Kirjoittaja Aihe: HPI Baja 5b Gas Buggy 1:5  (Luettu 30975 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tuplaesa

  • Vieras
HPI Baja 5b Gas Buggy 1:5
« Vastaus #120 : 28.07.06 - klo: 00.25 »
http://www.youtube.com/watch?v=KEbWxVxDNbU&search=fg

Tuossapa suht iloinen lehtipuhallin, ainakin äkäisin mitä oon videolta nähny.

Poissa Divi

  • Veteraani
    • Profiili
HPI Baja 5b Gas Buggy 1:5
« Vastaus #121 : 28.07.06 - klo: 00.29 »
Jet Pro:n tehari :wink:

Saksastahan noita putkia saa reilulla 200e:llä ja suomesta yksi taitaa löytyäkkin?

Poissa MME

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
HPI Baja 5b Gas Buggy 1:5
« Vastaus #122 : 28.07.06 - klo: 00.46 »
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"


Vaihteet kun tuollaiseen saisi niin oltaisiin varmasti sillä alueella että pirteys alkais miellyttää... Jos vielä sillonkaan.


Ööö tuoko ne vaihteet moottoriin tehoa tai kierrosherkkyyttä lisää?
Eikö kuulu enää moo moo kun on vaihteet?
Ei sponsoreita.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
HPI Baja 5b Gas Buggy 1:5
« Vastaus #123 : 28.07.06 - klo: 01.33 »
No kyllähän noihin toki potkua lisää saa kun rahaa pistää haisemaan...
Nyt onkin kyse ihan näistä mitä ylipäänsä kaupasta täällä kotomaassa saa... Eli niistä mitä lähes jokaisella tämänkin foorumin isoilla autoilla ajajista on.

Mitä tulee noihin vaihteisiin niin MME... en edes vastaa tuohon.
Joko yrität olla neropatti tai sitten et ymmärrä mitään kyseisestä asiasta.
No seuraavan kerran kun äitisi kanssa kauppaan lähdet ja ehkä jopa saat istua etupenkillä niin pyydäppäs että äippä lähtee autolla 3 vaihteella paikaltaan kaasu pohjassa...
Pyydäppäs seuraavissa valoissa kiihdyttämään vastaavanlaisesti, mutta tälläkertaa käyttäen vaihteita niinkuin niitä kuuluu käyttää...

Hmmm... liekkö tuossa mitään eroa... tjaa'a enpä tiedä.

Poissa Hotti

  • Veteraani
    • Profiili
HPI Baja 5b Gas Buggy 1:5
« Vastaus #124 : 28.07.06 - klo: 07.11 »
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"

Nyt onkin kyse ihan näistä mitä ylipäänsä kaupasta täällä kotomaassa saa... Eli niistä mitä lähes jokaisella tämänkin foorumin isoilla autoilla ajajista on.


En siis kuulu tuohon porukkaan :mrgreen:
-Team lapsena liian vähän leluja-

Poissa AK-78

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
HPI Baja 5b Gas Buggy 1:5
« Vastaus #125 : 28.07.06 - klo: 07.18 »
Pojat pojat, rauhoittukaapas...eihän tässä aiheessa ole enää kohta kuin murto-osa asiaa (Baja) ja kaikki muu väittelyä. Vaihtakaa leikkikenttää.
Team Losi Mini-LST/Monster Baja, Traxxas Summit, LRP Shark 18 MT

Poissa MME

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
HPI Baja 5b Gas Buggy 1:5
« Vastaus #126 : 28.07.06 - klo: 11.33 »
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"


Mitä tulee noihin vaihteisiin niin MME... en edes vastaa tuohon.
Joko yrität olla neropatti tai sitten et ymmärrä mitään kyseisestä asiasta.


Ymmärrän kyllä oikein hyvin että tuo Zenoah moottori on suunniteltu hyötykäyttöön, toimimaan hyvin vain kapealla kierrosluku alueella. Sen ei edes tarvi olla alkuperäisessä käyttötarkoituksessaan mikään kisakireä ja hyvin kaasuun vastaava.. Millään vaihteilla ei taatusti tehdä mitään radikaaleja muutoksia näiden isojen autojen suorituskykyyn,kun moottorin luonne on mikä on. Viritetyn rata-auton olen nähnyt,joka mielestäni lähtökohdat huomioon ottaen oli ihan pirteä.
Ei sponsoreita.

Poissa Mr.MR

  • Fullspeed RC
    • Profiili
HPI Baja 5b Gas Buggy 1:5
« Vastaus #127 : 28.07.06 - klo: 12.22 »
"Hyötykäyttöön"? Niinno, eräänlaista hyötykäyttöä se on toki, jos moottori on kiinni potkulaudassa. :wink: Tämän mallin Zenoah- ja CY-koneet ovat harrastekäyttöön jalostettuja. Vakiokytkin ottaa kiinni n. 4000-5000 kierroksen kohdalla, ja moottori kiertää n.19500-20000. Ei se mielestäni ole kovin kapea tuo vakiomoottorin hyötykäyttöalue. Ajopaikan ja tavan mukaan pitää hakea vaan oikeat välitykset. Takavetoinen painava auto 3.5 hepan vääntävällä koneella kyllä sutii ihan riittävästi. Konetta viilaamalla käytettävissä oleva kierrosalue kapenee entisestään. Toki rahalla saa maailmalla tehtyjä virikoneita, jotka nekin ovat suhteessa huomattavasti halvempia, kuin nitrometanolikoneet.

Olisko niin, että nyt joltain on unohtunut vähän ne peruskoulussakin opiskellut fysiikan lait? Mitä iloa ja hyötyä olisi vielä "pirteämmästä" koneesta, jos sitä tehoa ei saada siirrettyä ajoalustaan. Jo nyt pitää ajella krossiautolla pintakaasulla, jos meinaa rataa seurata. Koneissa kyllä riittää tehot, eikä siihen vaikuta se, että mistä maasta auto on hankittu.

Ja "Hoke" se vaan pitään maineestaan kiinni, ja toivottaa uuden jäsenen tervetulleeksi tälle foorumille näppärin sanankääntein.  :shock:   :mrgreen:

Poissa MME

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
HPI Baja 5b Gas Buggy 1:5
« Vastaus #128 : 28.07.06 - klo: 15.12 »
Lainaus käyttäjältä: "Mr.MR"
"Hyötykäyttöön"? Niinno, eräänlaista hyötykäyttöä se on toki, jos moottori on kiinni potkulaudassa. :wink: Tämän mallin Zenoah- ja CY-koneet ovat harrastekäyttöön jalostettuja.


Ahaa tuo olikin uutta tietoa. FG:n omistajien suustakin on kuultu noita lehtipuhallin ja trimmeri juttuja,niin on jäänyt sellainen käsitys että moottorit olisi suoraan puutarhakäytöstä,autokäytöön otettu.
Ei sponsoreita.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
HPI Baja 5b Gas Buggy 1:5
« Vastaus #129 : 28.07.06 - klo: 17.40 »
Herrajee että täällä porukka pihailee...

Okei... Vaihteista ei ole yhtään mitään hyötyä.
Kyseisissä vessoissa on jo vakiona niin paljon tehoa että asfalttiautokin jauhaa paikalta lähdettäessä.

Ja mikähän ihme tuo kommetti moottorin hankintamaasta oikein oli??

Fysiikan lait ei ole kateissa.
Jos joku on kateissa niin noiden isojen krossi/monsu autojen alustan toimivuus...

Odotan edelleen että näen vakiovarusteisen esim FG beetlen joka lähtee kuin rusakko puskasta... tällähetkellä ne lähtee kuin purkka tukasta...

Poissa jooka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
HPI Baja 5b Gas Buggy 1:5
« Vastaus #130 : 28.07.06 - klo: 18.17 »
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"

 tällähetkellä ne lähtee kuin purkka tukasta...


heh heh

Poissa jokkis10

  • Tulokas
    • Profiili
HPI Baja 5b Gas Buggy 1:5
« Vastaus #131 : 28.07.06 - klo: 21.09 »
Tämä auto on alkanut oikeasti kiinnostamaan, joten kaivattaisiin Omistajien kommentteja autosta, nämä isommat autot sopivat varmasti hyvin tällaiselle 3-kymppiselle äijälle. Nämä nitroautot eivät kiinnosta koska vaikuttavat enemmän nuorten poikien leluilta vaikka varmasti kiihtyvätkin mallikkaasti.

Jos omistajia ei vielä löydy niin FG-harrastajien mielipiteet olisivat myös arvostettavia. Miltä teidän mielestä tuo auto vaikuttaa vaihtoehtona FG:lle? Onko tekniikassa suuria eroja? Onko tuossa Bajassa Zenoahin moottori?

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
HPI Baja 5b Gas Buggy 1:5
« Vastaus #132 : 28.07.06 - klo: 21.10 »
Nitroautot nuorien poikien vehkeitä? Ei varmasti ole pelkästään nuorien poikien vehkeitä.
- Tapsa

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
HPI Baja 5b Gas Buggy 1:5
« Vastaus #133 : 28.07.06 - klo: 21.11 »
Kiäh... Nuorten poikien leluja...
Vilkaisemalla kisoissa pyörivien ikähaitaria, voi huomata että ei tässä kovin nuoria enää olla...
No mut joo... yritit provota... aika huono vaan oli  :P

Poissa jokkis10

  • Tulokas
    • Profiili
HPI Baja 5b Gas Buggy 1:5
« Vastaus #134 : 28.07.06 - klo: 21.23 »
Ei tässä ollut mistään provoilusta kysymys. Voi olla, että olen tehnyt väärän tulkinnan, mutta pari päivää tietoa etsiessäni olen päätellyt, että nämä isojen autojen harrastajat ovat vähän vanhempaa porukkaa.

Katalogit on tilattu kotiin, mutta vielä ollaan kahden vaiheilla. Joko FG:n stadium/krossari tai Baja. Tietoa siis vielä kaivataan jotta päätös olisi helpompi tehdä.

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
HPI Baja 5b Gas Buggy 1:5
« Vastaus #135 : 28.07.06 - klo: 21.30 »
Lainaus käyttäjältä: "jokkis10"
Ei tässä ollut mistään provoilusta kysymys. Voi olla, että olen tehnyt väärän tulkinnan, mutta pari päivää tietoa etsiessäni olen päätellyt, että nämä isojen autojen harrastajat ovat vähän vanhempaa porukkaa.

Eivät tasan ole. Lähinnä sen takia, koska noi on jo kalliita. Voisin itsekkin hankkia FG:n jos huvittaisi, mutta ei raaski myydä uutta revoa ja yokomo BD:tä, koska noi ei oo tarpeeksi pirteitä mun makuun :lol:
- Tapsa

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
HPI Baja 5b Gas Buggy 1:5
« Vastaus #136 : 28.07.06 - klo: 21.35 »
Tjaha.

Polttiskrossia aktiivisesti harrastavien ikä on yllättävänkin korkealla.
Maailmalla ammatikseen kilpaa ajavien kuljettajienkin ikä on arvatenkin jo hieman korkeampi kuin nuoren pojan.
Loppupeleissä polttiskrossia harrastaa ympäri maailman keski-iältään jo selvästi yli 20 vuotiaat.
Toki nuoriakin on mutta aika yllättävänkin pieni prosentti loppupeleissä.

Suomen SM kilpailuiden osallistujalistaa kun katselee niin alle 16 vuotiaita on vain muutama. Alle 18 vuotiaitakin on kohtalaisen vähän.
Suurin porukka tulee noin 22-30 ikäisistä ja yli 30v. kuskeja onkin sitten kymmenkunta.

Eli ihan miten päin tahansa tuota katselee niin se keskimääränen harrastajien ikä menee vuosia yli 20v.

Toki olen kuullut muutamien yli 30v kaiffareiden heittäneen leikillä että alkaa olemaan liian vanhoja kun ei pysy auton nopeissa liikkeissä mukana.

Mikäli siis kaipaa kohtalaisen rauhallista kentällä pärtsäilyä niin tuollainen iso auto on varmasti yksi parhaista vaihtoehdoista.
Mikäli taas veri on kilpahenkistä ja tykkää ajaa radalla erittäin lennokasta kilpaa niin vaihtoehto on polttiskrossi.

Poissa jokkis10

  • Tulokas
    • Profiili
HPI Baja 5b Gas Buggy 1:5
« Vastaus #137 : 28.07.06 - klo: 21.46 »
Onpas täällä herkkää porukkaa :?

Sanon vielä kerran, jos tämä ei mene jakeluun niin annetaan olla. Kaipailin siis tietoa otsikon mukaisesta autosta, FG:stä ja niiden eroista.

Mika R

  • Vieras
HPI Baja 5b Gas Buggy 1:5
« Vastaus #138 : 28.07.06 - klo: 21.54 »
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Toki olen kuullut muutamien yli 30v kaiffareiden heittäneen leikillä että alkaa olemaan liian vanhoja kun ei pysy auton nopeissa liikkeissä mukana.


Nuoremmat on vaan nopeampia. Sitten kun aletaan ajaa Jerryn ja muiden kanssa yli 40-vuotiaiden sarjaa niinku jenkeissä ajetaan, niin palaan kilparadoille :D Ehkä satunnaisesti muutenkin

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
HPI Baja 5b Gas Buggy 1:5
« Vastaus #139 : 28.07.06 - klo: 22.00 »
Ei herkkää, vaan oikastaan heti harhaluulo.
Polttiskrossia siis harrastaa ja varsinkin aktiivisesti ajaa kilpaa noin 22-30v kuskit.

Ei siis ihan nuoria poikia.

Toki esim FG kuskejen keski-ikä on korkeampi... Johtuu suuresti myös autojen hankintahinnasta joka ei ole ihan jokaisen nuoren pojan hyppysissä.

No mutta siis kuitenkin...
Mikäli siis et ole kiinnostunut intensiivisestä lajista ehkä jopa kisaamisen merkeissä niin silloin se M 8 ei ole se oikea juttu.

Mikäli kiinnostaa tauhallisempi meno ja lähinnä huvikseen siellätäällä rällästäminen niin esim FG on varmasti ihan kelpo vempele.
Ratoja näille ei ymmärrettävistä syistä pahemmin ole, koska ne vaativat aikalailla ison tilan jos ihan kunnon rataa meinaa.
Kilpasarjaa ei ole kuin asvalttiautoille.

Mutta niin...
Jatketaan.

Poissa Nikke92

  • Veteraani
    • Profiili
HPI Baja 5b Gas Buggy 1:5
« Vastaus #140 : 28.07.06 - klo: 22.10 »
Bajassa ei ole zenoahin konetta. Tekniikasta en oikein tiedä kun en ole auto hipelöinyt, ainoastaan FG:n pirssejä ja omaa fg:tä vieläkin useimmin.. :lol:
Traxxas Revo 2.5

Poissa jooka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
HPI Baja 5b Gas Buggy 1:5
« Vastaus #141 : 28.07.06 - klo: 22.31 »
Lainaus käyttäjältä: "jokkis10"
Onpas täällä herkkää porukkaa :?

Sanon vielä kerran, jos tämä ei mene jakeluun niin annetaan olla. Kaipailin siis tietoa otsikon mukaisesta autosta, FG:stä ja niiden eroista.


Tuolla muutama sivu taaksepäin kyselin aika samoja juttuja mikä on Bajassa paremmin kuin FG:ssä. Hyviä kommentteja tuli. Rahalla saa hyvän FG:n ja valmiin Bajan - tulokseen tulin.

Poissa jokkis10

  • Tulokas
    • Profiili
HPI Baja 5b Gas Buggy 1:5
« Vastaus #142 : 28.07.06 - klo: 22.47 »
Varmaan tämä foorumi onkin jo tiedossa. Löyty ihan mielenkiintoista speksiä moottorista.

http://www.hpibajaforum.com/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=754

Poissa Mr.MR

  • Fullspeed RC
    • Profiili
HPI Baja 5b Gas Buggy 1:5
« Vastaus #143 : 28.07.06 - klo: 23.02 »
Joku sanoo FG:llä ajelee papat, taikka että se on pappaluokka. Olkoon vaikka niin, mutta sitä sitä tolkutonta ravaamista, meuhkaamista, kaasuttimen jatkuvaa säätöä, jota nitroautokisat ovat, ei tämmöinen +30v. heppu millään jaksa, taikka ymmärrä. Myöskään yksinajelu nitroautolla ei ole kovin palkitsevaa, vaan melkein aina pitää olla mekaanikko mukana.

Bensiinimoottorilla varustettu rc-auto käy ja kukkuu, kunnes se sammutetaan nappulasta. Kaasutin säädetään pari kertaa ajokauden aikana, eli talveksi ja kesäksi erikseen. FG:n ja Bajan välillä on vaikea sanoa, että kumpi on parempi. Molemmissa on varmasti omat "ominaisuutensa" keston suhteen. FG:n perusosia on jo kiitettävästi maahantuojalla, ja sama myyjä myy myös Bajaa, joten eiköhän sen Bajankin varaosatilanne ole hallussa tulevaisuudessa.

Kerhotason kisaa on ajettu bensamaastureilla tänä kesänä jo kahden kisan verran. Ja kivaa on ollut. Tunnelma on lupsakka ja mikä parasta, niin ehtii vaihtamaan kokemuksia muiden harrastajien kanssa. Kaukana on se huuto, juoksentelu ja sählääminen. Aikataulu on rento. Seuraavat bensamaasturikisat ovat Tampereella 13.8. Tervetuloa.  8)

LS-5, eli rata-autokisoja on ajettu tänä kesänä cup-tasolla ja ensi kesäksi on luvassa jo SM-taso. Tämän kauden viimeinen cup-kilpailu on 27.8. Tattarisuolla, ja sinne ovat kaikki tervetulleita katsomaan ja tutustumaan lajiin. (Hokelle tiedoksi, että siellä kärkipään autot jättävät mustaa vanaa asvalttiin lähdössä. Kouvolan kisoissa nousi sininen savu renkaista pääsuoran päässä jarrutettaessa. Siinä fysiikka, joka on mahdollista vasta kun auto painaa 10-12 kiloa.)

FG kuskeilla on oma foorumi osoitteessa: http://www.fgracingcars.com/

Siellä tunnelma on paljon lupsakampi. Siellä ei ole yhtä, joka kertoisi aina sen ainoan absoluuttisen totuuden. Kysymyksiin vastataan rakentavasti.

Poissa Mr.MR

  • Fullspeed RC
    • Profiili
HPI Baja 5b Gas Buggy 1:5
« Vastaus #144 : 28.07.06 - klo: 23.11 »
Lainaus käyttäjältä: "MME"
Lainaus käyttäjältä: "Mr.MR"
"Hyötykäyttöön"? Niinno, eräänlaista hyötykäyttöä se on toki, jos moottori on kiinni potkulaudassa. :wink: Tämän mallin Zenoah- ja CY-koneet ovat harrastekäyttöön jalostettuja.


Ahaa tuo olikin uutta tietoa. FG:n omistajien suustakin on kuultu noita lehtipuhallin ja trimmeri juttuja,niin on jäänyt sellainen käsitys että moottorit olisi suoraan puutarhakäytöstä,autokäytöön otettu.


Saattaahan se kone olla jalostettu jostain siimaleikkurista, mutta kyllä ne ihan harrastekäyttöön ovat suunniteltu ja rakennettu.

http://www.zenoah.net/

Ja tuolta klikkaa "Zenoah hobby engine"

Bajassa on vakiona CY-kone (Chung Yang), joka on kiinalaisten versio Zenoah-koneesta. Myös FG tarjoaa jo nykyään CY-koneita ainakin 29kuutioisena.

Poissa jokkis10

  • Tulokas
    • Profiili
HPI Baja 5b Gas Buggy 1:5
« Vastaus #145 : 28.07.06 - klo: 23.17 »
Mr.MR:lle kiitokset fiksusta vastauksesta. Täytyy siis jatkaa tutkimista ja tulla Tampereelle pojan kanssa katsomaan minkälaista menoa sieltä löytyy. Ehkä ensikesänä sitten jo osallistutaan näihin kisoihinkin. Nämä RC-härvelit on aina kiinnostanut, mutta vasta nyt tuollainen investointi olisi mahdollista tehdä.

Poissa Divi

  • Veteraani
    • Profiili
HPI Baja 5b Gas Buggy 1:5
« Vastaus #146 : 28.07.06 - klo: 23.19 »
Jokkis, kannattanee tutustua FG:n Leopard Race krossariin... Samaa tyyppiä kuin marder ja baja mutta esimerkiksi alumiini-iskarit ja 3-kammioinen tehoputki vakiona.  :wink:

Poissa Mr.MR

  • Fullspeed RC
    • Profiili
HPI Baja 5b Gas Buggy 1:5
« Vastaus #147 : 28.07.06 - klo: 23.25 »
Näköjään FG:n sivuille ei voi tehdä suoraa linkkiä, mutta se Leopard on kyllä oikeasti hyvä vaihtoehto. Siinä kun on vähän pidempi akselivälikin, niin voisi kuvitella rauhoittavan menoa.

http://www.fg-modellsport.de/

sieltä löytyy myös englanninkieliset selvitykset eri FG-autoista.

Poissa Mr.MR

  • Fullspeed RC
    • Profiili
HPI Baja 5b Gas Buggy 1:5
« Vastaus #148 : 28.07.06 - klo: 23.31 »
Lainaus käyttäjältä: "tapsa92"
Lainaus käyttäjältä: "jokkis10"
Ei tässä ollut mistään provoilusta kysymys. Voi olla, että olen tehnyt väärän tulkinnan, mutta pari päivää tietoa etsiessäni olen päätellyt, että nämä isojen autojen harrastajat ovat vähän vanhempaa porukkaa.

Eivät tasan ole. Lähinnä sen takia, koska noi on jo kalliita. Voisin itsekkin hankkia FG:n jos huvittaisi, mutta ei raaski myydä uutta revoa ja yokomo BD:tä, koska noi ei oo tarpeeksi pirteitä mun makuun :lol:


Kyllä se tonni tuntuu olevan nurin melkein aina, kun alusta kaiken aloittaa, olkoon auto sitten mikä tahansa. Toki isoihin saa menemään rahaa, jos alkaa se alumiini kiinnostamaan, mutta kyse onkin useamman vuoden harrastevälineestä. FG tuntuu olevan siinäkin erilainen, että sille löytyy ostajia myös käytettynä.

Poissa Divi

  • Veteraani
    • Profiili
HPI Baja 5b Gas Buggy 1:5
« Vastaus #149 : 28.07.06 - klo: 23.34 »
Todellakin FG:t menee käytettynä helpommin kuin nitrot, esimerkiksi tuon moottorin takia. Ei todellakaan paljon pomppaa jos siilä on 10 tai 20 litraa tai vaikka 80 litraa ajettu, sillä voi silti ajella vielä kymmeniä litroja. :wink: