EK-4 S2 malli on parantunut reilusti viime vuosina, ja tehtaalla onkin kuulemma ollut osien korvausohjelma koskien moottorin heikkoja kohtia.
Kytkin on vaihdettu isompaan ja rotostarttilevy parempaan malliin, kun osia on rikkoutunut.
Moottori on helppo säätää siinä missä muutkin nitrokoneet.
Tietämättömät puhuu aina kolmineulaisesta kaasarista (pitää paikkansa), mutta todellisuudessa keskineulaan ei kosketa ikinä. Eli käytännössä säätö on samanlaista kuin kaksineulaisessa.
Eihän esim. .21 krossikoneenkaan "spraynozzle"-ruuviin kosketa yleensä tehtaan jäljiltä, vaikka se kaasarissa onkin.
Miksi sitten porukalla on ollut ongelmia tuon koneen sisäänajon kanssa? Kone ei käy ja auto sammahtelee jatkuvasti...
Suurin syy lienee, että TT:N käyttöohjekirjan perus-/sisäänajosäätö on aivan ketuillaan. Ruuveja pitää avata 1/2 - 1 kierrosta enemmän, kuin käyttöohje kertoo.
Ja jos joku tuollaisen uutena ostaa, niin polttoaineena alusta alkaen reilusti öljyä ja nitroa sisältävää ainetta. Nitroa vähintään 16%, mieluummin 20-30%. Öljyä noin 20%, riippuen käytetystä nitromäärästä.
Nitro helpotta starttaamista ja käynnissäpysymistä, öljy voitelee ja jäädyttää.
Mielestäni ihan turhaan pelätään paljon nitroa sisältäviä polttoaineita. Totta on että nitro kuluttaa moottoria, mutta vastaavasti näihin polttoaineisiin on lisätty reilusti enemmän öljyä. Lopun perin kuluminen ei ole kovin paljon nopeampaa, kuin pienemmällä nitomäärällä ajellessa. Autolla vaan pystyy ajamaan, kun se pysyy tulilla paremmin, hermoja säästyy ja kaikilla on kivaa. :)
Hyvät ja toimivat ohjeet EK-4:n sisäänajoon tuolta:
http://www.midmad.comEdit: Niin, se kolmas jousi on muuten siinä etupuskurin takana poikittain etutukivarsien väliin kiinnitettynä.