Äänestys

Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?

1) 17t
13 (21.3%)
2) 19t
5 (8.2%)
3) 8,5R
43 (70.5%)

Äänestäjiä yhteensä: 60

Äänestys päättynyt: 28.08.06 - klo: 11.05

Kirjoittaja Aihe: Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?  (Luettu 14855 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Viritetty luokka on siirtymässä ensi vuodeksi entistä enemmän hiilettömiin. Lisäksi Suomessa käytettäviä 17t moottoreita useammin "prostockia" ajetaan 19t koneilla maailmalla. Hiilettömiä löytyy esim. LRP:ltä ja Novakilta 8,5R käämillä, joiden tehot ovat n. 200 watin luokkaa.

Poissa uni

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
    • Team Entiset Kuskit @ Facebook
Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
« Vastaus #1 : 28.08.06 - klo: 11.43 »
Hiiletön FTW! Sorvaus on niin out.  8)
Jouko "Uni" Näätänen
Team Entiset Kuskit

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
« Vastaus #2 : 28.08.06 - klo: 11.44 »
Pelkkien äänien lisäksi heittäkää TSP-kuskit myös sanallisia mielipiteitä ja mahdollisia testikokemuksia erilaisista moottoreista.

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
« Vastaus #3 : 28.08.06 - klo: 12.30 »
Unohdetaan heti alkuun nämä 17T koneet vaikean saatavuuden ja kalliiden hintojen takia. Lisäksi nykyisillä akuilla koneet joutuvat tosi koville ja sorvilla on töitä jo 5min ajon jälkeen.

Ratkaisu pitäisi keksiä 19T konekäämittyjen (USA speksit) ja hiilettömien koneiden väliltä tai niiden yhteiselosta.
---

Poissa TimoK

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
« Vastaus #4 : 28.08.06 - klo: 13.44 »
Vaikkakin 17T koneet ovat vaikeasti saatavia, niin kuskeilla on hyvin tiedossa  ne 17T koneet joilla kannattaa kisoja ajaa. Tämän vuoksi en kokisi, että siirtyminen 19T koneisiin toisi juurikaan mitään parempaa luokkaan. Eiköhön niitä 19T koneitakin joudu sorvaamaan melkein siinä missä 17T koneitakin ja hiilillä ja jousilla pitää kikkailla.

Mikäli moottorit vaihtuvat, niin sitten vaihdetaan ilmanmuuta hiilettömiin, ne ovat kuitenkin tulevaisuutta lajissa. Tietysti ne nostavat kauden alussa kustannuksia niiden osalta joilla ei moottoria vielä ole, mutta uskoisin hiilettömien moottoreiden maksavan itsensä nopeasti takaisin kun kauden aikana ei tarvitse ostaa useita ankkureita ja hiiliä. Nyt treenaaminenkin kisamoottorilla on järkevämpää kun ei tarvitse arvokkaampia kisa-ankkureita säästellä. Mikäli käytössä olisi muutaman valmistajan hiilettömät koneet vähentäisi se moottoreiden tuomia eroja kilpailuissa merkittävästi ja paino pysyisi enempi ajamisessa kuin moottoreiden tekniikassa ja siinä kuka jaksaa sorvailla moottoriaan eniten ja kuinka useat hiilet käyttää kisojen aikana.

Akkujen roolista aletaan mahdollisesti keskustelemaan enemmän, mutta eiköhän akuilla ole sama merkitys hiilellisillä ja hiilettömillä moottoreilla ajettaessa.

--
Timo

Poissa Jani S

  • Veteraani
    • Profiili
Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
« Vastaus #5 : 28.08.06 - klo: 14.00 »
Harjattomat ehdottomasti pro stock!! Mielestäni ei missään tapauksessa harjattomia sekä harjallisia sekasin, tulee vain enempi kustannuksia kun pitää molempia testailla.

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
« Vastaus #6 : 28.08.06 - klo: 14.09 »
Lainaus käyttäjältä: "TimoK"
Vaikkakin 17T koneet ovat vaikeasti saatavia, niin kuskeilla on hyvin tiedossa  ne 17T koneet joilla kannattaa kisoja ajaa. Tämän vuoksi en kokisi, että siirtyminen 19T koneisiin toisi juurikaan mitään parempaa luokkaan. Eiköhön niitä 19T koneitakin joudu sorvaamaan melkein siinä missä 17T koneitakin ja hiilillä ja jousilla pitää kikkailla.


Jos tavoitteena nimeomaan on laskea vauhteja ja alentaa kustannuksia, niin silloin 19T koneet sitä tekevät.

Olisikin mielenkiintoista päästä kokeilemaan vaikkapa tuota Checkpointin 19T "money"-moottoria ja katsoa miten eri tavalla se käyttäytyy.

Rohkea veto tosiaan olisi sallia vain hiilettömät koneet tietyllä käämillä. Eikä se tietty kustannuksia rajaa ensimmäiseen hankintaan, vaan kyllä noista tuntuu laukeevaan säätimet ja koneet aika samaa tahtia.  :wink:
---

Poissa Cruisaaja

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
« Vastaus #7 : 28.08.06 - klo: 15.09 »
Ääni täältä hiilettömien puolesta. Tulee olemaan paljon huolettomampaa kun ei tarvii sorvuuttaa ankkuria joka hiitin jälkeen eikä tarvitse arpoa hiiliä millä ajaa.

Voi myös helpottaa treenejä silmälläpitäenkin... ajaa samalla koneella treenit ja kisatkin

En usko että noilla n. 200 w tehoilla tulee olemaan ongelmaa nopareiden ja koneiden kestävyyden suhteen edellyttäen että käyttää niitä valmistajan ohjeiden ja suositusten mukaisesti. Tulossa lie myös uudet koneet ainaskin lrp:n puolelta lähiaikoina?

Kertaostoksen hinnasta vielä. Aika monella prostockarilla lie jo aiemmin hankittu hiiletön yhdistelmä valmiina, joten ei tarvitse ostaa kun kone tuota luokkaa varten.

Itse aion hankkia hiilettömät myös lähiaikoina ja jätän hiilikoneet lepäämään... R.I.P:  :mrgreen:
Sponsored by own wallet

Poissa TimoK

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
« Vastaus #8 : 28.08.06 - klo: 15.30 »
Lainaus käyttäjältä: "jarkkom"

Jos tavoitteena nimeomaan on laskea vauhteja ja alentaa kustannuksia, niin silloin 19T koneet sitä tekevät.


En jaksa uskoa, että 19T koneella ja 17T koneella on kovinkaan suurta nopeuseroa. Uskoisin, että kyseessä on muutaman km/h ero

Lainaus

Olisikin mielenkiintoista päästä kokeilemaan vaikkapa tuota Checkpointin 19T "money"-moottoria ja katsoa miten eri tavalla se käyttäytyy.


Mihinkäs sääntöön suo CheckPointin 19T asettuu? Cale kun toi esille sen faktan, että 19T koneilla on useampia eri sääntöjä. Ehdottomasti olisin itsekin tuon Checkpointin päädyn ja hopeahiilten kannalla. Mutta asettuisiko se niihin moottorisääntöihin joilla Suomessa ajettaisiin?

Toinen juttu onkin se, että miten nuo 19T koneet olisivat edullisempia käyttökuluiltaan kuin 17T moottorit?

Kolmas asia jonka tämä pieni vauhtien putoaminen toisi mukaan on mahdoolisesti vähentynyt renkaiden kuluminen. Viime kesänä ainakin Kuusankosken kisoissa eturenkaiden kuluminen oli useammalla kaverilla ongelma. Mietin tuotakin ongelmaa ja ajattelin, että jos Prostock kisoihin sallittaisiin kuudet renkaat, eli eturenkaat voisi vaihtaa kesken kisan uusiin. Olisi se edelleen edullisempaa kuin virissä, toisaalta jos kahdeksaan FT-kisaan hankkii kahdet eturenkaat, niin tuo se valmiiksiliimatuilla renkailla noin 116 euron lisäkustannukset. Mikäli autojen nopeudet kasvavat prostocissa, niin sisäkisoissakin voi VTEC R27 renkaiden kuluminen puhki kesken kisan olla mahdollista.

Lainaus

Rohkea veto tosiaan olisi sallia vain hiilettömät koneet tietyllä käämillä. Eikä se tietty kustannuksia rajaa ensimmäiseen hankintaan, vaan kyllä noista tuntuu laukeevaan säätimet ja koneet aika samaa tahtia.  :wink:


Onhan noita 4,5R koneita on paukahdellut, vaan miten on säätimet kestäneet 8.5R koneita ja miten itse koneet on kestäneet? Onko niitä paukkunut todellisuudessa juurikaan? Isompi kysymys lienee se ankkuri, niitähän ei kaiketi ole määritelty kaiketi kovin tarkkaan. Eli mitä tehdään jos nykyisin saatavilla olevat ankkurit vaihtuvat johonkin uuteen malliin kesken kauden? Teknisen yksinkertaisuutensa takia hiilettömien ankkurit ovat toki varmasti edullisempi kuin hiilellisten koneiden käsinkäämityt ankkurit.

--
Timo

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
« Vastaus #9 : 28.08.06 - klo: 15.37 »
Huomioikaa, että harkinnan alla olevat (Esim. ROAR Superstock) 19 t koneet ovat kiinteällä ennakolla, mikä siis pudottaa vauhtia nykyisistä 17 t koneista enemmän kuin pelkkä käämikierrosten lisääminen. Lisäksi kiinteä ennakko pidentää kollektorin ikää, koska koneita ei polteta liian suurilla ennakoilla.

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
« Vastaus #10 : 28.08.06 - klo: 15.52 »
Lainaus käyttäjältä: "TimoK"

En jaksa uskoa, että 19T koneella ja 17T koneella on kovinkaan suurta nopeuseroa. Uskoisin, että kyseessä on muutaman km/h ero


No jos nyt vertaa näitä nykyisiä 17T ankkureita esim. Trinity Komodo Dragon:in promokuvaan, niin kyllä toi konekäämityn työjälki ja tasapainotus on jotain aivan muuta :



Lainaus käyttäjältä: "TimoK"

Mihinkäs sääntöön suo CheckPointin 19T asettuu? Cale kun toi esille sen faktan, että 19T koneilla on useampia eri sääntöjä. Ehdottomasti olisin itsekin tuon Checkpointin päädyn ja hopeahiilten kannalla. Mutta asettuisiko se niihin moottorisääntöihin joilla Suomessa ajettaisiin?

Toinen juttu onkin se, että miten nuo 19T koneet olisivat edullisempia käyttökuluiltaan kuin 17T moottorit?


Enpä muuten tiedä onko CP sillä ROAR listalla, mutta se lista (säännöt) voisi olla hyvä lähtökohta sallituille moottoreille.

Ja meinaan sitä, että moottoreista ei tarvitse maksaa sitä päälle 80eur vaan kuten ROAR säännöissä on määriteltynä hinta jotakuinkin alle $50 'tunetettuna'. Saa korjata jos on tarkemmat tiedot.

Mutta kuten jo mainittu, helpompaa olisi unohtaa hiilivehkeet kokonaan..  :wink:
---

Poissa nihel

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
« Vastaus #11 : 28.08.06 - klo: 18.50 »
Täältä myös ääni hiilettömille.

Yksityyppi hiiletön olisi varmasti paras vaihtoehto.

Yhteisostona (n.30 kpl) laitteiden hinta varmastikin edullinen toimittajasta riippumatta. Ajaminen keskittyisi säätämiseen eikä koneen setuppeja hakemiseen.
Silloin voitaisiin aidosti puhua ns harrastaja luokasta.

Cruisaaja toi myös sen edun, että voitaisiin treenata ja ajaa kilpaa samalla koneella.

Kannatan ehdottomasti harjatonta, niillä me ajetaan joka tapauksessa 1-2 vuoden päästä, miksi ei jo nyt.
Tamiya TRF416|www.racingfactory.fi|HARM SX3 WC Edition|UltimateRacing|Muchmore

Poissa Yippo

  • Veteraani
    • Profiili
    • Yippo's EBT statistics page
Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
« Vastaus #12 : 28.08.06 - klo: 19.46 »
Ääni hiilettömille vaikken olekaan ProStockia ajanut ja en ehkä aja, mutta jos ajaisin niin mielellään hiilettömällä koska samalla koneella voisi vetää koko kauden eikä sille tarvitsisi tehdä mitään. Sorvinkin myin pois vuosi sitten ja uuden hankkiminen ei kiinnostaisi. Viime kaudella jo todettiin että hiiletön on suht varma ratkaisu touriingissakin viriluokassa joten miksi ne eivät toimisi varmemmin TSP:ssä kun tehoja on vähemmän.

Poissa Thormax

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
« Vastaus #13 : 28.08.06 - klo: 21.47 »
Äänestin hiilettömiä. Ei minkään laista kokemusta ko. koneista/säätimistä. Kunhan vauhtia ja tiukkaa kisaa riittää, olen tyytyväinen. Kustannusten mahdollinen tippuminen on pelkkää plussaa.
See it. Feel it. Drive it.

Poissa FrOZ

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
« Vastaus #14 : 28.08.06 - klo: 23.57 »
Kannoin oman korteni kekoon ja äänestin hiiletöntä.
Mielestäni näin saataisiin entistä tiukempia kisoja kun ei tarvitse murehtia koneista ja niinkuin cruisaaja toi esiin niin harjoituksia ja kisoja voisi ajaa samalla koneella.

Poissa ALi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
« Vastaus #15 : 29.08.06 - klo: 08.07 »
Kannatan yksityyppiharjatonta moottoria, tuossa olisi se etu yleiseen 8,5r sääntöön ettei tarvitse etsiä nopeinta moottoria..

Varmaan yhden valmistajan moottoreissakin on jonkun verran hajontaa mutta tuskin niin paljoa kuin monen valmistajan sopassa.

Tällöin voisi olla melko varma että homma ei ole ainakaan moottorista kiinni jos ei A-finaalipaikkaa onnistu saamaan :mrgreen:
..Captain, we have some problems..
” we have nothing right on the left side and nothing left on the right side”

Poissa Jani S

  • Veteraani
    • Profiili
Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
« Vastaus #16 : 29.08.06 - klo: 15.38 »
Kannatan ehdottomasti Arin ideaa. Yksityyppi harjaton harrastaluokkaan edullisen ja muutenkin järkevin valinta. Vältytään mootoreiden testaukselta.

Poissa Jukka

  • Veteraani
    • Profiili
Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
« Vastaus #17 : 29.08.06 - klo: 19.05 »
Hiiletön kone Poroon niin muakin saattaa taas nähdä kisapaikalla.
Tiim Lahti | S-grafix

Poissa sv

  • Jäsen
    • Profiili
Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
« Vastaus #18 : 30.08.06 - klo: 09.35 »
Olen 17t koneiden kannalla, koska juuri kevättalvella harrastuksen aloittaneena ja kalliit hankinnat tehneenä (moottori, ankkurit, huippusäädin ja sorvi) ei nyt heti "huvittaisi" alkaa uusia kamoja hankkimaan. Ymmärrän kyllä harjattomien kannalla olevien mielipiteitä, pääseehän niillä vähemmällä huoltamisella. Olen kuitenkin sitä mieltä että vaikka tietty harjaton systeemi sallittaisiin niin silti pitäisi voida käyttää nykysäännön mukaisia koneita.
Miten sitten on säännön kanssa, jos valitaan yksi merkki ja malli (esim. LRP), kun samoja kamoja myydään jollain toisellakin tuotenimellä (vai onko näin, korjatkaa jos olen väärässä)?

Sami V.

Poissa mza2

  • Tiim Lahti
    • Profiili
moottori
« Vastaus #19 : 30.08.06 - klo: 13.21 »
oliskos se taas ollenkaan mahdollista jos siirryttäisiin harjattomiin ja jos saisi ajaa vielä seuraavan kauden 17t koneilla? elikkä periaatteessa saisi ajaa kahdella koneella ja sitten vasta 2008 lopullisesti harjattomiin?
TAMIYA TRF416X Racing Factory

Poissa nihel

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
« Vastaus #20 : 30.08.06 - klo: 13.40 »
Lainaus
mza2 Lähetetty: 30.08.2006 12:21    Viestin aihe: moottori

--------------------------------------------------------------------------------
 
oliskos se taas ollenkaan mahdollista jos siirryttäisiin harjattomiin ja jos saisi ajaa vielä seuraavan kauden 17t koneilla? elikkä periaatteessa saisi ajaa kahdella koneella ja sitten vasta 2008 lopullisesti harjattomiin?
 


Tehoeroa varmaan on, suuntaan tai toiseen.
Uskon että tasapuolisuuden nimissä, pitäisi valita vain toinen vaihtoehto.
Tamiya TRF416|www.racingfactory.fi|HARM SX3 WC Edition|UltimateRacing|Muchmore

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
« Vastaus #21 : 30.08.06 - klo: 15.04 »
Mäntsälän Kapinoissa ajetaan Prostock siten, että myös harjaton on sallittu.
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa Jukka

  • Veteraani
    • Profiili
Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
« Vastaus #22 : 30.08.06 - klo: 16.31 »
Lainaus käyttäjältä: "sv"

Miten sitten on säännön kanssa, jos valitaan yksi merkki ja malli (esim. LRP), kun samoja kamoja myydään jollain toisellakin tuotenimellä (vai onko näin, korjatkaa jos olen väärässä)?

Sami V.


Eipähän tuossa pitäisi olla mitään ongelmaa. Nytkin saa ajaa sekä LRP:n että Nosramin VTEC 27 renkailla. Samaa tavaraahan ne on eri värisissä kuorissa.
Tiim Lahti | S-grafix

Poissa LasHi

  • RSRCA
    • Profiili
Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
« Vastaus #23 : 30.08.06 - klo: 21.43 »
Mielestäni halvin vaihtoehto olisi tuo Calen ensin puhuma
19 t SuperStock kone. Koneiden hinnat puolittuisi sekä
sorvauksen tarve ja käyttö ikä ainakin kaksin kertaistusi koska tuo
kiinteän ennakon 24 astetta on n.7,5mm. Tästä jos tehdään yksi
moottori luokka niin kaikilla olis vastaavat pelit eikä kenekään
tarvitsisi mennä säätimiä ostamaan uusiksi. Eikä alkaa mitään
kone testauksi joilla verrataan kaikki koneet.

Mutta näyttää suuri yleisö jo olevan noiden harjattomien kannalla
niin paljon että valinta taitaa olla selvä.
Muistuttaisin kuitenkin että varsinkin virissä kun on seurannut
niin juuri harjattomissa koneissa näyttää ne suurimmat
nopeus erot olevan (koneet päälisin puolin samanlaisia).

Joten mihinkä soppaan tällä ajetaan kisojen katsastus miehet ?
Varmaan joku fiksumpi osaa tähän kommentoida.

Minä en ainakaan erota päältä katsomalla mikä on yksi tähtinen
tai kolme tähtinen kone. (Päällä olevasta teipistä juu..)

Ilmeisesti nuo EFRA:n luokittelamat koneet on sellaisia
että Novakin säätimellä voi ajaa LRP:n konetta ja päinvastoin
ainkin liittimen johtopaikat pitäisi olla samat mutta
onko tätä joku oikein kokeillut ?

Yksi asia on vielä harrastajien vanhat koneet.
Voisko ylimeno kauden ajaa myös vanhoilla 17t koneilla
siten että laitetaan ennakoksi esim 6 mm (millä moni harrastaja
ajaa tälläkin hetkellä kisoja) jolloin esi katsastuksessa
päädyn ja kannun väliin tehtäis merkkaus vastaavalla tavalla
kuin renkaisiinkin. Näin päästäis vanhoista koneista
eroon kivuttomasti yhden vuoden ylimeno kaudella.


Ajetaanko Mäntsälässä niin että Novak ja LRP on sallittuja ?
RAISION SEURAKUNNAN RC-AUTOKERHO
Rc on kivaa. LRP Areena Cupin Turisti ohjeistus: http://rc10.fi/index.php?action=dlattach;topic=40980.0;attach=14957

Poissa ALi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Re: Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
« Vastaus #24 : 31.08.06 - klo: 08.25 »
En oikein usko että 19t Superstock kone mitenkään vähentäisi sorvauksen tarvetta, mä ainakin olen ajanut 8mm ennakolla nykyisillä 17t koneilla ja kyllä ne kisassa saa sorvata melkeinpä joka erään. Nämä nykyiset akkukennot antaa niin hyvin virtaa ulos että kunnolla polkemalla saa ankkuriin sateenkaaren värit  :roll:

Uskoisin että noista harjattomista saadaan mitattua raja-arvot joilla voidaan todeta kannun laillisuus ko. luokkaan. Ja ainakin LRP / Novak moottorit ja säätimet toimii ristiin.

Ongelmalliseksi homma menee siinä että tällähetkellä esim. LRP:ltä on tulossa uudet X11 tyyppimerkintää kantava harjaton moottorisarja joka korvaa nykyiset ja suurin rundimäärä tuossa sarjassa näyttää olevan 7,5r samoin kuin Novakin uudemmissa moottoreissa.

Tässä vielä mietitään mitkä harjattomat Kapinoissa sallitaan vai sallitaanko lainkaan, koska ei välttämättä kannata sallia moottoreita joita tuskin kenelläkään tällähetkellä on eikä nyt kaupasta saatavia koneita välttämättä tule ensivuoden FT-sarjaan.. Jottei tulis kenellekään noita 'hukkaostoksia'  :|
..Captain, we have some problems..
” we have nothing right on the left side and nothing left on the right side”

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
« Vastaus #25 : 31.08.06 - klo: 09.22 »
ALi: LRP:n 1-star on juurikin tuo 8,5R ja tietääkseni uudet X11-moottorit ovat samoilla käämeillä kuin 1-4-starit (lisäksi tulee 5R ja 4,5R moottorit). Novakin 8,5R kone puolestaan kulkee SS5800 nimellä.

Poissa sv

  • Jäsen
    • Profiili
Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
« Vastaus #26 : 31.08.06 - klo: 09.34 »
Täällä väitetään sivulla 23 toista:

http://rctech.net/forum/showthread.php?t=71293&page=23&pp=30

http://rctech.net/forum/attachment.php?attachmentid=163400

50650 - Vector 1-star (8.5)
50660 - Vector 2-star (7.5)
50670 - Vector 3-star (6.5)
50680 - Vector 4-star (5.5)

50661 - Vector X11 7.5turns
50671 - Vector X11 6.5turns
50681 - Vector X11 5.5turns
50686 - Vector X11 5turns
50691 - Vector X11 4.5turns

Mihin tässä pitäisi uskoa? Mielestäni koko äänestys on hieman hätäisesti laitettu liikkeelle koska kaikki asiat valmistajienkin puolelta tuntuvat olevan edelleen ilmassa.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
« Vastaus #27 : 31.08.06 - klo: 09.47 »
Jeps tuosta saa sen kuvan että LRP lopettaa 8,5R koneiden valmistuksen. Sinällään vähän outu juttu kun se on ollut esim. takavetocrossissa yksi suosituimmista hiilettömistä moottoreista. 7,5R koneet alkaa tehojensa puolesta lähenemään jo 12t koneita, joten vähän turhan kireäksi moottoriksi menee harrastajaluokkaan.

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
« Vastaus #28 : 31.08.06 - klo: 09.50 »
Tämä äänestyshän ei ole mitään virallista. Heuli vaan laittoi sen, että saadaan vähän keskustelua asiasta aikaan.

Minun mielestäni on selvää, että kisaajat haluavat hiilettömän vaihtoehdon kisoihin. Mutta mielestäni olisi myös tärkeätä, että ainakin ensivuoden ajan rinnalla olisi jokin hiilellinenkin kone, jotta mukaan päästäkseen ei tarvisi ostaa kokonaan uutta moottori- ja säädinkalustoa.

Hiilettömien osalta tilanteen tekee kuitenkin hankalaksi vielä muutosten alla olevat kansainväliset moottorisäännöt ja toisaalta muutenkin nopeasti kehittyvät koneet. Yksityyppikoneet olisivat kilpailijan kannalta varmasti helpoin ratkaisu, mutta näin pienenä markkina-alueena ja muuttuvien sääntöjen keskellä emme voi mitenkään olla varmoja, että nyt valittavia moottoreita olisi saatavilla vielä vaikka ensi kesänä. Tässä mielessä taas sääntöjen kannalta olisi helpompaa, jos käytössä olisi jokin tietty käämirajoitus.

Poissa TimoK

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
« Vastaus #29 : 31.08.06 - klo: 10.09 »
Lainaus käyttäjältä: "sv"
Mielestäni koko äänestys on hieman hätäisesti laitettu liikkeelle koska kaikki asiat valmistajienkin puolelta tuntuvat olevan edelleen ilmassa.


Totta on, että äänestys oli ehkä turhan aikaisessa vaiheessa, mutta keskustelu asiasta on hyvä aloittaa jo. Tuota voidaankin pitää alustavana äänestyksenä ja lopullinen äänestys tehdään kun nämä kysymyksen alla olevat asiat ovat selvillä paremmin.

Totta on myöskin se, että nuo 19T koneet sillä kiinteällä ennakolla ei taida vähentää sorvaustarvetta nykyisestä yhtään. Kuten ALi jo kertoi, niin 8mm ennakolla ankkuri on about joka erän jälkeen sorvauskunnossa. Suurin osa porukasta ajaa juuri tuolla 8mm ennakolla 17T koneita ja hopeahiilillä sitä pystyy ajamaan muutaman erän putkeen sorvaamatta tuolla ennakolla, kuparihiilillä sitten saakin ottaa paksumpaa lastua pois jos pari erää ajaa putkeen. V-päätyisillä koneilla tilanne on toki toinen.

Mikäli hiilikoneilla halutaan päästä prostockissa huoltovapaampaan kisaamiseen, niin sitten mielestäni voisi jo alkaa harkitsemaan jotain efran / roarin hyväksymiä virikoneita joita ajettaisiin about nolla ennakolla, tuo ennakko nyt olisi mielestäni melko helppoa katsastajien tarkistaan. Tuolloin olisi moottoreita helppo valvoa, sorvaustarve vähenisi ja vauhdit pysyisivät samassa. Mikäli sitten kauden aikana tulisi kerhokisoja joissa ajettaisiin poron sijasta viriä, niin kisat voisi ajaa suoraan samalla koneella, mutta tuolloin viri-ennakolla. Tietysti nykyisiä 17T koneitakin voitaisiin ajaa jollain ennakkorajalla, mutta noista 17T koneista taidettiin juuri siksi tahtoa eroon kun niiden valvonta on jota kuin mahdotonta.

Tuo 0-ennakolla ja viriankkurilla ajaminen ratkaisisi sekä huoltotarve ongelman sekä, uusien nopareiden hankkimisen. Mutta loppupelissä tuo sääntö voisi tehdä Prostockista vieläkin epätasaisemman moottorien suhteen ja edessä voisi olla väkisin moottoritestausta jne. Kuitenkin noissa virikoinessa on eroja. Yksi keino jolla tästä selvittäisiin, niin yksityyppi koneet. Esimerkiksi valittaisiin muutaman eri valmistajan 10T koneet joita saisi käyttää ja niitä saisi ajaa sillä 1mm ennakolla. Tuolloin moottoreiden valvonta pysyisi hanskassa, samoin sorvaustarve. Ainoa asia josta voisi syntyä sotaa, niin nuo sallitut moottorityypit.

Edelleen ottaisin harjattomat koneet prostockiin mielelläni, mutta ymmärrän hyvin niitä joita ei kiinnosta päivittää nopariaan tai peräti jo hankittua harjatonta moottoria sääntöjenmukaiseksi.

--
Timo