Kirjoittaja Aihe: Moottorityypin tunnistaminen?  (Luettu 2216 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Valde

  • Jäsen
    • Profiili
Moottorityypin tunnistaminen?
« : 01.09.07 - klo: 16.56 »
Miten tunnistaa moottorista onko se ns. kierroskone vai alhaalta vääntävää tyyppiä?

Autossani on kiinni ERP (Endurance Racing Products) -moottori, ja oikean kokoisen pinjonin valintaan auttaisi tietää jotain moottorista. Akselista vääntäessä tuntuu melko voimakkaat "pykälät" jollaista esim. perus Mabuchi-moottorissa ei ole. Voisiko tästä tehdä johtopäätöksiä?
Schumacher Cougar 2 Works ´94

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Moottorityypin tunnistaminen?
« Vastaus #1 : 02.09.07 - klo: 11.08 »
taitas mennä helpommin jos saat kerrottua myös missä autossa ko kone on alunperin..
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa Valde

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Moottorityypin tunnistaminen?
« Vastaus #2 : 03.09.07 - klo: 09.02 »
Schumiinhan se on alunpitäen hankittu. Kerhon vanhemmat jäsenet katsoi juniorille hyvän motin. Eikä siinä mitään moittimista ole ollutkaan, mutta nyt taas muutaman akullisen pihasuddailun jälkeen vauhtia kaipaisi lisää. Toisaalta jos ajattelee, että "talvihorroksesta" herätetyillä 1400mAH -akuilla ajaa sellaista 10-15 minuuttia, niin välitykset tuntuisi olevan kohdallaan. paikalla on 23 hampainen pinjoni ja olisikohan isoratas 76 hampainen. Kokonaisvälityksistä en sitten osaakaan sanoa paremmin.
Schumacher Cougar 2 Works ´94

Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
Vs: Moottorityypin tunnistaminen?
« Vastaus #3 : 03.09.07 - klo: 15.46 »
muistelisin, että 90-luvun alkupuolella ja puolessa välissä noita ERP:n koneita tuotiin maahan ainakin 14-17-kierroksisina, saattoipa niitä olla ihan 12-lankaisiinkin saakka. kun avaat koneen, niin ankkurissa pitäisi olla merkintä noista käämikierroksista. jos taas kyseessä on vakiomoottori, niin sen aikaiset koneet olivat "kiinteäpäätyisiä", eli silloin et saa sitä ihen helposti avattua. ja jos nuo 1400mAh akut ovat myös siltä aikakaudelta, niin silloin lisätehoja saat reilusti vaihtamalla akut tuoreempiin kennoihin.

Poissa Matti Räsänen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Moottorityypin tunnistaminen?
« Vastaus #4 : 06.09.07 - klo: 12.28 »
Aiheeseen liittyen kysyisin onko keinoa selvittää millainen käämitys moottorissa on? Kun monestikkaan valmiskoneissa käämitystä ei ole merkitty ankkuriin. Lankojen määrän kyllä näkee mutta entäs "kiekat"?
Omistan yhden virimoottorin noin 10 vuoden takaa jonka tyypistä ei enää ole muistikuvaa. Taitaa olla yokomon valmistama.

offtopickina mistä löytyy kuulalaakerit edullisimmin moottoriin kun ovat menneet väljiksi. Aikanaan oli kallis moottori niin kantsii varmaan kunnostaa.

Poissa ulmapet

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Moottorityypin tunnistaminen?
« Vastaus #5 : 08.09.07 - klo: 16.13 »
Jos moottori on jo tuon 10 vuotta vanha, ei sen magneetit ole ainakaan alkuperäisessä kunnossa. Eli huoltamalla et saa siitä uuden veroista, koska noiden magneettien palauttaminen uuden veroisiksi ei ole ihan jokapojan hommaa. Eli suosittelen etsimään jostain uuden tai vain vähän käytetyn moottorin, jos hyvän haluat.

Poissa Matti Räsänen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Moottorityypin tunnistaminen?
« Vastaus #6 : 09.09.07 - klo: 23.25 »
Jos moottori on jo tuon 10 vuotta vanha, ei sen magneetit ole ainakaan alkuperäisessä kunnossa. Eli huoltamalla et saa siitä uuden veroista, koska noiden magneettien palauttaminen uuden veroisiksi ei ole ihan jokapojan hommaa. Eli suosittelen etsimään jostain uuden tai vain vähän käytetyn moottorin, jos hyvän haluat.

Kyllä sillä sora lentää ihan riittävästi  (:wink:) vaikkei enää magneeteissa joka newttoni enää tallella olisikaan. Ja ankkuri ei ainakaan ajan kanssa ole miksikään mennyt. Laakerit pilasin ihan omaa tyhmyyttäni..  :tongue: Sillä vain kyselin kiekkamääristä kun on tarkoitus kasata/hommata toinen noin suurinpiirtein samantehoinen motti että saisin kaksi autoa krossiajoon. Toisella autolla saa ajaa mun "sparraajat" eli kaverit  :grin:

No, missä määrin magneetit voivat tehoaan menettää ajan kuluessa, kun kerran puheeksi tuli? Varmaan SM-tasolla on jo merkitystä, "SilloinKunKerkeääKrossaajalle" ei niinkään väliä, vai kuinka?

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Vs: Moottorityypin tunnistaminen?
« Vastaus #7 : 10.09.07 - klo: 08.44 »
Kyllä se magneettisuus voi olla kadonnut jo niin merkittävästi, että sen huomaa ilman sen kummempia tieteellisiä menetelmiä. Se on sitten ihan eri asia, että riittääkö se edelleen sille pihasudittelijalle.

Poissa Matti Räsänen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Moottorityypin tunnistaminen?
« Vastaus #8 : 13.09.07 - klo: 23.55 »
Ihan vain mielenkiinnosta ja ooteenä myydäänkö/saako mistään magneetteja erillään?