Mitä anti-squat tekee?
Vaihtamalla anti-aquat kulmaa pystyy vaikuttamaan kuinka paljon rungon painosta siirtyy takapyörille auton kiihdyttäessä. Kurt Wenger, Team Associatedin kokenut tutkimus & kehitys-puolen insinööri selittää sen parhaiten: "Massakeskipiste (CG (eng. Center of Gravity)) on auton painojakauman keskipiste. Massakeskipisteen etäisyys maasta on vipuvarsi, mitä kauempana CG on maasta sitä enemmän auton paino vaikuttaa rungon kallistelemiseen, joka on sivulta sivulle tapahtuvaa liikettä ja niiaamiseen, joka on edestä-taakse tapahtuvaa liikettä.
"Kiihdyttäessä on tapahtuu aina vuorovaikutusta. Auton paino, koska se on irti maasta, saa auton nojaamaan, niiaamaan taaksepäin. Massakeskipiste on lähes aina korkeammalla kuin renkaiden navat, koska jousitus ja kaikki on sijoitettu alustan yläpuolelle. Jos massakeskipiste saataisiin renkaiden kanssa samalle tasalle auto ei kallistelisi lainkaan. Tämäntakia suunnittelijat pyrkivät pitämään CG:n mahdollisimman matalalla.
Radalla
Joten miten hyödynnät anti-squatin? Hyvä että kysyit. Olet mahdollisesti jo tietoinen että painon siirtyminen saa auton painautumaan niille renkaille, mihin suuntaan auton paino onkaan siirtymässä. Tämä on hyvä asia tietyissä tilanteissa tai tietyissä kohdissa rataa.
Esimerkiksi nolla anti-squat sallii eniten painonsiirtymistä takarenkaille kiihdytyksen aikana, täten myös pehmentää takajousitusta. Tämä on hyvä maksimoidessa takapitoa. Jos koet spinnnailun tai takapään ajelemisen ongelmaksi kiihdyttäessä kurveista ulos, koeta pienentää anti-squat kulmaa. Myöskin jos radalla on paljon pieniä röykkyjä ja pomppuja jotka saavat takapään pomppaamaan tai hyppäämään sivuun, pehmentämällä jousitusta tai laskemalla anti-squattia auttaa.
Päinvastoin puolestaan, kun pieni anti-squat kulma sallii painonsiirtymisen takarenkaille, se myös keventää kuormaa eturenkailta.
Joten nolla anti-squat asetuksilla maksimoitaessa takapito viedään myös pois ohjattavuutta. Tämän huomaa kurvista poistultaessa (ja jopa kurviin tultaessa) tai nopeissa suunnanvaihdoksissa.
Enemmän kääntyvyyttä haettaessa tulisi lisätä anti-squattia takapäähän. Ohjattavuus paranee, mutta koska vähemmän painoa siirtyy takapäähän, niin takarenkaat ja takajousitus jäykistyy (jousitus jäykistyy siis vain suhteellisesti käänt. Huom!) Takapää saattaa lähteä helpommin luistoon, kikka piileekin täydellisen tasapainon kääntyvyyden ja takapidon välillä.
Loppuyhteenveto
Anti-squat on yksi yksinkertaisemmista alustan säätökohteista. Nyrkkisääntö on tämä: Jos tarvitse lisää ohjattavuutta, lisää anti-squattia. Jos tarvitset lisää pitoa takapäähän tai haluat pehmentää takapäätä vaihtamatta jousia, pienennä anti-squattia. Noniin, nyt ylös ulos ja ajamaan!
Kettu kuittaa, kirjoitus& kääntövirheet saa kaupanpäälle, asiavirheitä ei pitäis olla.
- Hount