Kirjoittaja Aihe: One-way vs. diffi edessä?  (Luettu 2104 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TimoK

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
One-way vs. diffi edessä?
« : 31.10.05 - klo: 09.57 »
Moikka,

1/10 tounring autoihin on tarjolla eteen joko one-way tai normaali diffi vetoa. Nyt kuitenkin minulle on hiukan epäselvää noiden edut. Se on tullut jo selväksi, että one-wayllä ei voi käyttää jarrua juuri lainkaan koska eturenkaat eivät jarruta. Samasta syystä kaikki mutkat pitää ajaa reippaalla kaasulla jotta auto menisi niissä hyvin, mikäli takarenkaat alkaa jarruttamaan niin huono juttu. Näin ollen tuntuisi selvältä, että diffi edessäkin olisi parempi kuin one-way. Kuitenkin sitä one-waytä käytetään, joten jotain etua sillä pitää olla verratuna diffiin, mitä etua?  Kääntyykö auto kenties paremmin one-wayllä?

--
Timo Keränen

Poissa Mika M

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
One-way vs. diffi edessä?
« Vastaus #1 : 31.10.05 - klo: 10.29 »
One-way kääntyy nopeammin kurviin sisään ja auto tulee kurvista ulos huomattavasti paremmin kuin diffillä.

One-wayllä pääsee paremmin ulos kurvista, koska sillä ulkokurvin puoleinen eturengas vetää autoa, kun taas diffillä sisäkurvin puoleinen rengas yrittää vetää autoa eteenpäin. Kaarteeessa kun paino ja pito tahtoo olla ulkorenkaalla.

Diffillä nopeammin pyörivä (sutiva) rengas vetää ja one-wayllä hitaammin pyörivä rengas (pitävä) vetää.

Poissa Sinervo

  • Veteraani
    • Profiili
Re: One-way vs. diffi edessä?
« Vastaus #2 : 31.10.05 - klo: 15.47 »
Lainaus käyttäjältä: "TimoK"
Moikka,

1/10 tounring autoihin on tarjolla eteen joko one-way tai normaali diffi vetoa. Nyt kuitenkin minulle on hiukan epäselvää noiden edut. Se on tullut jo selväksi, että one-wayllä ei voi käyttää jarrua juuri lainkaan koska eturenkaat eivät jarruta. Samasta syystä kaikki mutkat pitää ajaa reippaalla kaasulla jotta auto menisi niissä hyvin, mikäli takarenkaat alkaa jarruttamaan niin huono juttu. Näin ollen tuntuisi selvältä, että diffi edessäkin olisi parempi kuin one-way. Kuitenkin sitä one-waytä käytetään, joten jotain etua sillä pitää olla verratuna diffiin, mitä etua?  Kääntyykö auto kenties paremmin one-wayllä?

--
Timo Keränen


Ja sitten on vielä saatavilla ns. Spooleja eli suomeks lukkodiffi. Tämä vaihto ehto sopii ainakin minulle kaikista parhaiten, ja spoolia on myös kehunut moni kunnon kisakuskikin. He saavatkin sitten kertoa eduista...

Poissa Catiska

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.lynxracing.net
One-way vs. diffi edessä?
« Vastaus #3 : 31.10.05 - klo: 16.51 »
Minulla on TC4:ssä spooli edessä, mutta joudun siirtymään mattokaudeksi joko diffiin tai OneWayhin. Minulla ei voimansiirto kestä matolla tuolla spoolilla. Menee vetareita, hexi tappeja ja kardaanikin meni banaaniksi... Asfaltilla toimi ihan hienosti.
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
One-way vs. diffi edessä?
« Vastaus #4 : 31.10.05 - klo: 17.20 »
Saako keppiveto autoihin one-wayta :?  :?: Jos käy, niin voisin ostaa assoon. Missä hintaluokissa noi one-wayt ja spoolit liikkuu :?:
- Tapsa

Poissa artov

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
One-way vs. diffi edessä?
« Vastaus #5 : 31.10.05 - klo: 17.20 »
Lainaus käyttäjältä: "brutales"
Minulla on TC4:ssä spooli edessä, mutta joudun siirtymään mattokaudeksi joko diffiin tai OneWayhin. Minulla ei voimansiirto kestä matolla tuolla spoolilla. Menee vetareita, hexi tappeja ja kardaanikin meni banaaniksi... Asfaltilla toimi ihan hienosti.


Kyllä Xray:issä kestää ajaa spoolillakin :mrgreen:  Ei mee mitään osia.

Poissa RaDon

  • Veteraani
    • Profiili
One-way vs. diffi edessä?
« Vastaus #6 : 31.10.05 - klo: 17.28 »
Lainaus käyttäjältä: "tapsa92"
Saako keppiveto autoihin one-wayta :?  :?: Jos käy, niin voisin ostaa assoon. Missä hintaluokissa noi one-wayt ja spoolit liikkuu :?:

Tottakai voit Assoon OW:n laittaa!

RC Pisteessä taitaa HD O-W maksaa ~70e
Spoolit ovat reilusti halvempia... Suosittelisin kysymään suoraan Ainolta Pisteestä.

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
One-way vs. diffi edessä?
« Vastaus #7 : 31.10.05 - klo: 17.44 »
No mitäs noi spoolit on, kun en oikeen oo kuullu koskaan niistä... Eikös se ollu lukkodiffi :?: Muuten, huomenna laitan rahat niistä akuista sun tilille :wink:
- Tapsa

Poissa AssoRacing

  • EKpa ry
    • Profiili
    • http://www.saikart.fi/
One-way vs. diffi edessä?
« Vastaus #8 : 31.10.05 - klo: 17.51 »
Lainaus käyttäjältä: "brutales"
Minulla on TC4:ssä spooli edessä, mutta joudun siirtymään mattokaudeksi joko diffiin tai OneWayhin. Minulla ei voimansiirto kestä matolla tuolla spoolilla. Menee vetareita, hexi tappeja ja kardaanikin meni banaaniksi... Asfaltilla toimi ihan hienosti.


Niin sullahan ei ole paljoa voimaa  tos assos ;) ..oliko se 1000Wattii!!  :mrgreen:

Poissa TimoK

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
One-way vs. diffi edessä?
« Vastaus #9 : 31.10.05 - klo: 17.59 »
Niin,

Kertooko joku miten se auton ajettavuus eroaa spoolilla diffiin ja OW:n verrattuna? Spoolilla kaiketi jarruttaminen onnistuu diffin tapaan. Mites se toimii mutkissa? Mitäs ongelmia sen käyttö aiheuttaa? Autona siis xray.

--
Timo

Poissa artov

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
One-way vs. diffi edessä?
« Vastaus #10 : 31.10.05 - klo: 18.42 »
Ainakin Xray:ssä minun kokemuksen mukaan, spooli jarruttaa mutkaan enemmän niin kuin sanoit. Auto lähtee hyvin kääntymään mutkaan sisälle, mutta mutkan sisällä auto ei enään käänny niin hyvin kuin OW ja puskee sitten vielä mutkasta ulos..vrt. OW. Diffillä en oo koskaan ajanu eikä sillä tarvi ajaa, ainakaan jos meinaa johonkin ehtiä :mrgreen:

Mattoradalla kun ajetaan niin spoolia ei ainakaan Xray:ssä tarvi kuin semmoisella baanalla jossa jarrutetaan joka mutkaa 100km/h 180:een mutkaan :wink: