Kirjoittaja Aihe: Sääntörajoitukset touring autoihin?  (Luettu 2205 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Valde

  • Jäsen
    • Profiili
Sääntörajoitukset touring autoihin?
« : 22.08.07 - klo: 12.10 »
Mietiskelin, rajataanko touring-autojen säännöissä muuta kuin akseliväli/raideleveys/paino?

Mulla olisi nimittäin tuolla laatikonpohjalla osia Tamiyan 1/10 Honda NSX:stä ja Astutesta. Kun "turisti" taitaa olla suosituimpia luokkia, niin pystyisikö noista osista kokoamaan tuohon luokkaan kilpailukelpoisen kulkineen.

Näistä osista varmaan helpoiten syntyisi jäykällä taka-akselilla varustettu takaveto-rassi, mutta salliiko säännöt tällä osallistumisen, jos nuo akseliväli/raideleveys/paino on sääntöjen puitteissa? :huh:
Schumacher Cougar 2 Works ´94

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Sääntörajoitukset touring autoihin?
« Vastaus #1 : 22.08.07 - klo: 21.29 »
No tuskin ainakaan kilpailukykyistä onnistut kasaamaan, niinkuin viestissä kirjoitat... Mutta omaperäisen rassin ainakin!  :afro:
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Sääntörajoitukset touring autoihin?
« Vastaus #2 : 22.08.07 - klo: 21.49 »
Säännöt löytyvät osoitteesta http://www.akk-motorsport.fi/saannot/pienoisautot.htm#roa

Lainaus
3.5.8. MUUT RAKENNEMÄÄRÄYKSET

Elektroniset ajamisen apuvälineet ts. auton liikkuviin osiin kiinnitetyillä tunnistimilla toimivat luistonestojärjestelmät, aktiivijousitukset ja gyro-ohjaukset on kielletty.

TSM-10, TSP-10 ja TSS-10 luokissa suora taka-akselirakenne (ns. Pro-10, jossa moottorin suoraveto jäykälle taka-akselille) kielletty.

Poissa Valde

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Sääntörajoitukset touring autoihin?
« Vastaus #3 : 28.08.07 - klo: 12.15 »
No, se romuttaa sitten nuo suunnitelmat. Periaatteessa olisi kuitenkin mahdollista rakentaa "kootut teokset" -auto.

Onko 2-vetoisella mahdollisuuksia pärjätä. Ainakin jos ajattelee, että monet käyttävät turistissa one-way diffiä, niin nehän on jo melkein 2-vetoisia. Yleensä säännöt sallivat 2wd -malleille pienemmän painon, mutta turisti-säännöistä ei sitä erottelua löytynyt.

Hiukan kun sormenpäissä kutittelisi päästä rakentelemaan... :p
Schumacher Cougar 2 Works ´94

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Sääntörajoitukset touring autoihin?
« Vastaus #4 : 28.08.07 - klo: 15.14 »
Onko 2-vetoisella mahdollisuuksia pärjätä. Ainakin jos ajattelee, että monet käyttävät turistissa one-way diffiä, niin nehän on jo melkein 2-vetoisia. Yleensä säännöt sallivat 2wd -malleille pienemmän painon, mutta turisti-säännöistä ei sitä erottelua löytynyt.

Touring-autojen yleisimmissä kilpailuluokissa (TSM-10, TSP-10 ja TSS-10) ei takavetoisella autolla pärjää. Mutta ajamisen iloa muuten siitä varmaan saa runsaasti.

One-way diffilla varustettu auto on täysin nelivetoinen niin kauan kun painetaan kaasua. One-way päästää etupyörät pyörimään vapaasti kun auto rullaa "vapaalla" tai kuski jarruttaa eli silloin voimansiirrossa on "kiinni" vain takapyörät.

Turistiluokissa painoraja on sama vaikka autossa olisikin syystä tai toisesta vain 2WD. Ajettaessa 5:llä kennolla minimipaino on 1350g ja 6:lla kennolla 1500g.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa Valde

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Sääntörajoitukset touring autoihin?
« Vastaus #5 : 28.08.07 - klo: 15.52 »
One-way diffilla varustettu auto on täysin nelivetoinen niin kauan kun painetaan kaasua. One-way päästää etupyörät pyörimään vapaasti kun auto rullaa "vapaalla" tai kuski jarruttaa eli silloin voimansiirrossa on "kiinni" vain takapyörät.

Lisäksi kaarteissa, kun etupyörät kiertävät laajemman kaaren kuin takapyörät, eli etupyörät pyörivät takapyöriä nopeampaa, on auto takavetoinen. Mielestäni nelivedosta on hyötyä vain olosuhteissa, joissa pito on huono ja silloinkin kaarteista ulostultaessa. Lisäksi nelivetojärjestelmä itsessään lisää vastusta moottorille. Mutta tämä on vain minun näkemykseni, sillä varmasti nelivedossa täytyy joku juju olla, muutenhan sarjaa ajettaisiin 2wd-autoilla :grin:
Schumacher Cougar 2 Works ´94

Poissa mza2

  • Tiim Lahti
    • Profiili
Vs: Sääntörajoitukset touring autoihin?
« Vastaus #6 : 28.08.07 - klo: 16.12 »
One-way diffilla varustettu auto on täysin nelivetoinen niin kauan kun painetaan kaasua. One-way päästää etupyörät pyörimään vapaasti kun auto rullaa "vapaalla" tai kuski jarruttaa eli silloin voimansiirrossa on "kiinni" vain takapyörät.

Lisäksi kaarteissa, kun etupyörät kiertävät laajemman kaaren kuin takapyörät, eli etupyörät pyörivät takapyöriä nopeampaa, on auto takavetoinen. Mielestäni nelivedosta on hyötyä vain olosuhteissa, joissa pito on huono ja silloinkin kaarteista ulostultaessa. Lisäksi nelivetojärjestelmä itsessään lisää vastusta moottorille. Mutta tämä on vain minun näkemykseni, sillä varmasti nelivedossa täytyy joku juju olla, muutenhan sarjaa ajettaisiin 2wd-autoilla :grin:

oletkohan koskaa kokeillut ajaa touringautoa takavetoisena :D
TAMIYA TRF416X Racing Factory

Poissa Valde

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Sääntörajoitukset touring autoihin?
« Vastaus #7 : 28.08.07 - klo: 18.57 »
No omat ajokokemukset onkin lähinnä takavetokrosseista, ja vielä toistaiseksi aionkin pitäytyä vannoutuneena takatuuppi-miehenä :angel: Vain näyttäisi, että parhaat harrastusmahdollisuudet sähköautoilla on Turun-seudulla juuri turistiluokassa. Olisihan se mukava päästä testaamaan omien vehkeiden vautia muita vastaan. Ja hyvällä radalla.

Mutta toistaiseksi keskityn vielä vanhan Shumini virittelyyn. Tässä vaiheessa suurkiitos 4wdkanootille, jos eksyt tätä lukemaan. Kävin juuri hakemassa "ensiapupaketin" Postista ja hyvältä näyttää. :grin:
Schumacher Cougar 2 Works ´94