Ensiksikin. Pelkkään öljyn jäykkyyteen ei voi tuijottaa kun vertaa eri autojen iskunvaimentimien vaimennustehoa. Vaikuttavia asioita on myös männänhalkaisija suhteessa öljyreikien kokoon, jossain määrin myös vaimentimen rungon jäykkyys ja reikien muotoilu. Eli, toisessa autossa on samalla öljyllä huomattavasti suurempi vaimennusteho kuin toisessa.
Jousen jäykkyyden suhde vaimennustehoon:
Jäykkä jousi tarvitsee jäykän vaimennuksen. Näinhän se on. Jos jousi on jäykkä suhteessa vaimennustehoon, jousitus "ampuu" patin jälkeen ylös ja auto on ikävä ajaa... Jos jousi on löysä suhteessa vaimennustehoon, alkaa jousitus "keriä" pateissa kasaan ja viimein auton alusta pohjaa... Jousen jäykkyys on kuitenkin tärkeä valinta. Jäykkä jousi kantaa autoa hyvin ja mahdollistaa jäykän iskarin, eli tällin sietökyky paranee, mutta pito epätasaisella alustalla heikkenee. Löysä jousi taas vaatii kaverikseen löysän iskarin. Tämä lisää epätasaisella alustalla pitoa tiettyyn rajaan asti, mutta auton alusta ei ole kantava, eli pohjaa helposti. Myös ohjautuvuus voi muuttua epämääräiseksi... Myöskään jousen esijännitystä ei saa käyttää liikaa, koska se tekee alustasta pintakovan, mutta jousen loppujäykkyyttä ei lisää paljoakaan, eli huono...
Asiata voisi kirjoitella vaikka kuinka paljon, mutta tuossa pääperiaatteita...