Päävalikko

Pitääkö Sähkömoottorit sisään ajaa ja miksi`?

Aloittaja Bagi, 10.12.05 - klo: 21.23

Bagi

Niin kysymys kuuluu : Pitääkö Sähkömoottorit sisään ajaa  ja miksi`?  entäs vakiomoottorit
LRP / GO / HOBAO http://adf.ly/46GqR

Divi

Kyllä pitää, siksi että hiilet kuluu kollektoriin sopiviksi...

Bagi

LRP / GO / HOBAO http://adf.ly/46GqR

Divi

Ei kai siitä haittaakaan ole...

EDIT: oikeestaan vakiomotilla just suosittelisin sisäänajoa koska niihin et voi vaihtaa hiiliä :wink: Menee koko motti nopeesti huonoksi...

Bagi

ehin jo  ajamaan uudella moottorillani yhden akullisen kun ohjeita ei ollut ja valmistajan sivulla ja pakkauksen takana lukee "plug and drive"
LRP / GO / HOBAO http://adf.ly/46GqR

RaDon

Divi: Milläs perustelet väitettäsi, ettei stanukoneisiin voisi vaihtaa hiiliä? :shock:

Bagi

off topic:  onko kukaan menossa ajamaan huomenna torppaan :P
LRP / GO / HOBAO http://adf.ly/46GqR

Jukka

Heheheh, loistavaa MUTU-tietoa taas liikenteessä.
Tiim Lahti | S-grafix

Bagi

LRP / GO / HOBAO http://adf.ly/46GqR

RaDon

Lainaus käyttäjältä: "Divi"oikeestaan vakiomotilla just suosittelisin sisäänajoa koska niihin et voi vaihtaa hiiliä :wink: Menee koko motti nopeesti huonoksi...

Lainaus käyttäjältä: "RaDon"Divi: Milläs perustelet väitettäsi, ettei stanukoneisiin voisi vaihtaa hiiliä? :shock:

Bagi

LRP / GO / HOBAO http://adf.ly/46GqR

Divi

Sillä perustelen että useimpia stanukoneita et saa edes auki, joten niihin tuskin saa varaosana hiiliä... ja auton mukana tulevissa koneissa on hiilet sellasten metalliliuskojen päis mitkä toimii jousina eli vähän on vaikeeta vaihtaminen. ns. kisa-stanumotit on sitten asia erikseen...

Jukka

Vakiomotti oikeastaan voi tarkoittaa mitä vaan moottoria, jos se on vakiona valmistajan X RTR-paketissa.
Kisapuolella se kuitenkin tarkoittaa 27-käämikierroksista ROAR-hyväksyttyä moottoria, johon pystyy melkein aina vaihtamaan hiilet.
Tiim Lahti | S-grafix

tapsa92

Lainaus käyttäjältä: "Bagi"Heh toi motti maksoi vain 16.90€ :D
Aina ei kannata ostaa sitä halvinta :wink:
- Tapsa

RaDon

Divi: Olisit vaan heti maininnu, että puhut ns. peltivakioista...
Koska melkeimpä voisin väittää, että jos puhut vakiokoneesta, niin useimmat ymmärtävät sen juuri minun tavallani. Mutta ihan miten vaan, ensi kerralla sitten vaan vähän enemmän tarkennusta :wink:

Bagi

tapsa92: huomenna menossa ekaa kertaa radalle et ton luulis riittävän  :D
LRP / GO / HOBAO http://adf.ly/46GqR

tapsa92

En sanonut etteikö riittäisi, muuten vaan sanoin :roll:
- Tapsa

Bagi

joo joo :D  ajatko torpassa muuten tapsa?
LRP / GO / HOBAO http://adf.ly/46GqR

Bagi

Muuten se moottori kipinöi vähäsen sieltä johtojen läheltä..
LRP / GO / HOBAO http://adf.ly/46GqR

Divi

no sit sitä pitäs pyörittää vähä pienellä jännitteellä...

Bagi

LRP / GO / HOBAO http://adf.ly/46GqR

waltt

sähkömoottorin sisääajon merkitys on oikeastaan sama ku polttomoottoreissa, sähkömoottorissa yhteensopiviksi kulutetaan kollektori ja hiilet, polttomoottorissa sylinteri ja mäntä jne...
Hyper 7 TQ, Rc18T, Mini-z AWD
Hobao.        Asso.    Kyosho

tapsa92

Lainaus käyttäjältä: "Bagi"joo joo :D  ajatko torpassa muuten tapsa?
En. Ajan Lohjalla touringia sisätiloissa :wink:
- Tapsa

Jose.92

Mulla on sellainen ura-auto. Itse tehty. Miten nyt ajan tuon moottorin sisään? Sehän ei ole siis radio ohjattava
Ei kiroilulla rajaa, kun savagella ajaa! Ihminen syö ja kakkii!

waltt

Lainaus käyttäjältä: "Jose.92"Mulla on sellainen ura-auto. Itse tehty. Miten nyt ajan tuon moottorin sisään? Sehän ei ole siis radio ohjattava
Otat moottorin irti ja annat vaikka jostain virtalähteestä pari volttia...
Hyper 7 TQ, Rc18T, Mini-z AWD
Hobao.        Asso.    Kyosho

waltt

Sisäänajo

Moottori on aina ajettava sisään. Uutena hiilten pinta ei ole aivan tasainen ja hiilten ja kollektorin välinen kosketus ei ole aivan täydellinen. Eli käytännössä vain hyvin pieni osa hiilestä on kontaktissa kollektoriin. Jos nyt lähdettäisiin moottorilla ajamaan täysillä, niin kaikki virta kulkisi näiden pienien alueiden kautta aiheuttaen suurta kipinöintiä ja kollektorin palamista. Näiden syiden takia sisäänajo on siis hyvä suorittaa. Sisäänajon voi suorittaa esim. aluksi kahdella kennolla kolmen minuutin ajan ja sitten kolmella kennolla kahden minuutin ajan. Käytännössä tämä onnistuu ottamalla akkupaketti käteen ja pitämällä minuutti kerrallaan akkupaketin vierekkäisiä kennoja kytkettynä moottoriin. Kolmen kennon sisäänajoa varten tarvitaan ainakin yksi johto, jotta virtaa saadaan otettua molemmista kolmen kennon sarjasta yhden minuutin ajan. Kun kaikki kolme paria ja molemmat kolmen kennon sarjat on käyty läpi, niin sisäänajo on suoritettu. Hiilten sovittumista voi kiihdyttää tätä varten myytävillä aineilla, jotka pehmentävät hiiliä sisäänajoa varten. Välttämätöntä näiden aineiden käyttö ei kuitenkaan ole. Nyt moottorin pitäisi olla huippukunnossa ja valmiina kisaan.

Ylläoleva teksti on lainaus Ari-pekan sivuilta
Hyper 7 TQ, Rc18T, Mini-z AWD
Hobao.        Asso.    Kyosho

Bagi

Tuo sähkömoottorin sisään ajo ei vaikuta mitenkään kestävyyteen.
torpassa tänään "omistaja" sanoi että sillä saadaan vain auton moottorin kaikki tehot samantien ulos eikä vaikuta moottorin kestävyyteen.
LRP / GO / HOBAO http://adf.ly/46GqR

Divi

Kyllä se vaan vaikuttaa... jos et aja sitä sisään niin se kipinöi jolloin kollektori mustuu... ja sitten ei enää yhdistä niin hyvin.

Jos taas ajat sen sisään niin hiilet ja kollektori kuluu sopiviksi eikä kipinöi jolloin kollektori pysyy kiiltävänä ja toimivana...

Bagi

selitäppäs minkä takia power-racingin myyjä sanoi noin? ehkä tietää sua paremmin kummiskin.
LRP / GO / HOBAO http://adf.ly/46GqR

Divi

No sitä en tiedä. Oisko se kone tehtaalla sisäänajettu? no ainakin sanoit että se kipinöi joten suosittelisin ajamaan sitä sisälle että kipinöinti loppuu.
muutkin vois komentoida...