Kirjoittaja Aihe: Sähkökrossareiden servoista.  (Luettu 2799 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa johnok

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Sähkökrossareiden servoista.
« : 29.11.02 - klo: 21.27 »
Tarvitaankos tuohon sähkökrossariin kummoistakaan servoa? Kun noista polttiskrossareiden ja sähkötouringien servoista ja niiden merkityksestä kirjoitetaan paljon, mutta tämän autotyypin servoista en ole lukenut halaistua sanaa.
Sitten omassa autossani (siis 2WD krossari) on muistaakseni servona Hitecin HS-422. Onko hyväkin servo? Kysyn, kun ei itse ole aavistustakaan. :oops: Tahtoisin tietää mm.:
-onko metalli/muovirattaat
-vääntö
-nopeus
-voisiko käyttää polttiskrossarissa, jollaisen meinasin ostaa myöhemmin
Entäs sitten niin ikään Hitecin HS-925MG? Se olisi tuolla huuto.netissä myynnissä, niin kannattaisiko ostaa pois? Soveltuisiko se sähkö- ja polttiskrossariin?

Poissa Tomsson

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
Sähkökrossareiden servoista.
« Vastaus #1 : 29.11.02 - klo: 21.47 »
HS-422 is one of the most durable and reliable servos Hitec has ever offered.
http://www.hitecrcd.com/Servos/Standard_SFS.htm
Että ei kai mikään ihan olematon ole.

925 lienee pieni ylilyönti 2wd autoon lähes 8kg vääntöineen. Tokihan toimii mutta kevyemmälläkin pärjää hyvin.
allekiroitus

Poissa RChullu

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://rc-racing.info
Sähkökrossareiden servoista.
« Vastaus #2 : 29.11.02 - klo: 21.55 »
joo ei oo mitään järkee laittaa tollasta servoo.

hitecin servot ei oo kuulemma niitä kestävempiä.

Poissa Vihrea

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://rcee.has.it
Sähkökrossareiden servoista.
« Vastaus #3 : 29.11.02 - klo: 22.02 »
ei tod ole. munki hitec 525 servoon tuli vika, mikä näyttää olevan aika hankala. mielummin joku keilin servo. mut ei hitec omien saavutuksieni mukaan.  :lol:
Galant VR-4

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Sähkökrossareiden servoista.
« Vastaus #4 : 30.11.02 - klo: 09.06 »
Sähkökrossarissa vääntöominaisuudella ei ole juurikaan merkitystä. Hieman pienemmilläkin väännöillä pärjää. Satsaisin kuitenkin servoon sen verta, että saa melko nopean ja metallirattaisen servon. Tällöin ajonautinto ei kärsi liian hitaasta ja epätäsmällisestä servosta. Lisäksi, yleensä ei tarvitse murehtia servon hajoamisesta.

Kokemukseni mukaan hyviä merkkejä ovat Ko Propo, Futaba ja Keil. Viimeisin ei ole kovinkaan yleinen, mutta siinä on mielestäni hinta suhteessa ominaisuuksiin nähden erinomainen. Esim Keil PS-4001 (Power-Racing: 75 Euroa) tai jopa hieman huokeampi PS-2001 (49 Euroa) voisi olla hyvä valinta sähkökrossariin.  Näistä malleista minulla ei ole kylläkään kokemusta, mutta Keil PS-5001 on toiminut ainakin minulla täysin. On olemassa varmasti myös muita hyviä servomerkkejä, joista minulla ei ole kuitenkaan kokemusta. Esimerkiksi Sanwa/Airtronics on kuulemma hyvä servomerkki.

Poissa johnok

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Sähkökrossareiden servoista.
« Vastaus #5 : 30.11.02 - klo: 20.58 »
Joo, ei ollut mitään aavistusta tuosta HS-925:ta, jota ajattelin lähinnä sen takia , että sen saisi mahdollisesti ostettua halvalla, kun hintavaraus oli aika alhainen ja muiden kiinnostus ei ole ollut kummoista. Mutta polttiskrossariin se siis kävisi?
Tuon omankaan servon laadusta ei siis ollut aavistustakaan ( :? ) ja oli tosi kiva tietää että se ei ollut mikään pilipali servo. Ja se ei siis varmaankaan käy polttikseen?
Kiitos hyvistä servonhankintavinkeistä, mutta en ole tosissaan ostamassa servoa, kun tuo omakin näyttää olevan ihan hyvä. Ajattelin lähinnä ostaa vastaisuuden varalle.

Tuli vielä mieleen, että eihän niillä paljon puhutuilla servojen muovi- ja metallirattailla ole eroa suorituskyvyllä, vaan  kestävyydellä?

Poissa Tomsson

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
Sähkökrossareiden servoista.
« Vastaus #6 : 30.11.02 - klo: 21.12 »
No kaasu/jarruservossa sillä ei niin kovin ole väliä onko metalli- vai muovirattaat, kun se homma ei niin kovin servon päälle käy.
Mutta ohjaus on täysin eri asia. Siinä kun servo joutuu äkillisille väännöille, johtuen renkaiden äkillisistä käännöksistä esim. röykkyinen maasto ja törmäilyt yhdistettynä vielä vetäviin eturenkaisiin, saattaa servon muovirattaat hyppiä yli ja/tai hajota. Servosaver kyllä suojaa paljolta, mutta ei sekään ihmeisiin pysty.
Eli jep, ei niinkään suorituskyvyllä vaan kestävyydellä :)
allekiroitus

Poissa RChullu

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://rc-racing.info
Sähkökrossareiden servoista.
« Vastaus #7 : 30.11.02 - klo: 21.22 »
juuh, mutta ei ne metallirattaat kaasussakaan pahitteeksi ole. tosin sillä väännöllä mitä kaasuun tarvitaan harvemmin on ilman metallirattaita.
usein servon mallin perässä on merkintä mg jos on metallirattaat. ei kaikilla valmistajilla mutta joillakin.

Poissa Hedgehog

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Sähkökrossareiden servoista.
« Vastaus #8 : 20.07.09 - klo: 14.30 »
Tarviiko digi servo erillisen vastaanottimen? Vai millä siintä saa täyden hyödyn irti? Acoms 2.4 g radiona. Eli ohjaukseen mahdollisimman nopea metalliratas servo ja miellellään digi? :shock:
« Viimeksi muokattu: 20.07.09 - klo: 15.41 kirjoittanut Hedgehog »
Kiristä ne perk,,, pyörän mutterit ajon jälkeen.

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: Sähkökrossareiden servoista.
« Vastaus #9 : 20.07.09 - klo: 14.36 »
Acomsin kanssa toimii digiservot ihan sellasenaan. Itse olen käyttänyt Savöxin 50-60e luokassa olevia servoja ja nyt yhden kauden paukuttaneena vieläkin toimii, kun uutena.