FinTrack Tour 2006 –ohjeisto
TSM-10, TSP-10, TSS-10, C-12 1 Osakilpailut ja yhteyshenkilötFinTrack Tour 2006 –sarja muodostuu touring-luokissa neljästä talvi- ja neljästä kesä- osakilpailusta. C-12 –luokassa ajetaan 4 osakilpailua talvella.
1.1 FinTrack Tour talvi osakilpailutFTT I 28.-29.1. Kymen pienoisautokerho
Yhteyshenkilö: Kalle Lehto, kypak(a)luukku.com
Valvoja: Heikki Helin
FTT II 25.-26.2. Etelä-pohjanmaan Urheiluautoilijat
Yhteyshenkilö: Veli Haapaharju, haapaharju(a)netikka.fi
Valvoja: Heikki Helin
FTT III 1.-2.4. Riihimäen Urheiluautoilijat
Yhteyshenkilö: Timo Levänen, timo.levanen(a)kolumbus.fi
Valvoja: Kari Mäkinen
FTT IV 22.-23.4. Laukaan Moottorimiehet
Yhteyshenkilö: Pentti Minkkinen, pentti.minkkinen(a)luukku.com
Valvoja: Olli Andersson
1.2 FinTrack Tour kesäosakilpailutFTT V 27.5. Kymen pienoisautokerho
Yhteyshenkilö: Kalle Lehto, kypak(a)luukku.com
Valvoja: Olli Andersson
FTT VI 10.6. Hyvinkään Urheiluautoilijat
Yhteyshenkilö: Erkki Similä, info(a)rcpiste.pp.fi
Valvoja: Hannu Väänänen
FTT VII 22.7. Laukaan Moottorimiehet
Yhteyshenkilö: Pentti Minkkinen, pentti.minkkinen(a)luukku.com
Valvoja: Heikki Helin
FTT VIII 26.8. Vantaan Autourheilijat
Yhteyshenkilö: C-M Fager, carl-magnus.fager(a)power-racing.net
Valvoja: Tuomo Iso-Aho
1.3 FinTrack Tour –yhteyshenkilöSarjan yhteyshenkilönä toimii Kalle Lehto
eMail: kalle.lehto(a)tkk.fi
puh: 040 728 6533
2 Ajettavat luokatTSM-10 (Touring Saloon Modified) avoin Suomen Mestaruus -sarja
TSP-10 (Touring Saloon ProStock) FinTrack -sarja
TSS-10 (Touring Saloon Stock) Nuorten Mestaruus -sarja alle 18 vuotiaille
C-12 avoin Suomen Mestaruus -sarja
Tämä sarja ja sen osakilpailut järjestetään AKK-Motorsport ry:n luvalla, Autourheilun Sääntökirja 2006:n ja näiden sarjasääntöjen mukaisesti. Tulkintatapauksissa nämä sarjasäännöt ovat määräävät.
Osanottomaksu on TSM-10 ja C-12 -luokissa 25 €, TSP-10 ja TSS-10 luokissa 20 €. Kilpailijalla ei ole oikeutta vaihtaa alempaan luokkaa kesken sarjan. Eli luokasta TSM-10 ei saa vaihtaa luokkiin TSP-10 tai TSS-10, ja luokasta TSP-10 ei saa vaihtaa luokkaan TSS-10. Muut luokkavaihdokset ovat mahdollisia. TSP-10 ja TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset sääntökirjan mukaisesti.
Lisäluokkien ajaminen aikataulullisista syistä kielletty.
3 IlmoittautuminenOsakilpailujen virallinen ilmoittautumisaika päättyy perjantaina viikkoa ennen varsinaista kilpailupäivää. Ilmoittautumisen yhteydessä tulee ilmoittaa nimi, seura, osoite, puhelinnumero/sähköpostiosoite, lisenssinumero, luokka, kilpailijanumero, vähintään neljä taajuutta sekä henkilökohtaisen transponderin numero mikäli mahdollista. Alle 18 vuotiailla kilpailijoilla tulee olla huoltaja ja ilmoittautumisen yhteydessä tulee ilmoittaa myös huoltajan nimi ja huoltajalisenssin numero. Ilmoittautuminen kilpailupaikalla voidaan aloittaa jo kilpailua edeltävänä iltana mikäli järjestäjä näin päättää. Ilmoittautumismaksu maksetaan kilpailupaikalla. Jälki-ilmoittautumismaksu on 40 € kaikissa luokissa.
4 KilpailuformaattiKilpailu aloitetaan klo 8:00
• 2 ohjattua harjoitusta
• 4 alkuerää
• 3*A finaalit, 2* muut finaalit
Vähintään jälkimmäinen ohjattu harjoitus tulee ajaa transpondereilla, mutta molemmat ohjatut harjoitukset suositellaan ajettavaksi transpondereilla.
Finaalipaikat (alkuerätulokset) määräytyvät seuraavasti.
Alkueräkierroksista jaetaan sijoituspisteet; Nopeimmalle 0, kakkoselle 2, kolmoselle 3 jne. Eräkierrokselta ilman tulosta jääneille kilpailijoille 100 pistettä. Lopullisiin alkuerätuloksiin huomioidaan eräkierrospisteet 2/4 tai 2/3, jos ajetaan vain 3 alkuerää. Tasapisteissä parempi alkueräsijoitus (pienemmät pisteet) ratkaisee. Jos sama, niin paras tulos, toisiksi paras tulos jne
4.1 TalvellaTalvella luokat on jaettu kahdelle päivälle. Lauantaina ajetaan C-12 ja TSS-10 ja sunnuntaina TSM-10 ja TSP-10. Sunnuntain kilpailussa rataa kierretään vastakkaiseen suuntaan kuin lauantain kilpailussa. Suurin alkueräryhmien määrä on seitsemän. Rajan ylittyessä vähennetään yksi alkueräkierros. Perjantaina ei ole vapaata harjoitusta. Lauantain kilpailun jälkeen aikataulun salliessa järjestetään vapaa harjoitus TSM-10 ja TSP-10 -luokille.
Rata tulee rakentaa siten, että se "toimii" molempiin suuntiin ajettaessa. Tämä tulee huomioida ennen kaikkea mattojen teippauksissa ja oikaisuesteiden sijoittelussa, mutta myös radan muodossa.
4.2 KesälläFTT–kilpailupäivä on lauantai, jolloin ajetaan luokat TSM-10, TSP-10 ja TSS-10. Suurin alkueräryhmien määrä on yhdeksän. Rajan ylittyessä vähennetään yksi alkueräkierros.
4.3 LähetystapaAlkueriin autot ryhmitetään riviin järjestäjän määräämään paikkaan lähtöjärjestyksen mukaisesti. Autot lähetetään erään lähtöjärjestyksen mukaisesti yksitellen lipulla tai kuulutuksella. Lähtöjärjestys ensimmäisellä eräkierroksella on erälistojen järjestys (FTT Ranking). Seuraaviin eriin lähdetään edellisen erän tulosten mukaisella järjestyksellä.
Finaalilähetys tapahtuu lipulla / äänimerkillä. Finaalien lähetystapa: Lippu ylhäällä 30 s lähtöön, lippu vaakatasossa 15 s lähtöön, lippu laskee maahan, lähtökäsky äänimerkillä (lippu jää edelleen maahan). Finaaleissa lähtöruutujen väli pitää olla vähintään 2 metriä. Finaalien lähtöpaikat tulee olla merkittynä rataan (tai radan reunaan) ennen kilpailun alkua. Lisäksi lähtöruudut ja lähtötavat tulee esitellä kilpailijoille ajajakokouksessa ennen kilpailun alkua.
5 KilpailunumerotNumerot sijoitetaan touring-luokissa auton molempiin kylkiin etu- tai takaoveen ja C-12 luokassa molempiin kylkiin sekä auton keulaan.
Osoitteesta
http://www.akk-motorsport.fi/lajit/pienoisautoilu löytyy sääntöjen mukaiset numeropohjat. Numeroiden koko määräytyy seuraavasti:
- Touringluokissa numerot tulostetaan 1 sivu / A4-arkki
- C-12-luokassa numerot tulostetaan 2 sivua / A4-arkki
Numeroiden mustat kehysviivat on jätettävä näkyviin. Jokaiselle kilpailijalle jaetaan 6 numerotarraa hänen osallistuessa ensimmäiseen kilpailuunsa. Lisänumeroita voi tulostaa tai teettää itse edellämainittujen ohjeiden mukaisesti.
Lista kilpailijanumeroista löytyy ohjeiston liitteestä 1 ja listaa pitää yllä sarjan yhteyshenkilö. Kilpailijanumerot anotaan ennen kilpailuja sarjan yhteyshenkilöltä, ei kilpailunjärjestäjältä.
6 KatsastusKilpailulle tulee olla nimettynä katsastuspäällikkö ja hänen apunaan tulee olla riittävästi avustavia henkilöitä riittävän katsastuksen suorittamiseksi (suositus kaksi henkilöä). Kilpailijalla tulee olla oikeus tarkastuttaa autonsa laillisuus ennen erää sekä pakollinen jälkikatsastus erän jälkeen. Auto ja radiolaitteet tulee aina olla sääntöjenmukaiset.
Seuraavia kohteita tulee tarkkailla autoista kilpailun aikana katsastuspäällikön harkinnan mukaan: paino, korkeus, leveys, siiven koko, korin tyyppi, renkaiden merkinnät sekä akkukennojen laillisuus.
C-12 -luokassa auton maavara (min. 3 mm) tarkastetaan ennen jokaista erää.
Mikäli kilpailijan auto on erän jälkeen sääntöjenvastainen tulee kyseinen alkuerä-/finaalitulos hylätä ko. kilpailijalta. Rengasmerkintöjen puuttuessa kilpailijan kyseinen erä hylätään sekä ajetut renkaat merkitään sääntöjenmukaisesti, mikäli kilpailija on jo merkkauttanut kaikki renkaansa, niin silloin kilpailijan paras alkuerä-/finaalitulos hylätään ja renkaita ei merkata. Riippuen vilpin vakavuudesta asia lähetetään AKK:n käsiteltäväksi, joka päättää asianmukaisista seuraamuksista.
6.1 Lisäykset sääntökirjan tietoihinMinimipainot:
Touring-luokissa ilman transponderia 1500 g / transponder autossa 1522 g
C-12 4-kennon akulla ilman transponderia 800 g / personal transponder autossa 812 g
C-12 6-kennon akulla ilman transponderia 890 g / personal transponder autossa 902 g
TSP-10 luokassa moottorin pakan minimipaksuus 3,5 mm.
Touring-luokissa siiven maksimi leveys 190 mm. Sivulta katsottaessa siiven sivulevyineen on mahduttava 25 mm (korkeus) x 40 mm suorakaiteen sisään.
EFRA harjattoman moottorin määritelmä on esitetty liitteessä 2.
Lisäykset sääntökirjasta löytyvään C-12 korilistaan on esitetty liitteessä 3.
6.2 Renkaiden merkkausTouring-luokissa kilpailijalle annetaan ilmoittautumisen yhteydessä tarvittava määrä rengastarroja, jotka kilpailija saa kiinnittää valitsemiinsa renkaisiin. Kun kilpailija haluaa hyväksyttää tietyn renkaan tulee hänen käydä katsastuksessa merkkaamassa rengas sinetillä renkaan ja vanteen saumaan sekä yhdellä sinetillä rengastarran ja vanteen päälle.
Sallitut rengasmäärät (kpl) yhtä kilpailua kohti
6.3 YmpäristöKilpailun järjestäjän tulee hankkia kilpailualueelle pattereiden/akkujen sekä öljyn keräyspiste.
7 TuloslaskentaKilpailulla tulee olla nimetty tuloslaskentapäällikkö ja hänen apunaan on oltava riittävä määrä avustavia henkilöitä (suositus kaksi avustavaa henkilöä). Kilpailuissa on suositeltavaa olla mahdollisuus ns. ”personal transpondereiden” käyttämiseen. Tuloslaskentapäällikön tulee varata riittävästi resursseja erätulosten kuljetukseen ilmoitustaululle sekä finaalitulosten laskemiseen. Jos kilpailussa käytetään lainattavia “personal transpondereita” on suositeltavaa informoida kilpailijoita siitä etukäteen.
7.1 LopputuloksetKilpailun lopputuloksista tulee näkyä vähintään sijoitus, kilpailijanumero, nimi, seura, finaalisijoitukset sekä yhteispisteet finaaleista. Kaikkien luokkien lopputulokset toimitetaan sarjan yhteyshenkilölle.
8 TuomarointiKilpailuerien tuomarointi tapahtuu kilpailunjohtajan, tuomariston sekä ratatuomareiden toimesta. Vastuualueet tulee jakaa ensimmäisessä tuomariston kokouksessa. Ajajakokouksessa tulee esitellä ratatuomarit sekä vastuualueet.
8.1 RatatuomaritRatatuomarit valitaan kilpailijoiden, huoltajien tai ulkopuolisten henkilöiden joukosta. Ratatuomarilla tulee olla vähintään kilpailija- tai huoltajalisenssi. Jokaisessa erässä (myös finaalit) täytyy olla vähintään yksi ratatuomari. Varsinaiset tuomarit kutsuvat ratatuomarit lyhyeen ”linjakokoukseen” ennen alkuerien alkua, missä kerrataan ratatuomareiden tehtävät, sovitaan mm. erityiset tarkkailtavat kohteet, yhtenäiset rangaistuskäytännöt yms.
8.2 TuomarointisuosituksetSääntökirjassa mainittujen asioiden lisäksi tulee huomioida seuraavaa:
1. Väärään suuntaan ajo (ei kolarista johtuva sinkoutuminen) kilpailuerän aikana; liputus pois erästä.
2. Tilan antaminen: Nopeammalle (alkuerissä parempaa tulosta ajavalle ja finaalissa kierroksella ohittavalle) kilpailijalle on annettava tilaa nopeamman ajoa häiritsemättä. Tilan antamatta jättämisestä rangaistaan stop and go -rangaistuksella ja jos tilanne on tahallinen niin lisäksi annetaan estäjälle varoitus.
3. Lähitilanteessa (ns. hiostaessa) peräänajo: Jos odottaa ja antaa kärsineen osapuolen mennä edelle ei anneta rangaistusta, mikäli edellä oleva ei päästä kärsinyttä osapuolta edelle, niin rangaistukseksi annetaan stop and go. Kilpailun johto kirjaa myös "hiostustilanteen" ajorikkeet muistiin. Jos kilpailijan tai kilpailijoiden häiritseminen (toistuva häirintä) vastaavanlaisella ajolla jatkuu, tuomitaan päälleajajalle stop and go -rangaistus siitä huolimatta että hän antaisi tilaa kolhitulle.
4. Vaarallinen ja toisia haittaava ajotapa on kielletty. Tahallinen kiilaaminen radan reunaa kohti, mutkittelu puolelta toiselle, päälleajo tms. ovat ankarasti kiellettyjä. Rangaistuksena stop and go sekä tahallisuudesta ja virheen toistamisesta ja törkeydestä riippuen tuomariston harkinnan mukaan kilpailusta sulkeminen.
5. Kilpailun johtaja / ratatuomarit valvoo kärkikuljettajien (+ muut nopeammat) etenemistä ja hoitaa, että tilaa on ajaa omaa suoritusta alkuerissä.
6. Nostovuorosta pois jäänti -> paras alkuerätulos tai finaalisijoitus hylätään.
7. Varaslähdön tuomitseminen on ainoastaan lähettävän tuomarin käsissä.
8. Radalle paluu ilman kolhimista.
Näitä asioita pitää painottaa ajajakokouksessa ja tuomariston kokouksessa.
9 PalkinnotSarjan jokaisessa osakilpailussa palkitaan luokissa C-12, TSM-10 ja TSP-10 A-finaalin kuusi (6) parasta, B-finaalin kolme (3) parasta sekä seuraavien finaalien voittaja muisto- tai esinepalkinnoin. TSS-10 luokassa palkitaan kaikki kilpailijat muisto- tai esinepalkinnoin.
Jokaisesta osallistumisesta maksetaan sarjan yhteispalkintoihin 1 €. Sarjan yhteyshenkilö hankkii sarjapalkinnot, jotka jaetaan viimeisessä osakilpailussa. Sarjan yhteyshenkilö kerää palkintorahat kauden lopulla. Sarjapalkinnot jaetaan viimeisen kilpailun yhteydessä.
Lisäksi kauden päätyttyä AKK-Motorsport ry palkitsee mitaligaalassaan luokkien C-12 ja TSM-10 yhteispisteiden kolme (3) parasta SM-mitalein.
10 SarjapisteetTouring-luokissa ajetaan neljä osakilpailua talvella sekä neljä osakilpailua kesällä, joista lasketaan mukaan pisteisiin 3+3 kilpailua. C-12 luokassa lasketaan mukaan 3:n osakilpailun pisteet.
Osakilpailuissa jaetaan SM tai sarjapisteitä mikäli ko. osakilpailun kyseiseen luokkaan on hyväksytty vähintään 15 kilpailijaa. Luokassa jaetaan SM-arvo, jos ko. luokan sarjan vähintään puolet osakilpailuista täyttää kyseisen miniosallistujamäärä vaatimuksen.
Kilpailunjärjestäjä toimittaa osakilpailun tulokset C-12 ja TSM-10 luokan osalta Ralf Pettersonille email: ralf(a)pettersson.as. Kaikkien luokkien tulokset toimitetaan sarja yhteyshenkilölle.
Jokaisesta osakilpailusta jaetaan pisteitä seuraavasti:
11 Kilpailijoiden eriinjako- Maksimissaan 10 kuljettaa/alkueräryhmä
- Kuljettajat jaetaan alkueräryhmiin FTT Ranking -listan mukaisessa järjestyksessä. Sarjan yhteyshenkilö toimittaa listan järjestäjälle ennen kilpailuita. Kilpailunjärjestäjä voi kilpailun valvojan ja luokkayhteyshenkilön luvalla tehdä yksittäisiä poikkeuksia erälistoihin. FTT Rankin -lista löytyy myös
täältä.
- Talvisarjan ensimmäisen osakilpailun eräjako tehdään vuoden 2005 sarjan lopputulosten
perusteella.
- Vapaa harjoittelu ajetaan alkueräryhmittäin, jolloin varsinaista eräharjoitusta ei enää ajeta. Mahdolliset radiohäiriöt selvitetään 1. ja 2. vapaaharjoituksen aikana.
- Kuljettajat jaetaan finaaleihin oheisen kaavion mukaan.
Huom! Kaikissa sähköpostiosoitteissa (a) pitää korvata @-merkillä.
* * *
Edit 16.12.: Kirjoitusvirheitä poistettu
Edit 19.12.: Siiven koon määritelmän lisääminen kohtaan 6.1
Edit: 14.3.: Liitteen 2 kohta f) poistettu
Edit: 11.4.: Kohtaa 11 muutettu alkueräryhmiin jakamisen osalta
Edit: 16.4.: Edelliseen muutkoseen liittyen kohta 4.3. saatettu ajan tasalle
Edit: 25.4.: FTT VI päivämäärä muutettu 17.6 -> 10.6. ja FTT VIII 27.8. -> 26.8.