Kirjoittaja Aihe: Auton säädöt  (Luettu 11707 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pikkuveli

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Auton säädöt
« Vastaus #30 : 11.07.07 - klo: 20.41 »
ai takaata
Hobbylinna,RC Sabe,Atala RC,Iso-Hepa,JP-Nitro Racing

Poissa Pikkuveli

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Auton säädöt
« Vastaus #31 : 11.07.07 - klo: 20.42 »
ai takaata oho tuli painettu kaksi kertaa :embarrassed: :lol:
Hobbylinna,RC Sabe,Atala RC,Iso-Hepa,JP-Nitro Racing

Poissa Jasse

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.jasse.fi
Vs: Auton säädöt
« Vastaus #32 : 11.07.07 - klo: 20.51 »
Eli tässä on stormin set up. Etu iskari: öljy gs 35w, männän reijät 1,2mm 3 reikää. Taka iskari: öljy gs 30w, männän reijät 1,2mm 3reikää. Auton mukana tulleet mustat jouset. Diffiöljyt: edessä gs 1000wt, keskellä 7000wt takana 5000wt. Cluth bell 13 hampainen. Siinä auton säädöt. Jyrkkälässä pääsuoran jälkeen tulee kallistettu kurvi vasemmalle ja sen jälkeen lyhyt suora niin suoralla on pieniä töyssyja niin auton peräpää pomppii niissä ihan kivasti :grin: vaikkei vauhtia ole välttämättä kun 40kmh mutta edessä pysyy tiukasti maan pinnalla eli missä on säädöt pielessä? :mrgreen:

Olisiko ollut hiukan helpompi kysellä näitä säätö juttuja radalla? Tänään oli samaan aikaan paikalla kanssasi kolme kisaa ajavaa kuskia ja meistä ei kukaan varmasti pure jos tulee kysymään neuvoa.
GS ei itselle ole erityisen tuttu, mutta luulen että jouset on lian jäykät.

Tuolla kyseisellä radan osalla pomppii kaikki autot, nyt kun rata on melkoisen kulunut siltä osin.
Katsotaan autoasi huomenna, jos pääset radalle, itse olen varmasti läsnä jo iltapäivällä.
Hobbylinna-Hot Bodies D8-Hpi Cyber10B-RC Sabe-O´Donnell-Volvo V40-Fiat Ducato 2,5D
Pink Bunny RacingEi taidolla, vaan tunteella. www.jasse.fi

Poissa Pikkuveli

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Auton säädöt
« Vastaus #33 : 11.07.07 - klo: 20.54 »
Huomenna menen varmaan särkänniemeen huvipuistoon :grin:
Hobbylinna,RC Sabe,Atala RC,Iso-Hepa,JP-Nitro Racing

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Auton säädöt
« Vastaus #34 : 12.07.07 - klo: 08.45 »
Sinulla on aika jännät nuo diffit. Yleensä keskellä on jäykin ja perässä löysin. Varsinkin jäykkä takadiffi voi aiheuttaa ongelmia, koska silloin sinulla on "lukkoperä", joka kaasulla lähtee sutimaan. Kokeneelle kuskille voi olla hyödyksi käännöksissä(kuten Aigoin), mutta ehkei sinulle. Vaihda etu ja takadiffit keskenään, jos et jaksa öljyjä vaihtaa, silloin etupää jäykkenee tosin ehkä liiaksi, jolloin ilman kaasua ohjattavuus huononee. HN X1-CF autossa on "vakio asetus" 5-7-2, mutta sen auton diffit on liukkaat. GS diffejä en tunne.

Iskareista on paha sanoa näkemättä. Auto kun voi pomppia myös pohjakosketuksen takia. Itse laittaisin etupäähän jäykempää öljyä. Voi kuullostaa koomiselta jos takapää on ongelma, mutta auton säätö on kokonaisvaltainen juttu. Helpoin tapa muuttaa iskareita on vaihtaa niiden kiinnityspisteitä. Se on yllättävän vaikuttava asia. Laittamalla pystympää koventaa jousitusta ja päinvastoin. Jousen jäykkyyden ja öljyn vaimennuksen pitää olla synkassa toistensa kanssa, mutta ei murehdita sitä nyt vielä.

Tee muutoksia yksi kerrallaan, jos meni huonompaan suuntaan, niin palaat vanhaan ja muutat jotain muuta. Helppoa, mutta hidasta. Opi ennen kaikkea ymmärtämään miksi auton käytös muuttui muutoksen jälkeen, muuten et ole koskaan sokeaa kanaa viisaampi. :p

Poissa Pikkuveli

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Auton säädöt
« Vastaus #35 : 12.07.07 - klo: 10.47 »
Mitä jos kokeilisin laittaisin diffeihin keskelle 7000 taakse 3000 eteen 5000?
Hobbylinna,RC Sabe,Atala RC,Iso-Hepa,JP-Nitro Racing

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Auton säädöt
« Vastaus #36 : 12.07.07 - klo: 10.53 »
Millä perustelet itsellesi tuon setupin?

Poissa miksalo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Auton säädöt
« Vastaus #37 : 12.07.07 - klo: 13.01 »
Mitä jos kokeilisin laittaisin diffeihin keskelle 7000 taakse 3000 eteen 5000?
paremmalta tuo vaikuttaa kun se sun nykyinen...
#ARRMA TYPHON# #VXR-8# #NOVAROSSI# #V-ONE-RRR#  #FUTABA#
PITÄÄ OLLA C8       ┌∩┐(◣_◢)┌∩┐

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Auton säädöt
« Vastaus #38 : 12.07.07 - klo: 16.02 »
Niinhän se onkin, mutta halusin pikkuveljen perustelevan = ajattelevan valintansa. Laihemmatkin kyllä kelpaisivat.

Poissa Pikkuveli

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Auton säädöt
« Vastaus #39 : 12.07.07 - klo: 20.06 »
tuo 1000 on tosi löysää kun pyörittää toista rengasta niin toinen tuskin liikkuu :lol: melkein sama kun ilman öljyä.
Hobbylinna,RC Sabe,Atala RC,Iso-Hepa,JP-Nitro Racing

Mika R

  • Vieras
Vs: Auton säädöt
« Vastaus #40 : 12.07.07 - klo: 20.20 »
Itse kokeilisin jäykempää öljyä iskareihin. Koska jousia ei ole enempää koita vaihtaa alapään kiinnitystä. Diffeihin tosiaan voisit kokeilla alkuun esim 3-3-3 ja siitä vaihdellen yleensä eteen jäykempää kuin taakse.

Poissa Pikkuveli

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Auton säädöt
« Vastaus #41 : 13.07.07 - klo: 18.36 »
Millä perustelet itsellesi tuon setupin?
kun toinen rengas alkaa sutia ja toinen ei niin suurin osa voimasta lähtee sutivalle renkaalle ja auto hidatuu joten jäykempää öljyä. Onko se noin? :huh: Ja kävin tänään ostamassa etuiskareihin 40w öljyä ja takana jouset on nyt vähän "vinommassa".
« Viimeksi muokattu: 14.07.07 - klo: 12.59 kirjoittanut Pikkuveli »
Hobbylinna,RC Sabe,Atala RC,Iso-Hepa,JP-Nitro Racing

Poissa Pööki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Auton säädöt
« Vastaus #42 : 30.07.07 - klo: 13.16 »
Kysymyksiä johon toivoisin apua :azn:

Tajusin tuossa juuri ettei autossani ole etu kallistuksen vakaajaa. Mikä vaikutus tällä on auton ajettavuuten/ajo-ominaisuuksiin?

Auton perä pomppii kovasti Lavangon radalla. Tosin auto myös pohjaa hypyistä alas tullessa. Voiko olla niin että autossa on liian matala maavara ja myös sen takia röykyissä levoton? Mikä on yleensä "suositeltava" maavara?

Auto siis Mugen MBX-5.

Poissa miksalo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Auton säädöt
« Vastaus #43 : 30.07.07 - klo: 14.03 »
pistä maavaraksi 10cm ni ei varmaan pohjaa  :mrgreen:
#ARRMA TYPHON# #VXR-8# #NOVAROSSI# #V-ONE-RRR#  #FUTABA#
PITÄÄ OLLA C8       ┌∩┐(◣_◢)┌∩┐

Poissa Pööki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Auton säädöt
« Vastaus #44 : 30.07.07 - klo: 14.28 »
Nii just. Eli mikä on sellainen "normaali" maavara?

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Auton säädöt
« Vastaus #45 : 30.07.07 - klo: 14.38 »
Säädä auton maavara siten että tukivarret ovat vaaka asennossa.
Painat esim perän maahan ja päästät... auto palaa tukivarret vaakaan... Sama kun nostat perän ilmaan ja pudotat... palaa taas vaakatasoon.

Tuohon alustan pohjaamiseen vaikuttaa taas monikin asia.
Esim iskariöljyt, jouset jne.
Tule ajelemaan radalle silloin kun siellä on muitakin ja kysy mitä autolle kannattaisi tehdä.
Aina siellä joku meikäläinen on paikanpäällä.

Mika R

  • Vieras
Vs: Auton säädöt
« Vastaus #46 : 30.07.07 - klo: 14.38 »
Buggyt pohjaa useimmiten alastuloissa. Laita vahvempaa öljyä ja jousta ja/tai pienmpää männäreikää iskareihin (enemmän 'packiä') pahemman pohjaamisen estämiseksi. Maavaraa ei periaateessa nosteta tota varten; ainoastaan siksi ettei pohjaa ajaessa muilla osuuksilla koska siitä seuraa herkästi pyörähdyksiä.

Poissa Pööki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Auton säädöt
« Vastaus #47 : 30.07.07 - klo: 14.50 »
Kiitos ohjeista. Sitä mä vähän ajoinkin takaa notta jos auto pohjaa ajaessa (ja siitä johtuu tuo levoton perä) kun kerran pohjaa hypyissäkin. 

Mites sitten tuo etuvakaimen puuttuminen? Mitä se vaikuttaa?

Mika R

  • Vieras
Vs: Auton säädöt
« Vastaus #48 : 30.07.07 - klo: 15.11 »
Aika vähän. Taaimmainen on tärkeämpi.

Poissa make xd

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Auton säädöt
« Vastaus #49 : 11.09.07 - klo: 14.06 »
Mitä neulaa kannattais säätää kun auto sammuu kesken ajon? Lämmöt on 120 asteen tietämillä. Auto ei lähde käyntiin tämän jälkeen ollenkaan. Ja renkaat pyörii aika lujaa tyhjäkäynnillä. Mistä johtuu?

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Auton säädöt
« Vastaus #50 : 11.09.07 - klo: 15.44 »
Etuvakaaja kannattaa laittaa erityisesti aloittelijan autoon. Se rauhoittaa autoa. On helpompi ajaa. Auto kallistelee vähemmän mutkassa, siitä se nimikin.

Ilman etuvakaajaa voi epätasaisella radalla "haukata" ohjaus. Spinnauspyrkimys voi johtua vakaajan puutteesta tai sen ohuudesta.

Liian jäykän etuvakaajan huomaa siitä, että auto kulkee hyvin hanakkaasti vain suoraan. Yleensä automallin ohuin vakaaja edessä ei aiheuta radikaalia aliohjautuvuutta, syy siihen on jossain muualla. Tämä vielä tähdennettäköön.

Poissa Pööki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Auton säädöt
« Vastaus #51 : 09.09.10 - klo: 21.09 »
Ei oikein parempaa topicia löytynyt enkä uuttakaan viitsinyt aloittaa joten kysytään nyt sitten täällä.

Voisiko joku selventää mikä ero on "perinteisellä" pyörän ripustuksella ja pivot ball ripustuksella?

Poissa HessuH

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Auton säädöt
« Vastaus #52 : 09.09.10 - klo: 21.19 »


Hinge pin taitaa olla se "perinteinen" ja pivot ball näyttää tältä jos olen oikein ymmärtänyt.
http://www.redrc.net/2006/11/hong-nor-jammin-pivot-ball-system/

hessu


Poissa Pööki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Auton säädöt
« Vastaus #53 : 09.09.10 - klo: 22.16 »
Tarkennan kysymystäni. Ulkonäkö ja niiden eroavaisuus ovat tuttuja mutta mitä eroa noilla on teoriassa auton käyttäymiseen? Mitä etua on pivot ballista ja mitä etua taas hinge pinista?