavasti suurempi. Itsellä on kokemusta noista 380-kokoisista Ezruneista sekä Stampedessä, että Rustlerissa ja kyllähän ne järeämmälle koneelle häviävät, jos sattuu osaava kuski puikkoihin. Ero kiihtyvyydessä on todella suuri, mutta vähemmän osaava kuljettaja pystyy tuolla miedommalla koneella ajamaan noita autoja kovempaa (parempia kierrosaikoja) kun auto ei lähde niin helposti käsistä. Sama varmasti pätee myös tuuppi Slashiin.

Itse olen todella surkea ratakuski ja Rustler karkaa käsistä Velineonilla, mutta tuolla pienellä Ezrunilla ajosta jopa nauttii hetkittäin. Raskaammalla nelivetoisella SC-autolla Velineonkin on jo kesytetympi, mutta vaikeaa on (itselläni, ei meidän junioreilla). Sen verran brutaali kone se on.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #2192 : 06.10.10 - klo: 00.59 »
Kivelaster on huomannut tuon minkä pari kertaa mainitsinkin.

Ei ne kisakoneet ole suoranaisesti sen kireämpiä koneita kuin ne harrastemoottoritkaan.
Eikä monesti edes tunnu yhtä kireiltä muutenkaan.

Nissä kun on haettu samalla käämiluvulla erilaisia asioita... elikuten mainitsin niin kaasutuntumaa jne.
Ja nämäkin on suunniteltu suureksi osaksi maailman huippukuskejen palautteen mukaan.

Perus pihasuddaaja ei tällaisilla hienosäädöillä jne yleensä tee oikeastaan yhtään mitään.

Tärkeäksi ne tulevat vain kun aletaan ajamaan radalla, säädetään auto viimesenpäälle ja aletaan tosiaan hakemaan niitä kymmenyksiä ja sadasosia.

Siksi juuri esim kisakoneen on jotku pystyneet huomaamaan omassa käytössään jopa hieman tehottomammaksi kuin vastaavalla käämilukemalla olevan harrastekoneen.
Mutta vaikka se harrastekone tarjoaisikin enemmän tehoa niin kisakuski ei sillä ajaisi radalla parempia tuloksia vaan paremmat tulokset edelleen pääsääntöisesti irtoaa niillä kisakäyttöön tehdyillä koneilla.
Monissa harrastekoneissa huomaa että tehon ulostulossa on piikkejä.
Eli kun painat kaasun puoleen väliin niin tehoa tulee jonkun verran, mutta kun painat siitä hieman lisää niin tuntuu kuin turbo potkasis ja sen jälkeen taas ajaessa ei loppukaasulla huomaakaan oikeastaan mitään eroa.
Monesti myös sillä on eroa missä nopeudessa kaasun painaa pohjaan että miten kovaa se reagoi.
Huippu kisakoneilla ei tällaisia ole ihmeemmin havaittavissa, vaan ne tarjoavat tehoa hyvin lineaarisesti ja tuntuvat vastaavan kaasuliipaisimen asentoon todella tarkasti.
Oli kierroksia sitten miten paljon tahansa.

Poissa Kivelaster

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #2193 : 06.10.10 - klo: 13.28 »
Moron,

Kiitokset kaikille asiallisista vastauksista.

Oletko kokeillut ajaa suuremmalla ennakolla?

Kyllä, kaikki ennakot käytiin läpi. Pienempi vaikutus kisakoneessa, suurempi noissa halpiksissa. Ezrusta tuli hyvinkin vihainen suurilla ennakoilla, mutta hieman lämpenemistaipumuksia. Ennakkoa kasvattamalla HOKE:n mainitsema turboefekti tuntuisi pätevän varsinkin näiden halpisten kohdalla. Ensin ei ole mitään ja sitten on kaikki. Kisakone tunteettomampi tälle.

Yllämainittu toki johtunee ensisijaisesti koneiden rakenne-erosta. Halpisten käämien ja roottorin välinen ilmaväli on oleellisesti pienempi kuin kisakoneen. Näin ollen myös magneettinen kytkentä on tiukempi ja pienetkin muutokset ennakossa vaikuttavat suhteessa enemmän vääntömomenttiin. Kuin myös siihen, että jos ennakkoa on liikaa eli menee ikäänkuin "yli" niin käämeissä vaikuttava virta ei teekään magneettista työtä vaan alkaa lähinnä lämmittää käämejä itseään, etenkin kun säätimet eivät oikeasti säädä virtaa vaan jännitettä.

Kun olen itse elektroniikkasuunnittelija niin katselen näitä asioita vähän tietyn väristen lasien läpi, jolloin glamouri tuppaa karisemaan melkein kaikesta sähköön liittyvästä. Laskeskelin tuossa päissäni, että esim. 30.000 minuuttikierrosta pyörivä kone käyttää kierrokseen 0,002 sekuntia ja yhteen asteeseen 5,5 mikrosekuntia eli sekunnin miljoonasosaa. Kun pidetään mielessä, että:

- Sensorittomassa moottorissa ankkurin asento arvotaan vuorollaan vapaan käämin päästä, josta saatava signaalin voimakkus ja laatu (= päätöksentekohetki) vaihtelee moottorin kierroksista ja ohjausjännitteestä riippuen ainakin 1:10 ja...

- Asennon mittaushetkestä päätös seuraavan käämin kytkentähetkeen voipi ottaa hyvinkin 20 mikrosekuntia elektroniikan sisällä (joka sinänsä on kelpo arvo). Tuo arvo voi myös vaihdella voimakkaasti säätimen lämpötilan mukaan...

tuntuu kohtuullisen huvittavalta, että esim. SP Exigen astuksissa ennakkoa säädetään 0,05 asteen tarkkuudellla esim. 18,75 astetta. Ihan tuohon yllämainittuun perustuen väittäisin, että jos koneen todellinen ennakko pysyy edes +/- 10 asteen tontilla säädetystä läpi käyttökierrosalueen, niin hyvin on.

Tavallisella pulliaisellahan ei ole mitään mahdollisuutta todentaa mitä koneessa/noparissa oikeasti tapahtuu kun namiskuukkeleista kääntelee, vaikka periatteessa laitteen toiminnan ymmärtäisikin.

Magneettisten piirien (vaikkapa käämilankaa rautakasan ympärillä) toiminta on huomattavasti monimutkaisempaa kuin päältä näyttäisi. Harvapa tullee ajatelleeksi, että esim. mainittu Ezrun on magnetomotorisesti osittain paremmin tehty kuin tuo SP:n kisakone. Kun käämi tehdään useasta ohuesta langasta, se kuljettaa suurilla taajuuksilla huomattavasti paremmin virtaa kuin yhdestä paksusta langasta tehty. Virta kun tuppaa pakkautumaan johtimen pintaan taajuuden kasvaessa, ja usean ohuen langan pinta-ala on isompi kuin yhden paksun.

Halpiskoneissa käämi on samaa tavaraa johtimen kanssa. Hyvä, sillä liitoksia on vähemmän ja häviöitä siis vähemmän. Kun käämi alkaa ja loppuu samaan päähän käämipakkaa (kuin esim. Ezrunissa on kyse), saadaan magneettisesti tiiviimpi kela. Kaikki puoli-R moottorit on siinä mielessä hanurista (ne, missä käämien toinen pää on yhdistetty moottorin etupäässä). Aina hukataan yksi käämikieros työtä tekemättömään magneettikenttään. Vaikutus alkaa olla sitä suurempi, mitä pienempi on T-luku. 1,5R moottori nimittäin pyörisi varsin huonolla hyötysuhteella ja 1/2R moottori ei ollenkaan.

Onhan Ezrussa huonotkin puolensa. Koska esim. SP:n kisakoneen käämitykset on selkeämmin staattorin raudan ympärillä, vähemmän magneettista hajavuota pääsee ympäristöön. Ezrussa taas on tiiviisti juntattu käämipakka alumiinikuorta vasten. Väkisinkin tulee mieleen, että kun moottorin kierrosluku kasvaa riittävän suureksi, osa käämin magneettienergiasta alkaakin kuumentaa suoraan ympäröivää alumiinikannua ja tappelee kierrosten nousemista vastaan. Noparista katsottuna käämi alkaa näyttää liki oikosululta. Toimii siis vähän kuin induktioliesi. Tämä selittäisi esim. tuon "turboefektin" loppumisen. Kun tehopiikin jälkeen kaasua painaa lisää, vauhti ei kasva mutta kannu kuumenee. Ja nimenomaan niin, että käämi kuumentaa kannun kuin induktioliesi kattilan.

Sorry, meni vähän tieteelliseksi mutta mulla on joku pakkomielle pohtia mistä ilmiöt johtuu. Muuten niitä on hankala ymmärtää ja sitä kautta korjata tai säätää, mututulla, korvakuulolta tai sen perusteella mitä essonbaarissa asiasta kerrottiin.

-Mika

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #2194 : 07.10.10 - klo: 01.38 »
Aivan järkyttävän hyvää ja informatiivista tekstiä. Luin tuon kolmeen kertaan ja copy-pastesin itselleni talteen.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa Kivelaster

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #2195 : 07.10.10 - klo: 14.06 »
Aivan järkyttävän hyvää ja informatiivista tekstiä. Luin tuon kolmeen kertaan ja copy-pastesin itselleni talteen.

Kiitos. Silti, tuokin oli vain pintaraapaisu aiheesta. Ja paljon syvällisempään ei pysty, koska eri moottorivalmistajien ja noparivalmistajien aivoituksia en ainakaan minä kykene ohjelmointikapulaa näpläämällä / akkuja vaihtamalla saamaan selville.

Pelkkiä yleisluontoisia havaintoja, joilla on sen suuntainen vaikutus kuin rakenteesta päätellen pitäisikin.

-Mika

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #2196 : 07.10.10 - klo: 15.35 »
Erittäin hyvä viesti oli kyllä...
Antaa pohjaa sille mitä on tullut ajellessa huomattua...
Eli selitystä sille miksi joitain asioita on tuntenut, eikä ne ole vain korvien välistä johtuvia fiiliksiä.

Pienenä offina... Tuolta löytyin myös pointtia siihen miksi äänentoistossa välijohdot ja kaiutinjohdot vaikuttavat ääneen... Tosin vain se yksi pieni raapaisu, mutta kuitenkin.
Yleensähän kun kuvitellaan että kunhan virta kulkee hyvin niin ei sillä voi eroa ääneen olla...
Vaikka äänentoisossahan johdoissa liikkuu taajuudet yleisesti 20-20.000 herzin välillä.

Poissa S50

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #2197 : 07.10.10 - klo: 20.38 »
Meinasin 1:18 sharkkiin ottaa akkutilauksen yhteydessä kiinasta edullisen harjattoman setin, mitkä näistä kannattaisi ottaa?

moottori 1
moottori 2

nopari 1
nopari 2

Vai kannattaisiko mitkään? :grin:
Traxxas Slash 4x4 & Slash 4x4 Platinum LCG
LRP Shark 18

Poissa Kivelaster

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #2198 : 07.10.10 - klo: 22.10 »
Moi,

Mitään mistään ymmärtämättä ottaisin ykkösnoparin kun se kestää jatkuvaa virtaa enemmän kuin kumpikaan moottoreista ottaa. Ja mainospuheiden mukaan kestää 3S akkua.

Ykkösnopari on hieman "isompivirtainen" ja pienemmällä KV-luvulla, joka kielii paremmasta väännöstä. Sen sijaan kakkosmoottorin maksimivirta on aika pieni ja KV-luku suuri, joka saattanee kieliä helpommin kuumenevasta koneesta, jos välitys, ajoitus tai akkujännite ei osu ihan tikkatauluun.

1-1 yhdistelmä antaa enemmän mahdollisuuksia pelata sekä akun (2S/3S), että välitysten suhteen.

Voin olla myös totaalisen väärässä,

-Mika

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #2199 : 07.10.10 - klo: 22.27 »
Kakkosnopari on laadukkaampi (Hobbywing Ezrun 18A) ja pitäisi tuon kokoiseen autoon riittää. Noista moottoreista... Kakkonen on auttamattoman pieni. Ykkönen olisi varmaan kooltaan sopiva, mutta pikkulinnut ovat kertoneet, että autokäytössä tuo ei kestä. Toisaalta eipä tuo nyt niin paljon maksa kokeilla. Jos noista pitää valita, niin nopari 2, moottori 1. Nopariin myös ohjelmointikortti, jotta saa säädettyäkin sitä.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa S50

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #2200 : 07.10.10 - klo: 23.56 »
Kiitos vastauksista! Taidan kuitenkin tilata tämän moottorin. Ja kaveriksi tuo hobbywing 18A nopari + sille ohjelmointikortti.
Traxxas Slash 4x4 & Slash 4x4 Platinum LCG
LRP Shark 18

Poissa Gurvus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #2201 : 13.10.10 - klo: 15.04 »
Olisi pikku ongelmia harjattoman moottorin roottorin paikoilleen laittamisessa. Takaosan laakeri ja sensori on siis paikallaan ja kun roottorin laittaa sisään, magneetti hyppyyttää sitä seinästä seinään eikä se "tikku" suostu millään menemään laakerin reiästä sisään. Pitäisköhän se laakeri sensoreineen ottaa siitä pois, ja jos näin on, niin mitenkäs se otetaan. Kiitoksia paljon vastauksista jo etukäteen.

Poissa ma-de

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #2202 : 13.10.10 - klo: 15.10 »
Kyllä se menee kun tarpeeksi kauan yrittää.

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #2203 : 13.10.10 - klo: 15.22 »
Sopivan paksuinen putki vaan sisälle, ja roottori sitten vasta koneeseen. Esim. Novakin roottorit tulevatkin tällaisessa putkilossa.

Pahvista tms tietty tekaisee itsekin moisen, sinnepäin olevan.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Gurvus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #2204 : 13.10.10 - klo: 15.28 »
Sopivan paksuinen putki vaan sisälle, ja roottori sitten vasta koneeseen. Esim. Novakin roottorit tulevatkin tällaisessa putkilossa.

Pahvista tms tietty tekaisee itsekin moisen, sinnepäin olevan.

Mitenkä sen pahvin saa sitten pois, ei kai sitä sinne sisään voi jättää?

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #2205 : 13.10.10 - klo: 18.52 »
Minkälaisia ajoituksia olette käyttäneet Novak HV 4.5 koneissa.


Axial SCX 10 TR

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #2206 : 13.10.10 - klo: 19.43 »
Sopivan paksuinen putki vaan sisälle, ja roottori sitten vasta koneeseen. Esim. Novakin roottorit tulevatkin tällaisessa putkilossa.

Pahvista tms tietty tekaisee itsekin moisen, sinnepäin olevan.

Mitenkä sen pahvin saa sitten pois, ei kai sitä sinne sisään voi jättää?

Tietty siitä täytyy tehdä sevverran pitkä jotta sormilla tarttumalla voi vetäistä ulos. Riittääkö vai otetaanko kuva vielä..?
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Gurvus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #2207 : 13.10.10 - klo: 20.47 »
Onnistuhan se kun jonkin aikaa pinseteillä ja saksilla ähersi  :grin:. Isot kiitokset.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #2208 : 13.10.10 - klo: 23.11 »
Riippuen hieman moottorista...
Mutta yleisimmissä moottorityypeissä on helpointa laittaa ensin roottori koneeseen...
Sen jälkeen etulevy ja vasta viimeisenä takakansi missä on sensori ja laakeri.
Silloin roottorin akselin saa laakerille ennenkuin itse pääty on vielä edes omalla paikallaan...
Eli laittaa päädyn roottorille niin sormilla saa erittäin helposti sen takalevyn käännettyä omalle paikalleen ja sillon tietysti myös roottori tulee mukana.

Jos ensin koneeseen laittaa takakannen paikoilleen ja sitten yrittää roottoria laittaa laakeriin niin monien koneiden kanssa vaatii paljon hermoja tai joitain vippaskonsteja.
Mutta laittamalla tosiaan takakannen viimeisenä saa koneen erittäin helposti ilman kirosanoja tai apuvälineitä kasaan.

Poissa ghhgtd

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #2209 : 16.10.10 - klo: 10.36 »
Jaksaako nämä harjattomat autot edes liikkua nimh akuilla? jos jaksaa niin jaksaako Yhtä kovaa kuin harjallisellakin vai lujempaa?
Ansmann X2 evo | Losi ten-scte | Ar C.O.R.E
"Ei rc-auto tervettä päivää nää"

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #2210 : 16.10.10 - klo: 10.51 »
Mikä on harjaton auto???


Autot on autoja ja sähkömoottorit on joko harjattomia tai harjallisia.
Harjattomassa moottorissa on karusti ilmaistuna enemmän tehoa aina.
Niin NiMh akkuja käyttäessä kuin myös LiPo akkujen kanssa.


Poissa ghhgtd

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #2211 : 16.10.10 - klo: 11.42 »
Onko yhtä paljon tehoja kuin harjallisessa? Onko suositeltavaa ostaa harjaton auto jos sitä käyttää nimheillä?
Ansmann X2 evo | Losi ten-scte | Ar C.O.R.E
"Ei rc-auto tervettä päivää nää"

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #2212 : 16.10.10 - klo: 12.16 »
http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/sahkomoottori/sahkomoottori.html#harjaton
Tuolla on teknistä tietoa molemmista konetyypeistä.

Periaatteessa hiilikoneen tehoja katoaa, koska päävirta kuljetetaan kahdesti liukuvan pinnan ja kiinteän kohteen rajapinnasta, kollektori/hiili. Sen tarkoitus on ajoittaa eri käämien saama virta pyörinnäksi. Harjattomissa tämän suorittaa noparin "äly".  Ko äly ei hukkaa kuumuuteen niin paljon, joten saat tehoksi hyötysuhteen kasvua.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #2213 : 16.10.10 - klo: 14.04 »
Onko yhtä paljon tehoja kuin harjallisessa? Onko suositeltavaa ostaa harjaton auto jos sitä käyttää nimheillä?

Edelleenkään ei ole olemassa harjatonta tai harjallista autoa.
Se on vain moottorityyppi.

Kyllä... voit käyttää harjatonta MOOTTORIA NiMh akun kanssa.

Poissa ghhgtd

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #2214 : 16.10.10 - klo: 15.29 »
Siis tarkoitinkin tuolla harjattomalla autolla että siinä on harjaton moottori.
Ansmann X2 evo | Losi ten-scte | Ar C.O.R.E
"Ei rc-auto tervettä päivää nää"

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #2215 : 16.10.10 - klo: 19.30 »
Ei voi yleistää, yleensä nuo harjattomat ei vielä nykyäänkään ole mitään vakiokamaa rtr-autoissa joten tuo sun ilmaisu on hieman huono. Ja kyllä, harjattomat moottorit on oikeastaan aina tehokkaampia, ihan sama käytätkö NiMH vai LiPo-akkuja. Tehokkaat harjattomat moottorit ja noparit tarvitsee tosin jo melkeenpä lipo akkuja koska nimh akuissa ei ole tarpeeksi potkua eli virtaa.
- Tapsa

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #2216 : 31.10.10 - klo: 16.51 »
Onko jollakulla varmaa tietoa, pyöriikö Castle monsterin 2200kv koneessa 2-pole, vai parempi magneettinen akseli?
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #2217 : 01.11.10 - klo: 09.25 »
Meni 30sec etsiessä tuo tieto  :lol:
Käy vilkasee Towerin sivulta  :wink:
Axial SCX 10 TR

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #2218 : 01.11.10 - klo: 11.19 »
Kyllä täällä taas jaksetaan saivarrella. Eihän tuossa kysemyksessä harjattomasta autosta ollut mitään epäselvää. Termi nyt ei mene ihan oikein, mutta kun sähköautoista keskustellaan ja harjattomia moottoreita käsittelevässä aiheessa, niin ei pitäisi jäädä epäselväksi. Lisäksi monien RTR-autojen nimessä mainitaan "Brushless" eli harjaton, eikä mitään moottorista, vaikka siihen se toki viittaa.

Koitetaan nyt vaan jaksaa neuvoa aloittelijaa, vaikka yleensä ovatkin kovin malttamattomia eivätkä termit ole vielä kohdallaan. No juu, niinhän sitä on tehtykin.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa Lassi

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • Videoita
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #2219 : 11.11.10 - klo: 13.39 »
Onkohan kellään kokemuksia löytyykö mistään jäähdytys siiliä sileelle kannulle vai onko tuollaisesta enemmän haittaa asentaa jälkikäteen, kun erittäin vaikee saada tiukasti kannuun puristettua, että lämpö johtuisi mahd. hyvin siilelle ja siitä ilmaan.

Perus kokoa on varmasti saatavilla monesta paikkaa, mutta itsellä tuo hk:n kb45 pannu, jossa halkasija siis 45mm normaalin 36mm vai mitä olikaan sijaan. Mietin että saako jotain suoraa siiliä jostain helposti ja sitä lämmöllä muotoilis moottorin paksusen putken ympärille vai onko täysin tuomittu idea?

Toinen idea oli että auttaako tuota enemmän joku erittäin järee 60mm tms tuuletin huutamaan tuohon kannun viereen? Aikoinaan oli tarjolla deltalta kunnollisia vinkuja, nykysinkin taitaa noita 7000rpm kiertäviä saada, mitkä haukkaa reilun ampeerin virtaakin. Mietin onko tollasta järkeä lähteä pistään vai onko hitaampi tuuletin tai jäähdytys siilin virittely parempi idea?