Kiitos Hoke palautteesta. Tehtaan "keraamisille" laakereille antama elinikäennuste on 5-10 x tavallisen laakerin ikä.
Näistä laakereista vielä sen verran, että niiden suojat ei ole kumista, vaan niissä on metallilaipat, jotka on päällystetty kumimassalla.
Tavallisissa kumisuojatuissa laakereissa on ollut ongelmia lämmön kanssa, josta syystä moni niitä on vierastanut vielä nykyäänkin. Meillä myytävät laakerit ovat ns. non contact -laakereita, eli kumitettu laippa on kiinnitetty sisempään, akseliin tulevaan kehään. Ulompaan kehään ei laippa koske, vaan laipan ja kehän välissä on erittäin tarkka sovitus. Niin tarkka, ettei öljy pääse ulos ja lika sisään.
Tästä johtuen laakeri kestää 170 asteen lämpötilaa rikkoontumatta ja kumimassan pehmentymättä. Jos lämpötila ylittyy kytkinlaakerissa, on autossa jo muitakin murheita kuin kuluvat kytkinlaakerit.
Tällä viikolla tulee "keraamisia" kytkinlaakereita, oikeastihan ne on hybridilaakereita, meille lisää niin paljon, että varmasti riittää loppukaudeksi!