Kirjoittaja Aihe: Akkujen purkaaminen  (Luettu 12772 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa RChullu

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://rc-racing.info
Akkujen purkaaminen
« : 28.11.02 - klo: 15.55 »
kertokaa nyt että millaisella lamppu systeemillä akkuja pitää purata ja kuinka himmeeksi lamppu päästetään? kiitos... :)

Poissa Fridek

  • Tulokas
    • Profiili
Tiedoton....
« Vastaus #1 : 28.11.02 - klo: 16.55 »
Tassa ku itsekkin on aloittelemassa harrastusta niin kertokaa paras tapa tyhjentaa ja huoltaa akut. Koska aluksi tekee helpommin virheita kun ei tunne tapoja....... :?

Nama tiedot saattaa hyvinkin meilta aloittelijoilta saastaa kukkaron nyoreja.....  

A ja O ei tule hyvin taalta ulkomailta.... :oops:

Poissa AssoRacing

  • EKpa ry
    • Profiili
    • http://www.saikart.fi/
Akkujen purkaaminen
« Vastaus #2 : 28.11.02 - klo: 17.01 »
Mun laturilla saap purettua akut vaikka 20amps....

Poissa matti

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
.
« Vastaus #3 : 28.11.02 - klo: 18.19 »
Luullakseni topicin aloittajan tavoitteena ei ollut saada topicia täyteen mainoksia, niinkuin eräät jo yrittivät.

http://forum.wmhost.com/viewtopic.php?t=306 on hyviä neuvoja akkujen huollosta ja purkamisesta.

Itse puran aluksi auton H4 polttimolla, jossa on tietääkseni pitkät ja lyhyet päällä. Se purkaa laskujeni mukaan n. 7 ampeerilla. Sillä puran akut n.6 voltin tienoille, ja sitten tasauspurkulaitteeseen joka purkaa 1,5 A virralla.

Eli vastaus kysymykseen:
Yksikin auton lamppu riittää, jos tarviit lisää virtaa "purkulaitteeseesi" niin lisää lamppuja.
Masami is back

Poissa RChullu

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://rc-racing.info
Re: .
« Vastaus #4 : 28.11.02 - klo: 19.44 »
Lainaus käyttäjältä: "matti"
Luullakseni topicin aloittajan tavoitteena ei ollut saada topicia täyteen mainoksia, niinkuin eräät jo yrittivät.


Aivan.


Joo eli mulla ei oo varaa mihinkään kerpeleen kalliisiin purkaus  laitteisiin. eli just tällaista pelkkää lamppua ajattelin, ei mitään esim. kolmea eri purku vaihetta.


olis varmaan hyvä olla pari purkulaitetta, vai paljonko noi lamput maksaa? saakohan niitä ihan komponenttiliikkeestä?

eli sit tarttisin kaks auton h4 polttimio, pätkän silikonijohtoa ja kaks pari hauenleukia, eikö?

edit:
niin kuinka himmeeksi se lamppu päästetään sitten? mitään mittareita ei ole

Poissa matti

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Akkujen purkaaminen
« Vastaus #5 : 28.11.02 - klo: 19.52 »
Lamput ei maksa paljon mitään ja niitä saat luultavasti huoltoasemilta, autokorjaamoilta, varaosaliikkeistä yms.

Lamppuja ei saa päästää sammumaan, kun alkaa himmeneminen, otat akut irti. Kirkkaus tosin riippuu lampuista.

Yleismittari on oiva apuväline tässäkin. Halvimmat maksaa n.10 euroa, joten siihen kannattaa satsata.

Mieluummin ostaa mittarin kuin menettää esim. 100 euron arvoisen akun, vai mitä?
Masami is back

Poissa RChullu

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://rc-racing.info
Akkujen purkaaminen
« Vastaus #6 : 28.11.02 - klo: 19.58 »
jaah kai mun sit pitää mittarikin ostaa... :|
eli saako kaikki komponenttiliikkeestä: polttimot, mittari, johdot ja hauenlauat

Poissa RChullu

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://rc-racing.info
Akkujen purkaaminen
« Vastaus #7 : 28.11.02 - klo: 20.02 »
Hei apua!

tää ei mitenkän liity aiheeseen mutta silti:
latailen tässä akkuja samalla. kuulin yhtäkkiä pari kertää yksittäisen rätinän. kokeilin akkuja ja ne oli todella kuumat! eli laturi ei oo katkaissut latausta! onko laturissa vika? vai missä? mitä pitää tehdä!

Poissa Yippo

  • Veteraani
    • Profiili
    • Yippo's EBT statistics page
Akkujen purkaaminen
« Vastaus #8 : 28.11.02 - klo: 22.06 »
Mikä laturi ja mitkä akut? Ja lamppupurkuun on kohtuu yksinkertainen ja halpa rakentaa joka katkaisusysteemi ettei vahingossakaan tule purettua akkuja liikaa....

Poissa RChullu

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://rc-racing.info
Akkujen purkaaminen
« Vastaus #9 : 28.11.02 - klo: 22.46 »
laturi: ultramat 5
akut: panasonic 3000

Poissa MattiM

  • Veteraani
    • Profiili
Akkujen purkaaminen
« Vastaus #10 : 29.11.02 - klo: 09.42 »
Omat akkuni rätisivät ja savukin niistä nousi. Tämä tapahtui purettaessa 20 amp. virralla. Syynä oli se että plus navassa tinaukset oli levinnyt vähän suojuksille jotka ovat siinä navan ympärillä. Katoppa Rchullu onko sulla käynyt samoin.

Laturissa on varmaankin jotain vikaa. Ekalla latauksella yksi akku pääsi minullakin kuumenemaan varmaan jotain yli 50 asteiseksi. Mistäköhän tämä mahtaisi johtua? Tämän jälkeen on kyllä katkaissut hyvin. Laturi on Lrp Quadra Charger ja akut Corally Powers 3000.

Minulla ei sitten ole kovin vahvaa tietopohjaa tälle.

Poissa Yippo

  • Veteraani
    • Profiili
    • Yippo's EBT statistics page
Akkujen purkaaminen
« Vastaus #11 : 29.11.02 - klo: 14.42 »
RCHullu: Mitkä panasonicit? UMH, SMH vai niitä turkooseja ekoja 3000 akkuja. Ite en missää tapauksessa lataisi tuolla laturilla noita akkuja, kun siinä ei ole lämpökatkaisua ja peak-arvokin on varmaan vähän liian korkea. Eli on enemmän tai vähemmän todennäköistä että käryytätä akkusi jossain vaiheessa...

Poissa RChullu

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://rc-racing.info
Akkujen purkaaminen
« Vastaus #12 : 29.11.02 - klo: 18.20 »
Lainaus käyttäjältä: "Yippo"
RCHullu: Mitkä panasonicit? UMH, SMH vai niitä turkooseja ekoja 3000 akkuja. Ite en missää tapauksessa lataisi tuolla laturilla noita akkuja, kun siinä ei ole lämpökatkaisua ja peak-arvokin on varmaan vähän liian korkea. Eli on enemmän tai vähemmän todennäköistä että käryytätä akkusi jossain vaiheessa...


turkoosit panasonicit.
ton tapauksen jälkeen on kyllä katkaissut ihan normaalisti...


nonii ukko toi pari lamppua ja johtoa biltemasta. vielä hauenleuat ja yleismittari..

mut voisko joku kertoo et mihin ne johdot juotetaan. tos on kannassa kolme juttua, johonkin niihin varmaan jompikumpi johto laitetaan tai molemmat. voisko joku kertoo... :oops:

edit:
ukko sanos et se lamppu tulee niin helvetin kuumaks ja palaa helposti. sil on joku normaalin lampun tyylinen mikä veis suurinpiirtein yht paljon virtaa ni käviskö se sit

Poissa Yippo

  • Veteraani
    • Profiili
    • Yippo's EBT statistics page
Akkujen purkaaminen
« Vastaus #13 : 29.11.02 - klo: 19.06 »
Mää latasin omia ekoja samanlaisia Panoja ensin Novakin  Rhinolla ja kerran latauksen jälkeen akun lämpötila oli yli 70C, mittari ei näytä enempää... Sitten hommasin paremman laturin.

Kokeile niitä napoja lampusta, syttyykö vaiko ei. Kahden väliltä syttyy "pitkät" ja toisten väliltä "lyhyet". Pitkäs vie vissiin vähän enemmän virtaa... Molemman rinnan niin menee vielä enemmän virtaa... Lamppu tosiaan lämpenee... Sillä voi polttaa mattoa tai lattiaa tai sulattaa muovia. Tai käyttää saunan kiukaana. En suosittele koskemaan..

Poissa TeemuR

  • Veteraani
    • Profiili
Akkujen purkaaminen
« Vastaus #14 : 30.11.02 - klo: 10.19 »
se on ihan sama mihin liuskaan ne juotaa kiinni. kanataa muuten homata semmosta juotos tahnaa (sitäkin saa biltemasta), sillä saa paljon helppommin tarttumaan johtojen päät niihin lampun kantoihi :wink:
Tamiya - racing factory/ S-Grafix /

Poissa pete||

  • Veteraani
    • Profiili
Akkujen purkaaminen
« Vastaus #15 : 30.11.02 - klo: 20.43 »
Kun niitä halpisyleismittareita  saa noin 10€ tai allekkin , niin tekeekö niillä mitään ? vai onko ne sellaisia että näyttää mitä sattuu  ?!
Ja mistäköhän sais yleismittareita missä olis lämpöanturi ?
---
Miten sellaisen virityksen voi tehdä mikä sammuttaa lamput (normaalit auton polttimot) siinä vaiheessa kun ne on purkaantunut siihen vaiheeseen (sanokaa joku suositus arvo; voltti tai mah virtamäärä) että loput voi tyhjentää laturilla ja sitten mahd. tasauspurkulevyllä.
---
Ja MattiM kuinka vanha se sinun Quadra Charger laturi on ?
Kun omani on noin 2 v. tai enemmänkin ja siinä lukee vain Nicad-power pattery 4-8 cells. Pystyyköhän sillä lataamaan Ni-Mh akkuja ?

Poissa JuhoK

  • Tulokas
    • Profiili
Akkujen purkaaminen
« Vastaus #16 : 30.11.02 - klo: 22.53 »
Lainaus käyttäjältä: "Pete88"
Kun niitä halpisyleismittareita  saa noin 10€ tai allekkin , niin tekeekö niillä mitään ? vai onko ne sellaisia että näyttää mitä sattuu  ?!
Ja mistäköhän sais yleismittareita missä olis lämpöanturi ?
---
Miten sellaisen virityksen voi tehdä mikä sammuttaa lamput (normaalit auton polttimot) siinä vaiheessa kun ne on purkaantunut siihen vaiheeseen (sanokaa joku suositus arvo; voltti tai mah virtamäärä) että loput voi tyhjentää laturilla ja sitten mahd. tasauspurkulevyllä.
---
Ja MattiM kuinka vanha se sinun Quadra Charger laturi on ?
Kun omani on noin 2 v. tai enemmänkin ja siinä lukee vain Nicad-power pattery 4-8 cells. Pystyyköhän sillä lataamaan Ni-Mh akkuja ?

Mikä tahansa halpis-yleismittarikin, millä pystyt lukemaan jännitettä 0,1 V tarkkuudella, riittää akkujen (kennojen) purkamisen valvomiseen.

Lämpötila-antureita ei ole kaikissa mittareissa, ja jos on, luulisin niiden maksavan jotakin alkaen 25-30€ ->.
Minulla on tuollainen mittari, mutta käytettyäni sitä vain muutaman kerran, opin "lukemaan" katkaisulämpötila-alueen pelkällä kädellä: 40-45° tuntuu nimittäin selvästi kättä lämpimämmältä, mutta ei vielä kuumalta. Kannattaa muistaa, että käsi pitää jo yli 50° lämpötilaa varsin kuumana.

Millä tahansa NiCd-laturilla voi ladata myös NiMh-akkuja, sillä sähkö on kaikissa latureissa ihan samanlaista. Pitää ainoastaan tietää, että kaikissa latureissa latauksen katkaisu ei ehkä toimi luotettavasti NiMh-akuilla, vaan se pitää ehkä hoitaa käsituntumalla akun lämpötilan perusteella. Jos tähän ei löydy itseluottamusta, kannattaa hankkia "oikea" NiMh-laturi.
Ja sama suomeksi: yhden ja kahden NiMh-akun vuoksi ei uutta laturia kannata hankkia, mutta kun kaikki akut alkavat olla NiMh, on asianmukainen laturi perusteltu.

Polttimopurkajaan voi liittää releen katkaisemaan purun, kun jännite alittaa jännitteen about 5,0-6,0 V. En ole tällaista tehnyt, mutta kokemusta löytyy muilta rc-keskustelijoilta takuulla. Esim. Winqqu on tällaisen rakentanut, ja voinee antaa linkin sivulle, jossa on ohjeet. Odota alkuviikkoon, kunnes Winqqu on tehnyt viikon työt, ja siirtyy netin puolelle :lol:

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Väärä käyttäri
« Vastaus #17 : 30.11.02 - klo: 23.10 »
.... jotta JuhoK ei saisi turhia rasitteita ylläolevan jutun johdosta, sen tekijä oli meikäläinen. Talossa on nykyisin kaksi käyttäriä.
Terveisiä muuten Mr Calelle.

Poissa RChullu

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://rc-racing.info
Akkujen purkaaminen
« Vastaus #18 : 01.12.02 - klo: 08.16 »
eli 5-6v ois hyvä lukema?

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Akkujen purkaaminen
« Vastaus #19 : 01.12.02 - klo: 09.20 »
Lainaus käyttäjältä: "RChullu"
eli 5-6v ois hyvä lukema?

Niin on. 6V on kuitenkin parempi, sillä:

Akun jännitteenä 5,0V tarkoittaa kennojännitteenä 5V/6=0,83V, mikä ei sinänsä ole paha arvo purettaessa. Mutta varsinkin akuissa, jotka eivät alusta asti ole saaneet osaavaa hoitoa, kennot ovat jo vähän "eriarvoisia". Kennojen keskinäinen jännite sattaa purkamisen loppuvaiheessa vaihdella paljonkin, ja kun koko akun jännite on enää 5V, voi jokin kenno olla jo nollilla ja sen allekin. Siksi 6V on turvallisempi katkaisuarvoksi.

Kannattaa muuten opetella tuntemaan akkunsa: kun juuri purkamisen loppuvaiheessa tarkkailee vuorotellen jokaisen kennon jänitettä, näkee, millä kennolla jännite alkaa putoamaan ensiksi ja nopeimmin. Juuri se on akun heikoin kenno, ja se kannattaa merkitä vaikka tussilla, ja sitä on syytä seurailla purettaessa.
Juuri tässä touhussa tarvitaan halpaa yleismittaria.

Poissa pete||

  • Veteraani
    • Profiili
Akkujen purkaaminen
« Vastaus #20 : 01.12.02 - klo: 10.04 »
Siinä mielessä Metalli-hybridi kennoille tarkoitettu laturi olisi kätevä että akut ei pitäis päästä mitenkään räjähtämään alakerrassa kun on ajamassa ja akut latauksessa. Kun taas ylilataavalla laturilla vois käydä.

Rc-piste kun on lähin liike ja siellä myydän sitä Robitronicin purkulevyä
niin millä virralla se purkaa kennoja ? Se kaiketi lopettaa purun automaattisesti kun akussa on enää 0.8 v  !?  Onko Robitronic teidän mielestä hyvä (kokemuksia ?) vai mitä purkulaitteita suosittelisitte ?

Poissa MattiM

  • Veteraani
    • Profiili
Akkujen purkaaminen
« Vastaus #21 : 01.12.02 - klo: 11.19 »
Tästä http://forum.wmhost.com/viewtopic.php?t=523&highlight= topicista löytyy ilmeiseti ohje tuon katkaisimen tekemiseen. Käytetäänkö tuota katkaisinta lamppujen kanssa vai onko siinä itsessään joku purkulaite?

Purkavatko lamput mitään sen jälkeen kun ne ovat sammuneet? Siis jos ei ole mitään kaskaisinta käytössä.

Tuolta laitteen tekijän nettisivuilta sanottiin että resistoria vaihtamalla voi katkaisu jännitettä vaihtaa. Monenko ohmin resistori pitää olla jos haluaisi esim. purun katkaistavan 6 voltissa?

Onko tuo vaikea tehdä vaikka ei ymmärtäisi paljon mitään noiden päälle?

Pete88: Tuo laturini on 2 viikkoa vanha. Ainakin tuohon nimen perään on laitettu NiMh Digital joka voi kertoa jotain laitteen mahdollisesta päivittämisestä.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Akkujen purkaaminen
« Vastaus #22 : 01.12.02 - klo: 16.20 »
Lainaus käyttäjältä: "MattiM"
Tästä http://forum.wmhost.com/viewtopic.php?t=523&highlight= topicista löytyy ilmeiseti ohje tuon katkaisimen tekemiseen. Käytetäänkö tuota katkaisinta lamppujen kanssa vai onko siinä itsessään joku purkulaite?

Purkavatko lamput mitään sen jälkeen kun ne ovat sammuneet? Siis jos ei ole mitään kaskaisinta käytössä.

Tuolta laitteen tekijän nettisivuilta sanottiin että resistoria vaihtamalla voi katkaisu jännitettä vaihtaa. Monenko ohmin resistori pitää olla jos haluaisi esim. purun katkaistavan 6 voltissa?

Onko tuo vaikea tehdä vaikka ei ymmärtäisi paljon mitään noiden päälle?

Pete88: Tuo laturini on 2 viikkoa vanha. Ainakin tuohon nimen perään on laitettu NiMh Digital joka voi kertoa jotain laitteen mahdollisesta päivittämisestä.

Laite ei ole itsessään purkulaite, vaan se kytketään lamppuihin.

Lamput eivät pura enää, kun rele on katkaissut virtapiirin.
(Ilman virrankatkaisua purkaminen jatkuisi, vaikka hehku pikku hiljaa sammuisikin! Se on juuri se vahingollisin vaihe, jolloin akun jännite lähestyy ja menee nollille, mutta navat ovat edelleen "oikosulussa".)

Resistorille on näköjään annettu laskentakaava, mutta se huomioi myös kelan (releen) oman vastuksen, ja releen katkaisujännitteen, jotka on tiedettävä. Oman laskuni mukaan vastuksen arvo 6,0 V katkaisulle on 111 ohmia, kun käytössä on sama rele. Haluatko tietää, miten laskin?
Odota, niin Winqqu kertoo, minkälaista ja mistä hankittua relettä hän käytti rakentaessaan oman systeeminsä, joka on maltillisesti sanottuna hieno.

Systeemiä ei varmasti ole vaikea tehdä, ja vaikka siltä tuntuisikin, kannattaa pistää toimeksi! Juuri tämänlaisten yritelmien kautta oppii ja saa itseluottamusta. Mutta jokainen laiterakentaja on tietenkin ekalla koekäytöllä valppaana katsomassa, että mikään ei mene pieleen. Ja jos meneekin, niin tutkii, mistä se johtui. Pienistä hairahduksista nimittäin oppii vielä paljon tehokkaammin, kuin alituisista onnistumisista  :)

Poissa pete||

  • Veteraani
    • Profiili
Akkujen purkaaminen
« Vastaus #23 : 01.12.02 - klo: 16.41 »
Kun tossa Robitronicin purkulevyssä lukee Ni-Cd ja Ni-Mh akuille niin purkaako se Ni-Mh akkujenkin virran 0.8 v ? Ja jos oikein olen ymmärtänyt niin metallihybridi akkuihin pitäis jättää enemmän virtaa, vai oliko se vaan säilömisen ajaksi ?  :?

Voiko tolla purkulevyllä purkaa kanssa 4:n kennon akkuja ?

Ja miksi siinä (ainakin Robitronicin kotisivuilla) oli vain 5 lediä ? kun yleensä on 6 kennon akut. Onko siinä sitten jokin akku purkauksessa jonkun toisen kennon kanssa ?

Poissa MattiM

  • Veteraani
    • Profiili
Akkujen purkaaminen
« Vastaus #24 : 01.12.02 - klo: 17.27 »
No olisihan se mielenkiintoista tietää että miten VesaK laskit tuon resistorin koon. Voisihan sitä tietysti tuollaisen tehdä on nimittäin jo kerran lipsahtanut liian tyhjäksi yksi akku.

Mistäköhän noita osia oikein saa?

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Akkujen purkaaminen
« Vastaus #25 : 01.12.02 - klo: 20.34 »
Lainaus käyttäjältä: "MattiM"
No olisihan se mielenkiintoista tietää että miten VesaK laskit tuon resistorin koon. Voisihan sitä tietysti tuollaisen tehdä on nimittäin jo kerran lipsahtanut liian tyhjäksi yksi akku.

Mistäköhän noita osia oikein saa?

Näin sen tein:

Kaavahan oli Rv = Rr x (Vk / Vr)   eli   Rr / Vr = Rv / Vk
missä
Rv = laskettava vastus
Rr = releen vastusarvo
Vk = haluttu katkaisujännite
Vr = releen katkaisujännite

Rr ja Vr ja siis myös Rr/Vr ovat relekohtaisia vakioita, jolloin tälle releelle

Rv (100 ohm) / Vk (5,4V) = Rv (?) / Vk (6,0V)
josta jo tuleekin
Rv(?) = 100 x 6,0 / 5,4 = 111 ohm

Saas nähdä, joudunko hakemaan muutaman oops-hymiön, kun JesseT pääsee tarkastamaan...

Poissa Juho.nordgren

  • Veteraani
    • Profiili
Akkujen purkaaminen
« Vastaus #26 : 01.12.02 - klo: 22.03 »
Toi rele juttu ei tuu toimimaan......

Poissa JesseT

  • Veteraani
    • Profiili
Akkujen purkaaminen
« Vastaus #27 : 02.12.02 - klo: 11.11 »
Rv=Rr((Vk/Vr)-1)

Joka tapauksessa tämä ei nyt niin tieteellistä ole ja harvoissa releissä kuitenkaan ilmoitetaan katkaisujännitettä. Itse löysäilin 12 V Biltema releen jousta sen verran, että sain sen katkaisemaan sopivasta arvosta. Tai sitten ostaa jonkun  6 V releen ja laittaa sen ilman vastusta. Varmaan katkeaa jossakin 4 - 5 V tienoilla.

Poissa Cruisaaja

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Akkujen purkaaminen
« Vastaus #28 : 02.12.02 - klo: 15.45 »
Lainaus käyttäjältä: "JesseT"
Rv=Rr((Vk/Vr)-1)

Joka tapauksessa tämä ei nyt niin tieteellistä ole ja harvoissa releissä kuitenkaan ilmoitetaan katkaisujännitettä. Itse löysäilin 12 V Biltema releen jousta sen verran, että sain sen katkaisemaan sopivasta arvosta. Tai sitten ostaa jonkun  6 V releen ja laittaa sen ilman vastusta. Varmaan katkeaa jossakin 4 - 5 V tienoilla.


Itsellä oli vaan lyhyt sähkö koulussa. Sen vaan muistan kun ope silloin aikoinaan kertoi meille että sähköä on kahdenlaista:

Plussa = valo ja lämpö

Miinus= sähköisku ja lasku

Ja eikös se sähkön kaava mennyt jotenkin näin:

Oomi x käämi = pimeenä koko lääni :mrgreen:
Sponsored by own wallet

Poissa winqqu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Akkujen purkaaminen
« Vastaus #29 : 02.12.02 - klo: 16.43 »
Lainaus käyttäjältä: "MattiM"

Purkavatko lamput mitään sen jälkeen kun ne ovat sammuneet? Siis jos ei ole mitään kaskaisinta käytössä.




Tuo releviritelmä 100ohm vastuksella katkaisee virran, kun akun jännite laskee kuuteen volttiin.

Itse käytin katkaisinta lamppuketjussa jossa oli 12 kpl auton 21W polttimoa. Purkuvirta on noin 24A. Tässä oli ajatuksena simuloida auton moottoria, kun erän jälkeen akkuihin jäi vielä paljon virtaa puran akun nopeasti 5.4 Volttiin ja sitten tasaus-levyyn pariksi tunniksi.

Zydeemi toimii mainiosti mätsätyillä Sanyo2400 akuilla ja potku pysyy patterissa pitkään.
Jostain syystä metalliakut eivät tykkää tästä "triitmentistä", vaan lussahtavat.
THR