Kirjoittaja Aihe: JariV:n projekteja  (Luettu 346453 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Alustavasti yksi ohjaukseen ja yksi kaasuun ja jarruun. Yksi jää varalle. Täytyy kattoo sitten kun saa kaiken tehtyy paikoilleen että miten riittävät.

Uuden motin takia ensiöveto kytkimeltä väliakselille täytyy tehdä uusiks ja väliakselin asemointikin on muutettava. Eli hommaa piisaa.
Just joo.

Poissa Casull

  • Veteraani
    • Profiili
Lainataanpa hieman tätä topikkia kun kerran tätä lukee ja tänne kirjoittelee koko foorumin pellepelottomat. :mrgreen:

Tietääkö kukaan mikä kartio on yleisesti .21-.28- moottoreiden vauhtipyörässä?
Tai mikä on ko. kartion tarkka astelukema?
Voihan sen toki mitatakkin mutta tuskin kovin tarkasti ilman varsin kalliita mittavehkeitä.

Omistan yhden tuulettimen siivillä varustetun vauhtipyörän jossa on vain suora 5 millin reikä keskellä ja sitä olis kiva kokeilla joskus autoon paikoilleen.

Saisi vaan tehtyä siihen sopivan kartion.
Sorvit ja pelit ja vehkeet on käytettävissäni.
Hobao ST PRO,OS28xz,Torsen|8.5 PRO, OS Speed,BBF,Torsen|2xInferno DX, 21RZ-V01B|Futaba 3Pk 2.4Ghz/40FM/27AM

janitor

  • Vieras
Riippuu siitä pidetäänkö työntömittaa kalliina mittavälineenä.
Kartiokkuus ilmoitetaan yleensä pyöreänä tasalukuna esim 1:20 1:50 jne..
Kartiot valmistetaan yleensä kartiokkuuden ilmaisevan suhdeluvun avulla metalliteollisuudessa.
Kartiokkuus tarkoittaa halkaisijoiden suhdetta tietyllä matkalla. Esim: Kartio 1:20, tällaisessa kartiossa halkaisija muuttuu 20 millin matkalla yhden millin. Tämä on helppo todeta karkeasti esim. mittaamalla työntömitalla kartion matkalta paljonko halkaisija muuttuu..

Suomeksi: 1 jaettuna((isompi halkaisija-pienempi halkaisija)jaettuna kartion pituudella)=kartiokkuus

Jos tarvitset valmistuksessa astelukua niin syötä funktiolaskimeesi mittaamasi kartiosuhde ja ota siitä arkustangentti. Esim. näppäile Casioon 1:20=0,05 ja sitten paina inv ja tan, Casio sanoo kulmaksi 2,8624052261117475326933447284838 astetta. Eli tämä on koko kartion astekulma, jaa luku kahdella, niin saat kartion kulman akselin keskiviivan suhteen, tämä on se kulma, jossa haluat sorvin terän liikkuvan.

Ei tätä varmaan pysty vaikeammin selittäämään, mutta kokeile ja kerro minkälaista kartiota nitroissa käytetään.


janitor

  • Vieras
Kokeilin tuota em. tapaa 26cc Zenoahin kampiakselin tuulettimen puoleiseen kartioon ja sain kartiokkuudeksi 1:5. Aika jyrkkää kartiota käyttävät näissä pikkumoottoreissa, verrattuna esim. isojen laivojen potkuriakseleissa yleiseen 1:20 kartioon.

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Riippuu siitä pidetäänkö työntömittaa kalliina mittavälineenä.
Kartiokkuus ilmoitetaan yleensä pyöreänä tasalukuna esim 1:20 1:50 jne..
Kartiot valmistetaan yleensä kartiokkuuden ilmaisevan suhdeluvun avulla metalliteollisuudessa.
Kartiokkuus tarkoittaa halkaisijoiden suhdetta tietyllä matkalla. Esim: Kartio 1:20, tällaisessa kartiossa halkaisija muuttuu 20 millin matkalla yhden millin. Tämä on helppo todeta karkeasti esim. mittaamalla työntömitalla kartion matkalta paljonko halkaisija muuttuu..

Suomeksi: 1 jaettuna((isompi halkaisija-pienempi halkaisija)jaettuna kartion pituudella)=kartiokkuus

Jos tarvitset valmistuksessa astelukua niin syötä funktiolaskimeesi mittaamasi kartiosuhde ja ota siitä arkustangentti. Esim. näppäile Casioon 1:20=0,05 ja sitten paina inv ja tan, Casio sanoo kulmaksi 2,8624052261117475326933447284838 astetta. Eli tämä on koko kartion astekulma, jaa luku kahdella, niin saat kartion kulman akselin keskiviivan suhteen, tämä on se kulma, jossa haluat sorvin terän liikkuvan.

Ei tätä varmaan pysty vaikeammin selittäämään, mutta kokeile ja kerro minkälaista kartiota nitroissa käytetään.



Holy arithmetics, Batman!

En edes yritä ymmärtää, luen vaan uudestaan :)
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa mkuu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
selvää pässin lihaa. ei tuosta voi erehtyä. selkeät ohjeet. luetun ymmärtäminen vaan ei ole tällä foorumilla se kaikkein kovin juttu. en olisi pystynyt juuri yksinkertaisemmin selittämään oikeita termejä käyttämättä.



btw jos sinulla on sorvi ja pelit ja vehkeet niin luulisi että tiedät miten saa kartion kulman selville.

Poissa Casull

  • Veteraani
    • Profiili
Sainkin jo sen selville ja jopa ihan tavallisella teräksisellä astemitalla.
Kokeilematta pidin ensin mahdottomana saavuttaa tuolla tavalla riittävää tarkkuutta mutta onnistui se sittenkin.

Jyrsinkoneen teräkaapista sitten löytyikin valmis 7 asteen kartiotappi jolla ensin pylväskoneessa pari kokeilureikää työkalualumiiniin ja sn jälkeen vauhtipyörä sorviin kiinni ja porailemaan.

Tässä samalla selvisi sekin asia että noita kartioita on eri astelukemilla.
Esim ultimateracingin vauhtipyörän mukana tullut kartio on juurikin tuo 7 astetta mutta käytetyn SH28:n mukana tulleessa vauhtipyörässä on 8 asteen kartio.
Luulin että nuokin olisi ollut jonkinlainen standardi.

Tuollainen yllämainittu korkeampi matematiikka tahtoo pikaisella lukemisella menevän joskus hiukan yli... :mrgreen:
Hobao ST PRO,OS28xz,Torsen|8.5 PRO, OS Speed,BBF,Torsen|2xInferno DX, 21RZ-V01B|Futaba 3Pk 2.4Ghz/40FM/27AM

janitor

  • Vieras
Tuo mittaamasi 7 asteen kartio on 1:4 kartio, jos olet mitannut tuon lukeman akselin keskilinjan suhteen. Kartiot näemmä jyrkkenee kun koneet pienenee.
Kalvaimellahan tuo käykin helposti. Sehän on niin pieni reikäkin, ettei sinne mikään normi sorvausterä sovi edes.

Poissa Casull

  • Veteraani
    • Profiili
Juu keskilinjan suhteen mittasin.
Sorvaamista ihan normiterällä mietin itsekkin ensin mutta ongelmaksi olis tullu sopivan terän valmistaminen ja varsinkin sen saaminen riittävän tukevaksi.
Hobao ST PRO,OS28xz,Torsen|8.5 PRO, OS Speed,BBF,Torsen|2xInferno DX, 21RZ-V01B|Futaba 3Pk 2.4Ghz/40FM/27AM

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Olihan mukavaa kun taas pääsi antaumuksella tekemään kiesiä eteenpäin.

Uusi Maxter MX-A 100cc ICA-J -moottori tuli läpikäytyä täysin ja sain väliakselin asemoitua uuteen paikkaan sekä sovitettua uuden vetorattaan sille. Tuli myöskin tehtyä säädettävä moottoripukki joten nyt on ketjunkireyksille kummallekkin omat säädöt.

Ja se pakollinen:
« Viimeksi muokattu: 19.12.13 - klo: 18.36 kirjoittanut JariV »
Just joo.

Poissa Antti86

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Perkule, että on hurjan näköinen värkki.

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Mä varaan liput katsomon eturiviin kun tota laitetta ulkoilutetaan ekan kerran - maksoi mitä maksoi :grin:

Todella hienoa nähdä projektin etenevän - vaikka ei tässä usko ole koetuksella ollutkaan...
Old fart

Poissa Hasa

  • Jäsen
    • Profiili
Kyllä on komeen näkönen viritelmä. On se hyvä, että jollain on taitoa ja pitkämielisyyttä ryhtyä rakentamaan jotakin tuommosta.

Näyttää todella toimivalta peliltä, kun tuli kahlattua koko ketju läpi ja katseltua kaikki kuvat. Rungonkin luulisi jo pienet töyssyt kestävän :)

Hatunnosto hienosta työstä jo tähän mennessä.
Traxxas Revo 3.3
 *AKS EM 2008*  **Auton Korjauskuntoon Saattamisen EM 2008**

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Kiitosta taas kannustuksesta.

Oliskohan tätä päristintä mitään järkee yrittää tunkee Model Expoon? Ei sillä varmaan mihinkään näyttelyluokkaan siellä pääse?

Mä en oo pariin vuosikymmeneen käynyt Model Expossa joten ei oo siitä tapahtumasta mitään hajua.

Nii joo, sähköstartterikin on tohon tötteröön, ei tartte poljeskella. Ja tän vehkeen "vanha" 50cc moottori päätyy naapurin pikkumuksun harjoittelumikroautoon. Niin ne rojut kiertää vaan...
Just joo.

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Eiköhän tuo menis expossakin ihan omaan kategoriaansa, niinkuin muutenkin!

Ehdottomasti näytille, ja jonkinlaisia ajonäytöksiä pihalle tietty.

Kerrankin projekti jota viedään tinkimättömällä tyylillä eteenpäin, todella mukava seurata edistystä!
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Kiitosta taas kannustuksesta.

Oliskohan tätä päristintä mitään järkee yrittää tunkee Model Expoon? Ei sillä varmaan mihinkään näyttelyluokkaan siellä pääse?

Mä en oo pariin vuosikymmeneen käynyt Model Expossa joten ei oo siitä tapahtumasta mitään hajua.
No hitto kerätään kolehti ja vuokrataan tuolle oma koju  :grin:

Mutta tosissaan jos ollaan niin jos tota ei Model Expoon jollekin osastolle saa niin mihin sitten? No ehkä MP messuille  :tongue:
Old fart

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Ni miten se touhu sit Expossa menee?

Onks se vaan firmojen leikkikenttä vai onks siellä miten yksityisten värkkejä näytillä? Eli siis ei myytäväksi tarkoitettuja vempeleitä?

Mä voisin laittaa tän niitten pikku-autojen viereen näytille, eli Bajat ja FG:t ja sun muut 1/5 kääpiöluokan vehkeet  :grin: :grin:

No ei vaineskaan...(vai jos kumminkin)... jos tolla joku oma koju pitäs olla niin mä en oo ikinä ollu ollenkaan elementissäni yrittäessä funtsia rekvisiittaa tollaseen että "kojuun" sais näyttävyyttä kunnolla, mä oon vaan yhen asian tyyppi ja tässä tapauksessa se on toi HSP X-treme Baja 100cc (toim.huom. mallinimimuutos)

Nii joo, tän vehkeen huippunopeus on nykyisillä välityksillä 120 km/h @ 16.000rpm. Mutta välityssuhteen muuttaminen on siis varsin helppoa.
« Viimeksi muokattu: 17.09.08 - klo: 10.28 kirjoittanut JariV »
Just joo.

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Sinne ilmoitetaan vaan laite jollain tietyllä nimikkeellä, esim. radio-ohjattava pienoismalli, ja ilmoitetaan laitteen kokokin että osaavat varata riittävästi tilaa.. Yksityisten värkkejä ne siellä suurimmaksi osaksi on mitä on näytteillä, firmoilla sitten omat kojunsa siellä täällä.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa jaakkimo

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Erittäin hienon näköinen laite!!! Hyvin näyttäisi huippujakin olevan. :mrgreen:

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Pakoputkisto ja jarrusatulan kiinnityksetkin tuli tehtyä. Nyt kun kaikki sähköosatkin on jo tallissa poislukien vastaanottimen ja servojen akku/akut niin kun kerran taas rakentamisvimmaa mulla tuntuis olevan niin saas nähdä missä vaiheessa tää valmistuu... Eli onks tää vehje jo keretty ajaa entiseks ennen seuraavaa Expoa, tapana ku ei oo ollu laittaa tehokasta konetta ja olla käyttämättä sen reserviä :mrgreen:

Tarttis kysyy teiltä neuvoa kun en osaa päättää tota akkuasiaa. Mä puntaroin tässä että ostaisinko prätkän 6V akun vai sähkis-rc:n noin 7V pötköakkuja 2 kpl? Varmaan toi prätkän akku on painavampi mutta olettaa sopis että siinä on myös enemmän kapasiteettia kuin kahdessa pötköakussa. Sopivassa kokoluokassa löytyis helposti 8 Ah saakka kapasiteettia. Lisäplussana olis että sitä vois ladata tavallisella autolaturilla ja tulis selkeesti halvemmaks kuin pötköt. Suunnilleen puolen kilon painoerolla vaihtoehtojen välillä ei oo mitään varsinaista merkitystä.
Kysynkin; mitä mun kannattas valita tässä tapauksessa?
« Viimeksi muokattu: 18.09.08 - klo: 09.32 kirjoittanut JariV »
Just joo.

Poissa Timitri87

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
moi jari pistä prätkän 6V akkuu vaan .. siinä on mun mieli pide

Poissa Hasa

  • Jäsen
    • Profiili
Juu en minäkään usko, että tuolla akun painolla on tuossa kokoluokassa juurikaan merkitystä. Prätkän akku voisi olla sopivampi ihan ajeluaikojenkin takia, koska on aika jämerät servot ja kuormitus servoille on kuitenkin aika suuri. Voisi äkkiseltään luulla että virtaakin kuluu.

Lataaminenkin, niinkun sanoit olisi melko helppoa, kun ei tarvitse useaa palikkaa ladata, kun pärjää yhdelläkin.
Traxxas Revo 3.3
 *AKS EM 2008*  **Auton Korjauskuntoon Saattamisen EM 2008**

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
No nyt on sit kaikki loput osat ostettu. Loput puutteet on vaan niitä juttuja mitä en oo kerenny rakentaa vielä autoon. Suurimpana koripellitykset kun edelliset ei enää sovi.

Akuksi tuli 6V 12 Ah Varta, luulis ajoaikaa piisaavan tarpeeks.
Just joo.

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Onhan failsafekin hommattu :wink:

Tohtiiko kysyä mikä olis kauppahinta tuolle?
Axial SCX 10 TR

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Onhan failsafekin hommattu :wink:


Ellei ole niin minä lahjoitan yhden kappaleen tähän projektiin mielelläni.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Kiitos bluebeetle edellisestä, arvostan moista elettä. Mutta ei tarvitse, sillä ostin failsafen tänään kun tuli piipahdettua pitkästä aikaa Hobbylinnassa.

Duster pliiiiss, älä esitä mulle tota kysymystä. Sä pidät mua tod.näk. ahneena dorkana jos sanon hinnan ja sit jos mun hinta yllättäen oliskin sopiva niin mua ottas pattiin ku isoo gorillaa ku pitäs myydä :grin:
Erittäin kallis tää olis rc-peliks joka tapauksessa...

Edistystä taas tapahtunut, kuvat kertokoot:


« Viimeksi muokattu: 19.12.13 - klo: 18.38 kirjoittanut JariV »
Just joo.

Poissa Elvisrc

  • Veteraani
    • Profiili
Tuossa on yhdistynyt aivotyö sekä fyysinen osaaminen. Mä voisin veikata edes sinneppäin tuon hinnan mutta jätetäänpä se salaisuudeks   :lipsrsealed:

Jos jotain haluaa kunnolla tehdä niin kyllä se maksaakin. Model expon lisäksi varmasti moni suomessa olisi kiinnostunut näkemään tuon vaikka ennätystehtaassa (tv:ssä), suomen isoin ja nopein rc?  :roll:

Poissa Catiska

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.lynxracing.net
Suurin tuo ei ole, nopeimmasta en tiedä, mutta ainakaan nuo välitykset ei vielä siihen titteliin riitä. Joka tapauksessa, auton toteutustapa ja suunnittelu on hienoa!
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Poissa Casull

  • Veteraani
    • Profiili
Mikä sitten on se ensteks isoin RC suomessa?
Hobao ST PRO,OS28xz,Torsen|8.5 PRO, OS Speed,BBF,Torsen|2xInferno DX, 21RZ-V01B|Futaba 3Pk 2.4Ghz/40FM/27AM

Poissa Landy

  • Jäsen
    • Profiili
Mikä sitten on se ensteks isoin RC suomessa?

Puolustusvoimilla on 1:1 Land Rover Discovery RC auto.
Vain maine kulkee edellä...