Kirjoittaja Aihe: Näkkäritulpat  (Luettu 1281 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ScarpaT2

  • Tulokas
    • Profiili
Näkkäritulpat
« : 24.02.06 - klo: 10.52 »
Mikähän mahtaa olla kun mun Inferno Sports syö tulppia kuin leipää?  :evil:

Koneella on ajettu alle gallona, myyjäliike veikkasi liian laihaa seosta. Eilen vaihdoin taas uuden tulpan ennen kuin lähdin pihalle pöristeleen. Kone oli reilusti rikkaalla ja öbaut 10 minsaa pelitti kuin unelma, mutta sitte alko booaamaan pikkuhiljaa enemmän ja enemmän. Sen jälkeen sammahti pari kertaa ja lopulta ei enää lähtenyt käyntiin, tsekkasin tulpan ja eihän se enää hehkunut. Noin puoli tankkia kesti se tulppa! Aargh! :evil:

Talviajoa en ole paljoa harrastanut, tuo oli käytännössä kolmas kerta = kolmas tankki, ja niilläki kerroilla pakkasta on ollut alle viis astetta. Tulppa on vakiota kuumempi, muistaakseni A3, merkkiä en muista. Onko tuo tulppa aivan liian kuuma tai jotain? Myyjäliikkeessä (Hobbypoint, Helsinki) kuitenkin suositeltiin tuota tulppaa kylmälle kelille.

Poissa Jartsa

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Näkkäritulpat
« Vastaus #1 : 24.02.06 - klo: 10.54 »
Tulpassa ei taida olla lämpöarvon osalta vikaa. Mutta rikas seos on myös yksi mikä paukuttaa tulppia!

Kannattaa myös tsekata moottorin kiertokangen alalenkki, jos se on alkanut kulumaan on syy selvä miksi tulpat paukkuvat.  :?

Poissa solar4

  • RSRCA
    • Profiili
Näkkäritulpat
« Vastaus #2 : 24.02.06 - klo: 11.12 »
Laakerit voivat olla syynä myös. Lähinnä etulaakeri, maksaa alle kympin, eli 1-2 tulpan verran..
Little to win, nothing to lose
SD/GT

Poissa moukari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Racers Group Finland
Näkkäritulpat
« Vastaus #3 : 24.02.06 - klo: 14.00 »
Ite ajan 6 tai 7 tulpalla(sirio) talvella ja mitään ongelmaa ei ole mitä kylmenpi tulppa ni sitä paksumpi lanka (kestävämpi) korjatkaa jos oon väärässä. Mulla alko tulppia meneen ku oli kiertokangenlenkki väljä. Aiheuttaa jonkin moisen paineiskun tulppaan... pääsee liian lähelle kantta..
Näin maalaisjärjellä ajatellen  :mrgreen:
Racers Group Finland
  -Panolin 2T öljyt-

Poissa ScarpaT2

  • Tulokas
    • Profiili
Näkkäritulpat
« Vastaus #4 : 24.02.06 - klo: 15.23 »
Lainaus käyttäjältä: "Jartsa"
Tulpassa ei taida olla lämpöarvon osalta vikaa. Mutta rikas seos on myös yksi mikä paukuttaa tulppia!

Kannattaa myös tsekata moottorin kiertokangen alalenkki, jos se on alkanut kulumaan on syy selvä miksi tulpat paukkuvat.  :?


Ahaa, siis liian rikaskin seos voi kuluttaa tulppia? Säädin nimittäin koneen reilusti rikkaalle, ettei vaan rikkois heti tulppaa...  :?

Laakereden tai kiertokangen lenkin väljyys vähän ihmetyttää, voisko näin vähän ajetussa koneessa jo olla moista vikaa? Ja itse asiassa, mitä tarkoitetaan kiertokangen (ala)lenkillä??

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Näkkäritulpat
« Vastaus #5 : 24.02.06 - klo: 15.38 »
Lainaus käyttäjältä: "ScarpaT2"
Ahaa, siis liian rikaskin seos voi kuluttaa tulppia? Säädin nimittäin koneen reilusti rikkaalle, ettei vaan rikkois heti tulppaa...  :?

Kyllä vaan, itsekkin huomannut että myös liian rikkaalla tulppia menee kuin leipää....
Lainaus käyttäjältä: "ScarpaT2"
Laakereden tai kiertokangen lenkin väljyys vähän ihmetyttää, voisko näin vähän ajetussa koneessa jo olla moista vikaa? Ja itse asiassa, mitä tarkoitetaan kiertokangen (ala)lenkillä??

Männästä lähtevä varsi joka menee kampiakselille on kiertokanki.
Siinä on lenkit (Reijät) kummassakin päässä mistä menee "tapit" läpi jolla se pysyy paikoillaan.....
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa Castrol

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Näkkäritulpat
« Vastaus #6 : 24.02.06 - klo: 15.47 »
Jeps, eli niinkuin yllä sanottu, liian rikas seos kastaa ja/tai poksauttaa tulpan.
Serpent Excel
CMB EVO 2 LS Sanwa