Kirjoittaja Aihe: SMC IB 3600 / 4200 akut  (Luettu 4048 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
SMC IB 3600 / 4200 akut
« : 20.12.05 - klo: 07.33 »
Jätetään nuo vanhemmat IB3600 ohjeistukset tänne voimaan, mutta päivitetään tähän uutta infoa 4200WC -kennoista.

Eli jos niitä joudutaan säilyttämään jonkin aikaa latausten välillä, niin kennoja pitäisi käsitellä seuraavalla tavalla:

"Prior to the first charge I would charge up the pack for 600 seconds and then discharge it. Let it cool down for an hour then you can do a complete charge on it.

As far as performance with higher voltage cells you need to find the proper motor setup to not get the motor to run to hot. Once this is done your lap times will be faster with the newer high voltage cells.

We reccomend keeping 500 seconds of charge in your packs using a 6 amp charge. If you do this your packs will be o.k. to be stored for 2-3 weeks with no issues.

Danny / SMC"

Ja jos niitä säilytetään pidempi aika käyttämättä, niin silloin pitäisi niihin ladata hieman enemmän "säilytysvirtaa", jotta ne eivät tyhjenisi liikaa. Tämä johtuu uusien IB 4200WC -kennojen pienestä IR:sta, joka on siis huomattavasti pienempi kuin mitä esim. 3600-akuissa oli.

Kaikki tarpeellinen ohjeistus lataamiseen, purkamiseen ja säilyttämiseen löytyy ainakin jokaisen SMC-akun paketista.

Ja täällä vielä siis 3600-akkuja koskevia ohjeita:

"Charging and discharging IB 3600 cells

We like to charge at 6 amps with a 20mv-30mv peak detect for the entire pack.  After a run discharge down to 5.4 volts at 30/35 amps.   Leave them alone until the next time you plan on using them.  Then just before you use place them on a discharge tray for 1-2 minutes and then start charging the pack trying to make it peak as close to your run as possible.
 
The IB cells stay in good shape for many cycles.  There is sometimes 1 cell in a pack that can have the plates short out which will remove some capacity in that cell.  If this doesn't happen the packs stay in great shape for many cycles.
 
Thanks,
Danny / SMC"

Poissa Hount

  • Veteraani
    • Profiili
Re: IB 3600 akut
« Vastaus #1 : 21.12.05 - klo: 03.25 »
IB 3600 kennojen purku ja lataus

Meillä on tapana ladata kuudella ampeerilla ja 20mv-30mv delta-peak tunnistuksella. Ajon jälkeen pura akkupaketti 5,4 volttiin 30/35ampeerin purkuvirralla. Jätä kennot tähän tilaan seuraavaa käyttökertaa varten. Juuri ennen käyttöä laita kennot purkulaitteeseen 1-2 minuutiksi ja sitten vasta ala lataamaan kennoja, pyri lataamaan siten että paketti tulisi täyteen mahdollisimman lähellä erän alkua.

IB kennot pysyvät hyvässä kunnossa monta latauskertaa. Joskus yhden kennon levyt saattavat oikosulkea mikä vähentää hieman kapasiteettia tässä kennossa, jos tätä ei tapahdu, niin akkupaketti pysyy hyvässä kunnossa monia latauskertoja

Kiitokset
Danny / SMC

(forumilla on nuorempaakin väkeä jne. (oikeesti mulla ei oo vaan elämää))

 - Hount

Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
Kokemuksia akuista
« Vastaus #2 : 08.01.06 - klo: 20.47 »
Myrbergin Joelin kokemuksia akuista:

I have never had any of my 3600 that have died.

Regarding charging we use 6 amp and 20 mV. I discharge my packs first with the much more charger and then with much more discharge tray.

We never run the packs more then two times a day, and as much time between the runs as possible.

Regarding the fading the last 30 sec we have also noticed this and it seems as because of the high gearing and high timing with the 12 turn motors the tempature or something gets to high and this causes the batteries to not work perfect and get them to fade. This also causes them to be short on runtime. So what you have to do is to get a motor that runs more smoth and easy. Not an all power motor. Or run the same motor but with one step lower in gearing or lower timing.

For Dhi we will run a motor that we know is a little slower then the others we have, but it run more equal the hole 5 min heat with these batteries. And because the batteries have so much punch we will still not loose any speed against the others, just be more consistent.

For 1/12 racing the batteries should be great because you don´t gear and time the motor so high. and this will not only help the fading but also get more runtime.

/Joel

Omasta kokemuksesta voisi sanoa, että tuo latausvirta voisi olla hieman alhaisempi kuin 6A, koska kennojen lämmöt nousevat muuten turhan nopeasti ylös. Esim. 4,5A tuntuisi paremmalta akkujen kannalta.

Jenkkipojat eivät mittaile akkujen lämpöjä, kun he katkaisevat latauksen. Katkaisu tapahtuu 20mV / paketti. Kennot ovat siis erittäin lämpöiset, jos lataus tapahtuu 6A:lla.

Poissa Juke-

  • Veteraani
    • Profiili
SMC IB 3600 / 4200 akut
« Vastaus #3 : 10.01.06 - klo: 18.10 »
Miten se vaikuttaa akun suorituskykyyn jos niitä ei aina pureta 30 ampperilla?
joo o

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
SMC IB 3600 / 4200 akut
« Vastaus #4 : 10.01.06 - klo: 22.32 »
Lainaus käyttäjältä: "juge2"
Miten se vaikuttaa akun suorituskykyyn jos niitä ei aina pureta 30 ampperilla?


Ei mitenkään.

Purku käytön jälkeen (1-30A) ja erillispurku laudalla aina ennen latausta. Jos kennoja säilytetään pidempiä aikoja (2vkoa tai enemmän) käyttämättömänä, tulisi akkuun ladata hieman säilytysvirtaa. Tyhjänä säilytetyt kennot tyhjenevät ajan myötä lisää itsestään ja suorituskyky voi heikentyä pysyvästi.
---

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Re: Kokemuksia akuista
« Vastaus #5 : 11.01.06 - klo: 10.20 »
Lainaus käyttäjältä: "m.e."
Myrbergin Joelin kokemuksia akuista:

I have never had any of my 3600 that have died.


Regarding the fading the last 30 sec we have also noticed this and it seems as :lla.


No, Joel on SMC:n sponssaama kuski, joten ihmeen pajon se uskaltaa puhua kuinka akka "feidaa".

Meidän kokemuksia syksyn Orion Speed Weekend kisasta.
- Eka alkuerä, akku hyytyi täysin 4min. 30 sekunnin kohdalla
- Toka alkuerä, yksi kenno rikki minuutin ajon jälkeen
- kolmas erä.....akkumerkki vaihtui :lol:

Nämä omia kokemuksia, ehkä oli huono tuuri :?
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
re
« Vastaus #6 : 11.01.06 - klo: 15.56 »
Kennoja on nyt mennyt melkoisen paljon meidän kauttamme ja voin sanoa, että ainoastaan yksi ongelmakenno (pimeä parilla ekalla latauksella) on tähän mennessä esiintynyt. Eihän sellainen koskaan kivaa ole. Mutta mistään massahysteeriasta on turha puhua. =)

Kun akkuja on testattu, niin purkuaika niillä ei eroa kuin muutaman sekunnin GP:n 3700 -akuista 30A / 35A. Todelliset purkujännitteet ja sisäiset vastukset ovat kennoissa sitten ihan omaa luokkaansa.

Noh, siitä seuraa ongelma: Kun purkujännite on huipussaan ja sisäinen vastus todella pieni, virta tulee helposti ulos akusta. Siis ihan niin kuin poraisi isomman reiän ämpärin pohjaan, jolloin vesi ei pysy siellä yhtä kauaa.

Ratkaisu ongelmaan: Kuten Joel kirjoitteli, konetta ei voi vetää yhtä "piikille", vaan pitää miettiä koneen säätöjä ajatuksen kanssa. Virtaa ei myöskään kannata päästää kennosta ulos on-off-tyyliin (kuten GP:llä voi tehdä). Virtaa tulee uskomaton määrä varsinkin ns. alkutuntuman jälkeen, sen kyllä huomaa ajaessa. Eli käytännössä jos akku ei kestä 5 min, niin jonnekin niitä sekunteja on silloin hukattu. Ehkäpä sutimiseen.

Kennojen lämmön taas saa kuriin sillä, että ei lataile niitä ihan niin kovilla virroilla, kuin isot pojat. Silti jännite pysyy korkealla vaikka lataisi pienemmällä virralla 4,5A - 5A. Ja ajoaikaa saa sillä muutaman sekunnin lisää.

rc-juhis

  • Vieras
SMC IB 3600 / 4200 akut
« Vastaus #7 : 11.01.06 - klo: 16.40 »
oon kuullu kanssa että kennot pimenee ja oon nähnykkin että on menee.
meinasin ostaa nuita mut en sitekkään jos kennot pimenee.
pysyn gp kernnoissa.

Poissa artov

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
SMC IB 3600 / 4200 akut
« Vastaus #8 : 11.01.06 - klo: 17.04 »
IB 3600 kennoisa alkuun oli varmasti kestävys ongelmia, mutta keennoja on kehitetty ja niistä on tullut uusi versio nyt talvella jossa ei pitäisi ongelma olla niin suuri.

Esim. USA:ssa ajetaan nykyään kaikkissa kisoissa lähes kaikki kuskit ib:n pattereilla.

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
SMC IB 3600 / 4200 akut
« Vastaus #9 : 11.01.06 - klo: 22.46 »
Näyttäisi, että nämä IB -kennot ovat herkempiä väärinkäytölle kuin tutut GP:t. Tähän kuuluu mm. liiallinen kuumentaminen kolvatessa, väärä säilytys ja ylilataus. Joten vähän tarkempana täytyy olla.
---

Poissa Nakku

  • Jäsen
    • Profiili
SMC IB 3600 / 4200 akut
« Vastaus #10 : 14.01.06 - klo: 20.06 »
Latailin juuri omat smc-akut huomisia reenejä varten ja akkujen lämpötila latauksen jälkeen yllätti. Akkuja pystyi juuri ja juuri pitelemään käsissä eli olivat yllättävän kuumia aikaisempiin akkumerkkeihin nähden.

Latasin 3:lla ampeerilla 20mv:n delta peak tunnistuksella.

Mutta huomenna päästään tositoimiin ja nähdään mihin nämä pystyvät. 8)
Seppo Leuku Racing #28

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
SMC IB 3600 / 4200 akut
« Vastaus #11 : 14.01.06 - klo: 21.24 »
Tiputa delta peak katkaisua vaikkapa 10mv ja lataa vähintään 4,5A.

PS. taitaa myös paras potku kadota yön aikana NiMH-akuista.


Lainaus käyttäjältä: "Nakku"
Latailin juuri omat smc-akut huomisia reenejä varten ja akkujen lämpötila latauksen jälkeen yllätti. Akkuja pystyi juuri ja juuri pitelemään käsissä eli olivat yllättävän kuumia aikaisempiin akkumerkkeihin nähden.

Latasin 3:lla ampeerilla 20mv:n delta peak tunnistuksella.

Mutta huomenna päästään tositoimiin ja nähdään mihin nämä pystyvät. 8)
---

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Re: Kokemuksia akuista
« Vastaus #12 : 19.01.06 - klo: 01.22 »
Lainaus käyttäjältä: "CAi"

Meidän kokemuksia syksyn Orion Speed Weekend kisasta.


Saisko kokemuksia DHI cupista?  :mrgreen:
---

Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
edit
« Vastaus #13 : 04.01.07 - klo: 18.21 »
alkuun lisätty nyt ohjeita IB4200WC-akkujen oikeaoppista käsittelyä varten.

Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
Vs: SMC IB 4200 akut
« Vastaus #14 : 21.11.07 - klo: 22.43 »
Sain juuri uutta tietoa SMC:lta, he kun olivat saaneet IB:lta täysin uusia kennoja testattavaksi. (Edellinen erä oli siis sitä "kuuluisaa" explosive -tavaraa)

Eli tässä SMC:n Dannyn kommentit uusista kennoista:
"We got the new cells last week and they look real good.  We
should have our first big shipment in by the end of next week.  Looking
forward to supplying cells again."

Eli näyttäisi siltä, että IB:n kennot eivät olisi enää yhtä epävarmoja tapauksia. Mutta EFRA:n kanta voi olla toinen, katsotaan nyt.