Kirjoittaja Aihe: Polttiskrossin todelliset kulut.  (Luettu 13851 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hount

  • Veteraani
    • Profiili
Polttiskrossin todelliset kulut.
« : 22.09.07 - klo: 02.14 »
Hei, tässä vähän teoreettista pohdintaa mitä M8 krossiharrastus oikeasti maksaa. Turha laskea jokaisen kauden kuluja, kun jokainen kuitenkin ajaa määriä ja turha mielestäni särkyneitä osiakaan on laskea, koska ne eivät ole ns. pakollisia kuluja.

Katsokaa ja kommentoikaa jos olen laskenut tai arvioinut jotain ihan väärin. Arvatenkin tuo rengaskulu, joka tulee ilmeisesti kasvattamaan tuntihintaa eniten aiheuttaa myös eniten erimielisyyksiä. Mutta lasketaan nyt ensin ihan kisatilanne, mihin ei lähdetä siis niillä vanhoilla "isältä-pojalle" Vegoila tms.

Moottori 25l & 300eur
Polttoaine 125ml/7min & 25eur/4l
Renkaat 1h & a'30eur
Laakerit 20l & a'70cent
Etulaakeri 2gal ~ 8l
Tulppa 1gal ~ 4l & 5€
Auto 1kausi 12gal ~ 48l

Tunnissa kuluu 1.07 litraa. Pyöristetään litraan, helpottaa laskua ja sen verran valuu maahan.


Moottorin elinikä 25 tuntia. Hinta 300eur -> 12€/h

Polttoaine (60min/7min * 0.125l * 6,25€/l) ~ 6,7€/h

Renkaat (Crimefighter@ Vantaa, Salo, Turku) 30€/h

Laakerit a' 70cent. Koko autoon 16kpl. (16*0,7€/20h) = 0,56€/h

Moottorin etulaakeri (Eri hintaisia, kompromissina a'10€/kpl, tästä löytyy myös montaa koulukuntaa vaihtotiheyden kanssa, itse vaihdan useammin kuin laskennassa käytetty 2gallonan välein) 10€/8l*1l/h = 1,25€/h

Tulppa 5€/4h= 1,25€/h

Ja lopuksi koko autopaketti. Ottamatta huomioon varaosia, blingblingejä, ohjaimia tai muitakaan välillisiä kuluja,  jotka kestävät useita kausia (ohjain, pakki, tankkipullo) 500eur -> n. 10,4€/h
Tämä aiheuttaa varmasti myös kritiikkiä, mutta näin itselläni on mennyt. n. 12 gallonaa per kausi, tai nyt kun opiskelut / työt vie kaiken ajan, niin 6gal / kausi ja auto kestää 2 kautta. Kuinka moni HoBao-Cupin ja SM-sarjan kiertänyt kuski ajaa yhdelä ja samalla autolla kahta kautta? Käsiä ylös. Itse en ainakaan silloin kun oli aikaa harrastaakin.


Lopputulos: 51,76€/h (oli 62,16€/h ennen auton arvon poistoa laskuista)

Eli yksi SM-osakilpailu finaaliin ajettuna, osallistumismaksuineen, lisenssin ja seuran jäsenmaksun kanssa huitelee ilman matka/ hampurilaiskuluja sadan euron tienoilla. ((25€+24€) / 4 + 25€ +  60€)

Koko tämän tarkoituksena ei ole lannistaa tai kehoittaa olla kilpailematta. Ehkä vähän varoitella ja pysäyttää ajattelemaan harrastuksen kuluja.
Päätarkoituksena on saada listattua ne suurimmat kulujen aiheuttajat ja kaikin mahdollisin keinoin koittaa alkaa niistä nipistämään. Kimppatilauksin hinnat alas ja kulutusosien käyttöiän maksimointi.

- Hount
« Viimeksi muokattu: 24.09.07 - klo: 02.58 kirjoittanut Hount »

Poissa jp3006

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Polttiskrossin todelliset kulut.
« Vastaus #1 : 22.09.07 - klo: 22.05 »
Tuossa laskukaavassa ei kuitenkaan ole kaikki kunnossa, koska olen ajanut 34 gallonaa tänä vuonna eikä minulla varmasti ole menny 8000 euroa tänä vuonna pikkuautoihin...

T-Jani

Poissa Divi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttiskrossin todelliset kulut.
« Vastaus #2 : 22.09.07 - klo: 23.14 »
jos lasketaan 25e/gallona niin sulla on menny pelkkiin 34 gallonaan 850e

Poissa Hount

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttiskrossin todelliset kulut.
« Vastaus #3 : 23.09.07 - klo: 00.03 »
Hmm... Auton arvon vähenemisen voi puolittaa, tai tiputtaa likimain neljännekseen. Kun 500euron auton saa melkein 250euroon myytyä. Pikemmin poistaa sen kokonaan. Siitä ei koskaan saisi kaikille sopivaa laskutapaa.

Mottien sisäänajoonkin kuluu helposti useita litroja kesässä. Näitä ei voi laskea suoranaisesti tuolla laskukaavalla. Jani, sinä taidat ajella O.S. V-Spec:eilä. Speedillä ja tavallisella? Näiden 9min tankkiväli ei suoranaisesti vaikuta tuohon laskukaavaan, missä kaikkea verrataan kulutetun polttoaineen määrään. Lopullinen tuntihinta vaan vääristyy, kun tunteja kertyy enemmän polttoaineenkulutukseen nähden, mitä laskukaavan 7min tankkivälillä.

Auto, varaosat, polttoaine, kulutusosat ja moottorit. Kyllä minä sain ainakin semmoiset 2000-3000euroa kaudessa kulumaan koko harrastukseen (mukana "kaikki"). Ja tuommoista 12+ gallonaa silloin ajelin. Tällä kaudella kulunut 4 gallonaa ja rahaa mennyt n. 100euroa. Suurin osa on edelliskesänä ja vielä sitäkin aikaisemmin hankittuja osia.

 - Hount
« Viimeksi muokattu: 23.09.07 - klo: 00.08 kirjoittanut Hount »

Poissa ToniP

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttiskrossin todelliset kulut.
« Vastaus #4 : 23.09.07 - klo: 11.24 »
Nyt kun laskeen rupesit, laskes vielä sellaset kulungit joita ei voi/kannata välttää kun hankkii uuden auton tai vaihtaa merkkiä. No juu, siihen tietty vaikuttaa niin moni asia mut olishan se hauskaa tietää. Ite en uskalla ruveta laskeen kun on vasta reilu 4 gallonan kokemus uudesta autosta.

Vielä noista kuluista ja nimenomaan vanhoilla ajamisesta vähän huonoo esimerkkiä tähän. Tää ei nyt ihan kuulu topicciin mut aihealueeseen kyllä.

Ajoin viime talvena Valkeakosken hallilla kahella vanhalla Schumacherin 1:8 buggyllä. Molemmat oli ajettu jonkin verran. Varaosia laitoin talven aikana noin 300€ edestä.

Ostin autot hintaan 200€ ja 250€. Toisessa oli vähän osia mukana, toinen oli purettuna mut kaikki tallella. Strategia oli että toinen olis ainakin ajokunnossa koko ajan, jep jep.

Kävin hallilla noin kymmenen kertaa ja joka kerralla oli tarkotus ajaa. Kulutin talven aikana todellisuudessa alle 2 gallonaa eli ajoa olis pitäny tulla noin 6 tuntia. Ajoa kuitenkin tuli alle 80 kierrosta, siis kolmisen tuntia. Loput oli säätämistä ja hakemista.

Nyt myyn vessat vähän yli kahella satkulla yhteensä. Ylimääräisiä osia on jäljellä noin 30€ edestä. Jos saan noi myytyä, kuluja jää silti 650€ (+ matkat 80km/suunta). Kulut oli siis yli 200€ / ajettu tunti.

Tarinan opetus:
Älkää tosiaankaan ostako käytettyä autoa ekaksi autoksi. Jos ostatte, laittakaa se hyllyyn ja ostakaa rinnalle samanlainen uusi, vanha ei käy kun hätävaraosiksi tai koristeeksi.

Vaikkaanpa että toi sun laskemas noin 50€ on jonkinlainen maksimisumma normaaliolosuhteissa. Monikaan kuski ei vaihda renkaita tunnin jälkeen tai vanhat jää ainakin reeniin. Samoin moottoreita kai saa halvemmallakin. Tosin sit tulee kaikenlaisia ylimääräisiä kuluja jos jotain hajoilee eli voishan toi pitääkin paikkansa. Tää on vaikee aiha mut hyvä keskustelu.

Poissa LasHi

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Polttiskrossin todelliset kulut.
« Vastaus #5 : 24.09.07 - klo: 14.01 »
No tuosta 34 gallonaa soppaa pyörittelin minäkin
hiukan exceliä ja jos JP on tuon kuluttanut 6kk:ssa (Suomessa lyhyt kesä)
niin ajo ajaksi tulee n. 5-6 tuntia viikossa.(Meniköhän joku pieleen,
no niin tai näin täytyy nostaa hattua Janille)

Niin muuten kuka puhuikaan että polttis crossissa ei treenata !
RAISION SEURAKUNNAN RC-AUTOKERHO
Rc on kivaa. LRP Areena Cupin Turisti ohjeistus: http://rc10.fi/index.php?action=dlattach;topic=40980.0;attach=14957

Poissa Hount

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttiskrossin todelliset kulut.
« Vastaus #6 : 24.09.07 - klo: 14.26 »
No tuosta 34 gallonaa soppaa pyörittelin minäkin
hiukan exceliä ja jos JP on tuon kuluttanut 6kk:ssa (Suomessa lyhyt kesä)
niin ajo ajaksi tulee n. 5-6 tuntia viikossa.(Meniköhän joku pieleen,
no niin tai näin täytyy nostaa hattua Janille)

Niin muuten kuka puhuikaan että polttis crossissa ei treenata !

Aargh! älkä nyt ihmeessä laskeko suoraan litra / tunti. Ottaen huomioon sisäänajo, missä helposti pörisyttelee kahvia juodessa litran jos toisenkin. Ja koneen lämmittely ja säätö pukilla missä paukuttaa helposti rikkaalla tankillisen pariin minuuttiin.

Jos haluatte laske koko kauden kuluja, niin laittakaa kuitit talteen ja talven tehdessä tuloaan istukaa pöydänpäähän laskin ja kuitit nenänalla.

Tarkoitus luoda katsaus siihen mikä aiheuttaa suurimmat pakolliset kulut siinävaiheessa, kun auto kiertää rataa. Näihin ei kuulu varaosat, matkakulut jne. Vaan juurikin renkaiden ja moottorin kuluminen. Ja ehkä aikaansaada keskustelua kuinka näitä oikeilla valinnoilla saa vähennettyä.
 
 - Hount

Poissa Hount

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttiskrossin todelliset kulut.
« Vastaus #7 : 24.09.07 - klo: 14.34 »
Tarinan opetus:
Älkää tosiaankaan ostako käytettyä autoa ekaksi autoksi. Jos ostatte, laittakaa se hyllyyn ja ostakaa rinnalle samanlainen uusi, vanha ei käy kun hätävaraosiksi tai koristeeksi.
Olen täysin eri mieltä, ensimmäiseksi autoksi kisakuskin vanha ja vahvistettu, valmiiksi säädöissä oleva jo koottu KIT on varmasti parempi, kuin samaan hintaan saatava RTR. Usein, kun se budjetti tai kokoamisen pelko ajaa RTR:ään ensimmäistä autoa ostaessa.

Lainaus
Vaikkaanpa että toi sun laskemas noin 50€ on jonkinlainen maksimisumma normaaliolosuhteissa. Monikaan kuski ei vaihda renkaita tunnin jälkeen tai vanhat jää ainakin reeniin. Samoin moottoreita kai saa halvemmallakin. Tosin sit tulee kaikenlaisia ylimääräisiä kuluja jos jotain hajoilee eli voishan toi pitääkin paikkansa. Tää on vaikee aiha mut hyvä keskustelu.
Nyt ollaan asian ytimessä. Ei lasketa sitä että ostamalla RTR:n ja ajamalla sillä 2h pihalla on satanen kulunut. Mutta moottoria ja renkaita lukuunottamatta kaikki ylläolevat pakolliset kulut juoksee niin pihasudittelussa, kuin kisatilanteessakin.

 - Hount

Poissa RÄPSÄ

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Polttiskrossin todelliset kulut.
« Vastaus #8 : 24.09.07 - klo: 16.38 »
Kaikkihan nykyään maksaa, ja mitään ei ilmaiseksi saa. Ja eiköhän se ole niin, että jos tuo 50€ tunti taksa on kova, niin sama se menee baarissa tunnissa, kun oikeen kivaa on. Harrastaminen maksaa, oli se sitten metsästys, kalastus, veneily tai mikä tahansa. Ainahan se kannattaa laskea ja miettiä miten pääsee halvenmalla, mutta monillakaan ei taida olla ne kulut pääasia, vaan itse harrastaminen.
Ja kuten jollakin oli allekirjoituksessa, ei se ole harrastus eikä mikään jos ei kaikki rahat mene.

Olen kyllä Hountin kanssa samalla linjalla tuosta ensimmäisestä autosta. Mullakin oli ensin käytetty Hyper7 kaikilla kisapalikoilla ja kunnon ohjaimella, sillä oli hyvä opetella säätöä ja hallintaa, ja osia tuli mukana tosi roimasti. Myin eteenpäin tutulle ekaksi polttikseksi, eikä ole valituksia tullut siltäkään suunnalta. Ja taas minulla on toisen vanha auto varastossa, enkä siitäkään kyllä voi valittaa tai mutista. Toiset haluaa äidin ja toiset tyttären (jotkut jopa molemmat), maku asioitahan nämä monesti ovat.
« Viimeksi muokattu: 24.09.07 - klo: 22.50 kirjoittanut RÄPSÄ »

Poissa chimairarocks

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Polttiskrossin todelliset kulut.
« Vastaus #9 : 24.09.07 - klo: 20.09 »
34 gallonaa.... seon aika paljon :shocked:
There is just a fine line between hobby and mental illness.  -Savage X 4.6

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Polttiskrossin todelliset kulut.
« Vastaus #10 : 25.09.07 - klo: 09.09 »
Kyllä tuo 1 euro / minuutti on meidänkin kokemuksen mukaan aika lailla oikein. Tällöin tosin ajetaan tosissaan kilpaa, jolloin ei sitä halvinta tapaa etsitä vaan vauhtia.

Jos sen sijaan ymmärtää ottaa rennosti ja miettiä mitä oikein tekee, niin kulut voi helposti puolittaa. Ehkäpä jopa vielä senkin, jos ajaa vanhemmalla kalustolla. Esimerkiksi nyt vaikka ajelee Hyper 7 autolla, johon suorastansa saa osia. Siihen joku halpa, mutta hyvä kone kiinni, vaikka SH, Medial Pron Vegat alle, hyvä ohjausservo (kallis hankkia), vähän käytetty kideradio about ilmainen. Noilla eväillä kuluja ole paljon kuin löpöön. Silti jos osaa, niin kisoissa pääsee vähintäin semiin, mutta silloin tietty kulut taas kasvaa muiden maksujen takia. Olisikohan kustannukset jotain 20 euroa per tunti noilla eväillä. Onko se paljon vai vähän, on taas kovin suhteellista.

Poissa matti1983

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Polttiskrossin todelliset kulut.
« Vastaus #11 : 05.10.07 - klo: 06.51 »
Turha kai noita kuluja on laskeskella, harrastukset maksaa. Jos tuntuu liian kalliilta niin autonhan voi jättää hyllyyn.
sc18, serpent srx8gt, awesomatix A700L,

Poissa Jar

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Polttiskrossin todelliset kulut.
« Vastaus #12 : 06.10.07 - klo: 09.37 »
Mielestäni on sentään hyvä, että lasketaan realistiset kulut, mitä harrastaessa tulee. Helpottaa budjetointia, tuo esiin ne kulut, mitkä oikeasti harrastettaessa tulee ja lisäksi tietää missä kannattaa kokeilla säästää.

Saa sen kaiken liikenevän rahan silti harrastukseen kulumaan, mutta onhan se ikävää, jos rahat loppuvat kesken ajokauden, kun ei etukäteen tunnista niitä kuluja.

Olen myös niitä, joiden mielestä autolle on saatavissa kulutuslukemat, eikä "kaiken se vie minkä sinne tankkaa". Ja silti pystyn ajamaan autolla ilman tunnontuskia, vaikka tiedänkin ettei se ole ilmaista.
Lrp Shark Monster

Poissa Jasse

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.jasse.fi
Vs: Polttiskrossin todelliset kulut.
« Vastaus #13 : 06.10.07 - klo: 21.13 »
Dodiin

Pakko tehdä pikki toteamus tähän keskusteluun. :wink:

Itse piireissä 3 vuotta mukana olleena, aloitin ajamisen harrastuksen piirissä viime syksynä, Jeppeltä saadullakalustolla. Monikin on varmaan huomannut että, tuota kyseistä raasia on tuunattu jonkunkin verran, laihoin tuloksin.
Siitä suivaantuneena ostin sitten loppu kaudesta uuden auton (TeamLosi). Koko SM sarjan kiertäneenä ja itse asiassa vain yhden kisan kauden aikana väliin jättäneenä, voin kertoa. Parempi jättää laskematta, jos meinaa harrastaa.

Itselläni on matkakuluin, majoituksin, yms. kaiken muun mukaan lukien mennyt varmaan n.6000€ tällä kaudella, jos edes riittää. :afro:

Hobbylinna-Hot Bodies D8-Hpi Cyber10B-RC Sabe-O´Donnell-Volvo V40-Fiat Ducato 2,5D
Pink Bunny RacingEi taidolla, vaan tunteella. www.jasse.fi

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Polttiskrossin todelliset kulut.
« Vastaus #14 : 08.10.07 - klo: 09.11 »
Nyt kyllä epäilen Jassen kuluttavan soppaa enemmän kuin auton.  :grin:

Poissa Elvisrc

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttiskrossin todelliset kulut.
« Vastaus #15 : 08.10.07 - klo: 09.41 »
Tässähän on nyt hieman kalliimmista kuluista ollut kyse  :wink: Kuinkas halvalla porukka on noin päässyt halvimmillaan ? Täytyy kyllä sanoo että tätä vois verrata vaikka perus motocrossarin vuoden harrastukseen, siinäkin kulut yhteensä 2000e jos kunolla kisailee ja pitemmillä reissuilla voi mennä 4000e.  :p

Poissa *remppa*

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Polttiskrossin todelliset kulut.
« Vastaus #16 : 08.10.07 - klo: 21.17 »
on tullut itsekin panostettua harrastukseen tänä kesänä

menot n.5000e (tähän mennessä, kausihan jatkuut toivottavasti vielä pitkään)
-fuilia 70 L, ja sen mukaisesti kalustoa: 2 autoa, renkaita ym kuluvaa
-7 kisat, matkakuluja en ole ynnännyt
-pakissa varaosaa, ettei ihan heti meno katkea

tulot
-rutkasti hauskaa ja paljon uusia kavereita!!!
-mahtavia kisafiiliksiä (tuloksilla ei niin suurta väliä...vielä?)

eli 50-60 ekeä per tunti lienee aika lähellä (siis puhdasta ajoa)
kulut on mielestäni ihan hyvä tunnistaa rehellisesti ja varmistaa budjetti

kun vertaatte kuluja ilmoitelkaahan poijaat paljonko fuilia on mennyt eli paljonko oikeastia autolla on ajettu eikä vaan kiilloiteltu
Pumilio Racing www.pumilio.fi "osat joita et löydä kataloogeista"

Mika R

  • Vieras
Vs: Polttiskrossin todelliset kulut.
« Vastaus #17 : 08.10.07 - klo: 21.31 »
aika samoissa Rempan kanssa näppituntumalla vetämällä.....

krossari viime kesältä joten ei menoerä paitsi varaosina sanotaan 500 niin riittää (ehkä)
truggy tohon päälle (sponsina joten jätetään hinta auki), varaosiin 300 tai jotain RTR-->factory Race
spektrum radiot 200
futaban paremmat gigaset kisaradiot 500
servoja 500
vanhan RB C5 kunnostus 150 keväällä
WS7III + pillisetti 400, + mg kansi joku 100 siihen päälle
RB928 + pillisetti 400
ilmansuodattimia, fuilia 15-20 gallonaa (ehkä?), tulppia, öljyjä 600
renkaita useita kierroksia 300
uudet lipot ja laturit ja starttiboxi sekä akut 300
kisamaksut ja muut menot 200 (bensat firmalta)
koreja 150
ruuvinväännin 50, WD-40 50
Tactyl diffit krossariin 500
Joku 5000 euroo vois olla palanu. Sitten on lisäksi ne mini-infernot 2 kpl, 500 ylöspäin..

kaikkee vanhaa kalustoa olenkin sitten myynyt joilla on osin paikattu menoja
ennestään oli kompura, työkaluja, dremel ja paineilmapesuri jne...

Tuukan kaavalla eur/min tää tekis 3,5 päivää yhtäjaksoisesti radalla ajamassa (laskinko oikein?)
kyllä mä mielestäni enemmän olen ollut keväästä asti mut voihan se olla toi, muu aika on ollu vain radalla olemista mutta ei ajoa. yleensä teen kuitenkin valmistelut kotona joten ajan suurimman osan ajasta kun olen siellä.
« Viimeksi muokattu: 08.10.07 - klo: 21.57 kirjoittanut Mika R »

Poissa Jasse

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.jasse.fi
Vs: Polttiskrossin todelliset kulut.
« Vastaus #18 : 08.10.07 - klo: 23.22 »
Nyt kyllä epäilen Jassen kuluttavan soppaa enemmän kuin auton.  :grin:

 :p Ehkä... on laskuissa kyl mukana kaikki tankkaus.
Hobbylinna-Hot Bodies D8-Hpi Cyber10B-RC Sabe-O´Donnell-Volvo V40-Fiat Ducato 2,5D
Pink Bunny RacingEi taidolla, vaan tunteella. www.jasse.fi

Poissa Joniväinö

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Polttiskrossin todelliset kulut.
« Vastaus #19 : 09.10.07 - klo: 09.17 »
Kyllä toi mun kyöstin moottori on kestäny jo melkein 2 vuotta, 25h? Ja Pas*at...
Yokomo SD CGM touring ja Kyosho inferno 7,5 sports.
 "ISÄNTÄ"  Kyllä se kulkee kun antaa kaasua

Mika R

  • Vieras
Vs: Polttiskrossin todelliset kulut.
« Vastaus #20 : 09.10.07 - klo: 09.27 »
Joni - Mihin viittaat tällä lauseella? Ei oikein menny mun jakeluun....

Poissa Joniväinö

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Polttiskrossin todelliset kulut.
« Vastaus #21 : 09.10.07 - klo: 09.33 »
Väittävät että moottorin elinikä on 25 tuntia mikä ei kyllä oo totta... Omalla ajettu reilut 
45 tuntia.
Yokomo SD CGM touring ja Kyosho inferno 7,5 sports.
 "ISÄNTÄ"  Kyllä se kulkee kun antaa kaasua

Mika R

  • Vieras
Vs: Polttiskrossin todelliset kulut.
« Vastaus #22 : 09.10.07 - klo: 09.39 »
Okei.. nyt tajuun.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Polttiskrossin todelliset kulut.
« Vastaus #23 : 09.10.07 - klo: 10.09 »
Olet tähän laskenut puhtaasti ajominuutit, eikä sitä kuinka kauan on esim radalla oleillut??

Jos tarkkoja ollaan niin ei tuo 25h kaukaa vie kun se lasketaan ihan puhtaasti ajominuuteista sulkien pois sisäänajo ja säätämiset.
Jos lasketaan että esim krossarin tankki kestää pyöreesti keskiarvoltaan 6-7 minuuttia...
Kone kestää hyvänä keskimäärin noin 5+ gallonaa kun on huollettu ja edes kerran etulaakeri vaihdettu ja muutenkin ollut hyvissä säädöissä...
Eli siitä sitten laskemaan. Gallonassa noin 3,8litraa ja tankin koko 125ml...
« Viimeksi muokattu: 09.10.07 - klo: 13.51 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa *Artsi*

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Polttiskrossin todelliset kulut.
« Vastaus #24 : 09.10.07 - klo: 11.50 »
Musta alkaa tuntua et täällä sotketaan/sekotetaan täysin nyt harrastajan ja kisaajan kulut!!!

Harrastajalla ei todellakaan mee noin paljoo rahaa mitä tällä nyt väitetään ja johdetaan ehkä jopa uusia harrastajia vahingossa harhaa!

Kisaajalla saattaa mennä hyvinki noin paljon rahaa kun ajetaan huipulla ja panostus on todella kovaa ja matka kuluja paljon mutta ei harrastajalla.

Ehkä otsake on ymmärretty väärin polttis krossin todelliset kulut? Täällä nimittään tuntuu kaikki kisaajat kertovan menojaan ja kulujaan joka on täysin eri kategoriaa kun tavallisen harrastajan/harrastaja kisaajan kulut.
-HobbyFactory- -JQ Products- -EA-Import- -Orca- -Ultimate Racing-
-TeamDurango DEX410V4- -Serpent 411 Eryx 2.0- -Alpha Engines- -Bittydesign-

Mika R

  • Vieras
Vs: Polttiskrossin todelliset kulut.
« Vastaus #25 : 09.10.07 - klo: 12.06 »
Oot oikeassa Arto.... mutta monella tämä on se tie mitä kuljetaan jos ei lasketa pihasuttaajia mukaan.. mikään ei sitä paitsi ole ilmasta

Ja kuten todettu kukaan meistä ei kadu penniäkään, vai?!

Hommahan on se että 90% suoritukseen pääsee kohtuu kuluilla, se loput 10% maksaa ja maksaakin paljon. Jos riittää että ajaa 90% suorituksella kalustomielessä niin rahaa ei mene näin paljon. Se on sitten kuskista kiinni mihin asti se riittää, finaaliin vai vartteihin....

Tossa just yks kaveri kysy millä panostuksella pääsee mukaan niin sanmoin että 500 euron panostuksella pääsee ajaa kilpa-autoa. Eikö näin ole?

edit: Rahan menoa voi muuten paikata ajalla. Eli käännettynä rahalla voi ostaa treeniaikaa parempana kalustona. Jos on aikaa, kuten esim. nuoremmalla miehellä joka elää tervettä elämää, niin pystyy kartuttaa taitoja eikä tarvii kallista kalustoa. Me vanhemmat ukot, lapselliset ja työssäkäyvät, taas hoitaa homman ajanpuutteessa rahalla..Vähän niinku muissakin ympyröissä ;-)
« Viimeksi muokattu: 09.10.07 - klo: 12.26 kirjoittanut Mika R »

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Polttiskrossin todelliset kulut.
« Vastaus #26 : 09.10.07 - klo: 12.51 »
Mites ton lahjakkuuden laita on. Luulisin, että läheskään kaikista ei tuu menestyvää kilpakuskia, vaikka kaikki muut menestykseen
vaikuttavat asiat ois kunnossa, vähän niinku kaikessa muussakin. Suurelta osalta puuttuu se jokin, mitä rahalla tai muullakaan
ei saa.
Tää on pihasuttaajan ajatus vaan :wink:
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Mika R

  • Vieras
Vs: Polttiskrossin todelliset kulut.
« Vastaus #27 : 09.10.07 - klo: 12.59 »
Mä olen sitä mieltä että jos halua on niin on mahiksetkin. Mihin asti se riittää on sitten kaverista kiinni. Täytyy muistaa että jokainen kisaa omalla tasollaan. Mä skabaan remppaa (edellä) ja muita tasoisiani vastaan. En mä yritäkään voittaa Heinosia tai JQ:ta. Oman tasoiseni jätkät haluan voittaa vaikka se vähän maksaisikin. Luulen että jätkät on samaa mieltä. Miksi ne muuten ostelis uusia autoja? Koska ne tähän asti on hävinny mulle..haha. Tää vika oli sit vitsi.

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: Polttiskrossin todelliset kulut.
« Vastaus #28 : 09.10.07 - klo: 13.32 »
Ainakin jos omaa hitaat refleksit voi nopea reakointisen auton hallinta olla vaikeaa.
Yksi mikä alkuun on ainakin vaikeaa, mutta kovalla harjoittelulla saa kyllä parannettua on näkökykyyn liittyvä matkojen ja linjojen hahmottaminen.

Jokainen varmasti muistaa kun ekaa kertaa auton ratissa ja piti yrittää suht kaukaa kylki itseä vasten ajaa. Siinä on tullut monet kivet ja kannot kerättyä, vaikka olevinaan ohi menee.
Axial SCX 10 TR

Mika R

  • Vieras
Vs: Polttiskrossin todelliset kulut.
« Vastaus #29 : 09.10.07 - klo: 15.16 »
Mikään ei korvaa treenaamista. Sen takia sitä rahaa palaakin aina jonkun verran. Oli kalusto huippu tai keskinkertainen niin nitro ja renkaat maksaa suurinpiirtein saman kaikille. Suomalainen huippu ajaa 100L kaudessa (25-30 gallonaa). Sen on muusta elämisestä pois ja harvalle edes mahdollista koska leivän eteen pitää tehdä töitä. Mutta huippukalustoa se ei vaadi, vanhempiin autoihin saa varaosia puoli-ilmaiseksi ellei jopa ilmaiseksi. Mutta että sillä sitten pärjää muita vastaan pitää ajaa ihan hitosti jos ei ole lahjakkuus ja siltikin (ainakin jos ei ole "valmis" huippukuski).