Kysyn nytten tässä samalla että miten noissa VAU:N kerhokisoissa toimii toi ajanotto onko se vaan niin että transportteri autoon kiinni ja sitten vai miten?
AMB on ajanottojärjestelmän kaupallinen merkki, mutta se ei taida vielä kertoa paljoa.
Maaliviivalle ajoradan poikki on asennettu sähköjohtosilmukka. Se voi olla maton alla, asfalttiin jyrsityssä urassa, tai vaikka radan yläpuolella noin 50cm korkeudella.
Kilpailuerän jokaiseen autoon kiinnitetään transponderi, joka on pienellä akulla varustettu pieni radiolähetin. Kun transponderi eli "ponderi" ohittaa lankalinjan, se antaa siihen sykäyksen, ja autolle merkitään yksi ajettu kierros. Kellon avulla ohjelman onkin jo helppo laskea autolle kierrosajat peräkkäisten signaalien aikaeroista.
Esim. 4 minuuttia kestävässä erässä auto on maalissa, kun se 4 minuutin tultua täyteen seuraavan kerran ohittaa lankalinjan. Aina on siis jatkettava ajoa vaikka kuulutus kertoo ajoajan täyttymisestä, kunnes kaikkien autojen ilmoitetaan tulleen maaliin.
Tulos ilmoitetaan esim. "20 kierrosta 4:08:15". Paremmuusjärjestys määräytyy sen mukaan, kuka on ajanut eniten kierroksia, ja saman kierrosmäärän ajaneilla sen mukaan, kenellä on pienin aika (=vähiten sekunteja 4 minuutin päälle).