Kirjoittaja Aihe: M-8 vs. TP-10  (Luettu 18945 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Nöhvö

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://RikuH.gfoto.com
M-8 vs. TP-10
« Vastaus #60 : 01.10.05 - klo: 01.18 »
Jos tähän nyt parilla sanasella nyt vastais... mun mielestä crossi porukka on tosi rentoa, olin kattelemassa viimesiä sm kisoja lavangossa ja porukka oli todellakin rentoa ja juttua piisas.

PS: meikäläiseltä löytyy tätä nykyä Xray:n Xb8  :)

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
M-8 vs. TP-10
« Vastaus #61 : 01.10.05 - klo: 01.19 »
Lainaus käyttäjältä: "Vesa"
Cooleimmat tyypit on hiljaa ja pitää mölyt mahassaan, luokasta riippumatta. ;) Paitsi jos pipo kiristää ja on pakko mölöttää :D


Meidän möltyksessä ei todellakaan ole kyse pipon kiristyksestä.
Eikö se jo mee ymmärrykseen. Päinvastoin.

SamiL on ollut kahdessa kisassa mukana ja ymmärtää jo nyt mistä on kyse.

Erän jälkeen naureskellaan porukan mölinöille.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
M-8 vs. TP-10
« Vastaus #62 : 01.10.05 - klo: 01.26 »
takana on vain noin 160 kisaa sähköluokissa välillä tornio ja cleveland, USA. Polttiksissa noin 5 kpl. Turha mesoaminen on kuitenkin aina yhdistetty M8 luokkan, valitettavasti. Mulla ei luokka vastaa ole mitään, ei saa ymmärtää väärin. ;)
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
M-8 vs. TP-10
« Vastaus #63 : 01.10.05 - klo: 01.31 »
Lainaus käyttäjältä: "jarkkom"
Joo, lähinnä mua rupee hävettää sen katkeran speden puolesta, joka huutaa korokkeella, että "voi **** mun auto meni ihan *****ks, missä mun elämä on?!", kun oma auto ottaa kipeetä oman ajovirheen takia... HUOH...


Hyvä Jarkko... taas ihan messissä.

Tälläisestä ei ole koskaan kyse.
Autot todella harvoin hajoaa omaan ajovirheeseen.
Ja jos hajoaakin niin yleensä huuto lähtee mekkarille joka äkkiä säntää hakemaan auton ja katsoo mikä tuli... voiko korjata.

Yleisin huuto on "SAMMU".
Täysin normaalia mekkarin herättelyä.

Itse esimerkiksi huusin viimeksi Turussa RADIOHÄIRIÖ!
Meni vastarin akusta johto poikki ja auto sekoili itsekseen radalla...
Huuto ei ollut katkeraa itkua vaan varoitus muille kuskeille ja varsinkin katsojille.
Auto esimerkiksi lensi loppujenlopuksi pääsuoran jälkeen aidan yli puskaan. Siinä jos olis katsoja ollut unessa, enkä mitään varotusta ois huutanu niin huonosti ois voinu käydä kun 3,5 kiloo tulee suoraan nuppiin noin 60 vauhtia.
No tästä ois varmaan saanu jo kilpailukiellon muissa luokissa.
Korokkeellahan ei saa pitää mitään ääntä.

Ja korokkeelta ei saa varmaan sitten huutaa mekkarille edes ohjeita kesken erää...

No mutta turha kai selittää kun ei mee jakeluun niin ei mee jakeluun.

Poissa ripa_k

  • TamUA
    • Profiili
M-8 vs. TP-10
« Vastaus #64 : 01.10.05 - klo: 01.39 »
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Hirveä mailan puristus ja viimeisten sadasosien ruuvaaminen autosta ulos kuuluu rata puolelle. Krossissa keskitytään olennaiseen, eli suuren kaverilauman kanssa hauskanpitoon.

Lainaus käyttäjältä: "jarkkom"
Ilmeisesti tuo ratapuolen luultu tiukkapipoisuus johtuu siitä, että ratajampat yrittää ihan oikeasti harrastaa eikä leikkiä.

Lainaus käyttäjältä: "Heuli"
Molemmat ovat oma maailmansa, täysin erilaisia luokkia.

Lainaus käyttäjältä: "SamiL"
Lajien rakennekin sen verran erilainen... krossissa se keskittyminen voi hieman herpaantua (ei tietysti suositeltavaa), mutta ei ole yhtä intensiivistä kuin sähkis.

Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Tiukkaa hommaa jos ei voi kaverin kanssa läppää heittää...


Kokosin tuossa parit quotet, tämän postauksen provokerroin saattaa nousta aika korkeaksi, pahoittelen sitä.. promilletkin ovat vielä nousussa. Ja sanottakoon että itse pidän pipoa vain talvella, ja silloinkin vain ulkona ja se on ihan sopivan löysähkö.


Noissa quoteissa näkyy ehkä lajien erilaisuus, touringissa täytyy koko ajan ajaa täysiä tiukkaa ajolinjaa ja silloin täytyy keskittyä sataprosenttisesti. Kun ollaan ajajakorokkeella kilpailuissa niin silloin ajetaan kilpaa, eikä hölöttämällä häiritä kanssakilpailijoita. Kaverilauman kanssa hauskanpito on sitten ajon jälkeen varikolla.
Toki korokkeelta huudetaan esim varoitukset toisille kuskeille jos esim sattuu auto kaatumaan vaaralliseen paikkaan. Sähkötouringissa nostajien nukahdukset ovat varsin harvinaisia, ehkä tässä auttaa vähäisempi äänitaso verrattuna polttiskrossiin. Eli nostaja kuulee ja huomaa helpommin jos tapahtuu jotain epänormaalia.

Ja kyllä, touringissa haetaan niitä sadasosia koska taistelu radalla on tiukkaa (ei pipo).

Autonsäätötaito on yksi varsin tärkeä osa touringissa. Säätöapua kuitenki kyllä saa kysymällä ja hyvät setupit julkistetaan ja täten pyritään auttamaan varsinkin samalla automerkillä ajavia "tiimikavereita".

PS. Ja voisi mainita vielä että TEK-varikko"kulmaus" ei todellakaan ole tiukkapipoinen ;)
Risto Koskinen
Jarru on vauhdin surma

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
M-8 vs. TP-10
« Vastaus #65 : 01.10.05 - klo: 01.47 »
Lainaus käyttäjältä: "Vesa"
takana on vain noin 160 kisaa sähköluokissa välillä tornio ja cleveland, USA. Polttiksissa noin 5 kpl. Turha mesoaminen on kuitenkin aina yhdistetty M8 luokkan, valitettavasti. Mulla ei luokka vastaa ole mitään, ei saa ymmärtää väärin. ;)


Ööö... Mitä merkitystä ajomäärällä nyt tässä oli?

On otettava myös huomioon luokan melu... Pakko huutaa kurkku käheeks että joku jotain kuulee... meteli on monesti niin suuri mekkareilla ja varsinkin nostajilla että monesti ei vaan huomaa/kuule viereen kaatunutta autoa. Pakko on huutaa NOSTAJA että tapahtuu herääminen ja pää alkaa pyöriä etsien autoa.
On niin eri asia muissa luokissa kun jo pelkästään kaatuvan auton kolinan kuulee...
Turha kiroominen on aikalailla harvinaista loppujenlopuks.

Tuli samalla mieleen tilanne josta oli jopa hyötyä että karjas kunnolla.
Tanskan PM kisoissa ajoin jotain nousufinaalia... Johdin ylivoimaisesti. Saavutin 2. menevän auton jo toisenkerran kierroksella. Tilaa ei tullut vaikka 2 kierrosta yritin ohitusta. Kaveri jopa kiilaili päälle pahimmillaan.
Kone oli vasta vaihdettu ja säädöt vielä sen verran pielessä ja kytkinjousi meni poikki että hitaasti ajaessa oli lähellä koneen sammuminen.
Parin kilkkauksen jälkeen kuuluttaja kuulutti että mun pitää rauhottaa ajamistani... Mitta tuli täyteen ja päästin keuhkot pihalle. (englanniksi) ***TU KAMAAN... MÄ OON KÄRKIAUTO.
Johan tuli kuulutus että antaa latua. Tämän jälkeen jokaisessa erässä mulle kuulutettiin nätisti tilaa. Ennen tätä oli sain kuulla jokaisessa erässä varoituksia ajotyylistäni, kun hyppäsin hyppyrissä kierroksella ohitettavien yli, koska ei muualla ohi päästäneet. Ilman karjasua oisin varmasti saanut jopa stopparin.

Oliko turha huuto? Ehkä ehkä ei... Kaikkien paikalla olleiden ja tilanteen tasalla olleiden mielestä olis pitäny huutaa jo aikasemmin.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
M-8 vs. TP-10
« Vastaus #66 : 01.10.05 - klo: 01.57 »
Lainaus käyttäjältä: "ripa_k"
PS. Ja voisi mainita vielä että TEK-varikko"kulmaus" ei todellakaan ole tiukkapipoinen ;)


Tämä pienehkö ryhmä tekeekin poikkeuksen.
Yleinen toiminta onkin ollut kyseessä.

M8 puolella yleinen linja on hyvinkin rentoa.

Ja edelleen haluan painottaa että se hölinä mitä korokkeella yleensä tapahtuu ei ole muita häiritsevää, vaan vierekkäin seisovien kavereiden kommentejen vaihtelua... Missä sä meet? Tässä sun takana... okei mä päästän sut seuraavassa ohi... kiitti, AI KELE VARO MÄÄ KAADOIN MONTTUUN...
No koita nyt päästä ettei tartte työntää vauhtia... Yms.

Ajoon keskitytään silti niin tiukasti että muutamat sanailut eivät herpaannuta keskittymistä. Muutenkin pitää olla kokoajan kuulolla että kuulee metelin seasta oman mekkarin tankille kutsun.

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
M-8 vs. TP-10
« Vastaus #67 : 01.10.05 - klo: 01.58 »
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"


Haloo, luuletsä ettei muissa luokissa huudeta/ilmoiteta, jos oma raato makaa radalla? Ketään vaan ei todellakaan v**** sentään kiinnosta, kuinka sulla menee erä v****ks ties minkä perhoskärpäsen housuun menosta johtuen tai Seiskan uusimman Matti Nykänen -uutisen johdosta. HALOO!

Jees, Veskulla vissiin pipot tilauksessa talveks, joten sit semmonen...

EDIT: staravirheitä, kun ei osaa ja hikinauha kiristää...
---

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
M-8 vs. TP-10
« Vastaus #68 : 01.10.05 - klo: 01.59 »
Olipas taas kivaa vähän vääntää.  :D

Nyt nukkumaan... Huomenna (tänään) pitää olla virkeenä esittelemässä autoja ja lajia kuvaajille.

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
M-8 vs. TP-10
« Vastaus #69 : 01.10.05 - klo: 10.16 »
Hih! Onpas täällä rapea keskustelu päällänsä...

Näin kaikkia luokkia harrastaneena siis talvella tulee ajettua patteriautolla tai miksi nyt sitten kukin haluaa sitä kutsua. Tai no ura-autoilua lähinnä scalextrix tasolla kaveriporukassa :lol: .

Mutta ennenkaikkea itse nautin ihan yhtä paljon oli se sitten M8, TP-10, TS-10 (MN-10) tai ihan mikä tahansa radio-ohjattava härpätin jolla voi kisata. Lennokkejakin olen harrastanut ja ei sekään ole ollenkaan hassumpaa hommaa, aika vain ei riitä. Veneet on vielä kokeilematta mutta luulen että niihin mennään sitten lähempänä eläkeikää.

Sillä M8 rentoudella mitä tarkoitin aikaisemmin sitä että itse suoritus on jotenkin vähemmän kuljettajaa äärimmilleen vievä, pikkuvirhe ei välttämättä tee kärpästä mutta sähköluokissa pikkuvirhe on aika paljon isompi, tämä tietenkin johtaa siihen että treenata pitää jos mielii kärjessä keikkua - itselleni riittää että saa ajaa mutta kyllä telkkarin päälle vielä pokaleja mahtuu ;) (Ensimmäinen vuodelta 1989).  8)  8)

Ja kyllä olen oli ne kisat mitkä hyvänsä niin aina apua saanut kun on sitä OIKEALLA tavalla pyytänyt. Enkä itsekkään ole juurikaan nyrpistellyt jos joku on apua tarvinnut, mutta siihenkin vaikuttaa tapa jolla apua pyydetään.

Mikään ei ole itsestään selvää, toisia pitää kunnioittaa oli se laji sitten ihan mikä hyvänsä. Käytännössä kuitenkin kaikki autoluokat on viimekädessä samassa veneessä, eihän nyt ruveta kilvan poraamaan reikiä pohjaa eihän?.
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa waltt

  • Veteraani
    • Profiili
M-8 vs. TP-10
« Vastaus #70 : 01.10.05 - klo: 11.11 »
Touring muistuttaa ehkä eniten formulaa tai ratamoottoripyöräilyä, ja M-8 taas motocrossia tai jokkista.
Jokkiksessahan voi pärjätä jo keskinkertaisella autolla ja ajotaidolla, mutta kuinka moni sellainen formuloissa on voittanut joka ei aja yhtä hyvin kuin kärkikujlettajat, tai vaikka osaisikin ajaa mutta autolla ei pääse kärkivauhtiin? (viimeisestä esim. Räikkönen kaudella 2004)
touringissa ei välttämättä ole varaa ottaa rennosti varikolla jos haluaa pärjätä, kun taas M-kasissa voi ottaa erien välillä rennosti.(vaikka mekkaisikin hajonnutta autoaan...)
Siispä m-8 on luultavasti paljonkin helpompi aloittaa...
Hyper 7 TQ, Rc18T, Mini-z AWD
Hobao.        Asso.    Kyosho

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
M-8 vs. TP-10
« Vastaus #71 : 01.10.05 - klo: 11.40 »
Se on ihan totta että sähkö luokissa ajetaan 5 min ja siinä pitää skarpata mutta kuin tuo skarppaus ulottuu ennen ja jälkeen erää mikä on minun mielestä kummalista. Ja jos ei anneta tietä ja siinä vielä käy niin että tuoaristo ei sitä näe niin kyllä totta mooses saa huutaa mutta siitä tuli minulle samantien kommentti että "tämä ei ole keskustelu palsta" hitto yritin saada vaan ja ainoastaan tietä. Kyllä minun mielestä siellä ajaja korokkeelle saa tietyn määrän keskustella se on taas harmi jos on semmoinen kuljettaja joka ei siedä edes pierun ääntä niin siinä meni se erä piloille kuin ei pystynyt keskittymään omaan ajoon. Minä taas jos puhun kaverin kanssa kesken suoritusta niin silloin laukeaa turha hermoilu pois kokonaan. Noissa viime kisassa niin siellä kyllä tuli juteltua niin paljon korokkeella että oikein välillä huvitti, mutta tää on vain elämä pojat (minä luokitsen iitseäni mieheksi :mrgreen: )

PS Ja huutakaas pojat puusilmä nostajalle jos on nukkumassa

Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa waltt

  • Veteraani
    • Profiili
M-8 vs. TP-10
« Vastaus #72 : 01.10.05 - klo: 11.42 »
Olishan se kamalaa jos menis kisa piloille kun joku pieraisee ajajakorokkeella... :mrgreen:
Hyper 7 TQ, Rc18T, Mini-z AWD
Hobao.        Asso.    Kyosho

Poissa kaide

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://Kaide.gfoto.com
M-8 vs. TP-10
« Vastaus #73 : 01.10.05 - klo: 12.36 »
Kyllä se on nyt niin et m8/c8 on mun mielestä näitten lelujen kuninkuus luokat... :mrgreen: Ja kokemusta löytyy m2-10,m4-10, ja niistä turisteista...

Poissa Turhala

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/~turhala
M-8 vs. TP-10
« Vastaus #74 : 01.10.05 - klo: 12.56 »
Vahvimmat mielipiteet syntyy tiedon puutteesta. Varmasti henkilöt jotka eivät ole touringia ajaneet, saati kisoissa, tietävät parhaiten kuinka "tiukkapipoista" meininki on. Jopa niin tosikkoa ettei jälkeenpäin tarvi avautua milloin mistäkin, TOISIN KUIN...

Sääli on se, että näitä palstoja lukevat junnut joilla ei ole kokemusta käytännöstä. Kaikenlaiset höpöhöpö-jaarittelut menevät herkästi läpi, vaikka ne muita ehkä lähinnä huvittavat.

Poissa Matias V

  • Fullspeed RC
    • Profiili
M-8 vs. TP-10
« Vastaus #75 : 01.10.05 - klo: 13.12 »
Jeespoks, kinastellaan viel lisää.


Ite nyt pari vuotta molempia luokkia ajaneena annan yksimielisesti ääneni M8 luokalle.
M8 on rentoa kisailua muitten kanssakilpailijoiden kanssa.

Turistista sen verran, että lajin luonteeseen kuuluu tuo tiukkapipoisuus, sillä onhan porukat kaikissa rataluokissa ihan haudanvakava-ilme kasvoillaan. Tosin on siellä tourinkipuolellakin pari hauskaa kaveria, tästä esimerkkinä TEK. Kerhokavereitten kanssa torpassa ajaessa ei ole mitään  vakavaa meininkiä.

M8 myös sen takia, että ajoaika on moninkertainen, vrt. turisti.
Saa ajaa, ja saa niille rahoilleen vastinetta.
Turistikisassa on kaikki erät 5min, joten aika vähän päästään ajamaan.
Eräharjotus, 3 alkuerää, 3 finaalia = 35min.
Polttiskrossissa taas päivän ekat erät on 5min + 3min lämmittely, eli 8min. Eräharjotus ja 3-5 alkuerää. Iltapäivällä nousufinaaleissa sitten ajetaankin ihan eri määriä, 15-20 min hitaammat nousufinaalit ja semit 25min ja finaali 45-60min.

Molempiin saa laitettua rahaa niin paljon kuin huvittaa, mutta turistit tulevat ainakin omalta osaltani kalliimmaksi. Nyt tänä talvena tosin ei tuu, koska ajetaan wanhoilla kamoilla.

M8 ei myöskään ole niin tarkka auton/koneen säädöistä, kuin TP-10.
Samoilla renkailla voit ajaa niin kauan, kunnes ovat lähes slicksit.

Jos suomessa olisi koko vuoden kesä, niin ei olisi mitään mietittävää mitä luokkaa ajaisin, vain ja ainoastaan M8!

Turistikuskeilla jotka ei oo ajanu polttiskrossia, ei tiedä mitä on tämä letkeä krossifiilis. Minä tiedän, moni muukin tietää, mutta ei kaikki!
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
M-8 vs. TP-10
« Vastaus #76 : 01.10.05 - klo: 13.28 »
Matias V: Eikös tässä puhuttu M-8 vs TP-10? Ihan yhtä paljon tossa polttisturistissa pääsee ajamaan kuin polttiscrossissa  :wink:

Poissa -PM-

  • SaloUA
    • Profiili
kaaato
« Vastaus #77 : 01.10.05 - klo: 15.31 »
Lainaus
eiköhän se auto kaadu ihan sillon ku sitä huvittaa... jos se kaatumaan lähtee niin vaikee sitä on omilla liikkeillään pystyssä pitää...

 
tän voi vahvistaa kaikki M8 kuskit, että nimenomaan omilla liikkeillä se auto nostetaan tai yritetään nostaa pystyyn jos meinaa kaatua!
-JQ Products- BULLITT -Piranha- -Hobby Factory-

Poissa uni

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
    • Team Entiset Kuskit @ Facebook
M-8 vs. TP-10
« Vastaus #78 : 01.10.05 - klo: 16.36 »
:lol:

Hyvä hyvä! Lisää lisää! Oottakaas mäki otan parit sidukat/bisset illalla ni ehdin ehkä vielä mukaan tähän vääntöön  :wink:
Jouko "Uni" Näätänen
Team Entiset Kuskit

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
M-8 vs. TP-10
« Vastaus #79 : 01.10.05 - klo: 17.15 »
Mä oon kyllä vähän pettyny teihin. Olin aika varma, kun näin tän otsikon eilen, että varmaan on jo vähintään 7. sivu menossa tässä vaiheessa tai topicci lukossa.  :mrgreen:

Poissa tux10

  • Veteraani
    • Profiili
M-8 vs. TP-10
« Vastaus #80 : 01.10.05 - klo: 19.24 »
Hoke: Viimeksi kun kuulin sinun huutavan jtn korokkeelta radalle niin huusit videokuvaajalle siitä, ettei hän nostanut sinun autoa! Kuvaaja ei edes nähnyt autoasi ja nostajat ovat radalla erikseen!  Sana tarkkaan en muista, mutta "NOSTA, NOSTA NY PRK, KUVAA VAAN, KUVAA, KUVAA, KUVAA VAAN LISÄÄ..."! Valitettavasti en muista mitä kirosanoja sieltä tuli ja kuinka paljon, mutta jos vanhat merkin paikkaan pitävät niin paljon!

Jos siellä korokkeella huudetaan, niin jättäkää edes kirominen pois sieltä!
Itse on kyllä muista koskan olisin nostajalle huutanut, mekkarille olen huutanut että mikä on vikana!
THE Car - OS - Savöx - Sanwa

Poissa uni

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
    • Team Entiset Kuskit @ Facebook
M-8 vs. TP-10
« Vastaus #81 : 01.10.05 - klo: 20.24 »
Alkuperäiselle kysyjälle vastaukseksi:

Jos suodatetaan kaikki tämä vääntö veke, niin oikeastaan jää jäljelle se että kumpaa haluat itse enemmän. Lajit ovat aika erilaisia.

TP-10 luokassa on vähemmän harrastajia, ja siellä on KOVA taso. Kärkeen ei tarvitse toivoa pääsevänsä ihan vähällä panostuksella ja treenauksella.  Toisaalta siellä kärkeenpääseminen onkin sitten jo aikasta kova tempaus.

M8 luokassa harrastajia on nykyään aika runsaasti. Siellä on muutama oikeasti kova kuski, ja sitten alkaa harmaa massa. Sen sisällä pärjää hyvin vähän heikommallakin kalustolla, jos ajaa tasaisesti vaikkei niin nopeasti. Lisäksi tämä ei ole niin sääriippuvainen luokka treenien suhteen kuin TP-10.

M8 luokan suurimmaksi eduksi sanoisin kohtuullisemmat kustannukset ja suuren harrastajamäärän. TP-10 taas on todella vauhdikasta meininkiä, ja onhan rata-auto aina rata-auto ;)

Romua voi tulla molemmissa käpeltäessä.

Puolensa ja puolensa, ja loppupeleissä se ratkaisee kumpi vaan iskee enemmän :)

Ja tuosta "jännittämisestä" mistä täällä väännetään, niin ignore it. Kummassakin porukassa on sekä jännittäjiä että relaajia. Henkilökohtainen mielipide on että möykkäämistä korokkeella on ehkä enemmän M8 luokassa. Varikolla meininki on pääosin ihan rentoa vaikka välillä vähän sisäpiirihomman oloista :) Tähän kuitenkin pakko mainita että yhtäkään TP-10 kisaa en ole ajanut, ainoastaan sähkötouring puolella.

Ehkä mä sinänsä olen väärä ihminen arvioimaan, kun kuitenkin kisaan myös ratapuolella siinä suomen rennoimmassa jengissä! ;)
Jouko "Uni" Näätänen
Team Entiset Kuskit

Mika R

  • Vieras
M-8 vs. TP-10
« Vastaus #82 : 01.10.05 - klo: 20.38 »
En kyllä pysty lisäämään mitään järkevää jos nyt sitä ylipäänsäkään tänne tulee, mutta Linqvistin Jani aikoinaan tän forumin kautta kehotti kokeilee M8:ia ja vasta vuosi pari myöhemmin taisin itse asiassa tehdä niin, ja sen jälkeen on käyny mielessä että hitto kun olis ottanut Janin neuvosta heti onkeen :D

Kommentoin silloin jotain että "haluun ajaa auton näköisillä autoilla" mutta nyt kun on buggy hommaan päässyt sisälle niin ei ihan heti vaihtais pois (wind-surffauskin jäi koko kesänä väliin) - niin sydäntä lähellä koko homma ja sen takia täällä sitä vääntökin tulee, useimmiten melko naurettavista aiheista enkä varmaan ole ainoa ;-)

Automerkin valinnan suhteen en sano mitään hehe :D

Poissa uni

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
    • Team Entiset Kuskit @ Facebook
M-8 vs. TP-10
« Vastaus #83 : 01.10.05 - klo: 20.41 »
Lainaus käyttäjältä: "4Chassis"
Automerkin valinnan suhteen en sano mitään hehe :D


:lol:

Mut onneks M8 luokassa ei jännitetä koskaan yhtään mistään! ;)
Jouko "Uni" Näätänen
Team Entiset Kuskit

Poissa TimoK

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
M-8 vs. TP-10
« Vastaus #84 : 01.10.05 - klo: 20.52 »
Moido,

Loistavaa, että joku jaksaa vielä vastailla itse alkuperäiseen asiaan.

Lainaus käyttäjältä: "uni"
TP-10 luokassa on vähemmän harrastajia, ja siellä on KOVA taso. Kärkeen ei tarvitse toivoa pääsevänsä ihan vähällä panostuksella ja treenauksella.  Toisaalta siellä kärkeenpääseminen onkin sitten jo aikasta kova tempaus.


Esittäkkää nyt jotain lukuja. Tiedän, että joissain M8 kisoissa on saattanut olla jopa 40 osallistujaa. Mikä on TP-10 luokassa keskimäärin osallistujamäärä?

Lainaus
Puolensa ja puolensa, ja loppupeleissä se ratkaisee kumpi vaan iskee enemmän :)


Juurikin noin, paha kun molemmat iskevät mutta aika ja pelimerkkipulan takia ei kykene kahta autoluokkaa kovinkaan vakavasti ottamaan koska ei sitä toistakaan pysty muiden harrastusten takia ihan niin kunnolla ottamaan. Siksi tuo M8 tuntuisi paremmalta koska siinä voi joskus ottaa asiat vähän vasemmalla kädellä joka ei taas TP-10:ssä onnistu. Muuten kyllä TP-10 tai C8 tai 1:5t kiinnostaisi enempi. Siinä tulee vaan vähän esteeksi harrastamisen vaikeus. Kuusankosken radalle on Lahdesta 65 km ja siihen pitäisi panostaa ilmeisesti enemmän mihin kaikki resurssit nyt riittävät. Toisaalta mikäli ei rataluokkiin saada uutta porukkaa niin eihän ne koskaan kasvakkaan...

Tuon takia minulla tuli mieleen, että jos yrittäisi viritellä ensi kaudeksi jonkun epävirallisen cupin halvoilel rata-autoille joilla porukkaa saataisiin helpommin kokeilemaan lajia. Tämä voi olla aivan kuolleena syntynyt idea, mutta tuli kyllä mieleen, että miten sellainen TP-10n kaltainen cup kisa pärjäisi joissa olisi joku rengas sääntö, esim solukumit ja slicksit kiellettyjä, auton + moottorin + pillin yhteenlaskettu hinta ei saisi Suomen markkinoilla ylittää 500€. Meinaan mikäli noin pienin kustannuksin pääsisi ajamaan ratakisaa kisoihin joissa kalusto on kaikilla tasavertaista, uskoisin, että porukkaa etenkin uusia ratakokeilijoita mukaan. Tuo toimisi väliluokkana TP-10:iin.

Tuosta esittämästäni rata-autoilun sisääntuloluokasta olisin kiinnostunut kuulemaan muiden mielipiteitä. Onhan Suomessa Hobao cuppi M8:lle. Miksi ei tulisi esim HPI kuppia radoille tms. En tiedä ketkä kaikki myy noita edullisia asfalttiautoja muut kuin HPI joten heitin vain sen nyt esimerkiksi tähän.

Yksi asia kanssa johon haluaisin vastauksia on rata-autoilijoiden määrä kesäisin esim Kuusankosken, Hyvinkään tai Vantaan radoilla. Eli Crossiradoilla varmaan harvemmin joutuisi yksin treenaamaan. Miten on noiden ratatreenien suhteen. Kuinka paljon radoilla notkuu kesäisin porukkaa?

--
Timo Keränen

Mika R

  • Vieras
M-8 vs. TP-10
« Vastaus #85 : 01.10.05 - klo: 20.59 »
M8 luokassa SM-kisoissa lähes 50 (47) kts. http://www.rc10.fi/viewtopic.php?t=13230
esim Lavangon krossiradalla on tosiaan harvoin kauniina päivänä yksin ja silloin kuskeja on luokkaa kymmenkunta plus mahdolliset monsukuskit päälle
ihan hieno idea tuo esittämäsi ajatus "säännöstelystä" mutta pelkäänpä ettei se kanna juuri harrastajamäärien vähyyden takia eli ne jotka harrastaa tosissaan (rataa) haluu ajaa top välineillä. Joku tollanen HPI Challenge typpinen cuppi olis varmasti tervetullut noin muuten kyllä

Poissa Dustbin

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/dustbin/kuvat/
M-8 vs. TP-10
« Vastaus #86 : 01.10.05 - klo: 21.07 »
Viimeisessä HoBao cupissa osallistujia 52kpl.. Ensi vuonna varmaan vielä enemmän.
XRAY T1FK'05 + SS8.5 PRO, HoBao Hyper 7 + V-spec

Poissa uni

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
    • Team Entiset Kuskit @ Facebook
M-8 vs. TP-10
« Vastaus #87 : 01.10.05 - klo: 21.07 »
Viimeisen TP-10 SM osakilpailun osallistujamäärä oli 19 kilpailijaa.

Mika jo kommentoikin "budjettiluokan" hankaluudesta.

Treenaajien määrästä ko. radoilla en osaa sanoa mitään, tai itse asiassa juuri muillakaan radoilla kun se on se vanha sanonta että lahjattomat harjoittelee ;)
Jouko "Uni" Näätänen
Team Entiset Kuskit

Poissa jtp

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
M-8 vs. TP-10
« Vastaus #88 : 01.10.05 - klo: 21.11 »
Osanottajamäärät kauden -05 TP-10 kisoissa:

GPT1 kuusankoski: 24
GPT2 hyvinkää: 25
GPT3 tattarisuo: 31
GPT4 kouvola: 19

Lisäksi VAU järjesti muutamia kerhokisoja tattasuon radalla.

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
M-8 vs. TP-10
« Vastaus #89 : 01.10.05 - klo: 21.17 »
Lainaus käyttäjältä: "TimoK"
Esittäkkää nyt jotain lukuja. Tiedän, että joissain M8 kisoissa on saattanut olla jopa 40 osallistujaa. Mikä on TP-10 luokassa keskimäärin osallistujamäärä?

Yksi asia kanssa johon haluaisin vastauksia on rata-autoilijoiden määrä kesäisin esim Kuusankosken, Hyvinkään tai Vantaan radoilla. Eli Crossiradoilla varmaan harvemmin joutuisi yksin treenaamaan. Miten on noiden ratatreenien suhteen. Kuinka paljon radoilla notkuu kesäisin porukkaa?
Aivan niinkun Mika ja kumppanit tossa edellä sano, on M-8 SM-osakilpailuissa ollu se 40-50 kisaajaa kun taas ratapuolella kisaajia 20-30. M-8 SM-sarjaan osallistui yhteensä 70 kisaajaa ja TP-10 SM-sarjaan 38 kisaajaa. Sadekisat verottivat vähän kisaajia TP-10:ssä loppukaudesta. Ilmoittautuneita taisi olla joka kisassa vähintään 24.

Harrastajia löytyy asfalttiradoilta varsinkin kilpailuja edeltävinä viikkoina ja viikonloppuina. Esim. Kuusankosken radalta treenaajia löytyy varsinkin keväisin heti lumien lähdettyä ennen toukokuun lopun kilpailuja varmasti aina kelien salliessa.  Tämän jälkeen käymme kerhon puitteissa ajamassa säännöllisesti pari kertaa viikossa.

Tiedoksi sinulle Timo myös se, että myös Kouvolasta löytyy rata, joka on erityisesti ratapolttiksille rakennettu. Tällä radalla ajetaan todennäköisesti SM-sarjan kolmas osakilpailu. Ja mainitaan vielä sekin, että TP-10 luokan hallitseva Suomen mestari asustaa myös Lahdessa.