Kirjoittaja Aihe: Saako ProStock kannatusta?  (Luettu 4021 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Saako ProStock kannatusta?
« : 12.01.03 - klo: 22.14 »
Ensimmäinen ProStock-kisa on ajettu. Mitä jäi käteen?

Osanottajia kisassa oli vain 13. Se on harmillisen vähän näin hienoon luokkaan.

Oma kokemukseni oli huomattavan paljon myönteisempi, kuin olin odottanut. Tätä tunnetta tietenkin värittää hyvin sujunut oma ajo, ja erityisesti fantastinen rata ja muut hyvät kisapuitteet. Mutta olin myös otettu moottorin juuri sopivasta tehosta. Sitä on riittävästi jopa TS-kuskeille, mutta auto ei kovin äkkinäisesti karkaa lapasesta vähemmänkään ajaneelta.
Moottorin ajoituksen kanssa pelaaminen sai tuntemaan itsensä oikein isoksi pojaksi :mrgreen: (kun hyvät kerhoveljet vähän auttoivat).

Mutta mites te muut? Kisaan osallistuneet, kertokaa ihmeessä, mitkä oli tuntemukset, ja minkälaisen ennusteen annatte luokan olemassaololle?

Entäpä te, jotka ette osallistuneet, tai ette aja mitään muutakaan luokkaa? Kerhojen treeni-illoissa ja kahdenvälisissä jutusteluissa mielipiteitä on heitetty puolesta ja vastaan. Nyt olisi julkisen keskustelun paikka. Juuri nyt siksi, että eka kisa on käyty, ja monella taholla ollaan kiinnostuneita tietämään, miten tästä eteenpäin?

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Re: Saako ProStock kannatusta?
« Vastaus #1 : 20.01.03 - klo: 13.00 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"

...kertokaa ihmeessä, mitkä oli tuntemukset, ja minkälaisen ennusteen annatte luokan olemassaololle?

....miten tästä eteenpäin?

Kenelläkään ei siis ole minkäänlaista mielipidettä? Ei puolesta eikä vastaan. Ei ProStockia ajaneilla, ei muiden luokkien kuskeilla, ei isäpäpapoilla, ei kisajärjestäjillä, ei kenelläkään?
Melko kevyesti sivuutetaan tämä uuden luokan synnytysyritys, joka meidän kuvioissamme ei ole ihan pieni juttu. Siitä ja pariin kilpailuluokka-aiheeseen kirjoitettiin ja kirjoittelua luettiin Forumissa enemmän kuin mitään muuta viimeisen puolen vuoden aikana. Ja nyt asia on siis poissa päiväjärjestyksestä, eikä kenelläkään ole enää mitään näkemystä?
Ei ihan ymmärrä.

Kai se on myönnettävä, kuten monet ovat arvelleet, että ProStockiin ei riitä kisaajia. Tai kyllä riittäisi, jos viitsimisen ja uskaltamisen kynnys ei olisi niin korkealla.

No, tämä on vapaaehtoinen harrastus. Ketään ei voi pakottaa osallistumaan, eikä ketään voi pakottaa kirjoittamaan.

Poissa jaska

  • Tulokas
    • Profiili
Saako ProStock kannatusta?
« Vastaus #2 : 20.01.03 - klo: 14.20 »
Sen vähän rc-kisakokemuksen perusteella mitä minulla on niin voin sanoa että Prostockkia oli kiva ajaa.  Vauhti riitti hyvin isolle ja jouhealle radalle jollainen kuusankoskella oli. Toivottavasti jatkossa on lisää PS-kisoja.

 T: Jaska

Poissa Nappe

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.power-racing.net
Saako ProStock kannatusta?
« Vastaus #3 : 20.01.03 - klo: 14.28 »
Pakko kait sitten äänestää jotain...

Juu, loistava luokka, paitsi että tunne kuusankoskella oli kuin ennenvanhaa stanussa... Liipasin pohjassa mentiin, ja ajolinjat ratkaisi kaiken. Toki vauhtia oli hiukan enemmän, ja kilpailu tasaisen tiukkaa :)

Tällaiselle keskiverto-tunarille tehoa oli sopivasti, vauhtia riittävästi, mutta 12lankaseen tehoon "tottuneelle" tuntui tehottomalta. Tietty se oli illuusio, koska paras kierros oli 0,02s huonompi kuin TS-10:ssä, ja 5min tulos parani 4s. joten ajotaitoni on ilmeisesti prostock-tasolla.

Valitettava totuus vain tuntuis olevan että kuskeilla ei ole turnauskestävyyttä, eikä oikeastaan kukaan tulis prostockiin ajamaan pääluokkanaan, vaan kaikki Suomen 50 kisakuskia ajavat tj-10 ja TS-10 luokissa.

Prostock on hieno luokka jossa ajolinjat ratkaisee enemmän kuin kalusto, itse voitin kisan vanhalla syndicate-ankkurilla TOP-kannussa ja treeniakuilla  :mrgreen:
Tosin apua oli kolareista joilta kokonaan vältyin ensimmäistä kertaa eläessäni  :shock:

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Saako ProStock kannatusta?
« Vastaus #4 : 20.01.03 - klo: 15.43 »
Jos tarjolla on kolme vaihtoehtoa, valitsen monistakin syistä sen, jonka koen haastavimmaksi eli TS-10.
Rahkeet, turnauskestävyys, kukkaro, sosiaalinen elämä yms. rajoittavat harrastuksen yhteen luokkaan.
Kesällä on kuitenkin aivan pakko ajaa myös TSR:ää, koska se on vaan niin älyttömän hauskaa.
-Pekka

Poissa Yippo

  • Veteraani
    • Profiili
    • Yippo's EBT statistics page
Saako ProStock kannatusta?
« Vastaus #5 : 20.01.03 - klo: 17.51 »
Aattelin odottaa että joku muu antaa ensin vähän kommenttia niin sitten itekkin vois :-) Kisa oli hyvin pitkälle sitä mitä odotin sen perusteella mitä kerholla on nähty eli älyttömän tiukkaa. Oma kisa kaatui kirjaimellisesti liikaan yrittämiseen. Uskaltanen luvata että Oulussa ajetaan 2.3. ProStock-kisa ja meidän vastaavassa kerhokisa sarjassa on tänä talvena ajanut 14 kuskia että siitä lähdetään. Sitä pohdimme että tarvitseeko ProStockiin olla lisenssiä?

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Saako ProStock kannatusta?
« Vastaus #6 : 20.01.03 - klo: 18.34 »
Lainaus käyttäjältä: "Yippo"
Sitä pohdimme että tarvitseeko ProStockiin olla lisenssiä?

Se olisikin melkoinen "helpotus" ProStockille, että lisenssipakkoa ei olisi. Perimmäisenä ajatuksenahan nimittäin oli tarjota luokkaa luokattomille. Siis juuri heille, joilla lisenssin olemassaolo ei ole itsestäänselvyys.

Mitä siihen sanovat pykälät ja AKK, on toinen juttu. Mäntsälän Kapinoissa lisenssivapautta ei ollut sinne aiotulla TJH-harrastajaluokalla, koska yksi ja ainoa kilpailupäivä oli "AKK:n alainen". Niinpä se taitaa olla Oulun sunnuntaikisakin, koska silloin ajteaan C-12:n Suomen mestaruudesta?

Poissa Yippo

  • Veteraani
    • Profiili
    • Yippo's EBT statistics page
Saako ProStock kannatusta?
« Vastaus #7 : 20.01.03 - klo: 19.10 »
Näinhän minä vähän epäilin itsekkin. Toivottavasti saatais paljon kuskeja mukaan. Omalla kerholla niitä olis paljon mutta kuinka moni hommaa lisenssin on eri asia ja aika moni ajaa kuitenkin matto SM:issä kuten olis myös mulla tarkotus ajaa, mahdollisesti.

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Saako ProStock kannatusta?
« Vastaus #8 : 20.01.03 - klo: 19.31 »
Mielestäni on itsestään selvyys, että kisat ajetaan AKK:n alaisuudessa.

Kuusankosken kisa osoitti, että puheet on tekoja isommat, ikävä kyllä osallistujia oli vain hieman yli kymmenen. Itsekin uskoin että osallistujia voisi olla jopa lähes 20.

Kun otetaan tavallinen kisa Suomessa jossa ajetaan sunnuntaina TSF ja Pro-stock kuinka monta järjestjää kiinnostaa pitää tynkäkisa 20 kuskille?

Minä henkilökohtaisesti pistäisin vauhtia TJ luokkaan ja iloitsisin uusista nuorista Kuusankosken kisoissa, Tähän tulee panostaa !!!

Nyt  kun joskus tulee uusi (ehkä) TJ kone 17 lankainen kiinteällä ajoituksella, niin viimeistään silloin pro-stock on turhaa. Miksi vaarataa harrastusta liian monella luokalla, varsinkin nyt kun TJ näyttää vetävän porukkaa hyvin.
Tosiasiassahan Kuusakoskella Pro-Stock luokassa ei ollut mitään uusia harrastajia (ei yhtäkään) vaan ainoastaan Kourallinen ns. vanhempia harrastajia (VesaK koulukuntaa) ja muutama huumorimielessä luokkaakokeilemassa ollutta virikuskia (Ollinmäki ym.) Toivoisin, että sinäkin VesaK laittaisit selvästikin suuret voimavarasi Tj-kuskeihin ja aloittelijoihin 8)
Yo. ihan vaan omia mielipiteitä lajin eduksi
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Saako ProStock kannatusta?
« Vastaus #9 : 20.01.03 - klo: 20.10 »
Lainaus käyttäjältä: "CAi"

1. kuinka monta järjestjää kiinnostaa pitää tynkäkisa 20 kuskille?

2. Minä henkilökohtaisesti pistäisin vauhtia TJ luokkaan ja iloitsisin uusista nuorista Kuusankosken kisoissa, Tähän tulee panostaa !!!

3. Nyt  kun joskus tulee uusi (ehkä) TJ kone 17 lankainen kiinteällä ajoituksella, niin viimeistään silloin pro-stock on turhaa. Miksi vaarataa harrastusta liian monella luokalla, varsinkin nyt kun TJ näyttää vetävän porukkaa hyvin.

4. Tosiasiassahan Kuusakoskella Pro-Stock luokassa ei ollut mitään uusia harrastajia (ei yhtäkään) vaan ainoastaan Kourallinen ns. vanhempia harrastajia (VesaK koulukuntaa) ja muutama huumorimielessä luokkaakokeilemassa ollutta virikuskia (Ollinmäki ym.)

5. Toivoisin, että sinäkin VesaK laittaisit selvästikin suuret voimavarasi Tj-kuskeihin ja aloittelijoihin


Hyvä. Juuri näitä extreemejäkin näkemyksiä halusin peliin.

1. Juuri ProStock- tai vastaava "täyteluokka" voisi onnistuessaan tehdä mahdolliseksi pitää silloin tällöin myös 2-päiväisiä kisoja. Pelkälle 6 mattoautoilijalle se ei ikinä onnistu, mutta ProStockin kanssa onnistuu.

2-3. Jos joku iloitsee uusista TJ-kuskeista niin minä. Raakaa kenttätyötä (lue: vasta-alkajien opastusta rc-foorumissa) tekeviä ei ole viime aikoina ollut montaa. Itse et Olli ainakaan kuulu niihin.
ProStock ei missään tilanteessa vaaranna TJ-luokkaa. Mistä ihmeestä sellainen ajatus on voinut syntyä? Etkö nähnyt Kuusankoskella, minkälaista vauhtia PS kulkee? Ei se ole vasta-alkajluokka!

4. VesaK koulukuntaa  :mrgreen:  :mrgreen:  :mrgreen:
Oli tietenkin pettymys, että uusia aikuis- ja nuor-aikuisharrastajia ei ollut (yhtä lukuunottamatta).

5. Olli, kumpi meistä on tehnyt enemmän aloittelijatyötä viimeisen puolen vuoden aikana?


Vielä selvyyden vuoksi: ProStockissa en rakentanut luokkaa itselleni, itse asiassa osallistumineni Kuusankosken kisaan tapahtui enemmänkin velvollisuudesta kuin varsinaisesta ajohimosta. (Mukanaolo siellä oli kuitenkin hienoin kaikista kokemistani, kiitos hienon radan!)
Uskoin, että lajissa on väliinputoajia, kuten ei-ryppyotsaisesti mukana olevia nuoria aikuisia, joille PS olisi ollut se oikea. Ja sen kautta laji olisi saanut uutta painoarvoa. Ja rc-kauppiaat leipää. Aivan kuten on käynyt esim. Saksassa, jossa juuri tämä ryhmä on aivan ratkaisevassa asemassa lajin lukemattomien kilpasarjojen olemassaololle ja kukoistukselle.

Omalle harrastamiselleni ProStock ei tee sitä eikä tätä: kisoja kierrän juniorin huoltajana, ja kun ajattaa,niin ajan joko TJ:a tai TS:a.

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Saako ProStock kannatusta?
« Vastaus #10 : 20.01.03 - klo: 20.37 »
VesaK: Älä taas sekoita Saksaa Suomeen....
Äläkä puhu mitään minun juniori työstäni jollet siitä mitään tiedä!
Ei tarvitse vastata. En jaksa kinata kanssasi. [/b]
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Saako ProStock kannatusta?
« Vastaus #11 : 20.01.03 - klo: 21.54 »
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
VesaK: Älä taas sekoita Saksaa Suomeen....
Äläkä puhu mitään minun juniori työstäni jollet siitä mitään tiedä!
Ei tarvitse vastata. En jaksa kinata kanssasi. [/b]

Jos oikein tarkasti tavaa, niin mainitsin Saksan esimerkkinä maasta, missä aikuisikäiset rc-autoilun harrastajat ovat tuoneet koko lajille ihan uudenlaista kipinää. Sama USA:ssa. Ja Hollannissa. Sitä ilmiötä voidaan toki ylenkatsoakin, jos siltä tuntuu. Itse en ole koko pitkässä keskustelussa avoimesta harrastajaluokasta pystynyt ymmärtämään, miksi monet näyttävät kokevan ajatuksen uhkana ja vastenmielisenä.
Tosin siten ajattelevista en yhtäkkiä muista montaakaan, joka itse ajaisi rc-autoa kisoissa. Rannaltahan on aina ollut niin helppoa olla viisas, kun merellä myrskyää.

Juniorityöllä tarkoitin tässä yhteydessä suhtautumista aloittelijoihin tässä foorumissa.

Ajatustenvaihdon kuittaaminen "kinaamiseksi" on lapsellista. Jos ei huvita keskustella ja vaihtaa ajatuksia lajiimme liittyvistä aiheista, niin saa toki olla hiljaakin.

Poissa PJEP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Saako ProStock kannatusta?
« Vastaus #12 : 21.01.03 - klo: 00.20 »
Tsop,tsop Cai ja VesaK!
Turhaan amerikkalaistutkija ei ole tullut siihen tulokseen, että on vaarallista ratkaista ongelmia netissä! Viittaan vapaassa keskustelussa olevaan topikkiin. :wink:

Mitä tuleee aiheeseen, tiimillämme on ollut selvästi motivaatio-ongelmaa lajia kohtaan. Kun vakioluokka on kaluttu loppuun, on haettava motivaatiota muista luokista tai lopetettava laji. Valitettavasti näin on käynyt monien kohdalla TJ ei enää jatku TS:nä. Kuten aiemmin olen maininnut, siirtymisvaihe on melko iso. Pelkäänpä vain, miten motivaatio virissä jatkuu, jos satsausten jälkeen ei toivottua menestystä tule.
Siksi jokin väliluokka olisi tarpeen mutta, mutta...
PS-luokka ei ole virallinen luokka, se ajetaan täyteluokkana sunnuntaina (erittäin huono kisapäivä matkan takaa) ja kisoja valitettavan harvoin, joten kaikki riippuu kaikesta ja kierre valitettavasti alaspäin.

VesaK: Olen pahoillani, että se valtava työ, jota olet PS:n eteen tehnyt, näyttää tällä hetkellä valuvan hukkaan mutta syy ei ole henkilökohtainen vaan olosuhteiden aiheuttama. Periksi ei kuitenkaan kannata antaa, koska lajin harrastajia ilmeisesti on, vaikkakaan ei kisoissa.

TSF luokan ilmestymistä viralliseksi luokaksi olen ihmetellyt, onhan vaarana, että sekin jakaa luokkia. Vaaravyöhykkeessä näkisin ainakin CS-luokan vai onko CS:n hiipumisen edessä nostettu jo kädet pystyyn?
Nämä ovat omia näkemyksiä asiasta, ei tarkoitettu ketään vastaan. :mrgreen:

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Saako ProStock kannatusta?
« Vastaus #13 : 21.01.03 - klo: 07.35 »
Lainaus käyttäjältä: "PJEP"
Tsop,tsop Cai ja VesaK!
Turhaan amerikkalaistutkija ei ole tullut siihen tulokseen, että on vaarallista ratkaista ongelmia netissä! Viittaan vapaassa keskustelussa olevaan topikkiin. :wink:

Siksi jokin väliluokka olisi tarpeen mutta, mutta...
PS-luokka ei ole virallinen luokka, se ajetaan täyteluokkana sunnuntaina (erittäin huono kisapäivä matkan takaa) ja kisoja valitettavan harvoin, joten kaikki riippuu kaikesta ja kierre valitettavasti alaspäin.

TSF luokan ilmestymistä viralliseksi luokaksi olen ihmetellyt, onhan vaarana, että sekin jakaa luokkia. Vaaravyöhykkeessä näkisin ainakin CS-luokan vai onko CS:n hiipumisen edessä nostettu jo kädet pystyyn?
Nämä ovat omia näkemyksiä asiasta, ei tarkoitettu ketään vastaan. :mrgreen:

Aivan oikein, PJEP, CAi:n kanssa tunnumme olevamme täällä forumissa aina törmäyskurssilla, vaikka soitellessamme ja tavatessamme meillä on hyvät jutut ja ymmärrämme toisiamme. Pitäisikö opetella viljelemään noita hymiöitä enemmän...

..hymiöitä..
Se TSF on tabu aihe, eikä siihen puuttumisella saa muuta kuin leiman otsaansa. Jos peli olisi avointa, olisi forumissakin jo ajat sitten käsitelty aihetta, miten täysin uusi ja "keskustelematon" luokka voi yhtäkkiä ponnahtaa esiin, ja peräti viralliseksi luokaksi! Ilman, että yhtäkään kisaa oli edes ajettu! Vaikka osanottajamäärät näkyvät olevan puolet siitä mitä Prostockissa.
Aikanaan kysyin asiasta useaan kertaan, mutta palkintona oli ainoastaan hankalan tyypin maine. (Selvyyden vuoksi: TSF:ää vastaan minulla ei ole mitään, vaan päinvastoin, kannatan kokeiluja.)
 :wink:  8)  jne.jne.

Edit: Poistin viittauksen kahdenkeskiseen puhelinkeskusteluun. Ei ollut korrektia käyttää sellaista julkisessa keskustelussa, olen pahoillani.

Poissa PJEP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Saako ProStock kannatusta?
« Vastaus #14 : 21.01.03 - klo: 08.13 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"


...ja tämä loppu on sitten pelkkää hymiötä:
Kas kas, sinä PJEP oletkin PS:n sympatiseerajaa. Kuten vähän arvelinkin keskinäisten viestiemme perusteella. CAi sen sijaan kertoi sinun soittaneen kauhuissasi jokunen päivä sitten, että "PS tappaa TJ:n".



Niin taidan olla epäluuloinen kaikkea uutta kohtaan, kuten aikoinaan touringluokkaa, nyt TSF:ää ja ja ilmeisesti PS:ää kohtaan. Mutta Syndicate-luokka ei vieläkään saa ymmärtämystäni, sitähän aikoinaan vastustin kovasti. :D  Ja voihan olla, että TSF on suosituin luokka hetken päästä. Tähän harrastukseen vaikuttavat  fiilikset, sitä luokkaa ajetaan, mikä tuntuu kivalta. Pakolla ei voi yhtään sarjaa säilyttää tai luoda uutta.
Mutta ajat muuttuvat,käsitykset muuttuvat, mielipiteet muuttuvat (onneksi). Näillä keskusteluillahan pyritään muokkaamaan mielipiteitä yhteneviksi, jotta laji voisi edetä.

Poissa KariM

  • Tulokas
    • Profiili
Saako ProStock kannatusta?
« Vastaus #15 : 21.01.03 - klo: 14.28 »
kyllä minäkin tykkäsin PS-luokasta. Soisin sen elävän. Ymmärrän sen vaikean tulevaisuuden. Kaksipäiväisiä kisoja on hankala järjestää. Tämän seurauksena kärsii tietenkin TSF, C12 ja PS ollessaan kilpailijamääriltään pikkuluokkia. kaksi edellisistä luokista ovat nuoria joilla saattaisi olla tulevaisuutta, mene ja tiedä. Jos stanukone muutetaan esim 17:ksi on PS tietenkin tarpeeton mutta tuleekohan siitä liian raju aloittelijoille. Viisaammat sen päättäköön. Mielesäni uusia tuulia pitää aina haistella sillä toiveella, että se tuoksuu hyvälle. Älkäämme kuopatko PS:ää yhden kokemuksen perustaalla. Silloinhan niin voisi tehdä kahden muunkin pikkuluokan osalta. Kehitellään mielessä, kokeillaan käytännössä ja keskustellaan toisiamme kunnioittaen. Tampereella nähdään :mrgreen:

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Saako ProStock kannatusta?
« Vastaus #16 : 21.01.03 - klo: 22.21 »
Lainaus käyttäjältä: "KariM"
kyllä minäkin tykkäsin PS-luokasta. Soisin sen elävän. Ymmärrän sen vaikean tulevaisuuden. Kaksipäiväisiä kisoja on hankala järjestää. Tämän seurauksena kärsii tietenkin TSF, C12 ja PS ollessaan kilpailijamääriltään pikkuluokkia. kaksi edellisistä luokista ovat nuoria joilla saattaisi olla tulevaisuutta, mene ja tiedä. Jos stanukone muutetaan esim 17:ksi on PS tietenkin tarpeeton mutta tuleekohan siitä liian raju aloittelijoille. Viisaammat sen päättäköön. Mielesäni uusia tuulia pitää aina haistella sillä toiveella, että se tuoksuu hyvälle. Älkäämme kuopatko PS:ää yhden kokemuksen perustaalla. Silloinhan niin voisi tehdä kahden muunkin pikkuluokan osalta. Kehitellään mielessä, kokeillaan käytännössä ja keskustellaan toisiamme kunnioittaen. Tampereella nähdään :mrgreen:

Olen ymmärtänyt, että mahdollinen uusi eurooppalainen stanumottori olisi ajoitukseltaan kiinteä, ja teholtaan lähellä nykyistä Syndicate-konetta. Eli varsin lähellä nykyistäkin TJ-konetta, mutta huomattavasti huoltoystävällisempi, koska sorvaustarve on vähäisempi.

Eroa tulee siis olemaan ProStock-luokkaan saman verran kuin nytkin. Voi olla, että ProStock ei jää elämään, mutta kyllä se mielestäni hyvin istuisi uuden TJ:n rinnalla:
Luokka / Teho (arvio) / Muuta
TJ-10 / 130W / 17t, kiinteä ajoitus, ajoaika 4 min
ProStock / 200W / 17t, vapaa ajoitus, ajoaika 5 min
TS-10 / 230W / 12t, vapaa ajoitus, ajoaika 5 min

Kuten PJEP kirjoitti, PS toimisi hyvänä siirtymäluokkana. Sekä olisi ei-ryppyotsainen ja varustelukierteestä vapaa harrastajaluokka.

Mitä tulee sisältörikkaaseen ja vapaaseen keskusteluun, mitä yksi sun toinen nykyisin peräänkuuluttaa, sitä ei tässä lajissa tulla näkemään niin kauan kuin pätevimmät keskustelijat ottavat nukkensa pois leikistä aina, kun joku muu uskaltaa esittää ajatuksiaan tai kritiikkiä.

Poissa Teppo

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.mx.teamentisetkuskit.com
Saako ProStock kannatusta?
« Vastaus #17 : 22.01.03 - klo: 11.00 »
Muistelisin että jossain päin maailmaa siirryttiin 23-lankaisiin vakioluokassa.
Mielestäni se millä käämeillä vakioluokkaa ajetaan ei ole niin merkittävä, 17-lankainen tosin ehkä liian lähellä viritettyä, mutta tuo pitkäikäisyys olisi tärkeämpää. Käämiä muuttamalla ei päästä eroon yhdenakun kestävistä hopeahiilistä yms. viimeisenpäälle virittelystä. Se että moottorin saisi huoltaa ainoastaan kerran ennen finaaleja olisi ehkä rajoittavampi suunta tuota liiallista panostamista vastaan?
Olisiko kuitenkin järkevää jatkaa 27-lankaisilla vakioluokassa ja tuo väliluokka niillä 17-lankaisilla jos jatkossa innokkaita riittää?

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Saako ProStock kannatusta?
« Vastaus #18 : 22.01.03 - klo: 17.21 »
Lainaus käyttäjältä: "Teppo"
Muistelisin että jossain päin maailmaa siirryttiin 23-lankaisiin vakioluokassa.
Mielestäni se millä käämeillä vakioluokkaa ajetaan ei ole niin merkittävä, 17-lankainen tosin ehkä liian lähellä viritettyä, mutta tuo pitkäikäisyys olisi tärkeämpää. Käämiä muuttamalla ei päästä eroon yhdenakun kestävistä hopeahiilistä yms. viimeisenpäälle virittelystä. Se että moottorin saisi huoltaa ainoastaan kerran ennen finaaleja olisi ehkä rajoittavampi suunta tuota liiallista panostamista vastaan?
Olisiko kuitenkin järkevää jatkaa 27-lankaisilla vakioluokassa ja tuo väliluokka niillä 17-lankaisilla jos jatkossa innokkaita riittää?

Teppo: käsittääkseni uudessa eurooppa koneessa on ajoitus vain 5 astetta nykyisen 24 sijaan joten teho on aika lähellä nykyistä stanua ?
Totesit oikein että käämitus ei poista virittelyä, ehkä vapaa ajoitus poistaisi.... mutta silloin koneen pitäisi olla tuo 23 lankainen, tosin sekään ei poista sorvausta ym.
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa Jassu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Saako ProStock kannatusta?
« Vastaus #19 : 23.01.03 - klo: 10.19 »
Mielenkiintoista keskustelua käyty tällä palstalla, mutta ihmetyttää TJ-kuskien/huoltajien vähäinen osallistuminen aiheeseen. Oma kantani on että TJ:ssä säilytetään nykyinen hyväksi koettu moottori sääntö (tumpin kyselyssä olin suostuvainen 17-lankaiselle vapaapäätyiselle koneelle, mutta se on kyllä aloittelijoille liian raju). Nykyisiä koneita löytyy joka valmistajalta ja kisaajien pakeissa niitä on paljon, joten moottori säännön muuttaminen ei ainakaan tule halvaksi.
Tästä tullaankin ainakin omaa mieltäni vaivanneeseen asiaan , että kenen toivomuksesta tätä moottori sääntöä ollan muuttamassa? kilpailijoiden vai kauppiaiden vai kenen.....
Mitä tulee Pro-Stockiin, niin se olisi oiva porras, ennen 12-lankaisiin siirtymistä, ainakin näin uskon. Se että riittääkö osallistujia 3-luokkaan on jo toinen asia....

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Saako ProStock kannatusta?
« Vastaus #20 : 23.01.03 - klo: 13.17 »
Prosessi uuden TJ-moottorin osalta taitaa olla jo menossa, kyllä/ei-päätöksiä tuskin enää harkitaan. Hyvä puoli 17t-koneessa on siinä, että luokka tulee olemaan euroopanlaajuisesti käytössä. Se tulee näkymään moottoritarjonnassa. Toinen erinomainen asia on pienempi sorvaustarve lievän ajoituksen seurauksena. Sorvaustarve ei tietenkään kokonaan poistu, mutta muistaakseni Tumpin esittämä ajatus oli, että kisa pitää voida ajaa läpi ilman yhtäkään huoltoa.

Toinen asia on tosiaan se, miksi nykyisestä moottorista luovutaan. Ehkä eniten liikkeellepanevana voimana viimevuotisten keskusteluiden perusteella on ollut nykyisen moottorin vilppimahdollisuudet ja moottoreiden yksilöllisyys. Jos kuitenkin uusikin moottori tulee olemaan kiinteäajoitteinen, voi kysyä, mitä ollaan voitettu? Tosin tässäkin asiassa suureen ääneen puhuneet ovat kääntäneet takkinsa muutaman kerran ympäri: yhtäkkiä kiinteä ajoitus ei enää olekaan ongelma.

Uskon myös, että PS istuisi todella hyvin väliluokaksi. Jos se olisi FT-kisojen lauantain ohjelmassa, aiheuttaisi se sen, että yksi kolmesta luokasta kärsisi ainakin silloin tällöin osallistujien vähäisyydestä.
Helppo tapa selvittää kiinnostusta olisi järjestää jonkin kisan ilmoittautumisen yhteydessä kevyt kysely, mihin luokkaan ilmoittautuisit, jos tarjolla olisi TS, PS ja TJ.