Kirjoittaja Aihe: Metalli vai muovirattaiset servot?  (Luettu 1166 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TimoK

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Metalli vai muovirattaiset servot?
« : 30.09.05 - klo: 11.48 »
Moro,

Polttisautot on vähän uutta aluetta allekirjoittaneelle ja kiinnostaisi tietää, että suositaanko 1/8 - 1/10 crossi, monsteri ja rata-autoissa metalli vai muovirattailla olevia servoja? Vähän kun itse järkeilin niin ajattelin, että metallirattaat voi olla fiksummat ohjaukseen jottei rattaat pauku servoseiveristä huolimatta. Kaasulla ja jarrulla taas muovirattaiset voisikin toimia ihan hyvin koska niihin ei kulu välyksiä niin nopeasti kuin metallirattaisiin.

Onkos nämä järkeilyni nyt alkuunkaan oikeilla jäljillä vai ei?

--
Timo

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Metalli vai muovirattaiset servot?
« Vastaus #1 : 30.09.05 - klo: 11.57 »
Useissa servoissa on yksi muoviratas ja loput metallia, jolloin se sulakkeen virkaa ajava ratas paukkuu todennäköisesti ensin. Suositan kaasullekkin metalliratasta.
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Metalli vai muovirattaiset servot?
« Vastaus #2 : 30.09.05 - klo: 11.59 »
http://kotisivu.mtv3.fi/liljeroos/servo/servo.html#valinta

Tuolta viimeisestä kappaleesta voisi löytyä vastaus kysymykseesi. Eli melkeinpä olet pähkäillyt oikein. Eli metallirattainen servo on suositeltavampi ohjauksessa paremman iskukestävyytensä perusteella. Kulumisero on melko marginaalista, joten voit ihan hyvin valita kaasuun kumman tahansa servon.

Poissa Jartsa

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Metalli vai muovirattaiset servot?
« Vastaus #3 : 30.09.05 - klo: 11.59 »
Kaasuunkin metallia vaan. Niitäkin on paukkunut :o

Poissa Matias V

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Metalli vai muovirattaiset servot?
« Vastaus #4 : 30.09.05 - klo: 12.04 »
Servot on yks sellanen paikka jossa ei kannata pihistellä.

Futaba S9451 - kaasu/jarru, ohjaus
KO 2143 - ohjaus
Futaba S9405 - kaasu/jarru
Futaba S9351 - ohjaus
Futaba S9402 - kaasu/jarru
Sanwa ERG-VB - Ohjaus, kaasu/jarru

Itselläni kaikista muista servoista kokemusta, paitsi Sanwasta (jota aion seuraavaksi kokeilla) ja Futaban S9351 servosta.
KO on itselläni nyt ollut 3½ vuotta turistin keulilla, ja 2 kesää polttiksen ohjauksessa. 3 sulakeratasta syönyt..
Kaikista muista servoista mennyt sitten sulakerattaita enemmänkin, taikka sähköjä. Toinen erinomainen servo on Futaban S9451 joka on kestänyt myös hyvin. Yhdestä servosta hajosi ensimmäisen 2 käyttötunnin jälkeen sähköt. Se tosin saattoi olla maanantaikappale.

Sanwaa en ole itte kokeillut, mutta kaikki ketä sillä on ajanut, on kehunut erinomaiseksi. Seuraavaksi kokeiltavana ;)
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Metalli vai muovirattaiset servot?
« Vastaus #5 : 30.09.05 - klo: 12.33 »
Millähän lihaksilla noita servoja oikein saisi hajalle? En ole vieläkään onnistunut hajottamaan yhtäkään - en edes sulakerattaita. Olenko siis maanantai kappale itse? Esim. todella aktiivisessa käytössä on edelleen Ko Propo PS-2001. Yhteen servoon olen kuitenkin vaihtanut johdon, joka oli hankautunut asfalttia vasten melkein katki. Yhteen servoon olen tehnyt uuden kiinnityskorvakkeen, mutta korva oli rikki jo minulle tullessa.

Olen myös kokeillut melkoisen skaalan eri autoja ja lajityyppejä. Aina servokaan ei ole ollut "ihan huippuservokaan". Esim. vakioservo on kieltämättä alimittainen 1/8 luokan rata-autoon. Polttiskrossi on toki yksi rankimmista servoille. Toisaalta 1/8 rata-autolla betoniporsasta päin täysillä nokka edelle voi olla servolle myös aika rankka paikka. Kyseisessä tapauksessa servona on juuri tuo Ko Propo PS-2001. Edes kuori ei vahingoittunut tuolloin. Pirun hyvää tuuria oli siis mukana, vaikka loppusta autosta ei ollut juurikaan mitään muuta jäljellä.

Suosittelen kuitenkin panostamaan riittävän voimakkaisiin ja nopeuksisiin servoihin jo heti aluksi. Lisäksi kannattaa pysytellä tunnettujen merkkien parissa, vaikka ne maksaisivat hieman enemmän.