Päävalikko

Akkujen lämpenemisongelma ladattaessa; missä vika?

Aloittaja Bulvaani, 12.04.07 - klo: 20.11

Bulvaani

Mikäs mahtaa mättää, kun akut kuumenevat ladattaessa niin että tirinä kuuluu (kenno tai kaksi kiehuu). Akkuina GP:n 4300 mah ja laturina Graupner Ultramat 14. Olen ladannut akkuja enintään 4,3A:n virralla ja delta-peak-arvoa 4-10 Mv:n välillä vaihdellen. Akut on aina tasapurettu ja niiden on annettu jäähtyä ennen latausta.
Muilla akuilla (GP 3700, Nosram 3300) ei samanlaista ylikuumenemista nimelliskapasiteetin mukaisilla latausvirroilla ladattaessa ole ollut havaittavissa. Periaatteessa akkuja pitäisi pystyä lataamaan jopa 5A:n virralla, mutta en ole uskaltanut vielä kokeilla moista.
Täytyykö vain tyytyä alhaisempaan latausvirtaan ja pidempään latausaikaan?
Tiim Lahti

4wdkanootti

jos muutama kenno tirisee ja muut on hiljaa / ei lämpene niin paljon... tulee mieleen kysyä että millos oot viimeeksi tasauspurkanu ton akun?
niin etta jännitteet on prikuulleen samat
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Bulvaani

#2
Kuten kysymysosiossani mainitsin, "akut on aina tasapurettu ja niiden on annettu jäähtyä ennen latausta". Mitatut kennojännitteiden erot ennen latausta ovat yleensä +/- 0,01v
Tiim Lahti

Mr.MR

Samaa "ongelmaa" oli mullakin talven aikana GP 4300 akkujen kanssa. Saattoi tosin minun tapauksessa olla syynä laturikin, josta ei saanut delta-arvoa säädettyä. 5 ampeerilla silti latailin ja tirinä ja poksahtelu kuului. Lämpö saattoi käydä jopa 60 asteessa. Potkua kyllä löytyi.  :mrgreen:

Kausi ohi sähköauton kanssa ja seuraavalle kaudelle älykkäämpi laturi hommattuna.

Yippo

Ei kai tossa ole mitään muuta vikaa kun että kennoilla alkaa olla ikä täynnä. Muistelisin että mullakin nuo kyseiset kennon on aikanaan alkaneet tiristä vaikka kuinka hyvällä laturilla lataa.

Mr.MR

Nimekkäältä kisakuskilta oli nuo minun kennot ostettu. Vaikka jonkun teorian mukaan ne ensimmäiset käytöt on olleet rajuja, niin en ihan helpolla usko, että kennot olisivat tiensä päässä. Ja lämpenemisongelmaa oli minun käytössä alusta alkaen.

Erään pohdinnan mukaan noissa "kunnon" kennoissa saattaa olla "portit" sen verran auki, että  lämpöä syntyy, kun virta sen verran iloisesti liikkuu.