Kirjoittaja Aihe: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)  (Luettu 23347 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Markkinoille on tullut nyt vuoden aikana 3300 kennojen jälkeen 3600, 3700, 3800 ja viimeisimpänä 4200 mAh:n kennoja. Kapasiteetin kasvaessa 5 minuutin ajon jälkeen saa purkaa akuista varsinkin TSS ja TSP -luokissa huomattavan määrän "turhia" milliampeeritunteja ulos. Virissäkin saa olla aika kireät koneet että saa tuhlattua koko kapasiteetin 5 minuutin aikana.

Japanissahan on ajettu jo pitkään vapailla koneilla viritettyä luokkaa ja ajoaika on peräti 8 minuuttia. Käytännössä siis ajetaan pienellä ennakolla ja pintakaasulla, mutta näin radikaaliin muutokseen ei mielestäni ole aihetta. Nykyisen viiden minuutin sijasta voisi käyttää kuuden minuutin ajoaikaa kaikkiin touringluokkiin. Asia on noussut esille ulkomaalaisilla foorumeilla ja saa nähdä tapahtuuko IFMARissa tai EFRAssa jotain asian tiimoilta. Soppaa sekoittaa entisestään hiilettömät koneet, joten olisiko tässä ratkaisu niiden yleistymiseen viritetyssä luokassa paremman hyötysuhteensa ansiosta?

EDIT: topicci muokattu

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
« Vastaus #1 : 13.12.05 - klo: 18.50 »
No tätähän on ehdotettu jo aikaa sitten :)
-Pekka

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Re: Uusia akkuja - uusi ajoaika touringiin?
« Vastaus #2 : 13.12.05 - klo: 19.14 »
Lainaus käyttäjältä: "Heuli"
Nykyisen viiden minuutin sijasta voisi käyttää kuuden minuutin ajoaikaa kaikkiin touringluokkiin. Asia on noussut esille ulkomaalaisilla foorumeilla ja saa nähdä tapahtuuko IFMARissa tai EFRAssa jotain asian tiimoilta. Soppaa sekoittaa entisestään hiilettömät koneet, joten olisiko tässä ratkaisu niiden yleistymiseen viritetyssä luokassa paremman hyötysuhteensa ansiosta?
Tästä oli puhetta EFRA-kokouksessa ja ajoajan pidennystä ehdotettiin ja siitä keskusteltiin. Kaatui äänin 8 - 3.

EFRAssa ei uskallettu pidentää ajoaikaa ilman ennakkotapausta tai kokemuksia. Eikä siellä ei mielestäni täysin ymmärretty kuinka naimissa ajoaika ja moottoriasiat on toisiinsa.

Muut argumentit vastaan olivat, että vauhdit hidastuu ja akut tulevat taas määräävimmiksi. Mutta kun mietitään, niin viiden minuutin eriä on ajettu jo 1700 mAh akuilla, joten varaa olisi kyllä pidentää.

Mielestäni ajoajan pidennys olisi kyllä paikallaan. Samalla saataisiin tuota moottorien kesto-ongelmaa helpotettua. Moottorisetupeissa siirryttäisiin huipputehon tavoittelusta enemmän paremman hyötysuhteen suuntaan. Pidemmän ajoajan myötä myös virrat pienisivät ja kalusto kävisi viileämpänä. Samalla nopeutettaisiin siirtymistä harjattomiin koneisiin, koska näiden lähtökohtainen hyötysuhde pitäisi olla parempi, kuin "normikoneilla".

Mutta ei siis vielä ainakaan kaudella 2006...

Poissa jtp

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
« Vastaus #3 : 13.12.05 - klo: 19.45 »
Ajoajan pidentäminen olisi kyllä oikein mukava asia. Mutta taas siitähän löytyy myös negatiivisia asioita. Kisapäivä pitenee jolloin taas saadaan ne kuuluisat keskustelut pitkistä kisapäivistä ja maanantaiaamun heräämisestä kouluun/töihin.

Esimerkiksi jos erät pitenee 2 minuuttia niin päivä pitenee helposti äkkiä laskien kaksi tuntia.

Poissa S.Trzaska

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • Portfolio
Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
« Vastaus #4 : 13.12.05 - klo: 21.48 »
Ajoaika ja akkujen kapasiteettihan ei ole suorassa yhteydessä keskenään, kuten Cale jo sanoikin. Stanussa akkujen ajoaika oli aika toissijainen tekijä, toisin kuin akkujen voltit. Stanussa oli moottori ajoaikaa rajoittavana tekijänä. Välitykset, hiilet, jne säädettiin niin että tähdättiin siihen että kulkee kovaa sen 5 min. Toisin sanoen vaikka akkuihin jäikin virtaa, ei olisi autolla päässyt enää 5 min jälkeen kovinkaan pitkälle. Eli stanussa, vaikka jo joudutaankin akkuja purkamaan kuinka paljon, tarkoittaisi ajoajan pidennys vauhtien tippumista.

Nyt kun on päässyt ajamaan vapailla koneilla tuntuu että niillä pääsee helpommin maaliin kuin 12 lankaisella juuri siksi, että ei tarvitse yliajaa autoa vauhdin ylläpitämiseksi. Isoilla radoilla ne tosin varmaan syövät jo niin paljon virtaa suorilla että akut ei välttämättä riitä, vaikka kone jaksaisikin mennä, jolloin joudutaan hissuttelemaan tai ajamaan miedommilla käämeillä (sitäpaitsi, jos ennakkoa on LIIAN vähän, moottori puutuu :wink: ).

Jokatapauksessa jommassa kummassa tulee raja vastaan ja jos ajoaikaa pidennetään niin vaudit tippuvat väkisinkin, elleivät myös moottorien hyötysuhteet parane (tai opi ajamaan pehmoisemmin :wink: ). Olis mielenkiintoista kokeilla esim 6min, tai jos oikeen innostuu niin 8min, eriä kerhokisoissa ja katsoa että mitä siitä tulee.

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
« Vastaus #5 : 13.12.05 - klo: 22.06 »
Juttelin Oscar Jansenin kanssa Orion kisoissa ja hän totesi, että Japanin 8 minuuttia on täysi katastrofi. Siellä Kisaaminen on muuttunut täysin väline lajiksi. Joka kisa lähtöön uudet akut ja menoksi.

En kannata missään nimessä ajoajan pidentämistä. Nyt on kerrankin kaikilla riittävästi voimaa ja pärjääminen on ajotaidoista kiinni. Ajoaikakaan ei tule vastaan. Saa ajaa niinkuin haluaa!

Moottorin kestossa ei ole ollut mitään ongelmia. Koneet on sorvattu kolmen lähdön välein. Toista oli 12 lankaisilla. Ajaminen on hauskaa, joka on pää-asia

Jos tähän pistetään minuutti tai enemmän lisää, niin sitten tilataan tehtaalta akkuja joissa on kapasiteettiä enemmän ja taas on piikki pitempi välitys kuin kaupan kamoilla ajavilla...ei hyvä. Ei sen puoleen meille sopii kyllä.

Puhumattakaan ankkureista. Juuri Ollinmäen Antti totesi, että C-12 luokassa ankkuri ratkaisee todella paljon. Taas team kuskeille etumatkaa. Ei näin.

Viime vuonna taas voltit ratkaisi. Ei sekään hyvä.

Pidetään nyt kerrankin asiat niinkuin ne on. eikä kokoaja muuteta. Nyt jo kisa-ajat viiknloppuna päin p.......ä.
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa rs tuning

  • Veteraani
    • Profiili
Re: Uusia akkuja - uusi ajoaika touringiin?
« Vastaus #6 : 13.12.05 - klo: 22.15 »
Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"
Mutta kun mietitään, niin viiden minuutin eriä on ajettu jo 1700 mAh akuilla, joten varaa olisi kyllä pidentää.

Mielestäni ajoajan pidennys olisi kyllä paikallaan. Samalla saataisiin tuota moottorien kesto-ongelmaa helpotettua.


Mä testasin M2-10 luokassa alkuerissä 1700mah akkuja ja ne kesti just
sen 5min :shock: eli kyllä olis luokassa jos toisessa erien pidennysvaraa! :wink:

ps. Hitecin isolla voimaservolla, Spectrumin vastarilla, 12x2 Peak surikarn
edition koneella ja nosramin huippu noparilla, Eli kulutusta riittää!!! 8)
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
« Vastaus #7 : 13.12.05 - klo: 22.29 »
CAi:lta hyviä pointteja, mutta itse haen juuri tuota "hiilettömien vallankumoista" joka edelleen antaa odottaa itseään näillä nykyisillä säännöillä. Hiilellisillä koneilla ajamisessa ei ole mitään järkeä enää kun on huoltovapaita hiilettömiäkin, mutta jos haluaa pärjätä on pakko ajaa hiilellisillä. Kuuden minuutin sääntö parantaisi hiilettömien koneiden kilpailukykyä suhteessa nykyisiin hiilellisiin mikä olisi vain ja ainoastaan oikein.

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
« Vastaus #8 : 13.12.05 - klo: 22.41 »
Lainaus käyttäjältä: "Heuli"
CAi:lta hyviä pointteja, mutta itse haen juuri tuota "hiilettömien vallankumoista" joka edelleen antaa odottaa itseään näillä nykyisillä säännöillä. Hiilellisillä koneilla ajamisessa ei ole mitään järkeä enää kun on huoltovapaita hiilettömiäkin, mutta jos haluaa pärjätä on pakko ajaa hiilellisillä. Kuuden minuutin sääntö parantaisi hiilettömien koneiden kilpailukykyä suhteessa nykyisiin hiilellisiin mikä olisi vain ja ainoastaan oikein.


Oikeestaan aivan sama, kunhan ei tarvi ruveta kikkailemaan taas akuilla ja ankkureilla.
Just päästiin eroon 12 lankaisten kanssa pelleilystä, joka oli taas jonkun neropään huippu idea muutama kausi sitten.

Miksi suomalaisten pitää aina olla etupäässä toteuttamassa eurooppalaisten järkeviä päätöksiä? Englantilaislla oli selkärankaa ajaa vapailla koneilla ja nauttia, kun muu eurooppa mietti miten saada pääty pysymään kiinni 13 mm ennakolla.

Jos oikeesti halutaan hauskuus pois ruvetaan ajamaan 6 minuuttia viidellä kennolla. Joku kertoi, että niin pitäisi tehdä kun ei autot pysy käsissä. just joo.
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
« Vastaus #9 : 13.12.05 - klo: 23.04 »
Sotkeudutaan nyt tähänkin omalla mielipiteellä!

Kun näki viimekaudella sisäkisoissa päivien pituuden aiheuttaman väsyn näissä pienimmissä kisaajissa, niin ei paljon kaipaa sitä pidennystä takaisin niihin päivän pituuksiin.
Jos joku haluaa ajaa niitä pidempiä lähtöjä, niin siihen on loistava mahdollisuus nytkin:  1 / 12 autojen luokka!

Todella hienoa olisi jos kaikilla olisi tuo hiiletön. Siitä on nyt parin kisan kokemus, ja kisassa oli suorastaan "syyllinen olo". kun ei ollut moottorille mitään tehtävää....(=huollettavaa)

Vapaa käämisten seassa ei vielä ole meno tasaväkistä, eikä sitä taitaisi ajoaikakaan tasoittaa. Sitä alkaisi vaan kummasti löytyä niitä "parempia" akkuja.

Kuvittelin vielä vuosi sitten Pro-Stockin ihanteelliseksi harrastajan luokaksi, enää en.
Siinä karkasi mopo käsistä heti alkuunsa.
Luokan pelastus voisi olla hiilettömät moottorit pakollisina.
Tosin nyt on jo myynnissä sellaisia, joiden teho on liian suuri.
Kumpa siihen olisi ollut joku "mittari", mikä moottori olisi hyväksytty ko. luokan moottoriksi, niin luokka olisi aidosti harrastajaluokka, ja edullinen.

Vapaan säännön hiilellisistä ei vielä ole kunnollista kokemusta, mutta ehkäpä siinä nyt toteutuu sitten se, mitä aina olen hokenut:
"Tehoa pitää olla niin paljon, ettei sitä tarvitse kaikkea edes käyttää!"

Saa nähdä!

Mutta ei missään nimessä eräpituuksiin lisäystä, lajissa on niin paljon nuoria joille siitä alkaa tulla jo fyysisesti ja psyykkisesti liian rankkaa.
Em. johtyen jopa rahallisestikin saattaa tulla kalliiksi....

Jäitä hattuun nyt vaan sovinnolla....

Akkujen riittävyys crossissa ei todellakaan ole ongelma.
Siellä riittäisi mainiosti 2000-2400 akut hyvin.

Nyt tulee sitten se negatiivinen asia siinäkin, eli pitääkö sitä varten olla erikseen akut, joita ei voi käyttää muissa luokissa.
Ne nimittäin olisivat kevyemmät, kuin esim. touringiin hankittavat akut....
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
« Vastaus #10 : 14.12.05 - klo: 11.34 »
Tosiaan, C-12 luokka tarjoaa sitä pidempää ajoaikaa jos semmoista kaipaa. Vapaa moottorisääntö virissä taas mahdollisti kaikkien pärjäämismahdollisuuksia juuri yllämainituilla syillä. Samalla tosin ajaminen vaikeutui lisätehojen ja vaikeammin kontrolloitavan kaasun myötä, mutta sehän on vain ja ainoastaan oikein.

Annetaan niille hiilettömille jälleen vuosi lisäaikaa kehittyä ja katsotaan sitten uusiksi olisiko ajoajan muutoksen tai jopa koneiden vaihto harkitseminen arvoista.

Oman tarkkailun myötä muuten ne hiilettömät näytti todella surkeilta Mäntsälän A8 kisassa; mutkista ei päässyt ulos ja suoran päässä menivät juuri ja juuri 12T koneen verran. Aika kaukana 9T mainospuheista tai rata ei yksinkertaisesti vaan sopinut niille?

Lainaus käyttäjältä: "TTKoo"

Kuvittelin vielä vuosi sitten Pro-Stockin ihanteelliseksi harrastajan luokaksi, enää en.
Siinä karkasi mopo käsistä heti alkuunsa.


Mitä tarkoitat?
---

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
« Vastaus #11 : 14.12.05 - klo: 14.03 »
Lainaus käyttäjältä: "jarkkom"

Lainaus käyttäjältä: "TTKoo"

Kuvittelin vielä vuosi sitten Pro-Stockin ihanteelliseksi harrastajan luokaksi, enää en.
Siinä karkasi mopo käsistä heti alkuunsa.

Mitä tarkoitat?


Kustannuksia!
Ennakko oltava vähintään sama kuin nykyisissä stanukoneissa.
Sorvattava vähintään joka toisen akullisen jälkeen jne......

Tietysti, jos ajaa vain ajamisen ilosta, niin kyllähän se silloin halvaksi tulee.
Ennakko 1mm:iin ja pitkäkestoiset hiilet käyttöön, niin avot.... :lol:

Mäntsälän radalla tosiaan olisi kohtuullisen hyvällä stanukoneella ajanut samoja kierrosaikoja kuin hiilettömällä.
90 g:n ylipaino ei sitä hiilettömällä systeemillä ainakaan helpottanut....

Mutta kun kaikkea pitää kokeilla, niin nyt on kokeiltu, ja todella vaivatonta tuo hiilettömillä ajo on....

Ei mene vuottakaan, kun on jo sellaisia hiilettömiä, joilla voi kuvitella viivalle asettuvansa....
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
« Vastaus #12 : 14.12.05 - klo: 14.06 »
Ainoa jännittämisen paikka nykyisessä säännössä on vehkeiden kestäminen. Jo kapinoissa nähtiin paljon keskeytyksiä moottorista johtuvista syistä. Tämä saattoi kuitenkin johtua siitä, että kisaajat vielä "opettelivat" näitä koneita.

Matolla käämit eivät joudu niin koville, koska huippukierroksia käytetään niin pieniä aikoja. Kesäkaudella kestävyysongelmat tulevat sitten esille, jos ovat tullakseen. Pitkillä suorilla käämit on kovilla ja säätimiä sekä koneita kuumentavat virrat nousee 3800 mAh ja 4200 mAh -kennojen myötä.

Toivottavasti vehkeet kestää ja kaikilla on kivaa! Erään nimeltämainitsemattoman moottorivalmistan edustaja sanoi kuitenkin, että nyky säännöllä he ovat täysin tyytyväisiä, jos ankkuri kestää yhden akullisen kovaa kisaa. Tiimikuskeille ei mikään ongelma, mutta kyllä se markettikamoilla kisaajaa syö.  :wink:

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
« Vastaus #13 : 14.12.05 - klo: 14.36 »
Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"
Ainoa jännittämisen paikka nykyisessä säännössä on vehkeiden kestäminen. Jo kapinoissa nähtiin paljon keskeytyksiä moottorista johtuvista syistä. Tämä saattoi kuitenkin johtua siitä, että kisaajat vielä "opettelivat" näitä koneita.

Matolla käämit eivät joudu niin koville, koska huippukierroksia käytetään niin pieniä aikoja. Kesäkaudella kestävyysongelmat tulevat sitten esille, jos ovat tullakseen. Pitkillä suorilla käämit on kovilla ja säätimiä sekä koneita kuumentavat virrat nousee 3800 mAh ja 4200 mAh -kennojen myötä.

Toivottavasti vehkeet kestää ja kaikilla on kivaa! Erään nimeltämainitsemattoman moottorivalmistan edustaja sanoi kuitenkin, että nyky säännöllä he ovat täysin tyytyväisiä, jos ankkuri kestää yhden akullisen kovaa kisaa. Tiimikuskeille ei mikään ongelma, mutta kyllä se markettikamoilla kisaajaa syö.  :wink:


Mikä mahtaa olla paljon. Käsittääkseni Mäntsälässä kovin moni ei keskeyttänyt. Meillä irtosi virtajohdot koneesta, lähinnä uuden mekaanikon opetellessa juotostekniikkaa :mrgreen:

Kesällä pitää ennakkoita varmasti laskea, jotta käämit pysyvät mukana ja akut riittää. Joka tapauksessa se on varma, että kesällä pitää opetella.

Saa nähdä miten pääsee Hyvinkäällä maaliin 5 minuuttia puhumattakaan 6 minuutista, kapasiteettia akuissa tuskin on liikaa :lol: Taisin sitten ajetaan C-12 tyylillä "pisaralla pitimmälle ja tiimi saa polkee enemmän" kisaa.

Edit: Seurataan kattojärjestön (EFRA-IFMAR) sääntöjä, se kuitenkin on pääasia. Toivottavasti asiat menee kaikille parhain päin.
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa nikoprkl

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
    • http://www.teamentisetkuskit.com
Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
« Vastaus #14 : 14.12.05 - klo: 14.52 »
Lainaus käyttäjältä: "TTKoo"

Ennakko oltava vähintään sama kuin nykyisissä stanukoneissa.
Sorvattava vähintään joka toisen akullisen jälkeen jne......


Itse esim. molemmissa hyvinkään ulkokisoissa taisin sorvata koneen kerran, mukaanlukien harjoitukset ym. ja hyvin finaaliin kerkes. Ei ollut homma kulkemisesta kiinni. Myöskin viime talven kisoissa aika maltillisesti tarvitsi kone huoltoa. Ainoastaan corallyn black tuntui polttavan hiiliä ikävästi, jos ei sen 2 akun välein vähintään huoltanut. Siksipä kyseisen koneen hylkäsin jo parin kisan jälkeen.
Kyllä olen itse saanut rahaa palamaan enemmän pelkkään virillä treenailemiseen kuin Prostockilla kisaamiseen. Tiedä sitten mitä kukakin isona budjettina pitää.
EuroRC / TEK

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
« Vastaus #15 : 14.12.05 - klo: 18.53 »
Itse en ole varma, kumpi on parempi vaihtoehto 5 min vai pitempi, mutta sitä vaan ihmettelen, miten kummassa välineurheilu lakkaa yhtäkkiä olemasta välineurheilua, jos käämi on vapaa ? :shock:
-Pekka

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
« Vastaus #16 : 14.12.05 - klo: 19.38 »
Hei jätkät, mä pääsin ekaa kertaa mun Ts-10 uralla maaliin omilla akuilla, eli pidetään 5min:-)
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa artov

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
« Vastaus #17 : 14.12.05 - klo: 20.07 »
Itse ainakin olen Ollin kanssa pitkälti samaa mieltä..

Jos välttämättä haluaa säästellä virtaa ja herkistellä kaasun kanssa niin C-12 tarjoaa taloudellisen ajoharjoittelun vaivattomasti. Pidettäis turisti nyt semmoisena, että saa ajaa alusta loppuun, niiin lujaa kuin haluaa miettimättä sähkönloppumista.

Ainakin treeneissä on ollut mukava ajaa kun vehkeet liikkuu aivan pässinä eikä ajoaika ole ongelma. Eikä ainakaan mulla vielä ole esiintyny ankkureiden poksahtamisia..(8t 6-8 mm ennakko). On selvä että tehojen kasvaessa myös ankkureita menee helpommin.

On ihan sama vaikka ajoaika olisi 3 tai 12 min niin sähkö tai kone saadaan ajettua loppuun erän aikana...

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
« Vastaus #18 : 08.10.06 - klo: 20.46 »
Paljon on vuodessa tapahtunut: mm. hiilettömät koneet lyöneet läpi ja 7,4 V 3200-4800 mAh lipopaketteja on tullut markkinoille. Nyt on kuitenkin ehdoteltu neljää kennoa sähkötouringiin. Autot menee hyvin pitkälti uusiksi, koska lähes kaikissa nykyisissä autoissa moottori roikkuu takana vasemmalla, jolloin auton tasapainottaminen vain 4 kennolla menee vaikeaksi. Samalla tuo neljän kennon sääntö tiputtaa lipot käytännössä kokonaan pois vaihtoehdoista, joten vanhalla nimh teknologialla jatketaan pitkälle kolmatta vuosituhatta vaikka muualla ollaan siirrytty lipoihin.

Mielestäni kennomäärän vähentämisen sijasta voisi miettiä pidempää ajoaikaa ja lipoakkuja, neljään nimh kennoon siirtyminen tuntuu väärältä kehityssuunnalta kun uudempaa tekniikkaakin olisi tarjolla.

Odotellaan ja katsellaan mitä isot herrat päättää maailmalla, täällä voidaan vääntää asiasta toki  :wink:

Poissa TimoK

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
« Vastaus #19 : 09.10.06 - klo: 08.53 »
Huomenta,

Lainaus käyttäjältä: "Heuli"
Mielestäni kennomäärän vähentämisen sijasta voisi miettiä pidempää ajoaikaa ja lipoakkuja, neljään nimh kennoon siirtyminen tuntuu väärältä kehityssuunnalta kun uudempaa tekniikkaakin olisi tarjolla.

Odotellaan ja katsellaan mitä isot herrat päättää maailmalla, täällä voidaan vääntää asiasta toki  :wink:


Jos nyt pitää asiasta jotain vääntää, niin väännetään  :wink:

Mikäli leikki menee neljällä kennolla ajamiseen ja ajoaika on se 5 minuuttia edelleen, on riskinä se, että akuista otetaan vähintään samoja ampeerimääriä ulos mitä tällä hetkellä. Faktahan on se, että akut ei moisesta tykkää, eli ne kuluu enempi. Siinä vaiheessa kun autokäyttöön tulee esimerkiksi 6000 mAh LiPo akkuja, voidaan jo puhua, niin radigaalista lisävirrasta, että voitaisiin siirtyä vaikkapa sinne 8-10 minuutin eriin.

Mikäli jotain radigaalia uudistusta halutaan, niin miksei tehtäisi jotain fiksua? Muutettaisiin autojen moottori toimimaan vaikkapa 14,4 voltilla. Tällöin noparin läpi menevä ampeeri määrä pienenisi, osien kuumeneminen olisi paljon vähäisempää ja akuista saatava hyöty saataisiin muuhunkin kuin osien kuumentamiseen. Näillä 2800 mAh AA-kokoisilla NiMh akuilla saisi 12 kennon pakettina ja niille tehdyllä moottorilla merkittävästi pidemmän ajoajan kuin nykyisillä 6 kennon akuilla. En jaksa nyt alkaa laskemaan virtojen kulutuksia, mutta puhutaan kuitenkin noin 15 - 20 minuutin ajoajasta. Tähän samaan Volttirajaan mahtuisi neljän LiPo kennon 4s paketti, tuollaisella 4800 mAh lipo kennolla  ajoajat tuollaiselle tehdyllä moottorilla ja välityksillä lähentelisi jo puolta tuntia.

Lasketun ampeeri määrän ja nostetun virran ansioista hiilellisten moottoreiden kipinöinti laskisi merkittävästi ja sorvaustarve vähenisi myös merkittävästi.

Tietenkin tämä muutos olisi vielä radikaalimpi kuin muutos kuudesta kennosta neljään. Kuitenkin kun miettii kennon määrän kasvattamisen tuomia etuja, niin on ne melkoisen hienoja. Toki se vaatii uudet moottorit ja säätimet autoihin, mutta eiköhän näiden valmistajat olisi vain tyytyväisiä kun tulisi markkinoille uutta myytävää.

Ihan näin lopuksi kysäisen, että mikä se syy on miksi kennomäärää ollaan pudottamassa? Mikäli laitteet hajoo nykyisillä virtamäärillä, niin eikös tuo jännitteen nousu ja ampeerien vähentäminen juurikin säästä laitteita. Silti ajoaika pitenee ja nopeudet pysyvät ennaallaan.

Halutaanko autoista hitaampia? No eiköhän esim 7 minuutin erät nykytekniikalla tee sen. Moottoreita pitää ajaa pienemmällä ennakolla tai kaasusormea pitää käyttää maltillisemmin. Tämä myös säästäisi koneita eikä mitään pitäisi muuttaa, tätä voisi joskus oikeastaan olla kiva kokeilla jossain kerhokisassa. Kisoihin voisi tulla uutta jännitystä ja kokonaan uusi  ulottuvuus kun koko kisaa ei saisi ajella täysitehoilla. Se olisi sitten kunkin oma ratkaisu, että ajeleeko koko kisan kevyemmällä virran kulutuksella vai ajaako kisan alun tai lopun lämä tiskissä vai käyttääkö sitä säästeltävää energiaa ohituksiin tms. Voi olla ettei tuo ihan toimi mutta kokeilemalla se selviäisi.

Sitten se neljän kennon optio. En tosiaan tiedä mitä tällä neljään kennoon siirtymisellä haetaan, mutta nopeasti ajateltuna sillä saavutetaan ainakin se, että nopeudet putoaa jolloin aivan varmasti akkujen merkitys kasvaa. Moottorit säädetään niin kireälle kuin mahdollista ja akut ajetaan tosiaan ihan loppuun erän aikana. Tämä on myös sitten todella rankkaa akuille kun niistä revitään kaikki irti mitä saadaan viidessä minuutissa. Toki sitä tehdään jo nykyään viriluokassa.

Mikäli nopeuksia halutaan hieman rajoittaa ja moottoreiden kestoa lisätä, niin eikös tähän auttaisi jokin ennakko raja? Esim 5mm maksimi ennakko kisoissa. Tämä tietysti toimii hiilellisillä. Toki hiilettömissä on myös ennakko, mutta en tiedä miten näiden kohdalla rajoitus vaikuttaisi.

Mikäli nopeuksia halutaan rajoittaa, niin ehdottamassani kennomäärän tuplaamisessa 12 kennoon pitää nopeudensäätimet tehdä uusiksi. Näihin uusiin säätimiin voisi sisällyttää säädön jolla voitaisiin määritellä noparin ulos antama virtamäärä. Tuon testaaminen olisi helppoa. Oikeastaan tällä tekniikalla voitaisiin mahdollisesti päästä siihen lopputulokseen, että kaikki touring luokat ajaisivat käyttännössä samanlaisilla moottoreilla. Erot luokkien välillä olisi enempi siinä, miten isoja ampeerimääriä säätimen läpi sallitaan kulkea. Tällöin hitaampi luokka olisi myös hitusen edullisempi luokka koska akkujen merkitys ei olisi ihan niin suuri tuolloin kun niistä ei kuitenkaan saisi vetää maksimi virtoja ulos.

--
Timo

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
« Vastaus #20 : 09.10.06 - klo: 09.30 »
Hyvää tekstiä Timo.

Nyt kun sintratut roottorit tulevat (käsittääkseni tällä tai ens viikolla) myyntiin, niin koneen rikkoontumisen voi unohtaa 99%. Myös uusi Touring spec nopari tulee ihan juuri.

Eli ajosta voi nauttia täysin siemauksin.
- Vehkeet kestää
- Kaikilla on kapasiteettiä akuissa
- Voimaa on enemmän kuin voi hyväksi käyttää

Ja tämä johtaa mm. siihen, että:
- Ajaminen on HAUSKAA
- Kaikilla tasavertaiset voitonmahdollisuudet

Kaikki yo. asiat tuhotaan kerralla jos lisätään ajoaikaa tai vähennetään kennoja.
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
« Vastaus #21 : 09.10.06 - klo: 14.17 »
Täsmälleen samaa mieltä CAi:n kanssa, mutta ilmeisesti 4-kennon sääntöä tai jotain muuta vauhdinvähennyskeinoa ollaan ajamassa läpi. Kahdesta pahasta pitää valita pienempi paha ja se olisi mielestäni juuri tuo ajoajan pidennys esim. 6 minuuttiin.

Saa nähdä ollaanko neljää kennoa viemässä kaikkiin sähköluokkiin kuten mattoautoissa nykyään. Neljän kennon sääntö tappoi aikanaan vakiomattoautoluokan, sähkötouring vakiokoneella ja neljällä kennolla ei kulje enää senkään vertaa. Jos sähkötouring ja sähköcrossi tapetaan neljän kennon säännöllä niin pitänee siirtyä sitten polttispuolelle.

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
« Vastaus #22 : 09.10.06 - klo: 14.45 »
Lainaus käyttäjältä: "Heuli"
Täsmälleen samaa mieltä CAi:n kanssa, mutta ilmeisesti 4-kennon sääntöä tai jotain muuta vauhdinvähennyskeinoa ollaan ajamassa läpi. Kahdesta pahasta pitää valita pienempi paha ja se olisi mielestäni juuri tuo ajoajan pidennys esim. 6 minuuttiin.

Saa nähdä ollaanko neljää kennoa viemässä kaikkiin sähköluokkiin kuten mattoautoissa nykyään. Neljän kennon sääntö tappoi aikanaan vakiomattoautoluokan, sähkötouring vakiokoneella ja neljällä kennolla ei kulje enää senkään vertaa. Jos sähkötouring ja sähköcrossi tapetaan neljän kennon säännöllä niin pitänee siirtyä sitten polttispuolelle.


Hienoo kommenttia heuli. Tosin minkään ei tarvitse muuttua, jos on tiukkaa vasta-argumenttia EFRA palaverissa.

Lisäksi: Ei meidän tarvitse seurata typeriä Ruotsalaisia, vaan voidaan täällä edelleen nauttia nykyisestä säännöstä ja ne jotka lähtee EM kisoihin voi harjoitella ennen kisaa esim. 6 minuuttia, niillä kun on siihen hommaan ihan omat patterit mitä tavalliset kuolevaiset ei näe edes unissaan.

Ihan varma on jos siirrytään neljään kennoon, niin polttispuolelle tulee tunkua meidänkin tiimistä :mrgreen:

Tosin mielestäni nykyiset polttis vauhdit ovat aivan liian korkeita. Ne väsyttävät auton rakenteita ym. Team kuskit ajelevat omaa vauhtia yms.
Kannattaisiko miettiä tankin pienennystä esim 50% ja siirtymistä pakolliseen 8 min. ajoon tankkausten välillä, jotta saataisiin vauhti laskemaan. Tai olisiko syytä harkita renkaiden radikaalia kaventamista tai jopa kumipyöriä. Myös korit ovat aivan liian virtaviivaisia.
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
« Vastaus #23 : 09.10.06 - klo: 15.51 »
Kumirenkaat v**tuun kaikista vehkeistä, ja foamit tilalle.

SITTEN ajaminen on hauskaa. Nykytehoilla autot sladittaa samalla tavalla ku 10v sitten silloisilla 20+ lankasilla ja ajanmukaisilla renkailla. Foameilla pitoa on AINA ja KAIKILLA ja AJOTAITO merkkaa, EI pitoaineet.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
« Vastaus #24 : 09.10.06 - klo: 17.15 »
Kenen mielestä se luistattelu on oikeesti niin hienoa että vois ees harkita ajavansa kumirenkailla kun on ees joskus kokeillu foameja? Kaverit itkee ku ei ole radoissa pitoa, pitäs ajaa foameilla pitoa mattoon, pidottaa ulkoradat jne... Mutta kumirenkaista ei olla valmiita luopumaan, ei sitten millään!

Tehot lisääntyy, sudittaminen huonopitoisilla kumirenkailla NYKYTEHOILLA on aika kauheeta sisäradoilla verrattuna muutaman vuoden takaisiin aikoihin. Jos ajettaisiinki foameilla, pitäiskö radalle levittää saippuaa että kaverit sais sittenki luistella, jos se kerta on niin kivaa? Jos ois pitoa, ne tehotkin sais hyödynnettyä jonnekki.

Meni vähän offtopikiksi, mutta...
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
« Vastaus #25 : 09.10.06 - klo: 20.34 »
Jos nyt vaikka valotan kaikkitietävälle porukalle, että kokeilkaa niitä 4 kennon akkuja siinä autossa niin tiedätte mistä puhutte.

Kokeilin viime talvena vuoden vanhoilla 3300 akuilla ja sillosella 12t koneella tourinkia. Ajoin samaa vauhtia kuin meidän kerhon kärkistanut, eli A-fin top 5 kuski. Koneessa oli ihan random välitys, ja akut todellakin p*skat verrattuna nyky akkuihin. Kierrosaikaero mun viriaikoihin 6kennolla oli n 1s.

Uskallan väittää että 7 lankasella ja nykyakuilla pääsee 0,3-.4s päähän siitä mitä nyt ajetaan.

4kennon hyviä puolia olisivat:

-autot toimii kaikilla paremmin, ei runnomista ja painon kuskaamista rataa ympäri
-autot keveämpiä, painoraja pienempi luonnollisesti noin 150g siis pois
-koneet ole läheskään nykyisen kaltaisessa rasituksessa
-autot kestää, eikä vetarit yms pauku

Reilussa vuodessa ollaan ihan varmasti vähintää 0.2s päässä nykykierrosajoista. Uskallan väittää. VOin olla väärässäkin, mutta ainakin kokeilen enkä väitä tietämättömänä. Jos nykytehot vaan lisääntyvät kun ajetaan 6 kennolla, ei hommassa ole mieltä, jos ei pitoa löydy. Jos haluatte vetää sutia, ajakaa krossia.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
« Vastaus #26 : 09.10.06 - klo: 20.56 »
Lainaus käyttäjältä: "Vesa"

Kokeilin viime talvena vuoden vanhoilla 3300 akuilla ja sillosella 12t koneella tourinkia. Ajoin samaa vauhtia kuin meidän kerhon kärkistanut, eli A-fin top 5 kuski.

No ei kovin hyvää lupaa... Oulun kuskeista 5 parhaan stanukuskin sekaan....

No saapahan tuota kokeilla.

Assolla testasivat 7 -lankasella ja 5 kennolla ja tuntuma oli sama kuin 12-lankasella ja todella väsyneellä akulla.
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
« Vastaus #27 : 09.10.06 - klo: 21.02 »
Niin, silloisilla huonoilla kamoilla ja RANDOM välityksellä, eli muutaman akun kokeneenpana ero ois ollu luokkaa 0.7-8 helposti. kannattaa muistaa että viime talvena ajettiin 3600 akuilla ei 3300 millä mä testasin.

Kokeilen lauantaina 1-3 akullista randomivälityksellä 4 kennolla, katotaa sitte menikö pahasti pieleen veikkaukset.

On kiva että tehoa on, mutta renkaatkin vois olla senmukaiset että teholla ois kiva ajaa. Foamit rulettais.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
« Vastaus #28 : 09.10.06 - klo: 21.09 »
Lainaus käyttäjältä: "Vesa"
4 kennon hyviä puolia olisivat:

-autot toimii kaikilla paremmin, ei runnomista ja painon kuskaamista rataa ympäri
-autot keveämpiä, painoraja pienempi luonnollisesti noin 150g siis pois
-koneet ole läheskään nykyisen kaltaisessa rasituksessa
-autot kestää, eikä vetarit yms pauku


- Auton runnomista?
- Onko auton keveys etu, ehkä pikemmin pito heikkenee.
- Mitä väliä. Koneet kestää
- Autot kestää nytkin. Onko sulla mennyt vetareita?

Miinuksia
- Autot kokonaan uusiksi, onko edes mahdollista edes 3 vuoden siirtymällä??? tuskin.
- Tiimi kuskeille etu, jota nyt ei ole.
- Stanu autoille vanha alusta tai 4 kennoa...vertaa C-12 stanu--> ei kuskeja.
- Huippu kireet koneet...kallista
- omat akut vastarille...miten aloittelijat...kallista...vaikeeta.
yms.
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
« Vastaus #29 : 09.10.06 - klo: 21.12 »
Tai sitten Foam luokka tyyliin Jenkkilä. Sen jälkeen muut saa ajaa vaikka kolmella kennolla :wink:

Tämä olisi oikeasti asiaa. Voisiko kokeilla täyteluokkana SM sarjassa "tosimiehille".
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)