Ostin hetken mielijohteesta käytettynä Alpha 3:n, kun luulin saavani halvalla. Aluksi oli kokemattomuuttani käynnistelyvaikeuksia, mutta vähemmällä ryypyttelyllä ja kuumemmalla tulpalla olen saanut moottorin käymään. Selväsikin jotain vikaa kaasuttimessa, tai moottorissa on, sillä moottori käy parhaiten, kun seossäätöruuvi on kokonaan kiinni. Olen purkanut koneen ja kaasuttimen ja tiivistänyt kaikki liitokset, eli ilmaa ei pitäisi vuotaa mistään, ellei vetostartin päästä. Toisaalta eikös ilmavuotojen pitäisi aiheuttaa ennemminkin, että kone saattaisi käydä liian laihalla. Nyt ruuvi täysin suljettuna auton huippunopeus lienee noin 20 km/h. (tarttee tänään varmistaa gps:n avulla) Tyhjäkäyntiä kone ei oikein suostu käymään, eli sekin viitannee liian rikkaseen seokseen ja pakopukestakin tulee täydellä kaasulla vielä selvästi havaittavaa savua. Onko vinkkejä ongelmaan?
Kuuluuko seosneulan olla tylppä päästään? Se ei kuitenkaan näytä siltä, että olisi mennyt poikki.
Hieman epäilen, että koneella on saatettu ajaa ilman ilmansuodatinöljyjä. Puristuksien yli voi pyörittää vauhtipyörästä yhden sormen voimalla. Kytkinkellon kiinnityskin on hieman väljä, eli halvemmalla olisin päässyt ostamalla uuden auton, mutta mukavaa puuhaa ainakin toistaiseksi on ollut tuo tekniikkaan tutustuminen ja vanhan korjaaminenkin.
Ajatuksena on ollut hankkia autoon uusi moottori. Varmaankaan ei kuitenkaan Kyoshon omaa, vaan jokin muu. Onko ehdotuksia, jos jättäisin nykyisen pakoputken? Toisaalta tarkoitukseni olisi rakentaa talven aikana radio-ohjattava vene, joka tarvitsisi myös moottorin, eikä haittaisi, jos sama moottori kävisi veneeseenkin jäähdytyskantta vaihtamalla. Löytyykö markkinoilta moista moottoria?
PS. mainittakoon, että aikaisemmat kokemukset polttomoottoreista ovat 80- luvun alusta siimalennokin ajoilta.