apo:n ajatus/miete ilmeisesti oli seuraava: aiheuttaako akun lämpeneminen myös latausjännitteen laskun?
en ole itse miettinyt asiaa koskaan tuolta kannalta, yhteys lämmöllä ja jännitehuipulla on luonnollisesti olemassa. akun saavuttaessa täyden latauskapasiteettinsa (maksimi latausjännitteensä) lämmöt nousevat ja jännite kääntyy laskuun. ylimääräinen lataaminen vie latausjännitettä edelleen alaspäin ja muuttaa ylimääräisen latausenergian (ylimääräisen "latauskapasiteetin") lämmöksi, josta ei ole mitään hyötyä.
mutta muuttaako lämpeneminen akun sisäistä resistanssia niin, että se samalla aiheuttaisi jännitteen laskun? vai kuinka resistanssi (ja kiderakenne) latauksen aikana muuttuu, suora yhteys jännitteeseen? jesse mittamies, mittarit käteen.
testaapa yipposamalla akulla latauksia niin, että ensimmäisellä kerralla lataan akun ilman jäähdytystä ja lopetat esim. 50 mV jännitepudotuksesta. otat jännitteen ja lämpötilan ylös, purat ja säilöt akun samalla tavalla kuin aiemminkin. seuraavalla kerralla teet samanlaisen latauksen tuulettimen kanssa ja ota arvot muistiin. eli vaikuttaako akun lämpötila akun maksimi latausjännitteeseen?
hoj, mitä tarkoitit latausvirran ollessa liian korkea, jos akkuja jäähdytetään latauksen aikana? virtahan on vakio. se ei muutu, vaikka akun lämpötila nousee.