Kirjoittaja Aihe: JariV:n projekteja  (Luettu 346501 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Uus rojekti, akseliväli 800mm, kokonaispituus 1150mm, kokonaisleveys 870mm, kokonaisleveys säädettävissä edessä +50mm, takana +100mm, säädettävät camber, caster, auraus/haritus edessä ja takana, Yoshimuran säädettävät iskarit, takaveto, mikroauton vaijeritoiminen levyjarru alumiinisatulalla:


50cc mopon motti viritettynä (kanavat kairattu, uus tehomäntä kapeilla m-renkailla, 19mm Dellorto, Power Filter, mitoitettu tehoputki, kuvan pikkumopo kulki mun alla GPSsään 71 km/h, ja painan 100kiloo, eli yhteispaino testattaessa oli hieman vajaa 140 kiloa):

Saa tarjota 2,4 ghz HYVIÄ radiolaitteita (radio ja vastaanotin), niitä ei edelleenkään ole.
« Viimeksi muokattu: 19.12.13 - klo: 18.24 kirjoittanut JariV »
Just joo.

Poissa Joel P

  • Veteraani
    • Profiili
Vau! Sulla sentään sujuu tää projekti, itsellä kun ei ole hitsausvälineitä, ei pahemmin homma etene  :wink:

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Joel,

kotisivullasi on kuva 2224. Älyttömän kaunis, saanko käyttää sitä omalla koneellani vain desktoppina? En jakele minnekkään.
Just joo.

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Nykytilannetta...


« Viimeksi muokattu: 19.12.13 - klo: 18.25 kirjoittanut JariV »
Just joo.

Poissa Joel P

  • Veteraani
    • Profiili
Hei, ja anteeksi etten ole vastannut  :wink:

Saa käyttää kyllä!

Kivalta näyttää, miten ohjauksen toteutat?

ps. oli pakko mainita näin yleisesti, etten ole tuo yksipyöräisen kanssa esiintyvä, hän on luokallani vain...  :wink:
« Viimeksi muokattu: 21.06.08 - klo: 18.15 kirjoittanut Joel P »

Poissa Elvisrc

  • Veteraani
    • Profiili
Niin ja minkäs kuutioinen tuo mopon kone on 50cc?  Tuo auton runko jo näyttää siltä että se tosiaankin tarvitee jonkun tykkikoneen :D

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
JariV: mieletön projekti, ja jopa eteneekin...!

Myy mulle tuo tontissa istuva volkkaripaku....  :mrgreen:
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Elvisrc: Joo, 50 kuutioinen toi on toi motti alkuun millä lähetään kokeilemaan. Mutta sitten kun voimansiirto on valmis niin siihen voi laittaa vaikka prätkän koneen, mm. Husqvarna on tehny isoja 2t-automaattimotteja...  :grin: mm. 240 ja 420 cc -kokosia...

Joel: ohjaus on hyvin samantyylinen kuin 1/8 krosseissa ja meinasin kokeilla alkuun joko yhdellä tai kahdella Rhinon digiservolla, jos yks semmonen 24kg jaksaa vääntää kuudella voltilla...

Bluebeetle: Sorry, Junakeula ei ole myytävänä.
« Viimeksi muokattu: 23.06.08 - klo: 00.37 kirjoittanut JariV »
Just joo.

Poissa Elvisrc

  • Veteraani
    • Profiili
Hmm rc auto jossa on 500cc, eiköhän jo kannattaisi sitten jo jättää ne servot, radiot kaappiin ja laittaa istuin ja ratti et pääsis itekkin cruisailee  :evil:

No ei vaineskaa, meinaa ainoo mihin toi homma (voi) pysähtyy on ohjaus, en voi millään uskoa että edes 2x 24kg servoa jaksaisi liikuttaa tommosta massaa keulassa vielä kovassa vauhdissa ja röykyissä. Vähintään hajoaa ainakin. Mutta onks tullu mieleen sellasta systeemiä että on perus radiot servot, meinaa se servo sitten antaisi käskyjä isommalle askel moottorille joka sitten liikuttaa keulaa?

Mitä olen tv:tä seuraillut niin kyl ne jotenkin on saanut sen pelittaa ihan oikeassa autossa normi servot  :p

Kun liikutat vaikka 1/8 crossi auton renkaita sormella siitä vivusta jota ohjaus-servo liikuttaa eikö olekkin raskas verrattuna siihen mitä ite käännät niitä pyöriä kädellä  :wink:

Poissa TheArska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Kyllähän pari rhinoa voi riittää tuohon ja onhan niitä muitakin..
http://www.servocity.com/html/servo_power_gearboxes.html
http://www.servocity.com/html/servo_actuators.html
http://www.servocity.com/html/hsr-5995tg_ultra_torque.html

Ajatellen vehkeen painoa, eikö vehje "pohjaa" hypyissä helposti tuolla maavaralla ellei autosta tee fg tyylistä pomppivaa kivirekeä..
Mutta erittäin hieno ja asiallinen projekti.
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

Poissa Elvisrc

  • Veteraani
    • Profiili
No todellakin tollasen hirviön ohjaukseen tarvitaan tuo keskimmäinen vaihtoehto jota näytit. Eli siis tuo heavyduty servocity vai mikä onkaan, ainakin vakuutti minut  :evil:

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Hyviä linkkejä Arska, kiitos niistä.

...vai että hirviö...  :grin:

No ei vaineskaan, miksi sitten päätin tehdä tän kokoisen vehkeen?

Halusin selkeästi isomman vehkeen kuin kasi on ja kun mulla oli joutilas vanha mikroauto ilman konetta rullaavana nurkissa pyörimässä niin ajattelin että tehdään se siitä ja "sopivankokoseks" noille mikriksen renkaille. Perusputkeks tähän proggikseen valitsin 16x1,5mm teräsputken, josta oon tehny itse rungon ja tukivarret. Myöskin toi krossimopon motti on joutilas tuosta kuvissa olevasta CH Racingista, koska siihen laitan isommman nelitahtikoneen manuaalivaihteilla ja supermotorenkaat sekä paremman alustan ja kokeilen miten se toimii asvalttiradalla minisupermotona.
Jos joku haluu nähä millanen mikris mulla on niin se löytyy tuolta:
http://www.kartingforum.net/forum/index.php/topic,2710.30.html
...joten on jo kokemusta pikkuvehkeestä itse ajettuna isolla koneella...  :grin:
 
Halusin katsoa miten moinen homma kokonaisuutena onnistuu iteltä ja samalla haluan katsoa miten alustasuunnittelu itseltä luonnistuu. Toimiva alustageometria on loppujen lopuksi hyvin monessa kohtaa todella pienestä kiinni. Hyvänä esimerkkinä mm. takapyörännavan pysty- ja pituussuuntainen sijoittelu sekä ennakkokulma plus keskitaka-akselin korkeussijoittelu. Puhumattakaan etupään kaikista kulmista ja vielä kaiken säädettävyydestä joustoliikkeet mukaanlukien. Tupakkia on palanut tosissaan. Ackermania jouduin korjaamaan koska olin tehnyt laskuvirheen ja olka-akselin kääntövarsi jäi hieman liian lyhyeksi ja myös väärään kulmaan.

Tää on itse asiassa ollu todella opettavaista ja helkutin mielenkiintoista jo siksi, että on varsin mielenkiintoista nähdä sitten miten toi toimii itse ajossa kun on itse vehkeen suunnitellut ja tehnyt.

Ja Arska; "fg tyylistä pomppivaa kivirekeä" ei ole tarkotus tehdä.
Mun ON PAKKO osata tää homma siten, että se liikkuu sulavasti kuten kasikrossi joskin selkeästi tankkimaisemmin isomman kokonsa ja painonsa takia. Näkisin, että tällanen auto saakin ottaa ison ilmalennon jälkeen pohjakosketusta, niin se menee kaseissakin.

Ja pomppivuutta saa taklattua iskarigeometrialla sekä sopivanlaisilla jousilla. Tein etuiskarit paikalleen eilen ja tänään on takapään vuoro. Kaikennäköisiä säätömahdollisuuksia on riittävästi, eli nyt ehkä liiankin paljon, mutta kun vehkeen "setuppi" on mysteeri niin ei vara venettä kaada.
« Viimeksi muokattu: 24.06.08 - klo: 11.46 kirjoittanut JariV »
Just joo.

Poissa LittleDemon

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Hieno projekti Jari! Seuraan mielenkiinnolla  :mrgreen: Enpä olis uskonut että toi b kadetti sun tekemä on  :shocked: Oot ehtiny moneen paikkaan. Itellä c coupe  :smiley:
Kuva Asso TC5 - Asso L4 - Jconcepts BJ4 - Tamiya TT01D - Tamiya TT01 - HoBao Hyper 8.5

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Noissa linkeissä kans jotain mitä tullu tehtyy:

http://www.spinneri.fi/vanhat/index.php?id=numerot&nro=20014

http://www.spinneri.fi/vanhat/index.php?id=numerot&nro=20021

http://www.spinneri.fi/vanhat/index.php?id=numerot&nro=20055

Kaikki noi kansikuvavehkeet on tullu tehtyy. Ja prätkiä. Ja mopoja. Ja moottoreita. Itelle ja muille.
En tätä viestii tarkota tässä mikskään pullisteluks, koska aina on uusii asioita opittavana ja siks nöyryys on jees. Olen mm. täällä nimim. Arille ja Artsille erittäin kiitollinen kun opettivat mua kasikrossin säätämisessä.
Just joo.

Poissa jaakkimo

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Hyvin etenee projekti! :cheesy: Kuinka meinaat laittaa moottorin kiinni?

Poissa Elvisrc

  • Veteraani
    • Profiili
Noissa linkeissä kans jotain mitä tullu tehtyy:

http://www.spinneri.fi/vanhat/index.php?id=numerot&nro=20014

http://www.spinneri.fi/vanhat/index.php?id=numerot&nro=20021

http://www.spinneri.fi/vanhat/index.php?id=numerot&nro=20055

Kaikki noi kansikuvavehkeet on tullu tehtyy. Ja prätkiä. Ja mopoja. Ja moottoreita. Itelle ja muille.
En tätä viestii tarkota tässä mikskään pullisteluks, koska aina on uusii asioita opittavana ja siks nöyryys on jees. Olen mm. täällä nimim. Arille ja Artsille erittäin kiitollinen kun opettivat mua kasikrossin säätämisessä.
Nonni, etsä mikään tavallinen heinähattu sit ollukkaan :lol: Korkeimmat pisteet mun pitää kyl antaa tolle sun mikroautolle koska sitä runkoa ei ole katkottu ja pidennetty niin kuin netissä on monta rivinelosella olevaa konetta karting autoa. Sun peli on just hyvä ja varmasti kulkee  :wink:

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Kiitti Elvis, mä oon itekki erittäin tyytyväinen tohon GP Racingiin. Eikä olis tullu mieleenkään pätkiä sen runkoa vaan halusin sen näyttävän just tollaselta miltä yleensä F250:set näyttää. Vielä kun suunnittelin ja duunasin siihen jokusen rungonjäykistimen ettei runko murru niin tuntu ihan onnistuneen kun laite pysyy käsissä tosi makeesti. Tosin heti kun alkaa lapsettamaan (39-vee) niin voimalaardia irtoo  :grin: JESSSS !!!

Jaakkimo, motti tulee ihan omalla kiinnikeputkellaan ja kannakkeillaan jonka mä rälläköin irti tosta CH Racing -moposta, siihen kun tarttee tehä hieman lisää tilaa isompaa nelarimottia varten (EI näitä isokuutioisia Monkey-moottoreita vaan jotain muuta). Tosin se on vähän huonosti suunnitellun näköinen se moottorin kiinnitysjutska niin saatan tehdä uuden ite. Mä kun joudun tekemään tohon rc-projektiin väliakselin, johon tulee toisiovälitys, jolla takarattaan saa pieneks että se ei syö maavaraa ollenkaan plus vielä tuuletettu levyjarru. Ja tän väliakselin laakeroidun telineen teen etäisyyssäädettäväksi siten että se liikkuu poikkisuunnassa verraten ensiö- ja toisioketjuun, joten siis kiristää kumpaakin ketjua samalla.
Tolla tavalla motti ja taka-akseli asemoidaan kiinteästi, eikä tartte huolehtii kahdessa kohdassa ketjujen kireydestä, yks kiristyssäätö riittää siis.

No, nyt on vehkeessä sitten toimiva jousituskin edessä ja takana. Tosin jouset on liian jäykät, josko kellään olis ideaa mistä kysyä:
Eli tällaset on nyt: Progressiiviset, langanpaksuus 6,5mm pinnotteen kanssa, jousen ulkohalkasija 60mm, aukipituus 150mm, max puristuma 55mm.
Ja tällaset 4 kpl tartteis, muutoin samaa huttua mutta 4mm lankapaksuus ja siitä ohkasempaa, useempi sarja passaa.

Tyyliin jos jollain on jääny nurkiin jostain vempeleestä ni mulle voi myydä.

Nii joo, on siinä myös asemoitu keskitaka-akselikin laakeripukkeineen. Jos hyvin käy niin huomenna pääsee koneistamaan välakselin kaikki jutskat. Eikun siis tänään, sehän onkin jo keksiviikko.


Keskiviikon saldo kun ei päässy pro-koneistamoon vaan omalla sorvilla piti räpeltää väliakselin sovitteita, tuli sitten samalla otettua motti irti vanhasta osotteesta ja laitettua uuteen, moottorinkiinnikekin tuli tehtyä:
« Viimeksi muokattu: 25.06.08 - klo: 23.36 kirjoittanut JariV »
Just joo.

Poissa mehtis

  • Veteraani
    • Profiili
vau... :grin: . mies osaa hommansa :laugh:.
Kari Vehniäinen Racing jos pyöräsi vaativat huoltoa

Poissa LittleDemon

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Tästä tulee vielä karu peli! Ehdottomasti videota kun on valmis. Voi olla aika hieno tunne jos tulee radiohäiriö yms  :mrgreen:
Kuva Asso TC5 - Asso L4 - Jconcepts BJ4 - Tamiya TT01D - Tamiya TT01 - HoBao Hyper 8.5

Poissa *remppa*

  • Fullspeed RC
    • Profiili
moi Jari,

Hattua nostan ja syvään kumarran projekteillesi, kovasti olet saanut aikaan!!

Yksi kysymys heräsi, kun katsoin "pikku" RC:n runkoa: meinaatko vahvistaa runkoa motin kohdalta josta, etupään ja takapään kolmiomaiset rakenteet yhtyvät, näyttää helposti notkahtavalta kohdalta?
Pumilio Racing www.pumilio.fi "osat joita et löydä kataloogeista"

Poissa Elvisrc

  • Veteraani
    • Profiili
Jari, miks ihmeessä menisit pro koneistamoon jos sult löytyy sorvi  :huh:

Jos mulla olis sorvi kotona niin mun omat projektit olis aikoja sitten valmiita  :roll:

Poissa savage23

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Hieno projekti! Tätä kelpaakin seurata oikein innolla :grin:
Rc18t FT
Futaba Savage x

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Remppa:
Tokikin tohon kohtaan tulee vielä lisää putkea plus että tohon vempeleeseen tulee vielä irrotettava turvakaaristo kuten Bajassa. Sen takia siinä ei nyt ole vielä mitään kun on vielä se väliakseli aavistuksen vaiheessa (=2 kpl kiilauria, 4 tasojyrsintää ja 2 lukituspultin reikää). Kun oon väliakselin saanut asemoitua ja tehtyä sille telineen niin sitten hitsaan ko. kohtaan lisää tavaraa.

Elvis:
Omalla sorvilla ilman kunnollista digitaalinäyttöä ja liian pienellä itse sorvin massalla on helkutin huono tehdä mm. laakeripesiä, joiden sovite on yleensä parin millin sadasosan ikkunassa. Ja kun on välyksiä, liian vähän sorvimassaa ja kaposia teriä jotka alkaa vibraamaan niin jo 4:n satkun tarkkuus toistettuna on työn ja tuskan takana. Tähän tarvitaan niitä pro-koneita. Kyllä mä tosin omalla vermeella sorvasin vetorataskeskiön ja jarrulevykeskiön, mutta se meni enemmän tai vähemmän sillä pohjalla että tiesin mikä on oman sorvin virhetoleranssi ja mihin suuntaan. Noita vanhoja sorveja kun kiristelee siihen välyksettömyyden tuntumaan niin alkavat tulla melkoisen raskaiksi käyttää. Plus sitten että oman sorvin pakasta ei enää mikään älyttömän paksu tanko mee läpi ja mm. akselien laakeripesät on tarttenu sorvata jo alottaen 50mm tangosta.

Plus vielä että pelkkä sorvaaminen ei riitä vaan tarttee jyrsiä myös. Meinasin saada ostettua yhden hyvänkokoisen jyrsimen itselleni mutta sitä ei sitten loppupeleissä haluttukaan myydä.

Kiitokset savage23.

No mutta nyt on taas tullu saatuu paljon aikaseks, mm. tänäaamuna ennen töihintuloa vein sylinterinkannen kaverilleni alumiinihitsaukseen. Palotilaa täytehitsataan ja sitten muotoilen sen samaan malliin kuin RR 2T-mottien kannet.
« Viimeksi muokattu: 27.06.08 - klo: 08.59 kirjoittanut JariV »
Just joo.

Poissa *remppa*

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Remppa:
Tokikin tohon kohtaan tulee vielä lisää putkea plus että tohon vempeleeseen tulee vielä irrotettava turvakaaristo kuten Bajassa. Sen takia siinä ei nyt ole vielä mitään kun on vielä se väliakseli aavistuksen vaiheessa (=2 kpl kiilauria, 4 tasojyrsintää ja 2 lukituspultin reikää). Kun oon väliakselin saanut asemoitua ja tehtyä sille telineen niin sitten hitsaan ko. kohtaan lisää tavaraa.ja sitten muotoilen sen samaan malliin kuin RR 2T-mottien kannet.

No niin arvelinkin, sorry tyhmä kysymys!
Pumilio Racing www.pumilio.fi "osat joita et löydä kataloogeista"

Poissa Elvisrc

  • Veteraani
    • Profiili
Jari: Joo sullahan on semmonen minisorvi vai? Kyllähän se ihan totta on jos yrittää ilman digitaali näyttöä ja just semmosil onnettomil teril tekee jotain. Ite sorvasin koulussa ihan kunnon sorvilla jossa oli digitaali näyttö ei ihan pro mutta saman asian melkein ajaa.

Mitä teriin tuli niin kaiken näkösiä ihme teriäkin tehtiin kun sisäsorvasin.

Mikäs se semmonen RR 2t kansi oikee on? Haetko vaan lisää puristuksia  :roll:
« Viimeksi muokattu: 27.06.08 - klo: 22.31 kirjoittanut Elvisrc »

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Moro,

ei oo minisorvia vaan sellanen vajaa 300 kilonen. Kärkiväli on yli metrin luokkaa, vanha ruotsalainen vehjes.

RR 2T kannella tarkotan roadracing 2T kantta, eli muotoilen palotilan samanmuotoiseksi kuin niissä käytetään. Todennut omassa vanhassa Raisussani erittäin toimivaksi, kun siihen samoilla opeilla kannen tein. Ja puristussuhdetta nostetaan toki samalla kun täytehitsataan.
Just joo.

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Edistystä:


Myös kolme eri kierroslukualueen mitoitettua pakoputkistoa tuli suunniteltua ja hitsailtua valmiiks.
« Viimeksi muokattu: 19.12.13 - klo: 18.27 kirjoittanut JariV »
Just joo.

Poissa svg27

  • Veteraani
    • Profiili
Todella hieno vehje tulossa, meneeköhän kauanko vielä aikaa kun auto valmis?

Laitahan videoo kun valmis pirssi!
|HN X2|Slash|

Poissa Joel P

  • Veteraani
    • Profiili
V-A-U! Kiva!

Yksi asia häiritsee vielä turhankin paljon, tuo Powerfilter joka päästää oravatkin läpi  :wink: Vaahtoilmasuodatin on paljon parempi, esim. UNI-filter. Näitä saa esim.

minimotoracing.fi


Mitkäs servot laittelet tähän ohjaukseen ja jarruille?

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Kyllähän tässä vielä tovi vierähtää jos toinenkin ennenkuin toi liikkuu. Äkkisältään laskin, että sähkökamoihin (radio, vastari, servot, akku) menee varmaan suunnilleen lähemmäs 500E. 2,4 GHz on pakko olla, koska toi motin sytkä saa aikaan sen, että kaikki FM-radiot tulee ihan hulluks.  Tota viittäsataa ei oo nyt irrottaa budjetista toistaseks, mutta mekaanisesti saan kyllä tehtyä kaiken jotakuinkin valmiiksi.

Älä välitä Joel tosta ilmanputsarista, ei se siihen tuu jäämään. Sen tehtävä on tällä hetkellä olla mitoitusaspekti ja moottorinsuoja lähinnä. Itelläni mulla tosin ei oo niin hirveesti moitittavaa tollasesta, poislukien se että sitä saa olla jo ihan mopossakin pesemässä ja öljyämässä melko usein, menee herkästi tukkoon pölystä ja mudasta. Täytyy kattella totakin juttua kuhan kerkee sinne saakka.
Just joo.