Kirjoittaja Aihe: O.S Moottorit, V-SPEC jne  (Luettu 240433 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Antti M

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #480 : 28.04.09 - klo: 09.08 »
Kuinkas paljon teil on ollu ruuvvii auki kun oma motti sanoo boo jos painaa kaasun kerrasta pohjaa, tuntuu kun tukehtuisi löpöö mutta kuitenkin kone ei tunnu olevan liian rikkaalla savusta päätellen.
Mutta täytyy tänää vähän tossa pihassa säädellä jos vaikka rupeis toimii.

-Antti
|Kyosho|Tamiya|GRP|STS|Orion|SP|Savöx|Sanwa|
Räps!

Poissa hmort

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #481 : 28.04.09 - klo: 09.50 »
Kuinkas paljon teil on ollu ruuvvii auki kun oma motti sanoo boo jos painaa kaasun kerrasta pohjaa, tuntuu kun tukehtuisi löpöö mutta kuitenkin kone ei tunnu olevan liian rikkaalla savusta päätellen.
Mutta täytyy tänää vähän tossa pihassa säädellä jos vaikka rupeis toimii.

-Antti

Tosi vaikee sanoo mikä on oikea säätö... Seuraile koneen lämpöjä kuhan ei mene yli 120 asteen niin kaikki on hyvin...Ehkä..
-Henry Mort

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #482 : 28.04.09 - klo: 09.58 »
Kuinkas paljon teil on ollu ruuvvii auki kun oma motti sanoo boo jos painaa kaasun kerrasta pohjaa, tuntuu kun tukehtuisi löpöö mutta kuitenkin kone ei tunnu olevan liian rikkaalla savusta päätellen.
Mutta täytyy tänää vähän tossa pihassa säädellä jos vaikka rupeis toimii.

-Antti

Koneet säädetään sen mukaan miten ne toimii, ei voi Taiwanissa tietää lähteekö paketti Suomeen -10C kesällä ja ilmankosteus X, Himalajan vuoristoilmaan, tai Amazonin trooppisiin sademetsiin, muita muuttujia tulpat, polttoaineet ja ilmanputsarit, sekä toki kytkimet ja pakosarjat. Yritäppä näillä eväillä väkertää kaikkialla toimivat säädöt sinne manuskaan, ei onnistu.

Pohjalevyn lämpeneminen on tervettä, kaikki lämpö pois koneesta on eduksi, mm. tästä syystä hiilikuitualustoja kun on yritetty väkertää, on koneen alla tavannut olla perinteistä alua jonkunmoinen kaikale.

Ensin yläneula suht kohdilleen, halpa IR-mittari on parempi kuin sylki tuohon lämpötilojen tarkkailuun.
Testi alaneulalle: Ajele kone lämpimäksi ja pysäköi suoran päähän, katsele kellosta 10-15sekkaa ja lyö kaasu pohjaan, jos rykii ja röpeltää, on kone rikkaalla, käännä alaneulaa hieman kiinni (5-10min) ja yritä uudelleen. Mikäli ei tahdo kunnolla lähteä ja booaa, on alaneula laihalla, käännä 20min auki ja palaa testin alkuun.

Mikäli lähtee hyvin, niin aja auto taas suoran päähän ja katsele kellosta 25-30s ja paina kaasu pohjaan, mikäli nyt lähtee hyvin, on alaneula laihalla, avaa sitä 5-10min ja aloita testi alusta. Eli 30s tyhjäkäynniltä lähtiessä pieni röpeltäminen varmistaa sen, että ollaan mielummin turvallisella (rikkaalla) puolella sen neulan kanssa.

Tällä pitäisi päästä varmasti parempaan lopputulokseen kuin tuolla lonkalta arvotulla 3,5 kierroksella. Nämä pienet nitromoottorit ovat huomattavasti herkempiä kaikelle kuin lepsut bensamyllyt ja siksi pieni hienosäätö ja lämpöjen ajoittainen tarkkailu ajon lomassa on suositeltavaa. Mikäli kone on ehjä ja muuten laadukas, se vastaa säätöihin loogisesti, eikä sen käytössä pitäisi olla ongelmia. Mikäli huollon laiminlyö tai kone muuten sattuu olemaan sekundaa, niin voivat hermot olla kovilla.

tuolla ohjeella pitäs alkaa onnistuu, eli jos yläneula on ok, niin per aatteessa on pikkasen laihalla alaneula.
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #483 : 28.04.09 - klo: 10.33 »
Tärkeintä kun säätöjä lähdetään edes hakemaan alueelle, on tuntea moottorin ääni...
Eli sanooko se mooaako se vai röpöttääkö.
Mikäli paikalta lähdettäessä putkesta tulee selvästi sauhua niin silloin kone ei mooaa vaan se röpöttää ollessaan rikkaalla/paksulla.
Mikäli taas putkesta ei tule paksua pakokaasua tai käryä ollenkaan ja auto silti lähdee kehnosti liikkeelle mooo äänen säestämänä niin kone on laihalla/piikillä.

Andyn selostuksesta ei nyt ottanut mitään selvää onko kone siis rikkaalla vai laihalla.
Sanotaan että booaa, mutta kuitenkin puhutaan että kone meinaa tukehtua (viittaa rikaaseen) , mutta ei ole rikkaalla savusta päätellen... No jos kone savuttaa niin sillon se on kyllä rikkaalla eikä todellakaan laihalla.

Monta epäkohtaa / ristiin menevää infoa siis joiden mukaan ei pysty auttamaan ollenkaan.

Poissa Antti M

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #484 : 28.04.09 - klo: 10.37 »
Tärkeintä kun säätöjä lähdetään edes hakemaan alueelle, on tuntea moottorin ääni...
Eli sanooko se mooaako se vai röpöttääkö.
Mikäli paikalta lähdettäessä putkesta tulee selvästi sauhua niin silloin kone ei mooaa vaan se röpöttää ollessaan rikkaalla/paksulla.
Mikäli taas putkesta ei tule paksua pakokaasua tai käryä ollenkaan ja auto silti lähdee kehnosti liikkeelle mooo äänen säestämänä niin kone on laihalla/piikillä.

Andyn selostuksesta ei nyt ottanut mitään selvää onko kone siis rikkaalla vai laihalla.
Sanotaan että booaa, mutta kuitenkin puhutaan että kone meinaa tukehtua (viittaa rikaaseen) , mutta ei ole rikkaalla savusta päätellen... No jos kone savuttaa niin sillon se on kyllä rikkaalla eikä todellakaan laihalla.

Monta epäkohtaa / ristiin menevää infoa siis joiden mukaan ei pysty auttamaan ollenkaan.

Paikalta lähdettäessä ei tule paljoo savua muttaa booaa eli taitaa olla laihalla.
Kiitos, täytyy kokeilla.

-Antti

Edit, laitoin aavistuksen rikkammammalle ja alko toimii(:
« Viimeksi muokattu: 28.04.09 - klo: 18.11 kirjoittanut _^andy^_ »
|Kyosho|Tamiya|GRP|STS|Orion|SP|Savöx|Sanwa|
Räps!

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #485 : 28.04.09 - klo: 14.49 »
Jep jep tänään klo 17 maissa pitäs räjäyttää ossi tulille.. 

saa nähä tuleeko mitään
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #486 : 28.04.09 - klo: 15.04 »
Toivottavasti pakokaasua.

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #487 : 29.04.09 - klo: 07.18 »
Toivottavasti pakokaasua.

Sitäkin tuli pienten alku painimisten jälkeen.
Meenas olla oikeesti ohjelmaa saada kone käyntiin/pysyyn käynnissä eka tankilla. Jatkuvasti junttas yläkuoloon kiinni. 

Pukilla pumppaillessa lämmöt 60-75 välissä. Kolme tankillista tuli tuolla tapaa käytettyä.

Pukilla pumppailun jälkeen tulikin ajettua semmosta rauhallista ajoa kaasua pumppaille. Melkeempä se 2L meni ainetta yhtensä.
viimesillä tankeilla alottelin jo antamaan pikkasen enemmänkin kaasua ja kirimään pikkasen yläneulaa. (meenas sammahella kun ol nii rikkaalla)
Ajossa lämmöt oli 90-100c välissä.

mentiinköhän pahastikin puskaan tuossa?

edit: sitten hakekemaan vaan säätöjä koneeseen, luultavasti säätö on aika simppeli tällä koneella, tuntus käyvän kuin kello kuhan on sinnepäin edes säädöt.

Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #488 : 29.04.09 - klo: 08.51 »
Ei menty puskaan.

Tuohon jumitteluun olisi auttanut moottorin esilämmitys kuumailmapuhaltimella.
Eli moottori kannattaa sisäänajossa lämmittää aina ensin lähelle käyntilämpötilaa.
On myös hyväksi pitää kannen ympärillä sukkaa/rättiä tai vastaavaa jotta koneen lämmöt olisivat kokoajan ainakin 100 astetta pukilla käydessä.

Jeps... ei muuta ku konetta säätöihin vaan.
Kohtuu simppeli juttu tämän koneen kanssa.

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #489 : 29.04.09 - klo: 09.57 »
Tuohon jumitteluun olisi auttanut moottorin esilämmitys kuumailmapuhaltimella.

Tulihan tuota lämmitettyä puhaltimella ennen starttia, jumahteli tuo silti
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #490 : 29.04.09 - klo: 10.40 »
Juu... Sitä ne saattaa helposti tehdä uutukaisina kun tuppaavat olemaan senverran kireitä vielä.

Kaasulla tarvitsee monesti autella ja pitää kone käynnissä.
Helpottuu muutaman tankin jälkeen.

Koneen voi esilämmitellä vielä vaikka kone säädöissään jo olisikin ja reilusti sisäänajoa takana.
Haittaa siitä ei koskaan ole... päinvastoin jopa helpottaa käynnistymistä ja säästää konetta hieman.

Muistathan vaihtaa tulpan kun olet saanut koneen lähelle optimi säätöjä ja säätää kone uudella tulpalla kohdalleen.
Tulpat tuppaa ottamaan vähän nokkiinsa sisäänajossa.

Ps: oliko sulla koneen mukana tuleva ylimääräinen kansiprikka paikallaan?
Se kannattaa sisäänajon aikana olla paikalla... helpottaa myös kireen koneen kanssa jne.
Samalla tosiaan kun säätöjä haet kohdalleen ja vaihdat uuden tulpan niin ota ylimääräinen prikka pois mikäli olit sen paikalleen laittanut.

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #491 : 30.04.09 - klo: 17.15 »
Alkaa ossi olla säädöissä, pikkasen pitää radalla vielä hakee alaneulaa. Ja vissiin yläneulaakin saa pikkasen kirrata, kun ei ole kovinkaan kummosta suoraa?

Onkos muuten fuilillä väliä, sisäänajo on tehty byronin 25% niin pitäskö ajaa siellä jatkossakin vai voiko vaihtaa huoletta ainetta? johinkin vastaavan tasoseen? Kone toki pitää säätää uudella aineella, mutta onko muuten mitään väliä?
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #492 : 30.04.09 - klo: 17.27 »
Voit vaihtaa toiseen merkkiin.
Säädöt tosiaan menee uusiks, mutta muuta ongelmaa ei oikeastaan ole.
Kunhan tosiaan vaihdat johonkin toiseen laatu soppaan.

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #493 : 30.04.09 - klo: 17.31 »
Voit vaihtaa toiseen merkkiin.
Säädöt tosiaan menee uusiks, mutta muuta ongelmaa ei oikeastaan ole.
Kunhan tosiaan vaihdat johonkin toiseen laatu soppaan.

Kiitoksia :)

Tornado Competition Car 25% täyttänee laatu sopan määritteet.
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #494 : 07.05.09 - klo: 21.38 »
Jumaleissön että säikäytti tänää aika kivasti, kesken ilma lennon kone stumppas.

Auto laatikolle ja starttamaan, kone pyörii ilman vastustua. Hetken jo luulin et kampura poikki,  mutta onneks oli vaan vauhtipyörä löystyny.

eli ei muutaku konetta irti ja pakoaukosta nippareita, että saa kytkin kellon irti? Vai olisko järkevämpää käyttää esim jäätelötukkua?

Bw. Oikeenkin kivasti laulaa kone ja toiminta varmuus on luokkaa mahtava.

ei voi kuin suositella tässä vaiheessa  :angel:

 

Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #495 : 07.05.09 - klo: 21.42 »
Jäätelötikku katkeaa helpommin.
Ja voi mennä koneeseen mitälie tikkuja tai jotain.

Nylon nippusiteet sopivan sitkeitä ja pehmeitä.
Laita vaikka usea paksu nippuside niin ei mene poikki jos on ruuvi kireellä.

Mika R

  • Vieras
Vs: O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #496 : 07.05.09 - klo: 21.46 »
pakkausnauha on kanssa hyvää tohon jos nippuside ei kestä

Poissa Jonttula

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #497 : 07.05.09 - klo: 22.04 »
miks pitää kansi ottaa vauhtipyörää irroittaessa pois? itse pidän papukaijoilla vauhtipyörästä kiinni ja aukasen mutterit.

Mika R

  • Vieras
Vs: O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #498 : 07.05.09 - klo: 22.07 »
hey sherlock, jos se on irti kartiosta (=löystynyt) niin aika kovaa saat pitää kiinni  :grin:

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #499 : 07.05.09 - klo: 22.11 »
Missään ei puhuttu että kansi otettaisiin pois...

Kannattaisko jonttulan joskus lukea viestejä ennenkuin vastaa...  :wink:
« Viimeksi muokattu: 07.05.09 - klo: 22.29 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa Jonttula

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #500 : 07.05.09 - klo: 22.13 »
Missään ei puhuttu että kansi otettaisiin pois...

Kannattaisko jonttulan joskus lukea viestejä ennenkuin vastaa...

Pahoitteluni, ymmärsin asian hieman väärin. Yritän lukea tarkemmin ensi kerralla. :)
« Viimeksi muokattu: 08.05.09 - klo: 08.03 kirjoittanut Jonttula »

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #501 : 07.05.09 - klo: 22.28 »
Eipäs nyt ruveta syyllistymään samaan kuin niin moni vatipää.

Älä rupea pottuilemaan tuolla tavoin.

En minäkään sinulle pottuillut.
Laitanpa vaikka hymiön tuohon tekstin perään niin ehkä huomaat että viestissäni ei ollut muuta kuin pieni vinkki.

Poissa Jonttula

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #502 : 07.05.09 - klo: 22.36 »
Olisi huomattavasti mukavampaa jos ihmiset pitävät tyhmillekkin vastaukset mukavina ja korjaavat toisten virheet. Olen itsekkin aloittelija vasta näiden parissa ja opiskelen koko ajan. Sori tämä aiheesta poikkeaminen, eikä tässä tän enempää. Näillä mennään. :)
« Viimeksi muokattu: 08.05.09 - klo: 08.16 kirjoittanut Jonttula »

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #503 : 08.05.09 - klo: 00.04 »
Olisi huomattavasti mukavampaa jos ihmiset muuttaisivat asennettaan.
Kuten nytkin nähtiin...
Pieni vinkki joka ei ollut edes loukkaava tai muutenkaan väärä ja johan saa "kaikkitietävä herra" tekstiä päälle.
Ja lähes aina kun tällaista saa, tavalla tai toisella tulee esiin "Olen itsekkin aloittelija vasta näiden parissa"...
No jos on aloitteleva missä tahansa, tai tekee virheen niin miksi asenne on suurimmaksi osaksi aina tuo "herra kaikkitietävä plää plää"???

No mutta... en tästäkään vetänyt hernettä nenään, mutta ihmettelen kyllä hieman ettei pienintäkään pahoittelua herjaavasta kommentista tullut, tai edes muokattu vastauksesta pois herjaavaa kommenttia.

Enhän minä tosiaan sanonut "tun torsti lue viestejä, vai ootko herra vajaaälyinen kun et ymmärrä# , kommentoin vain että kannattasiko lukea viestit mihin vastaa... ettei tarvitse ihan täysin pieleen menneitä vastauksia vastata, ja täten siis antaa itsestään hölmöä kuvaa...
No mutta... pahoittelen että annoin vinkin.

Silti en kyllä ymmärrä, enkä sulata suoria henkilökohtaisuuksia ilman sen ihmeempää syytä...

Poissa gas4wd

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #504 : 08.05.09 - klo: 07.45 »
Jumaleissön että säikäytti tänää aika kivasti, kesken ilma lennon kone stumppas.

Auto laatikolle ja starttamaan, kone pyörii ilman vastustua. Hetken jo luulin et kampura poikki,  mutta onneks oli vaan vauhtipyörä löystyny.

eli ei muutaku konetta irti ja pakoaukosta nippareita, että saa kytkin kellon irti? Vai olisko järkevämpää käyttää esim jäätelötukkua?

Bw. Oikeenkin kivasti laulaa kone ja toiminta varmuus on luokkaa mahtava.

ei voi kuin suositella tässä vaiheessa  :angel:


juu kyllä noi ossit tuntuu olevan käyntivarmoja koneita ittellä niitä on kolme 1 28 2 v-specciä ja yhdenkään kanssa mitään ongelmia eikä tarviä olla kokoaikaa säätämässä. ja säätökin on todella helppoa ja puhtiakin on riitävästi etenkin tossa 28 koneessa.

Poissa Antti86

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #505 : 17.05.09 - klo: 14.34 »
Mistähän löytäisi tuohon pakoputkeen sopivan L-kannattimen?
http://www.hobao-shop.com/catalog/product_info.php?cPath=2_42&products_id=107
xray xb8 ec autopaketin mukana tullut on liian paksu.
Olisikohan hobao:n sopiva http://www.hobao-shop.com/catalog/product_info.php?cPath=4_15&products_id=144
Vähän erikoinen ongelma kun pidin itsestään selvänä, että kaikki sopivat keskenään.
Jollakin on varmaan hobao:ssa ollut tuo sama pilli. Onko sopinut tuo L-kannatin?

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #506 : 17.05.09 - klo: 14.39 »
Hio sitä auton mukana tullutta rautalankaa ohuemmaksi, tai väännä jostain sopivasta rautsikasta uusi.
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Poissa Antti86

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #507 : 17.05.09 - klo: 14.45 »
Juuh, täytyy ottaa huomenna töihin mukaan, niin saan sen sopivaksi

Poissa Casull

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #508 : 17.05.09 - klo: 16.50 »
Mieluummin poraisin langalle tarkoitetun reijän suuremmaksi kuin hioisin itse lankaa ohuemmaksi.

Lopputulos olisi siistimpi eikä lanka katkeaisi tärinästä niin helposti.
Hobao ST PRO,OS28xz,Torsen|8.5 PRO, OS Speed,BBF,Torsen|2xInferno DX, 21RZ-V01B|Futaba 3Pk 2.4Ghz/40FM/27AM

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: O.S Moottorit, V-SPEC jne
« Vastaus #509 : 17.05.09 - klo: 17.41 »
Reiskan lanka on aika reipas, eikä se tärinästä poikki mene hiottunakaan. Mikäli pilli on kromattu, niin tuo poraaminen rikkoo kromipinnan ja sitten voipi ruveta lastua irtoamaan enemmänkin jne. siksi en uskalla sitä suositella ihan kylmiltään.

Yksi vaihtoehto on tietysti ostaa nykymuodin mukainen jouselle vedetty lanka, joka sallii enemmän joustoa ja vähentää pilliin kohdistuvia iskuja, näitä löytyy monelta valmistajalta.
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.