Pointti kuitenkin, että ainoa varmasti faktapohjainen asia ovat kilpailujen osanottajamäärät, niitä voi peilata sitten muuhun harrastajakuntaan.
Mutta onko järkeä lähteä peilaamaan 100 aktiiviharrastajaa 1500 vapaa-ajan harrastelijaan? Itellä täs tasan 2kk putki, jollon oon joka päivä tehny jotain rc-juttuja, jos en muuta, niin selannut sivustoja tai jutellut kavereitten kans.
Toisaalta joskus saattaa mennä 0,5 vuotta etten edes vilkase autoihin tai foorumiin. Jos aktiiviharrastajien (tässä tapauksessa kisakuskien) määrän pohjalta aletaan vetää johtopäätöksiä, niin samantien voidaan sanoa, että motocrossia ajaa 0,01% väestöstä, vaikka 3%lla on motocrosspyörä (luvut heitetty päästä, mutta toimii vertauksena). Anyway ymmärsin pointtis
.
MarkusHn kanssa olen samaa mieltä siitä, että rakentelu on suurempi osa rc:ssä kuin itse ajaminen. Projekteja suunntelleena ja tehneenä tiedän, että pelkästään oikeiden sähkösetupien löytäminen tiettyyn maastoon tietylle autolle vie kymmenkertaisen ajan itse autolla ajamiseen nähden.
Foorumin käyttäjien määrä : 2 kertoo varmasti todellisuutta. Siihen "ei harrastaja" puolikkaaseen mahtuu rekisteröityneet henkilöt toisella accolla, kaikenmaailman yhden päivän hihhulit sekä lopettaneet harrastajat. Ei täällä turhan paljoa ole porukkaa pelkillä nikkokamoilla. Ja sitten pitää vielä muistaa, että virhemarginaali kasvaa siinäkin suhteessa harrastajamäärän eduksi, koska rekisteröimättömiä harrastajia saattaa olla useita kymmeniä/satoja.