Kirjoittaja Aihe: FTT 2006 renkaat...  (Luettu 10418 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Nappe

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.power-racing.net
A vai B
« Vastaus #30 : 27.09.05 - klo: 11.24 »
Kuljettajana joka lämpiää vasta loppua kohti, antaisin ääneni rengastyypille B, koska renkaan ominaisuuksien säilyminen läpi elinkaaren on minusta PALJON tärkeämpi asia kuin sen nopeus, kerta kaikki kuitenkin ajavat samalla renkaalla.

Nykyisellä CS-27:lla totuushan on ollut, että viritetyssä, miksi ei muissakin luokissa, renkaalla parhaan tuloksen on pitänyt ajaa ensimmäisessä alkuerässä, tai sitten vaihdettava uusi rengassetti (TS-10) viimeiseen alkuerään, mikäli alkueräsijoitustaan on halunut parantaa "kaikin mahdollisin keinoin"

Mielummin ajan muutenkin renkaalla joka pysyy ajettavuudeltaan samanlaisena läpi koko päivän :)
Se, että Rengas B on myös helpompi ajaa, on pelkkää plussaa :)

Poissa petka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
FTT 2006 renkaat...
« Vastaus #31 : 27.09.05 - klo: 12.51 »
Ehdottomasti tiimimme kannattaa B-rengasta.  Tuntuisi olevan itsestään selvä vaihtoehto stanuun, jossa toivottavasti ensikaudellakin ajetaan yhdellä rengassetillä. Toivottavasti hinta on myös selvästi alle nykisen CS27:n eli esim 20-25 euroa/setti.  :lol:

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Re: FTT 2006 renkaat...
« Vastaus #32 : 27.09.05 - klo: 13.18 »
Lainaus käyttäjältä: "evok"
Onko antaa viitettä minkälainen tuo ero noin käytännössä on?
Rengas A:n suorituskyky suhteessa B:hen heikkenee testatun 7 akullisen aikana. Asfaltilla rengas B oli 6.:lla ja 7.:llä akullisella tasoissa tai nopeampi kuin rengas A, kun taas ensimmäisellä akullisella ero renkaan A hyväksi viiden minuutin tuloksessa oli noin 3 s. Matolla muutokset pidossa elinkaaren aikana olivat pienempiä. Kumpikaan rengas ei kulunut puhki asti seitsemässä akullisessa, mutta ihan silmällä katsomalla rengas A on selvästi kuluneempi.

Kulumiseen vaikuttaa ratkaisevasti käytetty insertti. Insertin on pyritty valitsemaan normaalia kilpailutilannetta ajatellen sekä omia kokemuksia ja maahantuojien/valmistajan suosituksia huomioiden. Vaatimuksena renkaan kestolle pidimme sitä, että se kestää vähintään 7 akullista viriluokan vauhtia kulumatta puhki. Kaikki testirenkaat eivät tähän pystyneet.

Poissa OttoL

  • Veteraani
    • Profiili
FTT 2006 renkaat...
« Vastaus #33 : 27.09.05 - klo: 13.41 »
Kun viriluokassa saa käyttää kahta rengassettiä, niin eikö voisi virissä ottaa käyttöön renkaat A:n ja B:n? Kun alkuerissä voisi käyttää tätä nopeampaa rengasta, kun pitää saada mahdollisimman nopea aika. Jälleen finaaleissa voisi käyttää rengasta B kun siinä kilpaillaan sijoituksista ei ajan kanssa. Siis kertauksena viriin renkaat A ja B ja ProStockkii ja stanuu rengastyyppi B. Miten olis?

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
FTT 2006 renkaat...
« Vastaus #34 : 27.09.05 - klo: 14.11 »
Vastaan B jos siinä todella on parempi pito kuin CS27 renkailla. Saako A ja B renkaita valmiiksiliimattuna ja onko tällaista vaihtoehtoa mietitty (eli sama rengas, insertti ja vanne kaikille)?

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
FTT 2006 renkaat...
« Vastaus #35 : 27.09.05 - klo: 14.17 »
Molempia renkaita on saatavilla valmiiksi liimattuina. Insertit ovat kuitenkin olleet kautta aikain niin epätasalaatuisia, että valmiiksi liimattuja settejä ei tänävuonna ole edes harkittu. Lisäksi nuo valmiiksi liimatut setit ovat valmistajien omilla vanteilla ja inserteillä ja nämä setit ovat auttamatta hitaampia, kuin esim. CS-27 hyviksi havaituilla vanteilla ja inserteillä.

Poissa TeemuR

  • Veteraani
    • Profiili
FTT 2006 renkaat...
« Vastaus #36 : 27.09.05 - klo: 16.06 »
Eiköhän se luontevin vaihtoehto ole B, kulutuskestävyyden takia, ja koska se ei nyt niin ratkaisevasti hitaampi ole ollut.
Tamiya - racing factory/ S-Grafix /

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
FTT 2006 renkaat...
« Vastaus #37 : 27.09.05 - klo: 18.36 »
Lainaus käyttäjältä: "hyper-pappa"
Kun viriluokassa saa käyttää kahta rengassettiä, niin eikö voisi virissä ottaa käyttöön renkaat A:n ja B:n? Kun alkuerissä voisi käyttää tätä nopeampaa rengasta, kun pitää saada mahdollisimman nopea aika. ...


Eikös se periaatteessa ole ihan sama, onko rengas nopea vai hidas, kun kaikki kuitenkin ajaisivat samoilla renkailla ?
Turha tehdä asioita liian monimutkaisiksi.
B tuntuu selkeästi paremmalta vaihtoehdolta, juurikin siitä syystä, että se pitää paremmin ominaisuutensa "päivän mittaan".
-Pekka

Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
re
« Vastaus #38 : 27.09.05 - klo: 22.20 »
ehdottomasti B:n kannalla. kuten jo on perusteltu, kaikki ajavat samalla renkaalla ja jos pitoa on kuitenkin hyvin, niin miksi ei?

myös TS-luokassa osa kuskeista on ajanut yhdellä rengassetillä kisat läpi, koska ei ole viitsinyt panostaa toiseen settiin. näinollen rengaskustannukset eivät ainakaan nousisi nykyisistä, jos yhdellä setillä on mahdollista ajaa kisapäivä lävitse.

kärkiporukka käyttää tietenkin kaikki mahdolliset renkaat, mutta onko tarpeen sallia kahta settiä kisoihin? kärjen takana valtaosa supistaisi mieluusti budjetteja kisareissuilla. olisiko siis mahdollista ajaa yhdellä setillä kisa läpi? (+ rikkimenneen renkaan saa korvata ehjällä tuomariston hyväksymänä). eli jos kaikilla olisi käytössä vain yksi rengassetti, jos rengas siis kestää hyvin kulutusta...

Poissa Mikko M

  • Veteraani
    • Profiili
FTT 2006 renkaat...
« Vastaus #39 : 28.09.05 - klo: 08.16 »
B , Koska hyvä kestävyys ja kohtuullinen pito. Kaikki kuitenkin ajavat samoilla renkailla.

Poissa artov

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Re: re
« Vastaus #40 : 28.09.05 - klo: 17.03 »
Lainaus käyttäjältä: "m.e."
ehdottomasti B:n kannalla. kuten jo on perusteltu, kaikki ajavat samalla renkaalla ja jos pitoa on kuitenkin hyvin, niin miksi ei?


Ei kauppias voi olla tuota mieltä... :mrgreen:

TS-10 luokkaan A ja muihin B... Mitä enempi pitoa sitä mukavampi ajaa... Foamit olis hyvä vaihtoehto :wink:

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
FTT 2006 renkaat...
« Vastaus #41 : 29.09.05 - klo: 18.09 »
Miehän en mistään mitään tiedä, mutta luulisin, että olis mukavampaa, jos auto käyttäytyy alusta loppuun samalla tavalla ilman, että renkaat aiheuttavat ylimääräistä päänvaivaa ?
-Pekka

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
FTT 2006 renkaat...
« Vastaus #42 : 01.10.05 - klo: 15.26 »
Koska lajiryhmänkin piirissä on olemassa kaupallisia intressejä, olisi fiksua, jos vielä saataisiin tietää, esiintyykö niitä erityisesti kummankaan renkaan "A" ja "B" osalta. Tällä en tarkoita epäillä enkä vihjailla mitään, vaan pidän vain reiluna, että tämäkin puoli tulee esiin jo tässä vaiheessa.

Miten monta maahantuojaa kummallakin rengasvaihtoehdolla on? Kaikki kauppiaat saanevat niitä joka tapauksessa hyllyilleen?

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
FTT 2006 renkaat...
« Vastaus #43 : 01.10.05 - klo: 16.48 »
Tämän topicin tarkoitus oli kysyä kisaajilta mielipiteitä puhtaasti tuohon suorituskykyasiaan. Siksi taustoja ei valotettu sen enempää.

Valinnassa otetaan tietenkin huomioon myös muut seikat ja näitä kaikkia on pohdittu pitkin testausta hartaasti ja pitkään. Takeet renkaiden laadun tasaisuudesta, kaupalliset asiat, renkaan saatavuuden varmistaminen yms. ovat olleet kovasti esillä.

Toinen renkaista on sellainen, että sillä on tällä tietoa ainoastaan yksi maahantuoja, mutta tämän maahantuojan kanssa on sovittu kiinteä kuluttajahinta koko kaudeksi, jos rengas valitaan. Kyseinen maahantuoja on myös luvannut toimittaa renkaita muille kauppiaille jälleenmyynnin kannalta realistiseen hintaan. Kuten edeltävästä voi ehkä päätellä, on tämä maahantuoja tekemisissä suoraa renkaan valmistajan kanssa, joten hinnat voidaan sopia koko kaudeksi.

Toista rengasta saa euroopasta useilta eri tukkureilta, joten maahantuojiakin voisi olla enemmän. Myös tämän renkaan maahantuojilta on kysytty renkaalle hinta, mikä on täsmälleen sama kuin tuon toisen renkaan hinta. Tosin eri maahantuojien välinen kilpailu voisi hintaa kauden aikana hieman pudottaa. Saamiemme tietojen mukaan tuskin kuitenkaan merkittävästi. Toisaalta muutokset hinnassa molempiin suuntiin ovat mahdollisia, koska välikäsiä on enemmän.

...ei ole helppoa...

Eli voin vakuuttaa, että näitä asiota on selvitelty ja pohdittu tosissaan. Lisäksi voin myös rehellisesti vakuuttaa, että lajiryhmällä tai renkaita testaavilla henkilöillä ei ole kaupallisia intressejä kummankan renkaan suuntaan.

Nyt viikonloppuna vielä testataan viimeisiä juttuja ja varmasti joko huomenna tai alkuviikosta saadaan asia ratkaistua ja kauppiaat voivat alkaa renkaita hankkimaan. Kiire päätöksen suhteen on juuri siksi, että renkaita saadaan mahdollisimman nopeasti maahan ja tarpeeksi ennen kauden alkua.

Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
rengasvalinta
« Vastaus #44 : 01.10.05 - klo: 21.26 »
mielenkiinnosta kysyn nyt julkisesti, että keitä maahantuojia tämä rengasvalinta nyt kosketti? voin avoimesti kertoa, että meiltä (Medasec) rengasta ei ole missään vaiheessa kysytty, vaikka meillä olisi ollut mahdollisuus tarjota vaihtoehto (-ja). viimeksi rengasvalintaa tehtäessä (pre glued) meiltä kysyttiin asiaa ja tarjosimmekin silloin renkaan ehdokkaaksi. nyt kuitenkaan mitään kyselyä ei meille ole tullut. asia tuntuu siis hieman erikoiselta...

olisi reilua, että asiasta puhuttaisi avoimesti ja kerrottaisiin, keille maahantuojille kysely renkasta lähetettiin? voiko maahantuojien nimet kenties julkaista tällä foorumilla?

Matti Eskelinen / Medasec Ky

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
FTT 2006 renkaat...
« Vastaus #45 : 01.10.05 - klo: 22.27 »
Mitään kyselyitä eri maahantuojille ei missään vaiheessa lähetetty. Ei ollut tarkoitusta vaihtaa rengasta, mutta sitten tuli tämä CS-27 -tilanne vähän yllättäen.

Tarkoitus oli vaihtaa suoraa CS-27 korvaavaan renkaaseen. Toinen maahantuoja otti kuitenkin oma-aloitteisesti yhteyttä kuultuaan CS-27:n valmistuksen loppumisen epäilyksistä ja ehdotti rengasta testattavaksi.

Tiedot maahantuojista ja renkaista laitan sinulle tässä vaiheessa yv:llä.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
FTT 2006 renkaat...
« Vastaus #46 : 01.10.05 - klo: 23.51 »
Mr Cale, kiitos jälleen hyvistä ja asiallisista vastauksistasi.

Tulkoon vielä toistetuksi, että en epäile lajiryhmän puolueettomuutta, tai aseta sitä kyseenalaiseksi. Ainoastaan se avoimuuden puute ja subjektiivinen asioiden tarkastelutapa, mikä on ollut istuvan lajiryhmän toiminnalle luonteenomaista, sai minut kysymään mahdollisista sidoksista tässä yhteydessä.

Mutta haluan myös sanoa, että Mr Calen mukaantulo lajiyhdyshenkilönä Touring-luokassa, ja erityisesti hänen asialliset ja avoimet informaationsa, niin kentällä kuin täällä Foorumissakin, ovat parantaneet mainittuja puutteita enemmän kuin mikään muu kuluneina neljänä vuotena. Näin ainakin itse koen.

Tässä yhteydessä tulkoon myös esiin toivomus, että seuraavaa lajiryhmää aikanaan valittaessa on syytä miettiä, pitäisikö ehdottomana valintakriteerinä olla, että sen jäsenillä ei saa olla suoria taloudellisia intressejä lajiin.
Tämäkään ei ole tarkoitettu vihjailuksi eikä syytökseksi, vaan ainoastaan pohdittavaksi. Lajimme on jäsenistöltään pieni, eikä tässä suhteessa "vapaita" henkilöitä ehkä ole helppoa löytää.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
FTT 2006 renkaat...
« Vastaus #47 : 02.10.05 - klo: 10.22 »
Tämän jatkon edellä olevaan laitan tarkoituksellisesti vasta yön yli nukuttuani.

Voivatko henkilöt, jotka pystyvät  tietoisesti väärin ja valheellisin perustein määräämään kilpailijalle kilpailurangaistuksen, ylipäätään olla sopivia tehtävään, jossa edellytyksenä on ehdoton puolueettomuus?

En todellakaan epäile minkäänlaista vääryyttä tässä tapauksessa. Huomautan kuitenkin, että nykyisen lajiryhmän "track record" ja menetetty luottamus eivät ole erityisen hyviä lähtökohtia tämän tyyppisten päätösten tekemiseen.

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
FTT 2006 renkaat...
« Vastaus #48 : 02.10.05 - klo: 13.24 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"

Voivatko henkilöt, jotka pystyvät  tietoisesti väärin ja valheellisin perustein määräämään kilpailijalle kilpailurangaistuksen, ylipäätään olla sopivia tehtävään, jossa edellytyksenä on ehdoton puolueettomuus?


Meillä on selkeä näkemysero asiaan. :) Mielestäni tämän päätöksen tekee asiasta päättävät henkilöt (lajiryhmä ja apurit), enkä millään tavalla oleta tai luule, että päätös olisi "ehdottoman puolueeton", vaan täysin heidän oman näkemyksensä mukainen. Jos tämä näkemys ei jatkossa miellytä itseä, niin aina voi ruveta harrastamaan jotain muuta.  :mrgreen:
---

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
FTT 2006 renkaat...
« Vastaus #49 : 02.10.05 - klo: 15.45 »
Niinpä se taitaa olla, I agree   :wink: