Esim. ilmanputsarikeskustelu on hauska, monet kokeneet puhuvat niiden pesusta, kun taas hoke kisakuskina kieltää sen. Noh, en nyt ole aiheesee perehtynyt. Menee siinä omakin pää pyörälle kun miettii ketä uskoa. Tämä nyt oli pelkkä esimerkki, joka on melko tuore keskustelu foorumilla.
Kun nyt olet minut henkilökohtaisesti ottanut silmätikuksesi niin vastataanpas taas tähänkin.
Miten onkaan niin että nämä "kokeneet" eivät ole edes ajaneet kilpaa???
Miten onkaan niin että kokeneet kilpakuljettajat ympäri maailman eivät tee niinkuin nämä mainitsemasi "kokeneet"????
Jokin asia ei nyt mätsää.
Hmmm... Jep... Se ei mätsää että sinä et tiedä asiasta ja kuvittelet näiden pesiöiden olevan kokeneita.
Mikä ihme sinä olet sanomaan kuka oikeasti tietää ja on kokenut, tai kuka ei???
Kärkipäässä kilpaa ajavat taitavatkin olla sitten kokemattomia moottoreiden yms. kanssa... hmmmmm
Sinä et selvästikkään pidä minun kirjoituksista... Ihan niinkuin sillä nyt olisi yhtään mitään väliä, MUTTA...
Minä en puhu pskaaa, enkä missään nimessä neuvo ketään tekemään mitään asiaa väärin.
Päinvastoin olen lähes fanaattisesti neuvomassa kaikkia tekemään juuri niin kuin kaikista kokeneimmatkin on tehneet jo ennenkuin kenenkään meidän harrastus oli edes alkanut.
Yksikään ison moottorin ammattilainen ei voi tulla sanomaan että peseminen on ihan jees, koska näissä (varsinkaan nitrokoneissa) se ei vaan yksinkertaisesti päde.
Isompien 1:5 yms moottoreiden kanssa asia on vähän niin ja näin... Saa pestä jos huvittaa, mutta en siihen suosittele.
Nitrokoneiden kanssa ei missään nimessä kannata riskeerata.
Näissä kun ei ole männänrenkaita, ja puhutaan niin pienestä koneesta ja käsittämättömän korkeista kierroksista että yksi pienenpienikin hiukkanen saattaa saada jo erittäin pahaa jälkeä aikaiseksi.
Esim moottoripyörissä on asia aikalailla toisin. Siellä pieni jyvä ei tee yhtään mitään. Männän ja sylinterin välissä on välys, on männänrenkaat ja jopa öljyrengas.
Nitrokoneessa kun ainoastaan mäntä ja sylinteri tekevät tiiveyden.
Tuohon toisiinsa tarkasti hioutuneen pinnan väliin kun tehdään pieni lovi niin tiiveys ei ole enää koskaan ennallaan.
Ja otetaanpa esille nitrokoneen heikoin kohta.
Kiertokangen alalenkki.
Siinä ei ole neulalaakeria kuten isommissa.
Siinä on ainoastaan "liukulaakeri" jolle tulee hyvin pieni voitelureikä.
Reikä hieman tukkoon tai jyvä jopa laakerin väliin niin peli on jo menetetty.
Se menee rikki.
Samalla yleensä menee entiseksi myös mäntä ja sylinteriputki.
Hajonneista osista menee hileet moottorin takalaakeriin ja sekin menee käytännössä käyttökelvottomaksi.
Otetaan tosiaan nuo asiat huomioon ja muistetaan vieläpä että se pikkiriikkinen mäntä takoo yli 30.000 kertaa ylösalas minuutissa.
Siihen soppaan pienikin roska.... Huh huh...
Ps: kokemuksen ja tiedon tason voi jotenkuten päätellä vaikkapa nyt kilpasarjojen pistetilanteista.
Ei siellä kukaan ole aloitteleva tai kokematon.... eikä kukaan tosiaankaan pese suodattimiaan.