Käytännössä tuollainen B4 RS RTR (ready-to-run) setti olisi varmaan ihan hyvä tapa aloittaa harrastus:
http://www.teamassociated.com/ae/b4/kitb4.htmhttp://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXMGM6&P=SMKyseisellä autolla on voitettu esim. IFMARin mm-kisat vuonna 2005:
http://www.teamassociated.com/racerhub/races/2005/racereport2005.15.htmAutoon löytyy Suomesta varaosia mm. seuraavista liikkeistä:
http://www.rcpiste.pp.fi/http://www.medasec.com/http://www.sabe.fi/hobby/Muita autoja mitä voisi harkita on Losin XXX-CR:
http://www.teamlosi.com/Products/Default.aspx?ProdID=LOSA0032Ymmärtääkseni SABE on ainoa Losin edustaja Suomessa, joten kannattaa kysellä heiltä tarkemmin auton saatavuudesta, varaosista yms:
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=25380&grpid=5015Myös Kyosho on julkaissut uuden takaveto auton tämän vuoden Japanin MM-kisoja varten:
http://www.oople.com/rc/photos/reviewrb5x/index.htmlKyosholla on ainakin ihan kattava jälleenmyyntiverkosto ja varaosapalvelu Suomessa:
http://www.kyosho.fi/frameSet_kyoshoButiken.htmVastailin about vastaavaan kysymykseen tuossa "aloittelijalle auto" -threadissa. Jos vastaus on jostain syystä jäänyt näkemättä, niin pastetaan vastaus myös tähän. Mainittakoon vielä, että nelivetoautoa en ostaisi sen takia, että ne ovat hinnaltaan kalliimpia ja jos opettelet ajamaan takavedolla, niin neliveto on sen jälkeen paljon helpompaa. Lisäksi nelivedoissa on enemmän putsattavaa, rikkoutuvia osia, renkaatkin kuluu edestä nopeammin ja akuilla ajelee pikkaisen lyhempään.
Omista kokemuksistani voin suositella Team Associated B4:sta harjattomalla moottorilla ja Prolinen Dirt Hawg renkailla. Team Associated B4 auto sen takia, että kestää kovempaakin käyttöä hyvin ja varaosahuolto pelaa Suomessa todella hyvin (RC-piste, Medasec, Sabe yms). Takaveto auto on helppo huoltaa ja muutenkin on vähemmän liikkuvia ja rikkoutuvia osia. Tarvittaessa autoon voi toki kyhätä vaikka minkälaisen korin, mutta vaatii omatoimisuutta.
Linkki autoon:
http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXDAX9&P=0
Harjatonta moottoria suosittelen huoltovapauden takia. Ei tarvitse juurikaan moottoriin koskea ja tehot pysyvät aina hyvinä. Pullonkaulaksi tehojen suhteen muodostuvat käsittääkseni akut. Tällä hetkellä ostaisin autoon hyvän hinta/laatusuhteen takia Mamban Max setin.
Linkki harjattomaan comboon:
http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&P=SM&I=LXNKU1
Harjattomassa moottorissa on aloittelijalle liikaakin tehoa, joten siinä mielessä kannattaa tutkia, että onko setissä jokin keino rajoittaa nopeutta tarvittaessa. Yleensä noissa säätimissä on kyllä joitain rajoitus moodeja.
Dirt Hawg renkaita suosittelisin sen takia, että niillä voi ajaa niin soralla kuin asfaltillakin, eivätkä kulu heti loppuun.
Linkki renkaisiin:
http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXDU13&P=ML
Akkulaturissa olisi hyvä olla mahdollisuus ladata myös Lipo akkuja. Ulkomailta laturia tilattaessa kannattaa muistaa, että tarviiko laturi verkkovirtaa ja millä volteilla laturi toimii. Tällainen Ultramat -laturi näytti aika hyvältä ja halvalta:
Linkki laturiin:
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=27945&grpid=5018
Aluksi voi ajeluun ostaa vaikka pötköakkuja. Parempia akkuja voi sitten tarpeen mukaan ostella lisää. Lähinnä kannattaa kiinnittää huomiota, että ostaa mahdollisimman ison mAh:n akkuja.
Linkki pötköakkuihin:
http://www.rcpiste.pp.fi/akut.html
Linkki B4 ajeluun parkkipaikalla:
http://www.youtube.com/watch?v=NzGW6by4e0w"