Kirjoittaja Aihe: Haran kori Japanin mestaruus kisoissa  (Luettu 1676 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa IIVONEN

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili

Poissa Jonni

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Haran kori Japanin mestaruus kisoissa
« Vastaus #1 : 28.11.06 - klo: 21.51 »
Yrittääkö tuo esittää jotain?

Poissa artov

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Haran kori Japanin mestaruus kisoissa
« Vastaus #2 : 29.11.06 - klo: 16.55 »
pick upia

Poissa TimoK

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Haran kori Japanin mestaruus kisoissa
« Vastaus #3 : 30.11.06 - klo: 13.11 »
Nopeasti ajateltuna tuolla korilla luulisi olevan peräpito aika kohdillaa. Takasiipi on viety tosi taakse, siis kun vertaa taka-akselin ja korin takapuskurin etäisyyttä. Auton takalasi sitten loppuu tosi paljon ennen siipeä ja koppi muutenkin kapenee sivuille aika tiukasti. Tällä luulisi pyrittävän siihen, että takasiivelle yritetään järkätä mahdollisimman paljon puhdasta ilmavirtausta.

Juurikin tuon puhtaamman virtauksen takia mulla on joskus ollut mielessä, että jos kokeilisi miten sellainen toimisi, että Mazdan siipeä madaltaisi 5mm, sen vastus pienenisi koska sen otsapinta-ala putoaisi. Vastaavasti sitä nostaisi 5mm korkeammalle jolloin se saisi luultavasti parempaa ilmavirtausta enempi kun koppi ei ole niin paljoa edessä. Sitten vielä siiven takakiinnitystä korottaisi 1mm - 2mm korkeammalle mitä etureunaa jolloin siiven alle saataisiin syntymään paremmin alipaine.

Sitten jos oikein aletaan kikkailemaan niin siiven alapinnalle voisi liimata jonkin 0,5mm paksun narun turbulaattoriksi jonka pitäisi lisätä siiven alapinnan pyörteilyä ja alipainetta jolloin siiven merkitys vielä korostuisi, tosin se lisäisi vastusta.