Kirjoittaja Aihe: 1/5 touring vai touring polttis?  (Luettu 2417 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa MattiM

  • Veteraani
    • Profiili
1/5 touring vai touring polttis?
« : 07.01.03 - klo: 08.08 »
Kumpi olisi visaampi hankkia? Miksi? Tällä hetkellä omistan sähkö touringin.

Olen treenannut monesti yksin kun isä ei ole jaksanut olla paikalla koko 4-5 tuntia joka on mennyt jos auto on pysynyt ehjänä. Eikö 1/5 autolla yksi tankillinen kestä yli puoli tuntia? Touring polttistahan pitää vissiin koko ajan tankata ja kun tankkaaja ei ole paikalla niin pitää käydä välillä käydä varikolla tankkaamassa ellei joku muu suostu tekemään sitä.

Kilpailuja ei taideta 1/5 luokalle järjestää pahemmin kun Akk:oon sivuilla ei puhuttu paljon mitään tuon luokan säännöistä.

Omistaako täällä kuinka moni 1/5 auton? Vaatiiko enemmän huoltoa kuin touring polttis? Onko vaikeampi ajaa? Tuoko tuo 22 cm3 moottori lisää toiminta varmuutta? Onko säätäminen helpompaa kuin pienempiin moottoreiden verrattuna? Onko tuolla treenaamisesta hyötyä muihinkin touring luokkiin, vaikka nuo ovat takavetoisia?

Hobby Peoplessa myydään Fg autoja. Saako niihin sieltä hyvin varaosia?

Kiitos kaikille vastanneille jo etukäteen.

edit: Ovatko Tattarisuon rata ja Lavangon rata riittävän isoja 1/5 autoille? Tosin ennen kuin menee mitään ostamaan niin täytyy käydä vielä katsomassa kumpaakin jollain radalla.

Mika R

  • Vieras
1/5 touring vai touring polttis?
« Vastaus #1 : 07.01.03 - klo: 13.30 »
Ei touring polttista nyt ihan "koko ajan" tarvii tankata eli ehkä tuossa 10-15 min välein (SuperTen) jos hana pohjassa ajelee. Riippu tietty autosta ja voi olla vähemmänkin.

Tattarisuolla ajavat 1/5 autoilla ja on siellä kaiketi useampia autoja ja ajajia 5-6 kpl, näin mulle kerrottiin, eli rata on riittävän iso. Sama porukka on vissiin tehnyt radan.

Olennaisin ero on moottorissa joka syö tavallista bensaa eikä nitroa, joten on siis huomattavasti edullisempaa ajamista. Käyttö / säätö lienee myös helpompaa kuin nitro moottoreissa ja moottorit kestävämpiä. Itsellä ei tosin ole kokemusta mutta näin olen antanut itseni ymmärtää  mm. RC lehdistä 8) Yx kaveri kertoi että 1/5 auto tulee kaudessa halvemmaksi kuin nitro touring polttis, käytännössä ainoat kuluvat osat ovat renkaat.
Toisaalta ei mulla nitroautoissakaan ole mennyt oikeastaan nitroa ja renkaita, mutta moottoriin tulee ajosta riippuen vaihtaa osat kerran kaudessa, jos virittämistä ei lasketa "pakollisena" menona.

1/5 autoilla ei sitten varmaan ajeta parkkiksilla joten ajamaan pitää aina lähteä oikein radalle joka on miinus. Ja pitää omistaa 1:1 auto sitä varten.
Ei kai siinä mitään muuta negatiivista ole. Paitsi lisäks ehkä hinta. Viimesessä R/C Car lehdessä oli esittelyssä 1/5 off-road peli Bergonzoni Dominator, joka näytti varsin siistiltä peliltä hiekkaradoille. Tsekkaa sekin ennen ostopäätöstä! http://www.bergonzoni.it/english/five/dominat.htm

Poissa Vihrea

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://rcee.has.it
1/5 touring vai touring polttis?
« Vastaus #2 : 07.01.03 - klo: 13.56 »
Wau ! 1/5 koko luokan tourinki jopas on
http://www.bergonzoni.it/images/band/band600.jpg
 :shock:
Galant VR-4

Poissa Nappe

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.power-racing.net
1/5 touring vai touring polttis?
« Vastaus #3 : 07.01.03 - klo: 14.48 »
1:5 autolla ajaminen muistuttaa mielestäni enemmän isolla autolla ajamista kuin pienoisautolla ajamista, mutkiin pitää jarruttaa AJOISSA, meno on rauhallisempaa, ja kun lipsahtaa niin massa vie mennessään, ja vaurioita tulee varmasti jos se osuu johonki.

1:10 polttiksessa on vauhtia ja sykettä ihan eri malliin 1:5 autoihin verrattuna.

Vantaan vauhtikeskuksen radalla on ajettu monet kisat 1:5 autoilla, ja siellä olen sellaisen kerran kokeillut. Eli siellä voi ajaa, vaikka ahtaan puoleista onkin.
Tattarisuolla varmasti pystyy ajaa, ja siellä meno on varmasti makeampi kun vauhtikeskuksen pienehköllä radalla.

Mita tankkaamiseen tulee, niin 1:5 autot ajavat helposti 30-45min tankillisella kun taas kilpaviritteisellä 1:10 polttiksella ajaa tankillisella sellaiset 6-8min.

Poissa Toni

  • Fullspeed RC
    • Profiili
1/5 touring vai touring polttis?
« Vastaus #4 : 07.01.03 - klo: 15.23 »
Mika: Kisakoneella varustettu touringpolttis tosiaan menee tankilla vain 6-8 min, tosin mä en oo koskaan päässy yli 6 min......

1/5 autolla ajaminen ei tosiaan ole nopeatempoista ja vauhdikasta, kuten touringpolttis. Mutkissa ei ajeta lujaa ja massa ei kiihdy kovin nopeasti. En ole tosin itse ajanut, mutta olen seurannut vierestä.

1/5 autot ovat myös takavetoisia, joten ajaminen näyttää todella vaikealta, eikä se näytä yhtään nautittavalta. Nautittavuus hukkuu siihen, että saa sen vehkeen pysymään edes jotenkin radalla ja menemään sinne minne tahtoo. Touringpolttiksen ajaminen taas on nautinto nelivedon ja kiihtyvyyden ansiosta.
SC10 4x4

Mika R

  • Vieras
1/5 touring vai touring polttis?
« Vastaus #5 : 07.01.03 - klo: 16.12 »
Joo hyvä, mä lisäsinkin tohon ekaan viestiini että mun omat kokemukset perustuu vain ja ainoastaan SuperTeniin jossa on 100cc tankki. O.S. FS-26S-C (4-tahti) ja O.S. .15-CV moteilla ajoaika on ollut tuollaset 10-15 min tosin en oo sitä kellottanu. Ens kesänä nään lyhentyykö ajoaika .15 RX moottorilla. Hyvä että oikaisitte miten asia on pienemmän tankin omaavilla 1/10 autoilla. Ja ajan muuten erittäin ohuella seoksella  8)

Poissa MattiM

  • Veteraani
    • Profiili
1/5 touring vai touring polttis?
« Vastaus #6 : 07.01.03 - klo: 21.03 »
Joo, kummatkin ovat kyllä aika tyyriitä ja kun ei vielä taida tällä kertaa saada ulkopuolista rahoitusta niin pitää harkita harkita tarkkaan sitten kun saa rahat kokoon. Nyt kallistuisin 1/5 kannalle mikäli raha riittää mutta kattoo nyt sit kesällä.

Jos nyt jomman kumman hommaa niin pitää varmaan ostaa samalla fail safe. Minkäs merkkisiä niitä on? Missä myydään? Itse en tiedä kuin tuon Futaban fail safen jota myydään Pro Hobbyssä suunnilleen 44 eurolla. Osaako tämä Futaba katkaista yhteyden vastariin ja kääntää kaasu servon ennalta määrättyyn asentoon jos samalle taajuudelle ilmaantuu toinen lähetin? Entä jos vastarin akku rupeaa olemaan liian tyhjä? Ilmoittaako se mistä mahdolliset toimen piteet johtuivat? Entä pystyykö siitä lukemaan vastarin akun kapasiteetin?

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
1/5 touring vai touring polttis?
« Vastaus #7 : 07.01.03 - klo: 21.37 »
mitä nyt vierestä näin, niin ei sinne tattarisuonkaan rada montaa 1/5 autoa rinnakkain mahdu. mun mielipide siis on, että tattiskin on liian pieni rata noille vitosskaalasille.
---

Mika R

  • Vieras
1/5 touring vai touring polttis?
« Vastaus #8 : 07.01.03 - klo: 21.37 »
Mulla on fail-safe jostain jenkeistä ja laittaa servon ennalta asetettuun asentoon kun yhteys katoaa just niinku sanoit eli motin tyhjäkäynnille. En usko että tää mun ainakaan auttaa tohon toisen lähettimen ongelmaan.
Yks juttu mihin se ei auta myös on patterikotelo; vastarin patterikotelosta väsyy nimittäin ajaessa (jos ei käytä vastarin akkua) helposti jouset, jolloin kerran ajaessa kolarin tuloksen patterit ei enää saanu kontaktia ja auto ampas täydellä kaasulla pusikkoon. Siinä ei fail-safe auttanu. Siks kannattaa teipata patterit koteloon jotta pysyy paikallaan ja sitten miettiä kaasuservoon sellasta manuaalista kumirenksu -viritystä joka vetää servon nollakaasulle jos sähköt häviää. Se tosin rasittaa servoa mutta varmuus lienee parempi kuin auto 80 km/h jotain päin. Onneksi oli ruusunmarjapusikko niin autokin pysyi ehjänä.