Hämmennetään pakkaa vielä vähän. Silloin kun Suomessa oli paljon kisaajia ajamassa ja luokkia oli paljon ajettiin Suomen mestaruudesta sekä stanu mestaruudesta cup sarja. Yleensä taisi olla neljä kisaa, joista huomioitiin kolme. Ja kaikissa luokissa oli sama systeemi. Pisteitä sai eräänlaisen taulukon mukaan,jossa pisteet oli suhteutettu osanottaja määrän mukaan. Näin uskalsi panostaa luokkaan oli se iso tai pieni, koska aina kisattiin mestaruus pisteistä. Eli tulevaisuus oli turvattu.
Sitten 90-luvun alkupuolella muutettiin systeemi kerrasta poikki ja lähdettiin viemään Suomea pienoisautoilumaailmalle. No, menestystä alkoi tulemaan, mutta tuliko se uuden systeemin avulla vai olisiko se tullut muutenkin, sitä en tiedä. Sen tietää varmaan parhaiten menestyneet kuskit. Mutta sen tiedän, että monta luokkaa on kuihtunut kasaan. Ja osa syynä voi olla se, että SM arvoa ei tule, jos ei ole 15 kuskia SM-kisoissa. Tämän takia on sitten taiteiltu nuoralla ja tulevaisuus on ollut kyseenalainen ja moni on siirtynyt luokkiin, joissa varmasti on riittävästi kuskeja.
Edellä mainitusta johtuen sekä ainakin TS sekä Tj harrastajien halusta ajaa sarjamuodossa SM ja NM. Olisiko syytä siirtyä kaikissa luokissa takaisin vanhaan systeemiin eli SM ja NM kisat ajettaisiin sarjamuodossa. Osanottaja määrä voi olla yhdestä kuskista niin moneen kuin tulee ja pisteitä tulee aina samanverran . Tällöin kaikki kisat ja melkein kaikki luokat olisi arvokkaita. SM-luokkina olisi C-8, M-8, TP-10, TS-10, M2 ja M4-10 sekäC-12. NM-luokkina olisi Tj-10, S2 ja S4-10 sekä Cj-12. Eiköhän siinä ollut kaikki. Loput ajettaisiin kansallisina täyteluokkina.
Talvella voisi ajaa neljä kilpailua luokille TS-ja Tj-10, C-ja Cj-12 sekä Prostock ja TSF-10. Kesällä voisi ajaa neljä rata kisaa ja neljä krossi kisaa. Rata luokkina TS- ja Tj-10, C-8, TP-10 ja mahdollisia kansallisia luokkia. Koska joukossa olisi isoja polttomoottoriautoja täytyi radoissa joustaa. Välillä ajetaan pienellä radalla ja välillä isoilla. Tällä systeemillä tulisi TS-ja TJ-10 sarjoista vaikka 5/8 tai 6/8 muotoisia ja muista 3/4.
Krossissa ajettaisiin vaikka lauantaina M2-ja S2-10 ja sunnuntaina M4- ja S4-10 sekä M-8.
Näin saataisiin ajettua monta luokkaa ja hiljaisetkin luokat (C-8, S4-10 ja Cj-12) saisivat kilpailunsa isommin rasittamatta kilpailun järjestäjiä ja luokkien ajattaminen hyvin pienelläkin porukalla onnistuisi hyvin.
Kisa viikonloppuja ei tulisi liikaa, joten jäisi resursseja. Sekä saataisiin luokkien tulevaisuus turvattua. Eli uskaltaisi satsata kalustoa pieneenkin luokkaan. Ja aina kun menee ajamaan kisaa rapsahtai pisteitä oli kuskeja vähän tai paljon. Eikä suositut luokat siitä kumminkaan kärsisi päinvastoin. Lisäksi kisojen lukumäärä ei paljoa muutu. Eli harrastajan kannalta ei tilanne muutu. Kisat vain muuttuvat arvokkaamiksi.
Minun mielestä ei pitäsi kansallisen tason harrastaja lukumäärän kustannuksella nostaa kuskeja maailman huipulle. Ennemminkin pitää panostaa kotimaahan ja kuunnella täällä ajavien HARRASTAJIEN mielipidettä. Siinä on AKK:lla suuri vastuu, koska ovat monopoli asemassa.
Ugh, olen puhunut vähän pitempään.