Eikös noissa gummeissa tule insertit matkassa?
Mitäs mieltä olet onko mini mx:ssä liian pieni tuo nappula m3 ruuville?
Ja olisiko mitään järkeä ottaa matalia m3 muttereita?
Kyllä aivan oikein, noiden kumien matkassa tuli insertit. Mutta säästän ne kesärenkaisiin. Tähän päätökseen vaikutti ko. inserttien liiallinen pehmeys. "Telttainserteistä" tuli huomattavasti kovemmat. Ei taida Pro-Linen inserttien laatu olla kovin tasaista. Aikaisemmin ostin vastaavat takarenkaat ja niiden mukana tulleet samanlaiset siniset insertit olivat jokseenkin tuplaten niin kovat kuin näiden etusten mukana tulleet. Niin siis kuvittelinkin alunperin, että noiden etukumien mukana saan oivalliset piikkirengasinsertit, mutta toisin kävi. Onko muilla vastaavia kokemuksia Pro-Linen sinisistä inserteistä?
Olen sitä mieltä, että Hostilen Mini-Mx:ssä on liian pieni nappula M3-ruuville. M2:sta käytin aikaisemmin HPI:n Dirt Busterin nappularenkaassa, joka on vastaava, ja se toimi ihan ok. Mutta luovuin molemmista, sekä M2:sesta että Dirt Busterista: M2:sta sen vuoksi, kun on niin piiperrystä niin pienten kanssa, ja Dirt Busterista sen vuoksi, kun niiden mekaaninen kestävyys on niin heikko.
Mutta joskus olen mielikuvituksessani kuvitellut sellaista, että jos olemassaolevan renkaan nappulan koko ei tyydytä, niin leikkaa nappulan kokonaan pois ja muodostaa uuden ja mieleisensä nappulan esim kumimaton palasesta . Siitä pultti läpi ja liimaa renkaan ja palasen väliin. En ole kokeillut, kuvitellut vain.
Matalat mutterit ovat tietenkin kevyempiä ja sellaisina hyvä ajatus. Minulla on "ruuvilukitteena" Sikaflex massaa ja arvelen, että ainakin sen kanssa korkeampi vakiomutteri pelaa paremmin, kun pitopintaa on enemmän. Joten ei kun vain, mutta kiinnitä huomiota mutterin lukitukseen.
Edit: jatkan vielä juttua...
Hyviltähän noi insertit näyttää... pistä infoa kun oot tekstannu.
Testausta varten oottelen suopeampia kelejä sekä Kultakelloravien (Leppävirta, Kalmalahti) parkkipaikkaa. Omassa rannassa on jään päällä saappaan mitta vettä...ei pysty.
kaks rivii vielä ku oisit malttanut tehdä niin ois ollu todella toimivat..eli nyt 3 rivii sit ois ollu 5 purupintarivii.
noi sun renkaat on kova sana tääl hyvinkään kisoissa.
Olikos se niin että te siellä Hyvinkäällä ajatte etupäässä 4WD MCD:llä? Ja siihen liittyen ajattelitko tuota mielessäsi vetävä vai rullaava pyörä? Olet tietenkin oikeassa, että kaksi lisäriviä olisi antanut paremman pidon. Mutta pysähdytäänpä hetkeksi analysoimaan tätä.
Renkaan pito muodostuu sekä kehän suuntaisesta että sivuttaisesta pidosta. Vetävässä/jarruttavassa pyörässä kehän suuntaisen pidon osuus korostuu. Ja rullaavassa pyörässä korostuu sivuttaispidon osuus. Kaksi lisäriviä antaa runsaasti kehän suuntaista pitoa lisää, mutta se on mun tapauksesa vähemmistössä, koska pyörä on rullaava. Sivuttaispitoa taas saisin vain laihasti, koska noi reunimmaiset nappulat on akselin suunnassa samassa rivissä kuin keskempänä olevat nappulat.
Mitä siis saisin? Käytännön ajotilanteessa sivu/kehäpito esiintyy toistensa yhdistelmänä, kun pyörä kulkee/luistaa/pyrkii menemään vinosittain. Tällöin piikkirivejä ikäänkuin "tulee esille" toistensa lomista, vaikka ne suoraan akselin tai kehän suunnassa olisivatkin samalla viivalla. Vain rullavassa pyörässä saisin siis käyttööni osan kahden lisärivin tarjoamasta hyödystä.
Mutta: asiaan vaikuttaa toinenkin seikka. Nimittäin se, kun pyörä kallistuu ohjauksessa. Sitä tuossa parissa kuvassa mallasinkin. Jos siis noi kaksi ulompaa riviä olisi enemmän reunassa, ne pureutuisivat tehokkaammin alustaan. Tällä on suurempi merkitys kuin lisäriveillä. Saman asian ne lisärivit ajaisivat, jos ne olisivat, ja silloin samalla noi nyt olevat rivit jäisivät vähemmälle merkitykselle. Rankkasin kuintenkin noi seuraavat nappulat liian pienikokoisiksi ja en siksi alkanut niihin piikkejä asentamaan. Olemassa olevien piikkien ja niiden asennuksen laatu kompensoikoot havaittua puutetta.
Vielä yksi: DIYn kohdalla malttaminen ei koskaan ole asian hoitamista rajoittava tekijä, ainakaan jos on kyse RC-instrumenttiloista
.