Kirjoittaja Aihe: kytkimen säätäminen??  (Luettu 15457 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Mika R

  • Vieras
Vs: kytkimen säätäminen??
« Vastaus #60 : 11.11.09 - klo: 13.33 »
Ei siinä mitään vikaa ole. Jouset voi olla vähän löystyneet mutta ei se menoa haittaa.

Kirjoitat että sammuu kun tyhjäkäynti on säädetty niin alas ettei renkaat pyöri (pukilla ilmeisesti). No säädä sitten hieman ylemmäs. Ei se haittaa lainakaan jos renkaat vähän pukillä pyörii kunhan nyt ei ihan villisti eikä auto yritä liikkeelle renkaat maassa.

Ehkä olet jo vaihtanut tulpan, uudella tulpalla pysyy luultavasti käynnissä paremmin jos tulppa on vanha.

Poissa Maxximo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kytkimen säätäminen??
« Vastaus #61 : 11.11.09 - klo: 14.19 »
Ok, nyt tyhjäkäynti on sellainen, et yrittää hieman eteenpäin maassa ollessaan siltikin sammahtelee usein ajossa... ja siis säätöjä on kokeiltu ihan laidasta laitaan, on tukehtunut sammuksiin liian rikkaasta seoksesta ja on mooannut laihuuttaan.

Normiksi säädetyllä tyhjäkäynnillä saattaa röpöttää esim. 10sec ja sit yhtäkkiä MO... sammuu.

Löysin RC-Harrastus foorumilta tollasen lausahduksen Dragon polttoaine keskustelusta:
Lainaus käyttäjältä: tomppa82
Synteettistä todennäköisesti on sen verta paljon, että öljymäärä on jo sen takia liian suuri autokäyttöön, vaikeuttaa säätämistä. Jos maininta on pelkästään synteettisestä öljystä, niin sitten siinä on vain sitä. Ja vaikka olisikin autokäyttöön sopivasti tällä hetkellä öljyä, niin eipä siihen paljoa todennäköisesti tarvi rissaa lisätä, että kokonaisöljymäärä nousee liian suureksi. Herkästi säätää liian laihalle, kun liika öljy saa aikaan sen, että kone vaikuttaisi sopivilla säädöillä käyvän aivan liian rikkaalla. Ja risiinin lisäys ei ainakaan helpota tilannetta. Eikä apteekki-risiini ole hyvää näihin, kannattaisi mielluummin laittaa ihan rc-autokäyttöön tarkoitettua risiiniä.

Autokäyttöön kun sellainen 8-12% on riittävä kokonaisöljy-prosentti (synteettinen+risiini). Sen jälkeen vaan alkaa vaikeutuun säätäminen, eikä koneen kestoikäänkään ole suuremmalla öljymäärällä vaikutusta.
"Short Course" Hyper 8 Pro @ harjaton Tekin T8 1550kv, Xerun 150A, 6S-4,5Ah A-spec, HN Torsen F&C - "Audi S1Q" Cyclone Pro @ T3.0 Nitro Star, CF Mod - Rallygame 1/8 Porsche 911 @ TT EB-4 S2, harjaton

Mika R

  • Vieras
Vs: kytkimen säätäminen??
« Vastaus #62 : 11.11.09 - klo: 15.40 »
Jaa, no tosta mä en tiedä, voithan kokeilla jotain toista polttoainetta. Mutta kytkimestä tuskin vika löytyy jos kaikki osat ovat kunnolla kiinni.

Poissa Poinas2

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • WEBSTORE
Vs: kytkimen säätäminen??
« Vastaus #63 : 11.11.09 - klo: 19.58 »
No voihan se olla, että kytkinlaakerit on pashana tai sitten kytkinkello kanittaa paloihin tms. -> jarruttaessa tai tyhjäkäynnillä pyrkii sammuilemaan. Mutta noi lienee kaikki tarkastettu jo tai sitten noita juttuja ei vaan luokitella kytkime "viaksi"   :angel:
EA-Import Oy Webstore: www.eaimport.net
ALPHA Plus - BETA - BULLIT - TeamDurango - PIRANHA Fuel - M2C - TRESREY - KyPOM - H-Energy - REDS - RevolutionRcDesign - ThunderInnovation - Yaiba

Poissa Maxximo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kytkimen säätäminen??
« Vastaus #64 : 11.11.09 - klo: 21.34 »
Paljonko tossa kytkinkellossa sais olla välystä? Pientä klappia siinä kyllä on... Pituussuunnassakin siinä oli melko reilu välys jonka shimmasin pienemmäksi, mutta hieman liikaa omasta mielestä on kuitenkin tota "laakeriklappia". Jost tota ajattelin, et kun on kierroksia koneessa ja kytkin on kiinni ja vetää liinat kii niin kytkin ei ehdi irrottamaan tai jumittaa/ottaa osittain kiinni tms. ja sammuttaa koneen.

Huonosti tosin ymmärrän näiden päälle ku on eka polttis eikä paljoa ole ehtiny ruuvailemaan näitä.
"Short Course" Hyper 8 Pro @ harjaton Tekin T8 1550kv, Xerun 150A, 6S-4,5Ah A-spec, HN Torsen F&C - "Audi S1Q" Cyclone Pro @ T3.0 Nitro Star, CF Mod - Rallygame 1/8 Porsche 911 @ TT EB-4 S2, harjaton

Mika R

  • Vieras
Vs: kytkimen säätäminen??
« Vastaus #65 : 11.11.09 - klo: 21.45 »
Ihan hyvinhän sä tunnut ymmärtävän näiden päälle. Valitettavasti itse en pysty tarjoamaan parempaa vastausta kuin että kytkimessä ei ole vika vaan se on moottorin säädöissä ja/tai tulpassa. Jos auto rullaa hyvin niin en usko että vika löytyy autosta.

Onko muuten paineletku ehjä ja kunnossa eikä kuplia tule polttoaineletkuun vaan pa juoksee tasaisesti koneeseen. Tarkista myös ettei tankin korkki vuoda --> paineet pääsee pihalle.

Poissa Maxximo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kytkimen säätäminen??
« Vastaus #66 : 11.11.09 - klo: 22.11 »
Joo tosiaan, auto muuten rullaa hyvin kun kone ei oo käynnissä. Käynnistyy helposti, kiihtyy ja kulkee hyvin lukuunottamatta tota sammuilua. Kone on .18 Team Infinity ja tulppina on lämpöarvoltaan medium ja tosiaan uudella tulpalla tekee samaa. Sormilla kun puristaa kasaan tankin paineputken niin alkaa pikkuhiljaa vetään laihalle ja nostaa kierroksia joten ilmeisesti tankki ei vuoda..? Pitää hakea uudet laakerit tohon kelloon ja kokeilla eri fuilia niin on ainakin ne pois suljettu.
"Short Course" Hyper 8 Pro @ harjaton Tekin T8 1550kv, Xerun 150A, 6S-4,5Ah A-spec, HN Torsen F&C - "Audi S1Q" Cyclone Pro @ T3.0 Nitro Star, CF Mod - Rallygame 1/8 Porsche 911 @ TT EB-4 S2, harjaton

Poissa Maxximo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kytkimen säätäminen??
« Vastaus #67 : 14.11.09 - klo: 12.50 »
Säätöä ja testailua taas takanapäin. Kytkimestä tuli hyvä kun hieman modasin noita kytkinjousia. Käytännnössä siis hieman taitoin niitä jotta niistä tuli jäykemmät. Nyt kärsii jopa aavistuksen pintakaasuttelua pysyen paikallaan mutta lähtee kuitenki ku hauki rannasta kun tinttaa kaasun pohjaan.

Mutta mutta, edelleen sammuilee... Varmaan säätäjässä vika..? Saattaa pelittää hyvin jonkin aikaa, mutta yks kaksi tyhjäkäynti muuttuu raskaaksi ja silloin myöskin sammuu helposti. Välikaasuttelulla kuitenkin pysyy käynnissä ja saattaa jälleen toimia normaalisti parin kunnon vedon jälkeen. Usein tuo sammuilu tapahtu kun veti hetken pashkarinkiä ja driftailua pumppaamalla kaasua. Kumeneekohan liikaa? Joo, pitäis hommata se inframittari... Vai saako liikaa löpöä? Tms?
« Viimeksi muokattu: 14.11.09 - klo: 13.30 kirjoittanut Maxximo »
"Short Course" Hyper 8 Pro @ harjaton Tekin T8 1550kv, Xerun 150A, 6S-4,5Ah A-spec, HN Torsen F&C - "Audi S1Q" Cyclone Pro @ T3.0 Nitro Star, CF Mod - Rallygame 1/8 Porsche 911 @ TT EB-4 S2, harjaton

Poissa Makeclick

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: kytkimen säätäminen??
« Vastaus #68 : 20.11.09 - klo: 18.02 »
Säätöä ja testailua taas takanapäin. Kytkimestä tuli hyvä kun hieman modasin noita kytkinjousia. Käytännnössä siis hieman taitoin niitä jotta niistä tuli jäykemmät. Nyt kärsii jopa aavistuksen pintakaasuttelua pysyen paikallaan mutta lähtee kuitenki ku hauki rannasta kun tinttaa kaasun pohjaan.

Mutta mutta, edelleen sammuilee... Varmaan säätäjässä vika..? Saattaa pelittää hyvin jonkin aikaa, mutta yks kaksi tyhjäkäynti muuttuu raskaaksi ja silloin myöskin sammuu helposti. Välikaasuttelulla kuitenkin pysyy käynnissä ja saattaa jälleen toimia normaalisti parin kunnon vedon jälkeen. Usein tuo sammuilu tapahtu kun veti hetken pashkarinkiä ja driftailua pumppaamalla kaasua. Kumeneekohan liikaa? Joo, pitäis hommata se inframittari... Vai saako liikaa löpöä? Tms?

Moro. Oli oikeen pakko kirjautua tänne sivustolle kun jäi sun ongelma vaivaamaan :D. Suosittelen katsomaan Savagen X/XL säätö videon: http://www.youtube.com/watch?v=ma2_CghxiUk
Tuossa käsitellään juurikin tuota, jos kone sammuu kaasutuksen jälkeen ja tuo on pirun hyvä säätöpätkä jokaiselle harrastelijalle. Kannattaa seurata ja kuunnella tarkkaan!

Itsellä oli myös tuota tyhjäkäynti ongelmaa, mutta asetukset sai kohdilleen kun low speed needleä sääteli laihemmalle ja tyhjäkäyntiä samalla runkkaili

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: kytkimen säätäminen??
« Vastaus #69 : 20.11.09 - klo: 19.43 »
Kyllä puhtaasti kuulostaa siltä että koneesi on liian laihalla ja kuumenee liikaa.
Sillon tietenkin sylinteri laajenee liikaa ja kone on "väljä"
Pienen jäähdyttelyn jälkeen kone toimii ilmeisesti taas normaalisti.
Eli kone piikillä.

Ja piikillä olevat säädöt tietenkin myös kuluttaa koneen nopeasti väljäksi.

Poissa Maxximo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kytkimen säätäminen??
« Vastaus #70 : 20.11.09 - klo: 20.22 »
Kiitos teille. Olihan toi video hyvin havainnollistava ja toivon mukaan auttaa näkemään ja kuulemaan paremmin ton motin käytöstä...

Itse asiassa viimeksi kun taas "säätelin" niin epäilinkin että on liian laihalla ja sammuminen johtuu ylikuumentumisesta koska oli siis todella kuuma, hieman kostutetulla sormella kun kokeili niin välittömästi haihtu pois. Ja heti sammumisen jälkeen oli vaikea käynnistää, mutta hetken jäähdyttelyn jälkeen lähti taas kuin palmun alta. Taidan siis ruuvata takaisin tehdas-säätöihin ja aloittaa puhtaalta pöydältä. Toki eka pitää hakea oma infrapunalämpömittari. Mitään suosituksia mittarista?

Tullu nyt pääasiassa ajettua sisätiloissa(ei asunto  :grin:), lämpötila n. 18-20 astetta. Voisko lisäksi kylmempi tulppa yhtään auttaa asiaa? Nyt on medium.

"Short Course" Hyper 8 Pro @ harjaton Tekin T8 1550kv, Xerun 150A, 6S-4,5Ah A-spec, HN Torsen F&C - "Audi S1Q" Cyclone Pro @ T3.0 Nitro Star, CF Mod - Rallygame 1/8 Porsche 911 @ TT EB-4 S2, harjaton

Poissa Makeclick

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: kytkimen säätäminen??
« Vastaus #71 : 20.11.09 - klo: 20.36 »
Kiitos teille. Olihan toi video hyvin havainnollistava ja toivon mukaan auttaa näkemään ja kuulemaan paremmin ton motin käytöstä...

Itse asiassa viimeksi kun taas "säätelin" niin epäilinkin että on liian laihalla ja sammuminen johtuu ylikuumentumisesta koska oli siis todella kuuma, hieman kostutetulla sormella kun kokeili niin välittömästi haihtu pois. Ja heti sammumisen jälkeen oli vaikea käynnistää, mutta hetken jäähdyttelyn jälkeen lähti taas kuin palmun alta. Taidan siis ruuvata takaisin tehdas-säätöihin ja aloittaa puhtaalta pöydältä. Toki eka pitää hakea oma infrapunalämpömittari. Mitään suosituksia mittarista?

Tullu nyt pääasiassa ajettua sisätiloissa(ei asunto  :grin:), lämpötila n. 18-20 astetta. Voisko lisäksi kylmempi tulppa yhtään auttaa asiaa? Nyt on medium.



Juurikin lueskelin tulpista ja siinä sanottiin, että tulppa olisi tärkeä olla suositeltu tulppa +/- 1 lämpöarvolla. Sun tilanteessa kylmempi tulppa voi olla hyväkin jos auto käynnistyy mainiosti.