Voisin tässä heittää omia kokemuksia V-Spec koneesta, niillä kun on tullut räplättyä jo parisen vuotta.
Plussat
+ Erittäin vähäruokainen, pillistä riippuen. Hobaon EFRA pilli, Nosramin 2025 ja OSsin omat toimii erinomaisesti, VEGAn pillikin toimii mutta kuluttaa hieman enemmän fuilia. 9min ajoaika on helposti saavutettavissa 8mm kurkulla, nimim. 7mm kurkku tulis tarpeeseen :D
+ Erittäin hyvä säätövaste, moottori helppo säätää.
+ Toimintavarmuus, jos sammuu niin syy löytyy yleensä joko säädöistä (liian rikkaalla) tai viallisesta tulpasta. (Siis jos moottori on ylipäänsä syynä sammumiseen)
+ Tehokäyrä on tasainen.
...ja sitten ne pienet heikkoudet joihin on tullut törmättyä.
jos kone lämpeää tuonne 130C tienoille kisan aikana on melkoisen todennäköistä että tankille tullessa P3 tulppa sanoo sopimuksen irti. Tietysti tähän auttaa se että säätää finaaleihin koneen hieman rikkaammalle. Onneksi OSsilta on tulossa P4 tulppa...
Takalaakeri ei ole kovin pitkäikäinen, itse olen vaihtanut sen noin gallonan jälkeen BOCA Bearingin valmisteeseen jotka ovat kestäneet pitempään kuin muu pata. BOCAn laakereilla koneeseen viitsii vaihtaa pelkät sisukalutkin... ...jos olen oikein ymmärtänyt OS on vaihtamassa laakerin parempaan...
Kiertokangen alalenkin voitelu on normaalisti hoidettu eritavalla kuin muissa koneissa. OSsissa öljyreikä on kampiakselissa; itse olen silti vielä porannut kiertokankeen öljyreijän. Alalenkin käyttöikä suurin piirtein kaksinkertaistuu tällä toimenpiteellä.
Sitten vielä huomionarvoisen sellainen että ainakin V-Spec eroaa koneen puristuksilta italialaisvalmisteisiin siinä että koneesta "katoaa" puristukset noin gallonan parin jälkeen. Tämä ei tarkoita että kone olisi loppu vaan silloin kone on parhaimmillaan. Viimekaudella ajoin yhdellä koneella noin 6 gallonaa johon vaihdoin gallonan kohdalla BOCAn laakerit. 6 gallonan jälkeen kone ei lähtenyt kovin hyvin käymään lämpimänä mutta kun lähti niin kävi ja kukku. Tämän koneen runko taitaa olla tällä hetkellä Artolla, en tiedä mitä on sille tehnyt ;)
Mielenkiinnolla odotan tuota SPEED mallia, yksi sellainen pitää kisakäyttöön hommata. Sinikantisilla voi sitten rullata ne reenit... :mrgreen: