Kirjoittaja Aihe: Muistaako ketään vielä Lazer ZX auton, apua tarvitaan  (Luettu 2070 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mikuni

  • Tulokas
    • Profiili
Aloittleva RC autoilijaperhe tarvii apua

Kyseessä on se eka Kyosho LAZER ZX ilman alaryhmää (-R ja -S)

Manualista olen saanut selville että W-5090 pinjoni on 20hampainen, mutta mikä on alkuperäisen ison rattaan hammasluku. Ja onko ne 48 vai 64dp tai jokin muu.

Jos laitan tähän autoon em 27käämisen koneen 9v aloittelevalle rc kuskille mikä olisi hyvä pinjoni / isoratasyhdistelmä pienehkölle krossiradalle. Ja mielummin ajoaikaa kun nopeuutta. Rajoitus nyt alussa on 33A jatkuvaa virtaa kestävä säädin

Poissa the_man

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Muistaako ketään vielä Lazer ZX auton, apua tarvitaan
« Vastaus #1 : 10.05.07 - klo: 15.18 »
Hammasjako on ainakin 48dp, muusta en tiedä, mutta jotenkin on semmonen kutina persauksissa ja muistissa, että se isoratas on oikeesti iso...  :grin: 

Poissa mikuni

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Muistaako ketään vielä Lazer ZX auton, apua tarvitaan
« Vastaus #2 : 10.05.07 - klo: 16.48 »
1. Nyt siinä on isoratas joka on 54mm ulkohalkaisijaltaan, mutta en tiedä jos se on 48 tai 64dp. Tönärillä mitattu näyttää siltä että hampaan päästä olisi n 1.5mm matka uran pohjaan, hampaiden etäisyys toisistaan on hitusen alle 2mm ehkä 1.8mm

2. Kannattaako takadiffiin (ratasdiffi)laittaa tahmentavaa ainetta, em kyoshon vihreä #3000, kannattaako laittaa olenkaan etudiffiin?

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Muistaako ketään vielä Lazer ZX auton, apua tarvitaan
« Vastaus #3 : 10.05.07 - klo: 19.03 »
Sen isorattaan sivussa pitäisi oleman ne luvut....eli hammasmääräkin....(tai sitten laskee ne hampaat)
Välityksistä sen verran, että mieluimmin liian tiuha kuin harva välitys.
Kannattaa seurata moottorin lämpiämistä.
Löytyykö mistään, esim. manuaalista tietoa sisäisestä välityksestä ko. autossa....?
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa mikuni

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Muistaako ketään vielä Lazer ZX auton, apua tarvitaan
« Vastaus #4 : 10.05.07 - klo: 20.09 »
Pinjonit
15T antaa 12.99 alkuperäisellä isorattaalla
16T ->12.18
17T ->11.46
18T ->10.83
...
25T -> 7.79

Mutta olen epävarma jos siinä on alkuperäinen isoratas, olen katsonut sisältä ja ulkoa mutta ei löydy merkintöjä.

Tärkeää olisi saada tietää isorattaan hammasluku, silloin voi vaikka sen jälkeen hankkaia uuden parin vaikka assosta:)

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Vs: Muistaako ketään vielä Lazer ZX auton, apua tarvitaan
« Vastaus #5 : 11.05.07 - klo: 09.43 »
Jos se on 48dp, niin siinä isorattaassa on 100 hammasta. Tuo 1,8 mm hampaiden väli ei oikein istu laskennalliseen hampaiden väliin, koska laskennallisesti 48dp rattaassa hampaiden välin pitäisi olla noin 1,6 mm. Lisäksi minulla on sellainen mielikuva, ette noissa vanhemmissa "japaninihmeissä" olisi ollut ei-tuumanen hammasjako.

Eli laske sen isorattaan hampaat. Jos se ei ole 100-hampainen (+-1), autossa on käytössä joku ei-tuumainen hammasjako. Tällöin kannattaa tutkia, josko isoratas olisi nykystandardin mukainen ja vaihdettavissa nykyisiin 48dp rattaisiin (pinjonit menee samalla vaihtoon). Voit myös päätellä saman pinjonin perusteella 20 hampaisen 48dp pinjonin halkaisija pitäisi olla 11,6 mm.

Lisää laskuja voit tehdä http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/muuta/muuta.html sivun lopusta löytyvällä laskurilla.

64dp rattaita ei ole käytännössä koskaan käytetty krossareissa, koska nämä rattaat ovat hyvin pienihampaisia.

Poissa Toni

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Muistaako ketään vielä Lazer ZX auton, apua tarvitaan
« Vastaus #6 : 11.05.07 - klo: 11.07 »
Muistanpa hyvinkin, olen omistanut monta sellaista ensimmäisestä versiosta lähtien.

Isoratas on jaoltaan 0.6 mm, eli on hieman karkeampi kuin 48dp. 48dp pinjoneita ei voi käyttää. Isoratas vaihtui 48dp:ksi kun nimen perään tuli -R.

Minulla voi olla kätköissä sopivia pinjoneita, yritän muistaa katsella.

Toni
SC10 4x4

Poissa mikuni

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Muistaako ketään vielä Lazer ZX auton, apua tarvitaan
« Vastaus #7 : 11.05.07 - klo: 18.36 »
Laskin eilen myöhään, ja tulin tulokseen 88T, ja on 54mm halkaisijaltaan. No voihan ne vaihtaa pareittain, isoratashan toimii samalla diffinä etu ja taka-akselin välillä.