Kirjoittaja Aihe: Olenko pihasudittelija vai mikä ??  (Luettu 5532 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jperala

  • Veteraani
    • Profiili
Olenko pihasudittelija vai mikä ??
« : 25.03.03 - klo: 14.29 »
Nyt herää kysymys, näin rc harrastelijana että mihin kastiin kuulun. Kaksi viimeistä rc värkkiä oli panssarivaunuja, nyt jenkkirekka.. näillä ei oikein räpätä ja suditella pihalla, ja voisi melkeen sanoa että jos lähtisin radalle ajamaan niin voi ihme ja kumma..... Tuosta tulikin mieleen että pyöriikö täällä muita tällaiseen "kastiin" kuuluvia, itse en ole vielään nähnyt, vai pitäisikö näiden rakentelijoilla olla oma foorumi... Tällä foorumilla 99.99% väestä on näiden 4 pyöräisten vehkeiden kanssa ajavia, mikä ei minua haittaa tietenkään.
Tiger II

Poissa Nappe

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.power-racing.net
Olenko pihasudittelija vai mikä ??
« Vastaus #1 : 25.03.03 - klo: 14.57 »
Karkeesti jaoteltuna:

Jos ajat kisaa niin olet kilpakuski
Jos ajat radalla muttet kisaa olet lajin harrastekuski

Jos ajat pihalla/pellolla/olohuoneessa/muualla olet pihasudittelija

Jos et aja ollenkaan niin olet mallari.

Tietenkin tämä jako on hyvin karkea, eikä pidä ottaa itteensä jos ei päässyt ihan mieluisaan ryhmään  :wink:

Poissa Seppo K

  • Jäsen
    • Profiili
    • http://www.kotikone.fi/kongas/RC_Harraste/index_f.htm
RC-moottorikelkka
« Vastaus #2 : 25.03.03 - klo: 14.58 »
Ei ole sopivaa foorumia löytynyt tuolle RC-moottorikelkallekaan.

Pyöriä siinä olisi kyllä kaivatut 4 kpl tuolla telaston rakenteissa mutta siihen moottoria lukuunottamatta ulkoiset yhtäläisyydet autoihin verrattuna sitten jäävätkin. Toki teknisissä osissa on paljonkin yhteistä.
Seppo K

Poissa ClodZ

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.neppis.com
Olenko pihasudittelija vai mikä ??
« Vastaus #3 : 25.03.03 - klo: 15.14 »
Minä voin paljastaa että te olette lapsellisilla leluillanne leikkiviä aikuisia ihmisiä joiden pitäisi ensi tilassa joko:

a) kasvaa aikuisiksi ja vaihtaa typerät lelunne asuntolainaan, farmari-volvoon ja formuloiden katseluun. Pihasudittelijoista ei ikinä kasva kunnon kansalaisia, suditeltiinpa sitten rekoilla, radio-ohjattavilla rinnetamppareilla tai lumilingoilla.

b) perustaa seura ja keksiä jokin tapa kilpailla keskenänne värkeillänne. Jos joku kysyy sopiiko tuollainen harrastus aikuiselle ihmiselle niin alatte puhumaan formuloista ja rakennatte jonkun aasinsillan siitä suditteluunne.

Eli vaihtoehdot on ilmeisen vähissä. Kaltaisillenne sunnuntaisuhareille nauraa muuten kaalimaan aidatkin, kehoitan ripeisiin liikkeisiin, minkä valinnan ikinä teettekin.
XC - Poor boys Bruiser

Poissa jperala

  • Veteraani
    • Profiili
Kaalimaan kakarat ja aidat niiden ympärillä
« Vastaus #4 : 25.03.03 - klo: 15.28 »
Se on harmi että kirjoitetusta sanasta ei näe onko kirjoittaja ollut tosissaan ,kuten ClodZ tuossa kirjoitti a ja b vaihtoehdot. Jos kaveri oli tosissaan niin osui ainakin muutamassa asiassa oikeaan.

Aikuisia, kyllä kuulun jo siihen ryhmään.

Oma seura "leluillemme" ei huono idea tuokaan...

Mikä tekee harrastevälineestä "lapsellisen", ulkomuoto, koko, väritys, renkaiden määrä vai se että muilla ei ole samanlaista....??

Itse uskallan tehdä jo omat päätökset mitä rakennan ja millä "leikin", en katso naapuriin ja ajattele että täytyy saada samanlainen tai parempi. Ehkä haluan erottua joukosta ja olen siinä näemmä onnistunut.
Tiger II

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Re: Kaalimaan kakarat ja aidat niiden ympärillä
« Vastaus #5 : 25.03.03 - klo: 16.10 »
Lainaus käyttäjältä: "jperala"
Se on harmi että kirjoitetusta sanasta ei näe onko kirjoittaja ollut tosissaan ,kuten ClodZ tuossa kirjoitti a ja b vaihtoehdot.

Eiköhän ClodZ, tuo mainio sananikkari, ole pulputellut juttunsa silmäkulmansa pilkahdellen.

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Re: Kaalimaan kakarat ja aidat niiden ympärillä
« Vastaus #6 : 25.03.03 - klo: 16.13 »
Lainaus käyttäjältä: "jperala"
Se on harmi että kirjoitetusta sanasta ei näe onko kirjoittaja ollut tosissaan...

Tuon takia niitä hymiöitä tarvitaan. Ja niitä olisi syytä käyttää (oikealla tavalla).

Poissa ClodZ

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.neppis.com
Olenko pihasudittelija vai mikä ??
« Vastaus #7 : 25.03.03 - klo: 16.30 »
Foorumiin pitäisi saada hymiöiden lisäksi sellainen painike mistä voisi asentaa kirjoituksensa lomaan samanlaista taustahöhötystä kuin amerikkalaisissa tv-komedioissa.
XC - Poor boys Bruiser

Poissa Nappe

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.power-racing.net
Olenko pihasudittelija vai mikä ??
« Vastaus #8 : 25.03.03 - klo: 16.45 »
Niin, todellisuudessahan kaukoohjattuja laitteita voi harrastaa äärettömän moneen tapaan, jotkut eivät välitä niinkään laitteen muodosta/väristä/merkistä kunhan pääsee ajamaan tasaväkistä kilpaa samanhenkisten kanssa, toiset harrastavat sitten vaikka ilmatyynyaluksia koska ovat hänen mielestään maailman upeimpia laitteita, eikä siinä mitään vikaa ole, päin vastoin!

Pihasudittelijat on lähinä nuorehkoja kavereita jotka yleensä ajavat crossi-tyyppisellä autolla jossain kotinurkilla, mutta tätä harrastajakuntaa on niin moneen lähtöön että aina ei voi tarkasti erotella... Toiset sudittelijat voivat olla hyvinkin vakavissaan, kun taas toiselle tärkeintä on että sora lentää...

Toiset sitten harrastavat laitteiden rakentelua, oli sitten kyseessä kilpaautot, jenkkirekat, lumilingot tai pienoisrautatiet, tässäkin on upea harrastus kun sen tosissaan tekee, ja varmasti löytää toisia ihmisiä jota kiinnostaa samat aiheet, tässä internet on vallan loistava media.

Harrastajia on JOKA lähtöön, eikä toista lajia harrastavalla ole mitään syytä halveksua toista, vaikka ei ihan samaa harrastaiskaan. Hienoahan se on jos harrastuksissa on jotain yhteistä, vaikka sitten se että lumilinkoa ja kilpaauto molemmat ohjataan kaukoohjaimella.

Eivät lennättäjätkään naura toisilleen vaikka mitä ihmeellisimmillä härveleillä pyrkivät ilmoihin, kerta heitä kaikkia yhdistää sama päämäärä, eli laitteen hallittu ohjaaminen ilmassa...

Meillä sitten on yhteistä se, että harrastamme jossain määrin maalla liikkuvia laitteita, oli sitten vetotapa, nopeus, koko, malli tai muoto mikä tahansa...

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Olenko pihasudittelija vai mikä ??
« Vastaus #9 : 25.03.03 - klo: 17.08 »
Nappe, kunnioitettu oman tallimme oppi-isä ja tuki, puhuu asiaa.

Pihasudittelija-käsitteelle on tullut tarpeettoman huono kaiku. Sillä leimataan, tai ehkä omaehtoisesti leimaudutaankin. Täysin turhaa tuhkan sirottelua, kuten Nappe selitti.

Jos nimitystä "pihasudittelija" halutaan käyttää, näen sen kehitysvaiheena. Käytännössä kaikki nykyiset aktiivikilpailijat terävintä kärkeä myöten ovat joskus olleet sellaisia "pihasudittelijoita", jonkalaisena minä tuon käsitteen ymmärrän: ensi kosketusta rc-pienoismalleihin hankkivia junioreita.
Pitää muistaa, että nykyisisssä sudittelijoissa on kasvamassa lajimme (tässä tapauksessa rc-kilpa-autoilu) tulevaisuus. Näin on nyt, ja näin on aina oleva.

Se, että jos sudittelijoita vähätellään, tapahtuu entisten sudittelijoiden taholta, oman nyky-egon korostamiseksi?

Poissa ClodZ

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.neppis.com
Olenko pihasudittelija vai mikä ??
« Vastaus #10 : 25.03.03 - klo: 17.27 »
Oman luokan löytämistäni rasittaa se seikka, etten juurikaan edes ajele millään laitteistani, suurin osa ajasta menee vain ihmettelemiseen ja suunnitelmiin, jotka eivät johda mihinkään. Zeta lienee rc-armeijani ainoa laite, jonka käyttöasteesta voidaan edes puhua, vanhat Nikot ja Tamiyat lennättävät soraa lähinnä päiväunissani. Jostain syystä saan parhaat säväykset siitä lapsenomaisesta riemusta, mikä syntyy kun jokin laite liikkuu ilman että sitä vetää tai työntää millään tavoin. Lelu tai laite alkaa sen myötä elämään ja tämän ilmiön sovellusmahdollisuuksia on mukava pohtia. Tämä jos mikä kuulostaa lapselliselta, mutta pelkäänpä pahoin etten ole ongelmani kanssa yksin, vaan joku muukin saattaa tunnistaa itsensä tekstistä.

Kilpailemisesta vielä sen verran että Zetoilla kaverien kanssa kisailu on avannut hieman silmiä tuohon suorituskeskeiseen osaan rc-maailmasta. Totuuden nimissä täytyy kuitenkin todeta, että parasta osuus siinäkin koostuu lähinnä perusteettomasta spekuloinnista, kanssakilpailijoiden pilkkaamisesta ja muusta epäsovinnaisesta käytöksestä.
XC - Poor boys Bruiser

Poissa hermo1989

  • Jäsen
    • Profiili
Olenko pihasudittelija vai mikä ??
« Vastaus #11 : 25.03.03 - klo: 18.19 »
olen hankimassa autoa ja jos hanksin niin minusta tulisi pihasuditelia joka harastaa stunttitemppuja :D . Aijon isona alkaa harrastaa työn lomassa kilpailemista RC-autoilla :D
kyllä se auto kulkee yli 300km/h, mutta kiihtyvyys lopuu kesken.

Otsomaani

  • Vieras
Olenko pihasudittelija vai mikä ??
« Vastaus #12 : 25.03.03 - klo: 18.23 »
Itse olin "piha-sudittelija", mutta rupesin kavereiden kanssa ajamaan kisaa puistossa :) . Nyt varmaankin olen kehitysvaiheessa kun olen alkanut käydä ajamassa radalla :lol: .

Poissa Puuha-Pete

  • Veteraani
    • Profiili
Olenko pihasudittelija vai mikä ??
« Vastaus #13 : 25.03.03 - klo: 18.25 »
itse olen vaan tällänen pihasudittelija :)

Poissa Mre

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.remonen.net
Olenko pihasudittelija vai mikä ??
« Vastaus #14 : 25.03.03 - klo: 19.43 »
Lainaus
a) kasvaa aikuisiksi ja vaihtaa typerät lelunne asuntolainaan, farmari-volvoon ja formuloiden katseluun

Mullon vaan saappi. Ja sekin on kuulemma sairaus. Asuntolainakin on kohta maksettu.

Mä olen täysin epäonnistunut tässäkin... Seppukun paikka, ei tästä muuten selviä kunnialla.
What! Me Worry? - Alfred E. Neumann

Poissa Gonzo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Olenko pihasudittelija vai mikä ??
« Vastaus #15 : 26.03.03 - klo: 08.49 »
Mulla on se farmarivolvo, mutta muuten ei oikein osu, taidan olla
harrastelija.
Timppa

Poissa jarva

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Olenko pihasudittelija vai mikä ??
« Vastaus #16 : 26.03.03 - klo: 15.17 »
Minä taidan kuulua siihen Napen määrittelemään keskimmäiseen kastiin, eli olen lajin harrastekuski. Ennen ajelin vain omatekoisella krossiradalla kyoshon ultimalla. Mutta sitten ajattelin käydä radalla katselemassa ajoa ja niin hienolta se vaan vaikutti, että nyt olen sähkö touring kuski. Kisaa en vielä aja, mutta voipi olla että jo vuoden - ehkä parin päästä minut saattaa nähdä Fintrakissa (TJ-luokassa, tietenkin).

Poissa adrenaliini

  • Jäsen
    • Profiili
Olenko pihasudittelija vai mikä ??
« Vastaus #17 : 30.03.03 - klo: 12.00 »
Taidampa olla itsekkin vaan tollanen piha-sudittelija, mutta joskus pitää ottaa pien skabaa ultima VS vild dodge ram. Kai sitä pitäisi kehittyä ainakin vähän. :)

Poissa blenheim

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/blenheim
Olenko pihasudittelija vai mikä ??
« Vastaus #18 : 30.03.03 - klo: 12.27 »
Noh, itsekin taidan kuulua tuohon pihasudittelijoiden kastiin. Aikomuksena olisi alkaa ihan kisaamaankin, mutta epäilen, että lukio vie sen ajan kokonaan: Lukemista, lukemista ja lukemista lukemisen perään!

Olen semmoinen projekti-ihminen jolla on kahta kauheampia ja hullumpia ideoita, nyt olisi tarkoituksen alkaa rakentaa tyhjästä semmoista Hummer maastoautoa, jonka moottori olisi viritetty moottorisahan moottori, elikkäs onko tämmöiselle hemmolle omaa luokkaansa? Pelkään ettei niitäkään hirveästi löydy...

P.S. Eilen vielä ajattelin ostaa vanhan romuauton (1:1) ja asentaa siihen radio-ohjauksen!!! Jostain löysin semmoisen osoitteen videoon jossa amerikkalaiset olivat rakentaneet semmoisen! Kyllä sitä hulluutta löytyy moneen lähtöön!
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

Poissa Teemu L

  • Veteraani
    • Profiili
Olenko pihasudittelija vai mikä ??
« Vastaus #19 : 31.03.03 - klo: 08.54 »
Kaippa minäkin olen tuollainen harrastekuski. Just sain asson, matolle ei viellä ole päässyt, mahdollisesti mut näkee kisaamassa kesällä tai ensitalvena ainakin fintrackeissa...

Poissa the_pete

  • Tulokas
    • Profiili
    • http://www.saunalahti.fi/~jtpl
Minä olen pihasudittelija!
« Vastaus #20 : 01.04.03 - klo: 18.09 »
Minä olen pihasudittelija!

Ja hyvillä mielin sellainen. Radalle saisin kuitenkin porttikiellon. Nyt pääsen sentään poikani mukana varikolle.

Pihalla on tilaa, saa ajaa koska haluaa ja mihin suuntaan haluaa. Ja aina kaikki ihmettelee että kylläpä kulkee auto lujaa, vaikka radalla autoani hinattaisikin lujempaa.  :mrgreen:
Nelikymppinen jätkä ja tommosia leluja!

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Olenko pihasudittelija vai mikä ??
« Vastaus #21 : 01.04.03 - klo: 22.25 »
Edit: poistettu, jotta valtakunnassa jatkuisi rauhanomainen rinnakkaiselo

Poissa d3o

  • Tulokas
    • Profiili
    • http://d3o.tripod.com
Olenko pihasudittelija vai mikä ??
« Vastaus #22 : 02.04.03 - klo: 19.04 »
Minun pitäisi olla järkevästi liikenteessä käyttäytyvä, jo kohta 10 vuotta ajokortin omannut kuski. Mutta jotta suuremmat 1:1-koon autolla sutimiset ja turha koheltaminen jäisivät vähemmälle, kävin inspiraation saaneena ostamassa muutaman puolikuntoisen radio-ohjattavan, joita muuntelen mieleni mukaan.

Mieluummin siis muokkaan ja vaikka vahingossa jopa rikonkin näitä (sekä ajan 'näin rapa lentää' -hengessä) kuin teen vahinkoa liikenteessä.

Tästä voittekin helposti vetää johtopäätöksen, etten ole niinkään kiinnostunut kilpailemisesta vaan mielikuvituksen luomista mahdollisuuksista, joita 1:1-kokoluokassa olisikin resurssieni puitteissa aivan mahdotonta toteuttaa.

Polttomoottorinkin aion 'pakottaa' vielä joskus johonkin alimitoitettuun muovihärveliin, se on yksinkertaisesti nähtävä! Sähkömoottori kun ei tuo kaivattua autenttisuutta harrastukseeni. Hajotkoon sitten, mutta kyllä yksinkertainen mieleni siitä yhdet hyvät naurut saa.

Moottorikelkka-RC olisi myös vallan mielenkiintoinen tuttavuus monellakin tapaa. Saanko kuvia niistä nähdäkseni - tai mieluiten liikkuvaa kuvaa, kiitos?