Kirjoittaja Aihe: Stanu-luokkaan hiiletön?  (Luettu 3196 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TimoK

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Stanu-luokkaan hiiletön?
« : 05.12.06 - klo: 13.47 »
Moro,

On tässä jokusenkin kerran käynyt mielessä, että miksi stanu-luokkaa pidetään kaluston osalta niin vaativana jos meinaa kärkikahinoissa ajaa. Moottorit pidetään liukulaakeroituina johon en oikein näe hyvää syytä. Käsitykseni mukaan stanussa pitää olla viimeisen päälle akut ja moottorit jos meinaa kärjen vauhtia ajaa, kollektoria sorvataan melkein kesken erän, no vähintään joka erän välissä jotta moottorista saisi mehuja irti. Hiilien suhteen kulutus lienee myös melkoinen. Tämä on siis se ymmärrys mikä minulla asiasta on.

Näin ollen olen miettinyt, että miksi stanussa ei voisi sallia hiilettömiä moottoreita. Eikö tuo nyt olisi se kaikkein järkevin ratkaisu aloittelija luokkaan, tehdään ajaminen helpoksi. En tiedä miten paljon stanumoottoreiden vauhtia kulkevia hiilettömiä maailmalla on. Tuo Novakin SS4300 nyt tuli ainakin mieleen joka kiertää 6-kennolla sen about 11000 rpm vähemmän mitä poroon valittu SS5800 malli.

Kiinnostuksen vuoksi voisin nyt kysellä, että mitä mieltä stanukuskit ja heidän huoltajansa moisesta olisivat?  Jos jollain stanukuskilla on tuo Novakin SS4300 moottori, niin pystyttekö kertomaan mitään vertailua stanukoneeseen nähden?

--
Timo

Poissa Mikko M

  • Veteraani
    • Profiili
Stanu-luokkaan hiiletön?
« Vastaus #1 : 05.12.06 - klo: 15.03 »
Mielestäni hiiletön pitäisi sallia stanuun, koska siinä tulisi samalla kustannus säästöä, joka on yllättävän paljon ja sen lisäksi helpottaisi elämää, kun ei tarvitsisi sorvailla koneita. Samalla varmaan vauhti erot tasaantuisivat kärjen osalta?

Yhden stanu vuoden aikana tarvitsee vähintään pari konetta (mieluiten viritettyjä), kourallisen hiiliä, tolkuttoman määrän sorvailua ja markkinoiden parhaat akut.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Stanu-luokkaan hiiletön?
« Vastaus #2 : 05.12.06 - klo: 15.33 »
stanussa akut tulee aina merkkaamaan paljon, pääasia olisi huoleton treenaaminen ja itse ajoon keskittyminen.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa ripa_k

  • TamUA
    • Profiili
Stanu-luokkaan hiiletön?
« Vastaus #3 : 05.12.06 - klo: 15.41 »
Novakilta löytyy myös 13.5R, jota on pyritty kehittämään vastaamaan stanukoneiden suorituskykyä

http://www.teamnovak.com/products/brushless/ss13.5/index.html
Risto Koskinen
Jarru on vauhdin surma

Poissa TimoK

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Stanu-luokkaan hiiletön?
« Vastaus #4 : 05.12.06 - klo: 15.46 »
Lainaus käyttäjältä: "ripa_k"
Novakilta löytyy myös 13.5R, jota on pyritty kehittämään vastaamaan stanukoneiden suorituskykyä

http://www.teamnovak.com/products/brushless/ss13.5/index.html


Katsos vaan, toihan olisi mainio. En itse ollut tietoinen tuosta koneesta. Tuollainen vaan stanuun, niin voi junnut keskittyä enempi ajamiseen ja isät voi unohtaa sen sorvaamisen.

--
Timo

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Stanu-luokkaan hiiletön?
« Vastaus #5 : 05.12.06 - klo: 16.47 »
Stanu-luokka pitäisi ehdottomasti saada harrastajille teknisesti helpommaksi/kevyemmäksi ja siirtää painopistettä hauskan ajamisen suuntaan sen sijaan että nykyiset säännöt tekevät ainakin a-finaalin tasolla luokasta kaikkein työläimmän kisaluokan sähkötouringin puolella.

Viime viikonlopun Jens Minne -kisoista tiivistän kokemuksemme edellä olevaan keskusteluun liittyen
-kolme päivää treeniä ja kisaamista viriluokassa (yht. n. 20 akullista ajoa)
-EI yhtään sorvausta (sorvia ei tarvinnut edes raahata kisapaikalle)
-EI yhtään kolvausta (kolvi oli kyllä mukana, mutta kylmänä)
-EI yhtään hiilen vaihtoa
-EI tarvinnut kantaa huolta jo monta kisaa ajetujen akkujen punchista
-EI ollenkaan kiirettä erien välillä
-KYLLÄ oli kivaa ja aika käytettiin muiden erien katsomiseen, jutteluun muiden kanssa, "tunnelmointiin", valokuvaamiseen ja hieman auton säätämiseenkin. Rento tunnelma sekä kuskilla että mekkarilla.

Kulunut ja edellinen kausi stanussa olivat tiimillemme sekä kivoja että menestyksekkäitä, mutta junioriluokkaan osallistuneen tiimimme aika meni kisapaikalla "pakosta" liikaa vääriin asioihin.
Stanun A-finaalissa menestyminen edellyttää liikaa panostamista akkuihin ja muuhun kalustoon. Ja luulenpa, että jokainen junnu/tiimi kuitenkin on kisassa mukana tavoitteenaan menestyä kilpailussa hyvin.

Oma kokemus nykyisen sukupolven harjattomista vehkeistä on hyvin positiivinen.
Jos Stanu-luokassa olisi tänä vuonna ollut käytössä näin luotettavat ja toimivat harjattomat vehkeet olisi tiimimme stanu-kausi ollut kustannuksiltaan huomattavasti toteutunutta edullisempi.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa HarriK

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Stanu-luokkaan hiiletön?
« Vastaus #6 : 05.12.06 - klo: 17.47 »
Jarkon viestiin yhdyn täysin.
Panostuksia tehty jo seuraavaa kautta ajatellen (2 kautta takana), lähinnä moottorien osalta. Ei välttämättä kovin järkevää, mutta pakollista jos aikoo menestyä.
Hiiletön olisi tulevaisuudessa ihan järkevä vaihtoehto hiilellisille.
Joka tapauksessa moottorien osalta olisi hyvä, jos olisi lista millä koneilla saa ajaa. Sama lista olisi oltava voimassa koko kauden, ei lisäyksiä kesken kauden. Nykyisellään koneet esittää liian suurta osaa. Eikä se sorvaaminenkaan ja hiilien vaihto ole maailman hauskinta puuhaa, vaikkakin sitä ei tehdä kisapaikalla kuin kerran päivän aikana (ainakaan meillä).

Poissa niko.lindvall

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Stanu-luokkaan hiiletön?
« Vastaus #7 : 05.12.06 - klo: 19.43 »
Olen myös hiilettömän kannalla, mutta jos sallittaisiin hiilettömät ja hiilelliset sekaisin niin ainakin kärjessä täytyisi silti testailla kumpi vaihtoehto on nopeampi. Kärki tulisi varmasti ajamaan vielä hiilellisillä, jos ne olisivat kellotettaessa nopeampia.

Pelkästään hiilellisten sallimisessa taas on se huono puoli, että uusien kuskien kisoihin osallistumiskynnys nousisi, koska olisi pakko hankkia kalliimmat harjattomat säätimet ja koneet. Tällä hetkellä aloittelijalle alkuun riittäviä koneita saa kärkikuskeilta halvalla käytettynä, ja stanun kanssa kelpaa alkuun vähän huonompikin säädin. Stanuluokan on kuitenkin tarkoitus olla myös sisääntuloluokkana uusille kuskeille.

Tuo SS13.5 voisi olla hyvä vaihtoehto, onkohan joku verrannut vauhtia ja ajotuntumaa huippustanukoneisiin? Luulisin kuitenkin että harjattomia ei kannattaisi sallia vielä 2007 näin lyhyellä varoitusajalla.

Enpä minäkään ole sorvaillut sentään joka akun välein, ennen riitti kolmen erän välein, nyt kun olen päässyt lähemmäs kärkeä, niin olen sorvannut joka toisen erän välein. Hiilet olen vaihtanut joka kisaan uudet, joka on tuntunut riittävän ainakin vielä ihan hyvin.

HarriK:n ehdottama lista sallituista koneista olisi hyvä ottaa käyttöön jo nyt, voitaisiin päivittää lista vastaamaan ROAR:in listaa aina kauden alusta.
Team Xray Finland - Team Integy - Racingfactory - Team Orion

Poissa petka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Stanu-luokkaan hiiletön?
« Vastaus #8 : 05.12.06 - klo: 19.51 »
Tiimimme on ajanut SS4300 moottorilla jonkin verran ja se kulkee kyllä selvästi paremmin kuin stanu. Tällä kaudella moottoreiden ero on ollut best lapissa tasan -0,2s harjattoman hyväksi torpassa (8,98 vs 9,18 )

Kannatamme ehdottomasti harjatonta stanuun, mutta kun tällä hetkellä on oma lehmä ojassa, niin kannatamme sitä vasta kesästä alkaen. Muutoin satsaukset moottoreihin ja vähäiseen testaukseen menisivät hukkaan.

Niin kuin Vesa yllä kommentoi, niin akut tulevat kuitenkin näyttelemään tärkeää osaa stanuluokssa ja kustannussäästöä harjattomiin siirtymisestä tulee oikestaan vain hiilten osalta.

Muutos on kuitenkin niin suuri askel helppouden suuntaan, että ennemmin tai myöhemmin se on tehtävä. Olisiko kesäsarja jo hiiletön?

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Stanu-luokkaan hiiletön?
« Vastaus #9 : 05.12.06 - klo: 20.09 »
Ääni harjattoman puolesta!

MUTTA ei lisää vauhtia nykyiseen! (mieluimmin vähän pois)
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa SS

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Stanu-luokkaan hiiletön?
« Vastaus #10 : 05.12.06 - klo: 20.55 »
Jarkko osui asian ytimeen. Stanukuskeille tärkeää on ajaminen ja hauska harrastus, ja kun tämä pidetään mielessä on harjattomaan moottoriin siirtyminen yksinkertaisin tapa siirtää painopistettä liiallisesta tosikkomaisesta hieromisesta oikeaan suuntaan. Nuoren kuljettajan pitää voida huomata, että lähemmäs kärkeä voi päästä treenaamalla ajamista. Kaikilla ei ole taustavoimana sitä tähtimekaanikkoa joka laittaa pelit kulkemaan, ja jos menestys on siitä kiinni kyllä alkaa junnuakin turhauttamaan.
Team Associated / Reedy             Sami Salmela Racing             -Make 12th scale great again-

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Stanu-luokkaan hiiletön?
« Vastaus #11 : 05.12.06 - klo: 21.30 »
Kun vuosisitten juniori ajoi ekan kisan hiilettömällä A 8:ssa Mäntsälässä, niin oli suorastaan "syyllinen" olo kun katseli muiden sorvausta, hiilenvaihtoa ym. ym. ....

Meillä kun ei ollut muuta tehtävää kuin akun vaihdot, ja renkaiden pidottaminen.

Silloin olin varma siitä, että laji on menossa oikeaan suuntaan.

Päätös stanuissakin hiilettömiin siirtymisestä olisi tehtävä pian, ja päätettävä ajankohta, olkoon se vaikka sitten kesäkausi 2007 jo, sillä siten voi kukin varautua hankinnoissaan siihen.

Hiilettömillä jää stanuissa aikaa auton säätöjen opetteluun, ja esim. jarkon mainitsemaan :

"....... aika käytettiin muiden erien katsomiseen, jutteluun muiden kanssa, "tunnelmointiin", valokuvaamiseen ja hieman auton säätämiseenkin. Rento tunnelma sekä kuskilla että mekkarilla. "

Halvempaa on taatusti pitkässä juoksussa....

Kaiken edellytys on todellakin se, että on sovittu joku moottori, tai moottorivaihtoehto, jolla KAIKKI ajaa sitten.
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.