Kirjoittaja Aihe: Kysymyksiä hiilellisestä moottorista:  (Luettu 1640 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Fbzero

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Kysymyksiä hiilellisestä moottorista:
« : 12.10.07 - klo: 09.42 »
Eli rahanpuutteen vuoksi joudun ajamaan ja harjoittelemaan pari kk hiilikoneilla. Siitä johtuen pari kysymystä.

1. Voiko kollektoria hioa erittäin hienolla hiekkapaperilla? (en omista sorvia)
2. Pitääkö ankkuri tasapainoittaa, ja miten se tehdään?
3. Mitä hyötyä on V päädystä vs normaali epic?
4. Kuinka paljon ankkuri saa liikkua pitkittäis suunnassa? ( eli prikoilla kun säädetään)
5. Mitä jousen jäykkyys vaikuttaa moottorin toimintaan?
6. Onko shotky diodi välttämätön (pamahti just ku liitin plussan ja miinuksen väärinpäin :shocked:)
7. Onko hiilissä OIKEASTI suuria eroja, vai markkinakikkoja.
8. Voiko eri kannuja ja päätyjä ja ankkureita yhdistellä mielinmäärin?

Että tälläistä:)

Ankkureita mulla 8 kpl , 12x1 3kpl, 15x3, 17x2 muutama.
 
« Viimeksi muokattu: 12.10.07 - klo: 16.22 kirjoittanut Fbzero »

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
..
« Vastaus #1 : 12.10.07 - klo: 10.05 »
..
« Viimeksi muokattu: 06.07.08 - klo: 22.41 kirjoittanut MrOllinmaki »

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Vs: Hiilikone kysymyksiä.
« Vastaus #2 : 12.10.07 - klo: 10.09 »
1. Voi, mutta on mahdollista, että saat vain kieron kollektorin -> eiköhän jostain löydy se sorvikin
2. Ankkurit on tasapainotettuja joko poraamalla tai epoksiklunsseilla. Samalla periaatteella voi sen tehdä myöhemminkin, jos on vehkeet (= eipä taida olla)
3. Sen PITÄISI olla parempi. Kiistatonta hyötyä siitä ei taida kuitenkaan olla.
4. Vain vähän (katso sivuiltani ohjeet ankkurin keskittämiseen magneettikenttään moottoribn huolto osiossa).
5. Löysempi jousi = enempi kierroksia, tiheämpi välitys, mielummin miinuspuolelle, mahdollisesti enemmän radiohäiriöitä, Jäykempi jousi = enemmän vääntöä, pitempi välitys, mielummin pluspuolelle, vähemmän radiohäiriöitä. Kannattaa siis kysyä ihan moottori kohtaisia jousivinkkejä kokeneemmilta.
6. Kyllä se on hyvä olla
7. Niissä on OIKEASTI suuria eroja.
8. Voi toki

Poissa LasHi

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Hiilikone kysymyksiä.
« Vastaus #3 : 12.10.07 - klo: 14.01 »
Tuossa edellä tulikin jo erittäin hyviä vinkkejä alottelevalle
RC-kuskille mutta muutama lisäys multakin:

6. shotky diodi ei ole välttämätön ja jos säätimessäsi on pakki
   ja haluat käyttää sitä niin silloin ei ko. diodia edes saa käyttää.

Muuten ei mulla muuta lisättävä kuin että vielä kun pidät
hiili koneissa miedon ennakon niin niillä on hyvä harjoitella.
Mieto ennakko (melkein 0 tai alle 2mm) ja sen verran pieni
pinjoni ettei kone kuumene älyttömästi niin hiili koneilla
on sorvaus väli pitkä.
Jos on tuo koneen ennakko on epäselvä käsite niin torpalle
kun menet treeneihin niin siellä porukka kyllä sen näyttä
mitä silläkin tarkoitetaan. Tai menet Arin sivuille :
http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/
RAISION SEURAKUNNAN RC-AUTOKERHO
Rc on kivaa. LRP Areena Cupin Turisti ohjeistus: http://rc10.fi/index.php?action=dlattach;topic=40980.0;attach=14957

Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
Vs: Hiilikone kysymyksiä.
« Vastaus #4 : 12.10.07 - klo: 14.25 »
5. oikea jousi -> paras vääntö / huippukierrosyhdistelmä. joskus kuitenkin (ainakin miedoissa koneissa) periaate on sellainen, että löysempi jousi -> enemmän alapään vääntöä ja vähemmän kierroksia (johtuen kipinöinnistä). kireämpi jousi -> enemmän kierroksia, alapään vääntö kärsii hieman, mutta ainakaan kipinöintiä ei ole liikaa eikä radiohäiriöitä.

summataan: asia ei ole yksiselitteinen. liian löysällä jousella ei kuitenkaan kannata ajaa, joten medium - hard -jäykkyydestä (11 oz - 13 oz) liikkeelle mieluusti.

Poissa Fbzero

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Hiilikone kysymyksiä.
« Vastaus #5 : 12.10.07 - klo: 16.27 »
Tuossa edellä tulikin jo erittäin hyviä vinkkejä alottelevalle
RC-kuskille mutta muutama lisäys multakin:

6. shotky diodi ei ole välttämätön ja jos säätimessäsi on pakki
   ja haluat käyttää sitä niin silloin ei ko. diodia edes saa käyttää.

Muuten ei mulla muuta lisättävä kuin että vielä kun pidät
hiili koneissa miedon ennakon niin niillä on hyvä harjoitella.
Mieto ennakko (melkein 0 tai alle 2mm) ja sen verran pieni
pinjoni ettei kone kuumene älyttömästi niin hiili koneilla
on sorvaus väli pitkä.
Jos on tuo koneen ennakko on epäselvä käsite niin torpalle
kun menet treeneihin niin siellä porukka kyllä sen näyttä
mitä silläkin tarkoitetaan. Tai menet Arin sivuille :
http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/


Säätelin ennakkoa jo vuonna 1995 , kun mulla oli schumacher cougar 2, ennakko ihan tuttu juttu :) Nyt vaan muistin virkistämiseksi näitä kyselen.

Ennakkoa nyt joku 10 astetta. Auto ei vaan tunnu liikkuvan, kaikki pitäisi olla kunnossa, GP 3700 orionin akut, LRP Quantum competition säädin, lyhyet johdot, hiottu 12x1 flat tread ankkuri. Sen takia kyselen, kun auto liikkui vielä 3 viikkoa sitten ihan erilailla, motti ei vaan kierrä enää lähellekään samaa?? Mietin että missä vika. Olen kokeillut kaikenlaisia yhdistelmiä mun moottori tarvikkeista, mutta tehoa ei vaan irtoa.. Tai sitten vaan muistan väärin ?? Vauhtisokeus :)
Ps.
varmaan kaikki samaa mieltä että niin äkkiä kuin suinkin hiilettömiin.


Ps2. Voitettiinko tämän vuoden sähköcrossi m2-10 hiilellisellä koneella vaasassa?

ps3.
Kiitoksia kaikille vastauksista!
« Viimeksi muokattu: 12.10.07 - klo: 16.31 kirjoittanut Fbzero »